خانه مشروطه تبریز (معرفی، آدرس، تصاویر)

خانه-مشروطه-تبریز

خانه مشروطه تبریز در محله راسته کوچه قرار گرفته و یکی از آثار مهم مربوط به دوران قاجار است. در بین جا‌های دیدنی تبریز حتما این خانه زیبا را مد نظر داشته باشید. شهر تبریز تاریخ پر فراز و نشیبی را گذرانده و همواره جز شهر‌های سرنوشت ساز در تاریخ ایران بوده است. در دوره‌های مختلف، سلسه‌های متعددی بر ایران و خطه آذربایجان حکمرانی کرده‌اند. بر این اساس چندین خانه تاریخی در شهر تبریز وجود دارند که از نظر فرهنگی و معماری قابل توجه می‌باشند. 

خانه مشروطه

 

معرفی خانه مشروطه تبریز

 

همان‌ طور که در بخش قبلی گفتیم خانه مشروطه در محله راسته کوچه و غرب شهر تبریز قرار گرفته است. تحقیق درباره خانه مشروطه نشان می‌دهد که این خانه را شخصی به نام مهدی کوزه‌کنانی به عنوان ملک شخصی و محل اقامت خود بنا نهاد. این بنای زیبا در سال ۱۳۵۴ خورشیدی در فهرست آثار ملی ایران ثبت گردید.

پس از آنان که محمد علی شاه قاجار مجلس شورای ملی را به توپ بست، تعدادی از بزرگان و چهره‌های سیاسی اجتماعی آذربایجان در خانه مهدی کوزه کنانی تجمع کردند تا اقدام مناسبی انجام دهند. در محاصره ۱۱ ماهه تبریز خانه حاج مهدی کوزه کنانی به عنوان یکی از مقر‌های فرماندهی مجاهدان به کار می‌رفت. افرادی مهمی مانند ستار خان، باقر خان، ثقه‌الاسلام تبریز و بسیاری دیگر از بزرگان دوره مشروطه در بزنگاه‌های تاریخی مشروطه، در این خانه جمع می‌شدند و به همفکری می‌پرداختند.

 

بازدید از خانه مشروطه تبریز

 

تاریخ دقیق ساخت خانه مشروطه تبریز به سال ۱۲۴۷ خورشیدی باز می‌گردد. حاج مهدی کوزه‌کنانی این خانه را به عنوان محل زندگی خود ساخت اما وقتی اولین جرقه‌های مشروطه‌خواهی ایجاد شدند، این مرد بزرگوار خانه را به محلی برای تجمع مشروطه خواهان تبدیل کرد. او یکی از تاجران به نام شهر تبریز بود و همواره به حمایت مالی انقلاب مشروطه می‌پرداخت. پس از جنگ جهانی دوم وقتی که ارتش سرخ شوروی آذربایجان را آشغال کرد، خانه تاریخی مشروطه به محل اجلاس سران فرقه دمکرات آذربایجان تبدیل گشت.

 

خانه مشروطه در زمان حال

امروزه خانه مشروطه به یکی از جاهای دیدنی تبریز و به موزه تبدیل شده است. در این موزه تندیس‌هایی از زینب پاشا، ثقه‌الاسلام تبریزی، کربلایی علی موسیو، هوارد باسکرویل و دیگر بزرگان انقلاب مشروطه به نمایش گذاشته شده‌اند. از جمله آثار ارزشمند موجود در خانه مشروطه می‌توانیم به مهر‌های گروه‌های انقلابی، سلاح کمری ستار خان، برخی وسایل شخصی سران مشروطه، نامه‌ها و اعلامیه‌های دوران انقلاب مشروطه و … اشاره کنیم.

 

تصاویر خانه مشروطه تبریز

 

معماری خانه مشروطه‌ تبریز

خانه مشروطه تبریز توسط یک معماری تبریزی ساکن روسیه شاخته شد. بنا ۱۳۰۰ متر مربع مساحت دارد و در دسته بندی معماری قاجاری قرار می‌گیرد. تمام پنجره‌های بیرونی خانه با شیشه‌های رنگارنگ تزیین شده‌اند که در هنگام تابش نور خورشید، فضای اتاق‌ها را رنگین می‌کنند. ساختمان دارای کلاه فرنگی، درب‌های منبت کاری و پنجره‌های ارسی است.

 

زمان بازدید از خانه مشروطه تبریز

ساعات بازدید از خانه مشروطه در نیمه اول و دوم سال متفاوت است.

بهار و تابستان: از ۹ صبح تا ۷:۳۰ عصر

پاییز و زمستان: از ۹ صبح تا ۵ عصر

 

قیمت ورودی خانه مشروطه تبریز

قیمت بلیط برای اتباع ایرانی: ۵ هزار تومان

قیمت بلیط برای اتباع خارجی: ۵۰ هزار تومان

 

آدرس خانه مشروطه تبریز

تبریز، غرب بازار تبریز، راسته کوچه، روبروی مسجد جامع

 

 

وضعیت آب و هوا
خلاصه مقاله

خانه مشروطه تبریز در محله راسته کوچه قرار گرفته و یکی از آثار مهم مربوط به دوران قاجار است. در بین جا‌های دیدنی تبریز حتما این خانه زیبا را مد نظر داشته باشید. شهر تبریز تاریخ پر فراز و نشیبی را گذرانده و همواره جز شهر‌های سرنوشت ساز در تاریخ ایران بوده است. در دوره‌های مختلف، سلسه‌های متعددی بر ایران و خطه آذربایجان حکمرانی کرده‌اند. بر این اساس چندین خانه تاریخی در شهر تبریز وجود دارند که از نظر فرهنگی و معماری قابل توجه می‌باشند.

انتشار :  3 خرداد 1402 به روزرسانی :  4 مرداد 1402 نویسنده :   شیوا معین
تصاویر مرتبط
خانه مشروطه
  • خانه مشروطه
  • بازدید از خانه مشروطه تبریز
  • تصاویر خانه مشروطه تبریز
  • خانه مشروطه
اشتراک گذاری
درباره این مطلب دیدگاهی بنویسید
در رابطه با این مطلب دیدگاهی وجود ندارد
مقالات مرتبط