تابستان کجا سفر کنیم که خنک باشد؟ معرفی 10 شهر خنک ایران برای سفر تابستانی

تابستان کجا سفر کنیم؟

تابستان کجا بریم که خنک باشد؟ شهرهایی برای مسافرت در تابستان خوب‌اند که بارش برف زمستانی سنگینی دارند و در منطقه‌ای کوهستانی یا ییلاقی قرار گرفته‌اند. فیروزکوه و دماوند در تهران، اردبیل و سرعین در استان اردبیل و ارومیه در استان آذربایجان غربی به همراه چندین شهر خنک دیگر، از بهترین شهرهای ایران برای مسافرت در تابستان‌اند. در مجله تورگردان، شهرهایی که برای مسافرت در تابستان معرفی می‌کنیم، همگی سردسیر هستند و در داغ‌ترین روزهای تابستان هم می‌توانید سرما را در فصل گرم تابستان تجربه کنید.

فهرست مطالب

بهترین شهرهای خنک ایران برای مسافرت در تابستان

از خنک‌ترین شهرهای ایران برای مسافرت در تابستان می‌توان به شهرکرد در استان چهار محال و بختیاری اشاره کرد. شهرهای شمالی ایران به‌ویژه ییلاقات آن‌ها که آب‌وهوای خنک‌تری دارند، گزینه‌های خوبی برای مسافرت در ماه‌های گرم سال به شمار می‌روند. فهرست شهرهای زیر، سردترین و خنک‌ترین شهرهای ایران برای سفری تابستانی‌اند. مطمئن باشید که با رفتن به این جاهای سرد، دیگر نیازی به کولر ندارید. 

1- اردبیل؛ خنک‌ترین منطقه ایران در گرمای تابستان

اردبیل از بهترین شهرهای ایران برای سفر در فصل تابستان
اردبیل از بهترین شهرهای ایران برای سفر در فصل تابستان (منبع: گوگل مپ)

خنک‌ترین و بهترین شهر ایران برای سفر در تابستان، اردبیل است. اردبیل در منطقه آذربایجان و شمال غربی ایران جزو مناطق سردسیر بوده که به آب‌وهوای خنکش در گرم‌ترین روزهای سال، معروف است. در زمستان‌های اردبیل با بارش برف شدید و سنگین روبرو هستید. به‌طوری که دمای اردبیل در تابستان‌ها به منفی 35 درجه می‌رسد و به‌لحاظ سرد بودن در کشور ایران، رتبه اول را دارد.

برای سفر به اردبیل از تهران با خودروی شخصی می‌توانید مسیر زنجان را بپیمایید. علاوه برآن، راه شهرهای شمالی و قزوین هم برای حرکت به سمت اردبیل، مسیر پیشنهادی خوبی هستند که بسته به سلیقه و شرایط‌تان می‌توانید انتخاب کنید. 

سردترین نقاط در شهر اردبیل برای گذراندن سفر در روزهای پرحرارت تابستان و اوقات فراغت، چشمه‌های آب معدنی و آبشارهای زیباست. دشت اطراف دریاچه شورابیل، دریاچه سوها و دریاچه نئور، آب‌وهوای سردتری دارند و برای برپایی چادر و استراحت می‌توان روی آن‌ها حساب باز کرد. 

اگر شرایط سفر با خودروی شخصی را ندارید و می‌خواهید که در کمترین زمان به اردبیل برسید؛ تور اردبیل از تهران راه‌حل بهتری برای سفر است. 

2- سرعین؛ شهری سردسیر در فصل تابستان

سرعین از بهترین مقصد‌های سفر در این گرمای تابستان!
سرعین از بهترین مقصد‌های سفر در این گرمای تابستان! (منبع: گوگل مپ)

سرعین در 30 کیلومتری از اردبیل، یکی‌از خنک‌ترین شهر ایران در اوج گرمای تابستان است. آب‌وهوای مطبوع و جاذبه‌های سراپا سبز آن را تا حد زیادی، مدیون دامنه‌های سبلان هستیم. علاوه‌بر خوش آب‌وهوا بودنش، عسل‌های معروف و آب درمانی هم جاذبه‌های آن را چندبرابر کرده است. از همین رو، شلوغ بودن سرعین در تابستان، دور از انتظار نیست. 

