باغ پرندگان اصفهان کجاست؟ معرفی قسمت های مختلف

باغ پرندگان اصفهان

اصفهان جاهای دیدنی گوناگونی دارد که همیشه مورد توجه گردشگران داخلی و خارجی قرار گرفته؛ ولی بسیاری تصور می‌کنند جذابیت‌های این شهر به آثار تاریخی خلاصه می‌شود، در صورتی که این تصور کاملا اشتباه است. مکان‌های دیدنی و تفریحی گوناگونی در این شهر وجود دارد که میتواند همه سلیقه‌ها را پوشش دهد. یکی از مهمترین جاهای دیدنی این شهر باغ پرندگان اصفهان است که طرفداران بسیار زیادی دارد. بازدید از این باغ زیبا که گونه‌های مختلف پرندگان از سراسر جهان را درون خود جای داده بسیار جذاب خواهد بود. در ادامه این مطلب در مورد باغ پرندگان اصفهان صحبت خواهیم کرد تا قبل از سفر به اصفهان با این مکان دیدنی و جذاب بیشتر آشنا شوید.

 

باغ پرندگان اصفهان کجاست؟

 

باغ پرندگان اصفهان

 

باغ پرندگان اصفهان در مجموعه تفریحی ناژوان است و مکان‌های تفریحی و دیدنی دیگری مانند مسیر دوچرخه سواری، تله سیژ، باغ خزندگان و آکواریوم اصفهان نیز در کنار آن قرار گرفته‌اند. از همین رو برای رفتن به این مکان زمان کافی بگذارید تا علاوه بر دیدن باغ پرندگان از بخش‌های دیگر پارک ناژوان نیز دیدن کنید. باغ پرندگان در سال 1375 افتتاح شد و از همان زمان مورد استقبال گردشگران قرار گرفت. نزدیکی این باغ به رودخانه زاینده رود باعث شده که آب و هوای خوبی داشته باشد و تبدیل به مکان مناسبی برای نگهداری انواع پرنده شود. مساحت حدودی باغ پرندگان حدود 55000 متر مربع است و از همین رو فضای کافی برای بازدید کنندگان و نگهداری پرندگان در شرایط مناسب را دارد. این باغ علاوه بر این که به عنوان یکی از جاهای دیدنی مهم اصفهان به شمار می‌رود، محل بسیار مناسبی برای پژوهشگران و محققان است که در مورد انواع پرندگان تحقیق می‌کنند. رزرو بلیط باغ پرندگان اصفهان می‌تواند به صورت حضوری یا غیر حضوری تهیه شود و قطعا بازدید از آن به همراه خانواده خاطره‌ای به یادماندنی خواهد بود.

 

قسمت‌های مختلف باغ پرندگان اصفهان

 

باغ پرندگان اصفهان

 

باغ پرندگان اصفهان حدود 130 گونه مختلف پرنده را درون خود جای داده که برای نگهداری آنها به فضاهایی با ویژگی‌های خاصی نیاز است. از آنجایی که بسیاری از این پرندگان از قاره‌های مختلف جهان به این مکان آمده‌اند، باید شرایط زیست آنها را با دقت فراهم کرد که روند نگهداری از آنها با مشکل مواجه نشود. تعداد پرندگان درون این محوطه بزرگ حدوداً 4000 عدد است و برقراری شرایط لازم برای همزیستی آنها می‌تواند چالش برانگیز باشد. به همین دلیل باغ را به چند قسمت خاص تقسیم کرده و در هر کدام از بخش‌ها شرایط زندگی مناسب برای دسته‌ای از پرندگان مختلف را فراهم کرده‌اند. در ادامه به صورت جداگانه هر کدام از این بخش‌ها را مورد بررسی قرار می‌دهیم تا با لیست پرندگان باغ پرندگان اصفهان نیز بیشتر آشنا شوید.

