تابستان کجا سفر کنیم که خنک باشد؟ + معرفی 10 مقصد برای تعطیلات تابستان

تابستان کجا سفر کنیم؟

تابستان کجا بریم که خنک باشد؟ شهرهایی برای مسافرت در تابستان خوب‌اند که بارش برف زمستانی آن‌ها سنگین باشد. فیروزکوه و دماوند در تهران، اردبیل و سرعین در استان اردبیل و ارومیه در استان آذربایجان غربی به همراه چندین شهر کاملا خنک دیگر، از بهترین شهرهای ایران برای مسافرت در تابستان‌اند. در مجله تورگردان، شهرهایی که برای مسافرت در تابستان معرفی می‌کنیم، همگی خنک و وسوسه‌برانگیز هستند و در گرم‌ترین روزها هم می‌توانید برنامه‌ریزی سفر داشته باشید. 

فهرست مطالب

فیروزکوه در تهران


شهرستان فیروزکوه در سمت شمال شرقی استان تهران جزو مناطق سردسیر ایران است. سفر به فیروزکوه در پاییز و خصوصا زمستان، اکثرا امکانپذیر نیست و با محدودیت‌های سفر روبرو هستید؛ چرا که بارش برف و باران در این منطقه به شدت سنگین است.
بهترین زمان سفر به فیروزکوه تهرانی‌ها، تابستان بوده که هوا به خنکای پاییز می‌ماند. فاصله فیروزکوه تا کلان‌شهر تهران، 140 کیلومتر است و در کنار جاده تهران – قائم‌شهر قرار دارد. 

برای طبیعت‌‌گردی در فیروزکوه، تنها یک روز و یا حتی نصف روز هم کافی است. به همین خاطر بهتر است شهر نزدیک‌تری مثل گرگان را انتخاب کنید تا علاوه بر فیروزکوه بتوانید در نقاط دیگری نیز تفریح داشته باشید. تور تهران به گرگان برای حداقل دو شب اقامت، راه اقتصادی است که هم تفریح‌تان را دارید و هم هزینه‌های سفرتان را کنترل می‌کنید.

فیروزکوه تهران بهترین شهر ایران برای مسافرت در تابستان
عکس فیروزکوه، بهترین شهر ایران برای مسافرت در تابستان (منبع: گوگل مپ)

دماوند در تهران


بعد از فیروزکوه، دماوند نیز از بهترین شهرهای ایران برای مسافرت در تابستان است؛ زیرا این شهر روی دامنه کوه دماوند قرار گرفته و لقب سفیدپوش‌ترین شهر تهران را نیز از آن خود کرده است. آبسرد، کیلان، روستای رود افشان و روستای جابان از بین شهرها در شهرستان دماوند استان تهران نسبت به مناطق دیگر، آب و هوای مطلوب‌تری دارد. 

فاصله دماوند تا کلان‌شهر تهران، 70 کیلومتر بوده و در بخش شرقی آن قرار دارد. برای طبیعت‌گردی در تابستان‌های دماوند با گزینه‌های متعددی روبرو هستید. دریاچه تار، آبشار برف تنگه لار، آبشار جنگلک، چشمه سیاه سنگ، چشمه اعلا و دشت مشا، تنها تعدادی از جاذبه‌های دماوند در فصل تابستان اند. 

رفتن به دماوند در تابستان، برای آن‌هایی که تهرانی نیستند، چالش‌هایی دارد؛ از مواردی مثل نحوه دسترسی به دماوند گرفته تا پیدا کردن مکان برای استراحت در شب. برای دسترسی به دماوند، بهتر است مسیر سفرتان را نزدیک‌تر کنید؛ یعنی تور تهران بگیرید و بعد از گذاشتن چمدان‌ها در اقامتگاه‌تان به سمت دماوند راه بیافتید. برای استراحت شبانه در دماوند هم می‌توانید اقامتگاه بومگردی رزرو کنید یا به تهران و محل اقامت خود بازگردید.

دماوند در تهران بهترین جای ایران برای مسافرت در تابستان
دماوند در تهران بهترین جای ایران برای مسافرت در تابستان (منبع: گوگل مپ)

ارومیه، شهر مرکزی استان آذربایجان غربی


برنامه‌ریزی برای سفر به ارومیه در تابستان، مورد پسند افراد علاقه‌مند به طبیعت‌گردی است. در اوایل تابستان که به ارومیه سفر کنید، نشانه‌هایی از تلفیق آب و هوا را می‌بینید که باورکردنش سخت است؛ زیرا، طبیعت این شهر در آذربایجان غربی شامل سرسبزی بهار و رگه‌هایی باقی‌مانده از برف‌های زمستانی است. 