سرعین، یک مقصد وسوسه‌کننده برای هر فصلی از سال است؛ حتی برای مسافرهایی که اواخر تابستان و با شروع پاییز می‌خواهند به آن سفر کنند. اگر تصمیم دارید تا در روزهای پاییزی به این نقطه سردسیر از ایران سفر کنید، حداقل یک دست لباس گرم بردارید. (پاییز کجا بریم سفر خوبه؟)

برای رفتن به سرعین، ابتدا باید خودتان را به اردبیل برسانید. بعد از آن، جاده سراب-اردبیل را انتخاب کنید و از مسیرتان برای رسیدن به این مقصد خنک در تابستان، لذت ببرید. در صورتی که با تور اردبیل از تهران سفر کرده باشید، دسترسی‌تان به سرعین با ماشین، بیشتر از 20 دقیقه نیست. 

3- ارومیه از شهرهای خنک ایران و مناسب برای سفر تابستان

عکس مسافران دریاچه ارومیه در تابستان
عکس مسافران دریاچه ارومیه در تابستان (منبع: گوگل مپ)

تابستان کجا بریم؟ ارومیه، بزرگترین شهر استان آذربایجان غربی از مقصدهای جذاب برای مسافرت در تابستان است. برنامه‌ریزی برای سفر به ارومیه در تابستان، موردپسند افراد علاقه‌مند به طبیعت‌گردی است. در اوایل تابستان که به ارومیه سفر کنید، نشانه‌هایی از تلفیق آب و هوای زمستان و بهار را در تابستان می‌بینید که باورکردنش سخت است؛ زیرا طبیعت این شهر در آذربایجان غربی شامل سرسبزی بهار و رگه‌هایی باقی‌مانده از برف‌های زمستانی در روزهای گرم سال است. 

سفر تابستانه به ارومیه، فرصت‌هایی بی‌نظیر را در اختیار شما قرار می‌دهد، از جاهای تاریخی گرفته تا جاذبه‌های طبیعی. تمامی این جاذبه‌ها برای لذت بردن از گردش در فضای باز، باصفا و دلچسب هستند. دریاچه ارومیه، جایی که رویا و واقعیت با هم پیوند می‌خورند، برجسته‌ترین جاذبه‌ای بهشتی برای گشت‌وگذار در دل گرماست. در سال‌های گذشته، دریاچه ارومیه تغییراتی را به همراه داشته و ممکن است در زمان سفرتان، حجم آب این دریاچه کمتر شده باشد. 

دانستن نکته‌هایی که از دل تجربه‌های سفر به ارومیه در تابستان به دست آمده، خالی از لطف نیست. مکان‌های تفریحی ارومیه در تابستان مثل دریاچه باشکوه دالامپر، غار طبیعی تمتمه و دریاچه آب‌های نقره‌ای به دلیل آب و هوای خنک، به شدت شلوغ است. پس برای بازدید از آن‌ها بهتر است کمی صبوری کنید.

4- فیروزکوه؛ مقصدی خنک و پرجاذبه در نزدیکی تهران

فیروزکوه تهران بهترین شهر ایران برای مسافرت در تابستان
عکس فیروزکوه، بهترین شهر ایران برای مسافرت در تابستان (منبع: گوگل مپ)

شهرستان فیروزکوه در سمت شمال شرقی استان تهران جزو مناطق سردسیر ایران است. سفر به فیروزکوه در پاییز و خصوصا زمستان، اکثرا امکانپذیر نیست و با محدودیت‌های سفر روبرو هستید؛ چرا که بارش برف و باران در این منطقه به شدت سنگین است و مسیرها بسته می‌شود. بهترین زمان سفر به فیروزکوه تهرانی‌ها، تابستان بوده که هوا به خنکای پاییز می‌ماند و تجربه کردن این سفر مانند لب زدن به نوشمک در میانه تابستان است. فاصله فیروزکوه تا کلان‌شهر تهران، 140 کیلومتر است و در کنار جاده تهران – قائم‌شهر قرار دارد. 