 

قفس فلزی باغ پرندگان اصفهان 

در قفس فلزی باغ پرندگان اصفهان معمولا پرندگانی نگهداری می‌شوند که امکان رها کردن آنها در محوطه باغ نیست. چرا که بیشتر آنها شکارچی‌های ماهری هستند که اگر در باغ رها شوند سراغ دیگر پرندگان رفته و آنها را شکار می‌کنند. قفس فلزی که در اختیار این پرندگان قرار داده شده تقریبا بزرگ است و پرندگان می‌توانند به راحتی در آن حرکت کنند و از سوی دیگر به بازدید کنندگان اجازه دهند تا به راحتی آنها را ببینند. پرندگانی که در این بخش نگهداری می‌شوند عبارتند از: "عقاب، جغد، شاهین و کرکس‌های سیاه" که از هر کدام آن ها ممکن است چند نمونه مختلف به چشم بخورند.

 

فضای سبز و جنگل باغ پرندگان اصفهان

این بخش از باغ پرندگان اصفهان را درختان جنگلی و فضای سبزی بزرگ تشکیل داده که به پرندگان اجازه میدهد در آن آزادانه حرکت کنند. چنین فضایی علاوه بر ایجاد آب و هوایی بهتر برای پرندگان، کمک میکند بیشتر برای پیدا کردن غذا تلاش کنند و به این صورت شاداب‌تر باشند. از آنجایی که زیستگاه اولیه برخی از این پرندگان جنگ‌های سرسبز است، نگهداری آنها در شرایط دیگر امکان پذیر نخواهد بود. برخی از پرندگانی که در این بخش نگهداری می‌شوند عبارتند از: "قرقاول‌ها و طاووس ها" سرسبزی و زیبایی این قسمت باعث شده که بسیار مورد استقبال بازدیدکنندگان قرار بگیرد.

 

برکه باغ پرندگان اصفهان

در بخش مرکزی باغ پرندگان اصفهان برکه‌ای قرار دارد که برای نگهداری پرندگانی مانند اردک، فلامینگو، پلیکان و قو مورد استفاده قرار می‌گیرد. تزئینات اطراف این برکه با استفاده از سبزه و سنگ انجام شده و به همین دلیل حال و هوایی طبیعی دارد که برای بازدیدکنندگان می‌تواند جذاب باشد. این قسمت نیز باعث زیباتر شدن فضای داخلی باغ پرندگان شده و همیشه برای بازدیدکنندگان جذاب بوده است. در میان پرندگانی که در این بخش نگهداری می‌شوند فلامینگو، پلیکان و قو جذابیت بیشتری دارند؛ به خصوص پلیکان‌های بزرگی که طول بال آنها گاهاً به 3 متر نیز میرسد.

 

قفس‌های شیشه ای باغ پرندگان اصفهان

در باغ پرندگان اصفهان برای ساختن فضای گلخانه‌ای از اتاق‌های شیشه‌ای استفاده کرده‌اند. دمای هوا و میزان رطوبت در این اتاق‌های شیشه‌ای همیشه ثابت است و از همین رو فضای خوبی برای نگهداری پرنده‌هایی آماده کرده که نیاز به آب و هوای خاصی دارند. برخی از این پرندگان عبارتند از: "توکان‌ها، مرغ عشق، طوطی و…" بعضی پرندگان این بخش از جنگل‌های استوایی به باغ پرندگان منتقل شده‌اند و باید برای نگهداری آنها حتما شرایط محیطی خاصی را فراهم کرد. به همین منظور در این اتاق‌ها از تجهیزاتی مانند کولر، شوفاژ، دستگاه تهویه و دستگاه تولید رطوبت استفاده میکنند.