سفر تابستانه به ارومیه، فرصت‌های بی‌نظیری را در اختیار شما قرار می‌دهد؛ از جاذبه‌های تاریخی گرفته تا جاذبه‌های طبیعی. تمامی این جاذبه‌ها برای لذت بردن از گردش در فضای باز، باصفا و دلچسب هستند. 

دانستن نکته‌هایی که از دل تجربه‌های سفر به ارومیه در تابستان به دست آمده، بد نیست. مکان‌های تفریحی ارومیه در تابستان مثل دریاچه باشکوه دالامپر، غار طبیعی تمتمه و دریاچه آب‌های نقره‌ای به دلیل آب و هوای خنک، به شدت شلوغ است. پس بهتر است صبور باشید. 

عکس مسافران دریاچه ارومیه در تابستان
عکس مسافران دریاچه ارومیه در تابستان (منبع: گوگل مپ)

اردبیل


بهترین شهر ایران برای سفر در تابستان، اردبیل است. اردبیل در منطقه آذربایجان جزو مناطق سردسیر بوده که به آب و هوای خنکش در گرم‌ترین روزهای سال، معروف است. در زمستان‌های اردبیل با بارش برف شدید و سنگین روبرو هستید و از همین رو، فصل تابستان، بهترین زمان برای مسافرت به این شهر است. 

برای سفر به اردبیل از تهران با خودروی شخصی، می‌توانید مسیر زنجان را انتخاب کنید. علاوه برآن، راه شهرهای شمالی و قزوین هم برای حرکت به سمت اردبیل، مسیر پیشنهادی خوبی هستند که بسته به سلیقه و شرایط‌تان می‌توانید انتخاب کنید. 

اگر شرایط سفر با خودروی شخصی را ندارید و می‌خواهید که در کمترین زمان به اردبیل برسید؛ تور اردبیل از تهران راه‌حل بهتری برای سفر است. 

اردبیل از بهترین شهرهای ایران برای سفر در فصل تابستان
اردبیل از بهترین شهرهای ایران برای سفر در فصل تابستان (منبع: گوگل مپ)

سرعین


سرعین در 30 کیلومتری از اردبیل، خنک‌ترین شهر ایران در اوج گرمای تابستان است. آب و هوای مطبوع و جاذبه‌های سراپاسبز آن را تا حد زیادی، مدیون دامنه‌های سبلان هستیم. علاوه بر خوش آب و هوا بودنش، عسل‌های معروف و آب درمانی هم جاذبه‌های آن را چندبرابر کرده است. از همین رو، شلوغ بودن سرعین در تابستان، دور از انتظار نیست. 

اگر می‌خواهید با آرامش خاطر بیشتری به این شهر خوش آب و هوا و باصفا سفر کنید، فصل بهار نیز بهترین زمان برای دیدن زیبایی‌های طبیعت در دامنه‌های سبلان است.

سرعین، یک مقصد وسوسه‌کننده است؛ حتی برای آن‌هایی که اواخر تابستان و با شروع پاییز می‌خواهند سفر کنند. اگر تصمیم دارید تا در روزهای پایانی تابستان به این نقطه از ایران سفر کنید، حداقل یک دست لباس گرم بردارید. (پاییز کجا بریم سفر خوبه؟)

برای رفتن به سرعین، ابتدا باید به اردبیل برسید. بعد از آن، جاده سراب-اردبیل را انتخاب کنید و از مسیرتان برای رسیدن به این مقصد خنک در تابستان، لذت ببرید. در صورتی که با تور اردبیل از تهران سفر کرده باشید، دسترسی‌تان به سرعین با ماشین، بیشتر از 20 دقیقه نیست. 
 

سرعین از بهترین مقصد‌های سفر در این گرمای تابستان!
سرعین از بهترین مقصد‌های سفر در این گرمای تابستان! (منبع: گوگل مپ)

شهر یاسوج در کهگیلویه و بویراحمد


یاسوج، استانی با تابستان‌های خنک و زمستان‌های سرد و بارانی، بهترین جا برای مسافرت در اوج گرماست. جاذبه اصلی یاسوج، آبشاری با منظره‌‌ای خیره‌کننده‌ است که در دو کیلومتری مرکز شهر واقع شده و از مکان‌های محبوب توریست‌هاست. از نظر موقعیت مکانی، این شهر در منطقه‌ای سردسیر واقع شده و در بهار تا تابستان، دارای آب و هوای معتدل رو به سرد است. 