برای طبیعت‌‌گردی در فیروزکوه، تنها یک روز و یا حتی نصف روز هم کافی است. به همین خاطر بهتر است که برای شهر نزدیک‌تری مثل گرگان هم برنامه‌ریزی کنید تا علاوه‌بر فیروزکوه بتوانید در نقاط دیگری نیز تفریح داشته باشید. تور تهران به گرگان برای حداقل دو شب اقامت، اقتصادی است، تفریح‌تان را دارید و هم هزینه‌های سفرتان را کنترل می‌کنید.

5- شهرکرد؛ ملقب به سوئیس ایران

خنکای تابستان در شهر کرد
خنکای تابستان در شهر کرد (منبع: گوگل مپ)

یکی‌از ده مقصد خنک ایران برای سفر در ایران، شهرکرد است. شهرکرد به زمستان‌های بسیار سرد و تابستان‌های خنک مشهور است. این دو ویژگی برجسته به ارتفاع آن مربوط می‌شود. شهرکرد، مرتغع‌ترین شهر ایران است و اسم «بام ایران» را روی آن گذاشته‌اند. شهرکرد از نظر موقعیت مکانی روی نقشه، مرکز استان چهارمحال و بختیاری و شهرستان شهرکرد قرار دارد. بافت شهری این منطقه دیدنی در تابستان، ترکیبی از جاذبه‌های طبیعی با مکان‌های تاریخی است. برای تماشا و بازدید جاذبه‌های شهرکرد در تابستان می‌توانید از فهرست بهترین جاذبه‌های شهرکرد که در بخش زیر آمده، استفاده کنید:

  1. آبشار زردلیمه در فاصله ۸۴ کیلومتری شهرکرد
  2.  رودخانه بازفت از بکرترین جاهای دیدنی شهرکرد
  3. پارک ملی و منطقه حفاظت‌شده تنگ صیاد
  4. مراتع تالاب‌های گندمان، چغاخور، سولگان، آلونی
  5. تونل و سد کوهرنگ
  6. تالاب سولقان
  7. زردکوه
  8. منطقه جنگلی فلارد
  9. مسجد جامع شهرکرد
  10. مجموعه تاریخی قلعه چالشتر

6- شهر ماسال در گیلان برای سفر در آخرین ماه تابستان

تابستان؛ بهترین زمان سفر به ماسال، بام سبز گیلان
تابستان؛ بهترین زمان سفر به ماسال، بام سبز گیلان (منبع: گوگل مپ)

ماسال از روستاهای ییلاقی زیبا و خنک در دامنه‌های کوه‌های تالش در استان گیلان است. این منطقه در تابستان از خنک‌ترین بخش‌های گیلان در آخرین ماه تابستان و سرسبزترین جاهای دیدنی شمال به شمار می‌رود. ابرهای پوشاننده کوه‌ها به این منطقه جلوه‌‌ای ویژه‌ می‌بخشند. خنک‌ترین مکان‌های دیدنی ماسال برای خوش‌گذرانی و دورهمی‌های خانوادگی شامل غار آویشو، ییلاق سوئه چاله، آبشار رامینه، پارک ساحلی و بام سبز ماسال می‌شود.

سفر به ماسال در دو ماه تیر و مرداد توصیه نمی‌شود؛ چون هوای گرم، این شهر را دربرگرفته است و این وضعیت، کمی آزاردهنده است.

اگر به ماسال رفتید، حتما به ییلاق زیبای اولسبلنگاه سفر کنید. تجربه‌ای متفاوت از اقامت در خانه چوبی، اولسبلنگاه را به یک مقصد رویایی برای فصل تابستان تبدیل کرده است.

7- دماوند در تهران از شهرهای خنک ایران در تابستان

دماوند در تهران بهترین جای ایران برای مسافرت در تابستان
دماوند در تهران بهترین جای ایران برای مسافرت در تابستان (منبع: گوگل مپ)

بعد از فیروزکوه، دماوند نیز از بهترین شهرهای ایران برای مسافرت در تابستان است؛ زیرا این شهر روی دامنه کوه دماوند قرار گرفته و لقب سفیدپوش‌ترین شهر تهران را نیز از آن خود کرده است. آبسرد، کیلان، روستای رود افشان و روستای جابان از بین شهرها در شهرستان دماوند استان تهران نسبت به مناطق دیگر، آب و هوای مطلوب‌تری دارد. 