 

صخره‌های باغ پرندگان اصفهان

یکی از نکات بسیار جالب در مورد جاهای دیدنی اصفهان و باغ اصفهان این است که در بخش‌های مختلف با طراحی هوشمندانه توانسته نمایی جذاب برای بازدید کنندگان بوجود بیاورد و همزمان محل زندگی مناسبی در اختیار انواع مختلف پرندگان بگذارد. یکی از این بخش‌ها، صخره‌هایی است که برای زندگی پرندگان کوهستانی و بیابانی آماده کرده‌اند. بلدرچین، کبک و تیهو برخی از پرندگانی هستند که در این بخش نگهداری می‌شوند. این پرندگان بیشتر صخره‌ها، دامنه کوه‌ها و سایر مکان‌های مشابه را برای زندگی خود انتخاب می‌کنند؛ از همین رو این بخش محل زندگی مناسبی برای آنها خواهد بود. سازندگان این قسمت سعی داشتند که ظاهری طبیعی به آن بدهند و از همین رو از نظر طراحی نیز بسیار زیبا و جذاب است.

 

واحد تحقیقات در باغ پرندگان اصفهان

باغ پرندگان اصفهان علاوه بر اینکه هر سال پذیرای گردشگران از سراسر ایران و جهان است، از نظر تحقیقاتی و پژوهشی نیز ارزش بالایی دارد. افرادی که قصد تحقیق روی پرندگان و گونه‌های مختلف آنها را داشته باشند میتوانند قسمت‌های خاصی از باغ پرندگان را ببینند که برای بازدیدکنندگان معمولی قابل دسترسی نخواهد بود. در ادامه این قسمت‌ها را با هم مورد بررسی قرار می‌دهیم:

  • بخش قرنطینه:  پرندگانی که توسط مردم به باغ پرندگان اصفهان اهدا می‌شوند را باید مدت خاصی در قرنطینه نگهداری کرده تا در این مدت از سلامت آن اطمینان پیدا کنند. انجام چنین کاری کمک میکند که از شیوع بیماری‌های گوناگون بین پرندگان جلوگیری شود.
  • بخش کلینیک و بهداشت: برای نگهداری بهتر پرندگان لازم است که گروهی از متخصصان و دامپزشکان با تجربه به صورت دائمی وضعیت سلامت پرندگان را مورد بررسی قرار داده و در دوره‌های زمانی خاص، واکسیناسیون و امور مربوط به سلامت و بهداشت پرندگان را انجام دهند.
  • بخش تغذیه: در این بخش برای هر گونه از پرنده برنامه غذایی خاصی در نظر گرفته شده و بر اساس نیازهایشان این خوراکی‌ها را در اختیار آنها قرار می‌دهند. برنامه ریزی غذایی در این بخش بر اساس جدول نیاز‌های غذایی هر پرنده به صورت جداگانه انجام می‌شود. در ضمن روند این کارها با توجه به آخرین اطلاعات علمی به دست آمده از سراسر جهان انجام میشود و در فصول مختلف می‌تواند متفاوت باشد.
  • بخش تکثیر: در این قسمت از باغ پرندگان اصفهان شرایط مناسب برای تخم گذاری پرندگان مختلف فراهم شده و بعد از آن نیز روند نگهداری از جوجه‌ها را در این بخش انجام می‌دهند. بعد از اینکه امکان رها سازی جوجه‌ها در هر بخش فراهم شد، آن‌ها از این قسمت بیرون می‌روند.

 

وضعیت آب و هوا
خلاصه مقاله

باغ پرندگان اصفهان یکی از مهمترین جاهای دیدنی این شهر است که طرفداران بسیار زیادی دارد. بازدید از این باغ زیبا که گونه‌های مختلف پرندگان از سراسر جهان را درون خود جای داده بسیار جذاب خواهد بود. در ادامه این مطلب در مورد باغ پرندگان اصفهان صحبت خواهیم کرد تا قبل از سفر به اصفهان با این مکان دیدنی و جذاب بیشتر آشنا شوید.

انتشار :  14 فروردین 1401 به روزرسانی :  3 مرداد 1402 نویسنده :   بابک بیاتی
تصاویر مرتبط
باغ پرندگان اصفهان
  • باغ پرندگان اصفهان
  • باغ پرندگان اصفهان
اشتراک گذاری
درباره این مطلب دیدگاهی بنویسید
در رابطه با این مطلب دیدگاهی وجود ندارد
مقالات مرتبط