تابستان در یاسوج، کجا برویم؟ برای فرار از گرما و تجربه‌ خنکی به تنگه تامرادی و دره المون بروید.

یاسوج در قلب کوهای زاگرس قرار دارد و از اینجا به استان‌های فارس، اصفهان، خوزستان و چهارمحال و بختیاری دسترسی دارید. برای رفتن به یاسوج از تهران، بهترین مسیر از طریق اصفهان، شهرضا و سمیرم است. در این مسیر، بزرگراه‌ها برای مسیریابی به شما کمک می‌کنند.

در یاسوج، تابستان خنکی را تجربه کنید.
در یاسوج، تابستان خنکی را تجربه کنید.(منبع: گوگل مپ)

روستای کندوان در نزدیکی تبریز و شهر اسکو


کندوان از روستاهای زیبای منطقه تبریز و از بهترین جاهای دیدنی ایران است. این منطقه در ارتفاع بالایی از سطح دریا قرار دارد که تاثیر بزرگی بر آب‌وهوای آن داشته است. در بهار و تابستان می‌توانید از آب‌وهوای خنک و دلنشین این منطقه لذت ببرید؛ اما در فصل‌های پاییز و زمستان، بارش‌های شدیدی در این منطقه جریان دارد. (زمستان کجا سفر کنیم؟

کندوان، جایی است که شما می‌توانید از عسل معروف و لذیذش لذت ببرید. این عسل نقطه قوت سفرهای تابستانی شما خواهد بود. ماجراجویی جذاب برای رسیدن به روستای کندوان را به هیچ وجه از دست ندهید. ابتدا به شهر اسکو بروید که در استان آذربایجان شرقی واقع شده است. از اسکو به سمت جنوب حرکت کنید تا به شهر اسفنجان برسید. بعد از اسفنجان و گذر از سمت چپ دوراهی به راحتی به مقصدتان می‌رسید. 

روزهای تابستانی روستای کندوان
روزهای تابستانی روستای کندوان (منبع: گوگل مپ)

بجنورد در خراسان شمالی


بجنورد، شهری کوهستانی واقع در ارتفاعات رشته کوه آلاداغ بوده و بزرگ‌ترین شهر استان خراسان شمالی است. شرایط جغرافیایی این شهر باعث می‌شود که در بیشتر فصول سال هوا به خوبی خنک باشد و بتوانید از طبیعت زیبای این منطقه لذت ببرید. بجنورد از شهرها و جاهای دیدنی مسیر مشهد به گرگان است که اکثر خانواده‌ها برای مسافرت 4 روزه با خودروی شخصی به هر کدام از شهرهای این مسیر سر می‌زنند.

طبیعت زیبای اطراف شهر بجنورد تایید می‌کند که این شهر از نظر آب و هوا بسیار مناسب است. تفرجگاه بابا امان، تفرجگاه طبیعی و تاریخی بش قارداش، عمارت آینه‌خانه مفخم، آتشکده اسپاخو و بند خاکی عبدل‌آباد از جاذبه‌های بجنورد هستند که باید در مسافرت تابستانه ببینید.

اگر تصمیم به سفر از تهران به بجنورد را دارید، ابتدا به سمنان بروید. پس از عبور از شهر شاهرود و طی کردن تقریباً 700 کیلومتر به مقصد بجنورد خواهید رسید. همچنین، می‌توانید با استفاده از هواپیما به مشهد برسید و سپس در عرض چند ساعت به بجنورد بروید. 

بجنورد برای فرار از گرمای تابستان‎
بجنورد برای فرار از گرمای تابستان‎ (منبع: گوگل مپ)

شهر ماسال در گیلان


ماسال از روستاهای ییلاقی زیبا و خنک در دامنه‌های کوه‌های تالش در استان گیلان است. این منطقه در تابستان از خنک‌ترین مناطق گیلان و سرسبزترین جاهای دیدنی شمال به شمار می‌رود. ابرهای پوشاننده کوه‌ها به این منطقه جلوه‌‌ای ویژه‌ می‌بخشند.
اگر به ماسال رفتید، حتما به ییلاق زیبای اولسبلنگاه سفر کنید. تجربه‌ای متفاوت از اقامت در خانه چوبی، اولسبلنگاه را به یک مقصد رویایی برای فصل تابستان تبدیل کرده است.