فاصله دماوند تا کلان‌شهر تهران، 70 کیلومتر بوده و در بخش شرقی آن قرار دارد. برای طبیعت‌گردی در تابستان‌های دماوند با گزینه‌های متعددی روبرو هستید. دریاچه تار، آبشار برف تنگه لار، آبشار جنگلک، چشمه سیاه سنگ، چشمه اعلا و دشت مشا، تنها تعدادی از جاذبه‌های دماوند در فصل تابستان‌اند. 

رفتن به دماوند در تابستان، برای آن‌هایی که تهرانی نیستند، چالش‌هایی دارد، از مواردی مثل نحوه دسترسی به دماوند گرفته تا پیدا کردن مکان برای استراحت در شب. برای دسترسی به دماوند، بهتر است مسیر سفرتان را نزدیک‌تر کنید؛ یعنی تور تهران بگیرید و بعد از گذاشتن چمدان‌ها در اقامتگاه‌تان به سمت دماوند راه بیفتید. برای استراحت شبانه در دماوند هم می‌توانید اقامتگاه بومگردی رزرو کنید یا به تهران و محل اقامت خود بازگردید.

8- شهر یاسوج؛ پایتخت طبیعت ایران

در یاسوج، تابستان خنکی را تجربه کنید.
در یاسوج، تابستان خنکی را تجربه کنید.(منبع: گوگل مپ)

یاسوج، استانی با تابستان‌های خنک و زمستان‌های سرد و بارانی، بهترین جا برای مسافرت در تابستان است. آبشار یاسوج با منظره‌‌ای خیره‌کننده‌ در دو کیلومتری مرکز شهر از مکان‌های محبوب توریست‌هاست. از نظر موقعیت مکانی، این شهر در منطقه‌ای سردسیر واقع شده و در بهار تا تابستان دارای آب‌وهوای معتدل رو به سرد است. 

شهر یاسوج، مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد، به‌دلیل جاذبه‌های طبیعی و گردشگری لقب «پایتخت طبیعت ایران» را دارد. پس اگر در حال برنامه‌ریزی برای انتخاب بهترین شهر ایران برای مسافرت در تابستان هستید، کهگیلویه و بویراحمد می‌تواند جزو یکی‌از مقاصد سفر تابستانی شما باشد. برای رفتن به یاسوج از تهران، بهترین مسیر از طریق اصفهان، شهرضا و سمیرم است. در این مسیر، بزرگراه‌ها برای مسیریابی به شما کمک می‌کنند.

9- روستای کندوان با آب‌وهوای خنک و کوهستانی‌

روزهای تابستانی روستای کندوان
روزهای تابستانی روستای کندوان (منبع: گوگل مپ)

کندوان از روستاهای زیبای و خنک منطقه تبریز و از بهترین جاهای دیدنی ایران است. این منطقه در ارتفاع بالایی از سطح دریا قرار دارد که تاثیر بزرگی بر آب‌وهوای آن داشته است. در بهار و تابستان می‌توانید از آب‌وهوای خنک و دلنشین این منطقه لذت ببرید، اما در فصل‌های پاییز و زمستان، بارش‌های شدیدی در این منطقه جریان دارد و بیشتر بخش‌های روستا یخ زده است.

کندوان، جایی است که شما می‌توانید از عسل معروف و لذیذش لذت ببرید. این عسل نقطه قوت سفر تابستانی شما به کندوان خواهد بود. ماجراجویی جذاب برای رسیدن به روستای کندوان را به هیچ وجه از دست ندهید. ابتدا به شهر اسکو بروید که در استان آذربایجان شرقی واقع شده است. از اسکو به سمت جنوب حرکت کنید تا به شهر اسفنجان برسید. بعد از اسفنجان و گذر از سمت چپ دوراهی به راحتی به مقصدتان می‌رسید. 

