خانه حیدرزاده تبریز (معرفی، آدرس، تصاویر)

خانه-حیدرزاده

خانه حیدرزاده تبریز یکی از آثار ارزشمند و خانه‌های تاریخی شهر تبریز است. هیچ سند معتبری مبنی بر زمان ساخت خانه حیدرزاده وجود ندارد ولی محققان بر اساس تحقیقات میدانی و ویژگی‌های بنا، قدمت آن را حدود ۱۳۰ سال تخمین می‌زنند. این خانه در محله مقصودیه تبریز قرار دارد و در سال ۱۳۷۸ به عنوان یکی از میراث ملی ایران ثبت شده است. حیدرزاده نام آخرین مالک خانه است و این نام برای بنا انتخاب شده است. در حال حاضر خانه حیدرزاده به عنوان ساختمان اداری مرکز اطلاع رسانی گردشگری استان آذربایجان شرقی استفاده می‌شود.

 

زیرزمین  خانه حیدر زاده تبریز

 

معماری خانه حیدرزاده تبریز

 

خانه حدود ۹۰۰ متر مربع مساحت دارد و گفته می‌شود معمار آن شخصی به نام حاج حبیب لک بوده است. پلان خانه حیدرزاده تبریز مانند بسیاری خانه‌های دوران قاجار دارای یک حیاط بیرونی و درونی است. این حیاط‌ها به وسیله ساختمان اصلی خانه به یکدیگر مرتبط می‌شوند. خانه یک زیرزمین دارد که درون آن حوض آبی رنگی ساخته شده است. سقف زیرزمین با آجر‌های رنگی تزیین شده که یکی از جذابیت‌های خانه حیدرزاده محسوب می‌گردد. حیاط اصلی و حیاط درونی نیز دارای حوض و درختان زیبایی هستند که در فصل بهار پر از شکوفه می‌شوند. ایوان اصلی به سبک خانه‌های دوران قاجار دارای چندین ستون است.

 

ارسی های خانه حیدر زاده تبریز

 

زیباترین بخش خانه اتاق شاه‌ نشین است که با ارسی رنگارنگ جلوه بسیاری باشکوهی پیدا کرده است. در زمان‌های قدیم اتاق شاه نشین به عنوان اتاق جلسات یا میهمانی‌ها کاربرد داشته و از دیگر نقاط ساختمان، پر نورتر می‌باشد. در حال حاضر دیوار‌های خانه با نقاشی‌های ارزشمند مزین شده‌اند. همچنین چندین ویترین مجلل در اتاق شاه نشین قرار دارند که با ظروف زیبای چک و دیگر ظروف پر زرق و برق هماهنگی جالبی با معماری بنا بوجود آورده‌اند.

این خانه در سال ۱۳۸۰ بازسازی شد و امروزه مرکز اطلاع رسانی گردشگری استان آذربایجان شرقی در آن مستقر است.

 

حیاط خانه حیدر زاده تبریز

 

جاهای دیدنی در نزدیکی خانه حیدرزاده

همان‌ طور که در بخش ابتدایی هم اشاره کردیم، خانه حیدرزاده در محله تاریخی مقصودیه قرار گرفته و در نزدیکی آن مکان‌های تاریخی بسیاری وجود دارند. از جمله جاهای دیدنی تبریز که در نزدیکی خانه حیدرزاده قرار گرفته‌اند می‌توانیم به خانه سلماسی، خانه بهنام، خانه گنجه‌ای زاده و خانه قدکی اشاره کنیم.اگر قصد دارید از آثار تاریخی و زیبای تبریز دیدن کنید، تنها در یک روز امکان بازدید این خانه‌های تاریخی وجود دارد زیرا فاصله بسیار کمی با یکدیگر دارند.

 

تزئینات خانه حیدر زاده تبریز

 

بازدید از خانه حیدرزاده تبریز

عکس‌های خانه تاریخی حیدرزاده تبریز، بسیار جذاب هستند و شما را برای بازدید از این بنا تشویق خواهند کرد. از آنجایی که امروزه خانه حیدرزاده به مرکز اطلاع رسانی گردشگری استان آذربایجان شرقی تبدیل شده است، برای بازدید از بنا بایستی در ساعات اداری به این مکان بروید. خانه حیدرزاده دو طبقه بوده و دارای پلکان است. متأسفانه امکان بازدید از بنا برای افرادی که دارای محدودیت‌های حرکتی هستند وجود ندارد.

همچنین این بنا پارکینگ عمومی نداشته و پیش از بازدید بایستی برای پارک خودروی شخصی محل مناسبی پیدا کنید. از سرویس های بهداشتی خانه حیدرزاده می‌توانید استفاده نمایید.

 

فضای داخلی خانه حیدر زاده تبریز

 

آدرس خانه حیدرزاده تبریز

تبریز، میدان ساعت، مقصودیه،‌ پشت عمارت شهرداری

 

وضعیت آب و هوا
خلاصه مقاله

خانه حیدرزاده تبریز یکی از آثار ارزشمند و خانه‌های تاریخی شهر تبریز است. هیچ سند معتبری مبنی بر زمان ساخت خانه حیدرزاده وجود ندارد ولی محققان بر اساس تحقیقات میدانی و ویژگی‌های بنا، قدمت آن را حدود ۱۳۰ سال تخمین می‌زنند. این خانه در محله مقصودیه تبریز قرار دارد و در سال ۱۳۷۸ به عنوان یکی از میراث ملی ایران ثبت شده است.

انتشار :  3 خرداد 1402 به روزرسانی :  4 مرداد 1402 نویسنده :   شیوا معین
تصاویر مرتبط
زیرزمین  خانه حیدر زاده تبریز
  • زیرزمین  خانه حیدر زاده تبریز
  • فضای داخلی خانه حیدر زاده تبریز
  • ارسی های خانه حیدر زاده تبریز
  • تزئینات خانه حیدر زاده تبریز
  • حیاط خانه حیدر زاده تبریز
اشتراک گذاری
درباره این مطلب دیدگاهی بنویسید
2 دیدگاه در رابطه با این مطلب وجود دارد .
مهرداد
الان خانه حیدرزاده بازدید داره یا بخاطر کرونا تعطیله؟
خدنگیعفیفه خدنگی
با شماره های زیر تماس بگیرین و بپرسین شماره تماس خانه حیدر زاده تبریز: 04135537010 - 0415546413 -04135546040