محله مارلان تبریز (معرفی، تصاویر، آدرس)

کلیسا در محله مارلان تبریز

محله مارالان تبریز از محله‌های قدیمی است که جاذبه‌های گردشگری زیادی را در خود جای داده است. ارامنه از دلایلی هستند که باعث شهرت محله مارالان شده است. ارامنه در زمان حکومت شاه عباس صفوی به ایران مهاجرت کرده‌اند. ارامنه در بسیاری از محله‌های تبریز مانند مارالان ساکن شده و علاوه بر خانه، کلیسا‌هایی نیز بنا کرده‌اند.

 

کلیسا و قبرستان در تبریز

 

موقعیت محله مارالان تبریز

مارالان در جنوب شرقی شهر قرار گرفته و از معروف ترین جاهای دیدنی تبریز است. اگر بخواهیم به طور دقیق‌تر موقعیت آن را مشخص کنیم باید بگوییم این محله از سمت شمال به محله خیابان، از سمت شرق به باغ‌های محله خیابان، از سمت جنوب به تپه‌های یانیق و از غرب به محله نوبر محدود شده است.

 

تاریخچه محله مارالان تبریز

بهتر است برای بررسی تاریخچه محله مارالان تبریز، به وجه تسمیه آن بپردازیم. عده ای اعتقاد دارند در زمان‌های دور در این محله، مار‌های زیادی وجود داشته‌اند و برای همین نام مارالان برای آن انتخاب شده اما عده‌ای دیگر وجود مارال ها در این منطقه را دلیلی برای نام مارالان می‌دانند.

محله مارالان تبریز محله ای بسیار مذهبی است. در آنجا ۵۰ مسجد ساخته شده و در دوره‌های مختلف هسته مرکزی انقلاب‌های مردمی و مذهبی بوده است. اهمیت ویژه‌ای محله مارالان به صورت عمده از زمان مشروطه مورد توجه قرار گرفت. از آنجایی که تعداد زیادی از مساجد قدیمی و مشهور شهر تبریز در مارالان قرار گرفته بودند محل مناسبی برای تجمعات اعتراضی مردم به وجود می‌آمد.

 

بنر عکس بنر مشهد

 

جا‌های دیدنی محله مارالان تبریز

 

بدیهی است که در تاریخ پر بار محله مارلان بناهای تاریخی مهمی ساخته شده‌اند. در تور تبریز حتماً سری به این محله بزنید و از جا‌های دیدنی تبریز در این منطقه دیدن کنید.

 

زیارتگاه ننه مریم

زیارتگاه ننه مریم یا کلیسای مریم ننه از کلیسا‌هایی است که به همت ارامنه تبریز ساخته شده است. این کلیسا در اوایل دوران قاجار ساخته شده و محوطه خارجی آن به گورستان ارامنه تعلق دارد. ارمنی باغی و روس باغی نیز در نزدیکی زیارتگاه ننه مریم بوده‌اند.

 

کلیسای مریم در محله مارلان

 

گذر ارمنی دونن

ارامنه زمانی که به تبریز مهاجرت کردند و در این شهر ساکن شدند، باغات، مغازه‌ها و کلیسا‌های متعددی ساختند. یکی از این کلیسا‌ها مریم ننه بود که ارمنیان در یکشنبه یا مراسم مذهبی دیگر، به سمت آن روانه می‌شدند.  معمولا ارامنه از محله بارناوا به محله مارالان می‌آمدند و از گذر شمالی به سمت کلیسا و ارمنی باغی می‌پیچیدند. به همین دلیل این گذر به نام ارمنی دونن مشهور شد. (دونن یک اسم فعل در زبان ترکی به معنی پیچ یا پیچیدن می‌باشد)

 

کوی غیاث

مشهور‌ترین کوی محله مارالان تبریز کوی غیاث است. بسیاری از حجره‌های قدیمی در این کوی قرار داشتند. در حال حاضر نیز می‌توان از این کوی و مساجد آن دیدن کرد.

 

کوی غیاث مارلان تبریز

 

بازدید از محله مارالان تبریز

در هر ساعتی از شبانه‌روز می‌توانید به محله مارالان بروید. بهتر است ساعاتی از روز را انتخاب کنید تا بتوانید از کلیسای مریم ننه دیدن کنید.

 

برای رزرو تور به تبریز و سایر مقاصد داخلی و خارجی با تورگردان همراه باشید.  

 

وضعیت آب و هوا
خلاصه مقاله

محله‌های تاریخی شهر تبریز علاوه بر اهمیت توریستی از نظر تاریخی نیز بسیار قابل توجه بوده و معرف فرهنگ غنی تبریز می‌باشند. محله مارالان تبریز هم از محله‌های قدیمی است که جاذبه‌های گردشگری زیادی را در خود جای داده است. از دیگر دلایلی که باعث شهرت مارالان شده، ارامنه هستند که در زمان حکومت شاه عباس صفوی به ایران مهاجرت کرده‌اند. ارامنه در بسیاری از محله‌های تبریز مانند مارالان ساکن شده و علاوه بر خانه، کلیسا‌هایی نیز بنا کرده‌اند.

انتشار :  3 خرداد 1402 به روزرسانی :  4 مرداد 1402 نویسنده :   سحر علیزاده
تصاویر مرتبط
کلیسا و قبرستان در تبریز
  • کلیسا و قبرستان در تبریز
  • کلیسای مریم در محله مارلان
  • بنر عکس بنر مشهد
  • کوی غیاث مارلان تبریز
  • download
اشتراک گذاری
درباره این مطلب دیدگاهی بنویسید
3 دیدگاه در رابطه با این مطلب وجود دارد .
جواد
مارالان یک کلمه تورکی هست اصلا هم ربطی به مار نداره اگه بخواهیم به زبان فارسی ترجمه کنیم میشه زیباها
اوزرا
مارالان.و هر کلمه ایی لان داشته باشد.تورکی است.مثل زنگی لان..گی لان.میلان.سهلان.ایسفهلان.جیلان.هیلان.بیلان.لیلان.ایلان.اسلان(اصلان =شیربیشه).قافلان.سیرتلان.یالان.پالان.بالان(تله.گرگ بالاندیده).چالان.قالان.سیلان.تایلان.کازان ب لان کا..سری لان کا.سبلان.باج آلان.ساوآلان.مارآلان.ششگلان.هرگلان
خدنگیعفیفه خدنگی
چقدر جالب! ممنون از اطلاعاتتون دوست عزیز