10- بجنورد؛ مقصدی دل‌انگیز مانند بهار

بجنورد برای فرار از گرمای تابستان‎
بجنورد برای فرار از گرمای تابستان‎ (منبع: گوگل مپ)

بجنورد، شهری کوهستانی واقع در ارتفاعات رشته کوه آلاداغ بوده و بزرگ‌ترین شهر استان خراسان شمالی است. شرایط جغرافیایی این شهر باعث می‌شود که در بیشتر فصول سال هوا به خوبی خنک باشد و بتوانید از طبیعت زیبای این منطقه لذت ببرید. بجنورد از شهرها و جاهای دیدنی مسیر مشهد به گرگان است که اکثر خانواده‌ها برای مسافرت 4 روزه با خودروی شخصی به هر کدام از شهرهای این مسیر سر می‌زنند.

طبیعت زیبای اطراف شهر بجنورد تایید می‌کند که این شهر از نظر آب و هوا بسیار مناسب است. تفرجگاه بابا امان، تفرجگاه طبیعی و تاریخی بش قارداش، عمارت آینه‌خانه مفخم، آتشکده اسپاخو و بند خاکی عبدل‌آباد از جاذبه‌های بجنورد هستند که باید در مسافرت تابستانه ببینید.

اگر تصمیم به سفر از تهران به بجنورد را دارید، ابتدا به سمنان بروید. پس از عبور از شهر شاهرود و طی کردن تقریباً 700 کیلومتر به مقصد بجنورد خواهید رسید. همچنین، می‌توانید با استفاده از هواپیما به مشهد برسید و سپس در عرض چند ساعت به بجنورد بروید. 

وضعیت آب و هوا
خلاصه مقاله

برای فرار از گرمای داغ تیر و مرداد هم که شده، بهترین شهرهای ایران برای مسافرت در تابستان را بشناسید. سرعین و اردبیل، خنک‌ترین شهرهای ایران برای سفر تابستانه اند. بعد از آن، فیروزکوه و دماوند در تهران، ارومیه و همدان در بخشی غربی نقشه، ماسوله و ماسال در گیلان، بجنورد در خراسان شمالی و تبریز در آذربایجان شرقی از بهترین مقصدهای معروف برای سفر تابستانه هستند.

انتشار :  5 مهر 1402 به روزرسانی :  23 خرداد 1403 نویسنده :   فائزه حسین زاده خسرویه
تصاویر مرتبط
دماوند در تهران بهترین جای ایران برای مسافرت در تابستان
  • دماوند در تهران بهترین جای ایران برای مسافرت در تابستان
  • عکس مسافران دریاچه ارومیه در تابستان
  • تابستان؛ بهترین زمان سفر به ماسال، بام سبز گیلان
  • سرعین از بهترین مقصد‌های سفر در این گرمای تابستان!
  • اردبیل از بهترین شهرهای ایران برای سفر در فصل تابستان
  • روزهای تابستانی روستای کندوان
  • فیروزکوه تهران بهترین شهر ایران برای مسافرت در تابستان
  • در یاسوج، تابستان خنکی را تجربه کنید.
  • بجنورد برای فرار از گرمای تابستان‎
  • خنکای تابستان در شهر کرد
پرسش و پاسخ
اشتراک گذاری
نظرات کاربران
1 دیدگاه در رابطه با این مطلب وجود دارد .
ارومیه قلب آذربایجان ❤

ارومیه قلب آذربایجان ❤ به دیار آذربایجان ارومیه شهر والیبالی و والیبال نشین خطه آذربایجان دومین شهر ترک نشین ایران بعد از شهر برادر و قارداش تبریز ❤شهر شهیدان باکری ها و امینی ها، شهر کاپیتان تیم ملی والیبال سعید معروف، شهر والیبالی و پایتخت والیبال آذربایجان ، شهر عاشیق های آذربایجان، شهر مهد و فرهنگ و قلب ابدی آذربایجان خوش آمدید ❤ آذربایجان دیارنا گوزل اورمیه شهرینه چوخ خوش گلیبسیز ❤ به دیار آذربایجان شهر زیبایی ارومیه خیلی خوش آمدید ❤ ما آذربایجانی ها بخصوص اورمیه ای ها به ترکی ( اورمولوها)خونگرمو مهمان نوازیم ❤ یاشاسین ایران ❤ یاشاسین آذربایجان ❤ یاشاسین اورمیه ❤ URMİA ❤AZERBAYCAN

بستن
تورهای مشابه