برج جهان نمای اصفهان (معرفی کامل، آدرس، انتقادها)

برج جهان نما اصفهان

برج جهان نمای اصفهان نام بنایی است که در سال ۱۳۷۵ در شهر اصفهان اولین گام‌ها برای احداث آن برداشته شد. کاروانسرای قدیمی و تاریخی که جزو مجموعه چهارباغ بود تخریب کردند تا بتوانند برج جهان نما را در حوالی میدان امام حسین یا همان دروازه دولت، روبروی ساختمان شهرداری احداث کنند. جالب است بدانید که کاروانسرای قدیمی خود در سال ۱۳۱۰ به عنوان یکی از آثار ملی ایران ثبت شده بود. با این حال این میراث تاریخی تخریب گشت و قرار بود به جای آن برجی با ارتفاع ۵۰ متر احداث گردد.

در ادامه می‌خواهیم درباره برج جهان نما اصفهان بیشتر بدانیم و ببینیم سرنوشت این بنا چه شد.

 

ارگ جهان نما اصفهان

همان‌ طور که در بخش ابتدایی اشاره کردیم در سال ۱۳۷۵ یک کاروانسرای تاریخی تخریب شد تا جای آن را پروژه‌ای عظیم به نام ارگ جهان نمای اصفهان بگیرد. قرار بود این ارگ ارتفاعی حدود ۵۰ متر داشته باشد. بسیاری از متخصصان معماری و شهرسازی عقیده داشتند چنین سازه‌ای مانند وصله‌ای ناجور است و هیچ ربطی به بافت سنتی و فرهنگی این بخش از شهر اصفهان ندارد. همچنین علاوه بر بحث زیبایی شناختی باعث ایجاد ترافیک اهمگون و آلودگی محیطی می‌گردد.

با همه مخالفت‌هایی که وجود داشت پروژه پیش می‌رفت و بسیاری از افراد، سرمایه خود را برای مشارکت  در ساخت برج جهان نمای اصفهان در اختیار شهرداری اصفهان قرار می‌دادند. ارگ جهان نما در حوالی میدان امام حسین قرار دارد و فاصله آن با میدان نقش جهان تنها ۷۰۰ متر است. شاید بدانید که یکی از مهم‌ترین شاخصه‌های میدان نقش جهان، آسمان آبی آن است. در هر کجای میدان که بایستید، در آسمان آن هیچ سازه قدیمی یا جدیدی دیده نمی‌شود.

یونسکو در سال ۱۳۸۰ اعلام کرد چنانچه برج جهان نما اصفهان ساخته شود، میدان نقش جهان از لیست آثار جهانی یونسکو خارج خواهد شد زیرا این سازه در منظره آسمان آبی نقش جهان قرار می‌گیرد. همین موضوع باعث شد بسیاری از شهروندان اصفهانی، تعدادی از ایرانیان و علاقه‌مندان به آثار فرهنگی، و  جمعی از فعالان میراث فرهنگی در سطح جهانی به ساخت ارگ جهان نما در میان جاهای دیدنی اصفهان معترض شوند. رئیس جمهور وقت آقای خاتمی به ساخت برج جهان نما اصفهان مداخله کرد.

 

تعدیل طبقات برج جهان نما

با وجود اعتراضات گسترده تعدادی از طبقات برج جهان نما حذف شدند و می‌توان گفت نقشه ابتدایی و اصلی آن بر هم ریخت. در حال حاضر بسیاری از صاحبان این برج ناراضی هستند و اعتقاد دارند با گذشت ده‌ها سال شهرداری همچنان پایان کار پروژه را امضا نکرده است. تعداد زیادی از غرفه‌ها و فروشگاه‌ها خالی می‌باشند و این مجتمع بزرگ با اینکه در مرکز شهر است رونق چندانی ندارد.

این را نیز می پسندید: جهان‌نما بلاتکلیف پس از ۱۱ سال

 

امکانات برج جهان نما اصفهان

در برج جهان نما اصفهان امکاناتی مانند آب نما موزیکال، نو بانک، فروشگاه صنایع دستی، پله برقی، آسانسور نفربر، رستوران بام و … وجود دارد. فاصله این مجموعه با ایستگاه تاکسی و ایستگاه مترو و بسیاری نقاط گردشگری کوتاه می‌باشد. متأسفانه امکانات مناسبی در ارگ جهان نما برای افراد توانخواه تعبیه نشده است.

 

آدرس برج جهان نما اصفهان

استان اصفهان، اصفهان، میدان امام حسین

 

وضعیت آب و هوا
خلاصه مقاله

برج جهان نما نام بنایی است که در سال ۱۳۷۵ در شهر اصفهان اولین گام‌ها برای احداث آن برداشته شد. کاروانسرای قدیمی و تاریخی که جزو مجموعه چهارباغ بود تخریب کردند تا بتوانند برج جهان نما را در حوالی میدان امام حسین یا همان دروازه دولت، روبروی ساختمان شهرداری احداث کنند. جالب است بدانید که کاروانسرای قدیمی خود در سال ۱۳۱۰ به عنوان یکی از آثار ملی ایران ثبت شده بود. با این حال این میراث تاریخی تخریب گشت و قرار بود به جای آن برجی با ارتفاع ۵۰ متر احداث گردد.

انتشار :  3 خرداد 1402 به روزرسانی :  4 مرداد 1402 نویسنده :   شیوا معین
تصاویر مرتبط
detail/747/برج-جهان-نما-اصفهان
  • برج جهان نما اصفهان
اشتراک گذاری
درباره این مطلب دیدگاهی بنویسید
در رابطه با این مطلب دیدگاهی وجود ندارد
مقالات مرتبط