تابستان؛ بهترین زمان سفر به ماسال، بام سبز گیلان
تابستان؛ بهترین زمان سفر به ماسال، بام سبز گیلان (منبع: گوگل مپ)

شهر کرد

 

شهرکرد به زمستان‌های بسیار سرد و تابستان‌های خنک مشهور است. شهرستان فیروزکوه در شمال شرقی استان تهران، یکی از مناطقی است که به عنوان یک مقصد خنک برای ساکنان پایتخت شناخته شده و فاصله نزدیکی با آن باعث می‌شود که دسترسی به فیروزکوه در تابستان بسیار راحت باشد.

دریاچه زریوار در مریوان یکی از جاذبه‌های خارق‌العاده در تابستان است که هرگز نباید دیدنش را از دست داد. شهرهای سنندج، مریوان و بانه از شهرهای مهم و مشهور استان کردستان هستند که هر یک دارای تاریخ و طبیعتی منحصر به فرد هستند. هنرهای کردی و جشنواره‌های رقص کردی از ویژگی‌های برجسته‌ای هستند که هنگام اشاره به کردستان، به ذهن مردم می‌آید.

خنکای تابستان در شهر کرد
خنکای تابستان در شهر کرد (منبع: گوگل مپ)

وضعیت آب و هوا
خلاصه مقاله

برای فرار از گرمای داغ تیر و مرداد هم که شده، بهترین شهرهای ایران برای مسافرت در تابستان را بشناسید. سرعین و اردبیل، خنک‌ترین شهرهای ایران برای سفر تابستانه اند. بعد از آن، فیروزکوه و دماوند در تهران، ارومیه و همدان در بخشی غربی نقشه، ماسوله و ماسال در گیلان، بجنورد در خراسان شمالی و تبریز در آذربایجان شرقی از بهترین مقصدهای معروف برای سفر تابستانه هستند.

انتشار :  5 مهر 1402 به روزرسانی :  6 مهر 1402 نویسنده :   فائزه حسین زاده خسرویه
تصاویر مرتبط
دماوند در تهران بهترین جای ایران برای مسافرت در تابستان
  • دماوند در تهران بهترین جای ایران برای مسافرت در تابستان
  • عکس مسافران دریاچه ارومیه در تابستان
  • تابستان؛ بهترین زمان سفر به ماسال، بام سبز گیلان
  • سرعین از بهترین مقصد‌های سفر در این گرمای تابستان!
  • اردبیل از بهترین شهرهای ایران برای سفر در فصل تابستان
  • روزهای تابستانی روستای کندوان
  • فیروزکوه تهران بهترین شهر ایران برای مسافرت در تابستان
  • در یاسوج، تابستان خنکی را تجربه کنید.
  • بجنورد برای فرار از گرمای تابستان‎
  • خنکای تابستان در شهر کرد
اشتراک گذاری
درباره این مطلب دیدگاهی بنویسید
1 دیدگاه در رابطه با این مطلب وجود دارد .
ارومیه قلب آذربایجان ❤
ارومیه قلب آذربایجان ❤ به دیار آذربایجان ارومیه شهر والیبالی و والیبال نشین خطه آذربایجان دومین شهر ترک نشین ایران بعد از شهر برادر و قارداش تبریز ❤شهر شهیدان باکری ها و امینی ها، شهر کاپیتان تیم ملی والیبال سعید معروف، شهر والیبالی و پایتخت والیبال آذربایجان ، شهر عاشیق های آذربایجان، شهر مهد و فرهنگ و قلب ابدی آذربایجان خوش آمدید ❤ آذربایجان دیارنا گوزل اورمیه شهرینه چوخ خوش گلیبسیز ❤ به دیار آذربایجان شهر زیبایی ارومیه خیلی خوش آمدید ❤ ما آذربایجانی ها بخصوص اورمیه ای ها به ترکی ( اورمولوها)خونگرمو مهمان نوازیم ❤ یاشاسین ایران ❤ یاشاسین آذربایجان ❤ یاشاسین اورمیه ❤ URMİA ❤AZERBAYCAN