موزه آذربایجان تبریز | ساعت کار، قیمت بلیط

موزه-آذربایجان-تبریز-1

موزه آذربایجان بعد از موزه ملی ایران، مهم‌ترین موزه کشور می‌باشد. این موزه یکی از جا‌های دیدنی تبریز است و آثار گوناگونی از دوره‌های مختلف تاریخی در آن نگهداری می‌شود. موزه آذربایجان با الهام از معماری محلی این استان ساخته شده است. در این موزه آثاری از دوره پیش از اسلام و دوران اسلامی نگهداری می‌شود. توضیحات تورگردان در خصوص این موزه را از دست ندهید. 

 

مجسمه ها در موزه آذربایجان تبریز

 

تاریخچه موزه آذربایجان

موزه آذربایجان در سال ۱۳۴۱ به بهره‌برداری رسید چرا که پیش از آن موزه مناسبی در شهر تبریز وجود نداشت تا آثار ارزشمند تاریخی استان در آن نگهداری شود. طرح اولیه آن را آندره گدار باستان‌شناس فرانسوی و نویسنده کتاب هنر ایران ارائه داد و اسماعیل دیباج پلان موزه آذربایجان تبریز را ترسیم نمود. ساخت موزه حدود ۴ سال به طول انجامید که در این مدت و پیش از آن، از مدرسه تربیت و سالن کتابخانه مرکزی تبریز برای نمایش و حفظ آثار تاریخی استفاده می‌شد.

 

موزه آذربایجان تبریز

 

ویژگی‌های سایت موزه آذربایجان تبریز

موزه آذربایجان از سه طبقه تشکیل شده که هر طبقه دارای ۸۰۰ متر مربع مساحت می‌باشد. در هر طبقه آثار مربوط به دوره‌های مختلف دسته بندی شده و در معرض دید عموم قرار دارند. این موزه از جمله جاهای دیدنی تبریز است که به دلیل نگهداری آثار تاریخی منحصر بفرد، بسیار حائز اهمیت می‌باشد. بخش‌های مختلف موزه آذربایجان عبارتند از:

 

سایت موزه آذربایجان تبریز

 

آثار پیش از اسلام در طبقه همکف

در طبقه همکف آثار مربوط به دوران پیش از تاریخ و پیش از اسلام نگهداری می‌شوند. قدیمی‌ترین آثار این طبقه سفال‌های کشف شده در تپه‌های اسماعیل آباد هستند که قدمت آن‌ها به بیش از ۷ هزار سال می‌رسد. سنگ‌های معدنی سرپانتین که از جیرفت کشف شده‌اند نیز در این بخش از موزه آذربایجان نگهداری می‌شوند. لازم به ذکر است که سنگ‌های معدنی سپانتین متعلق به دوران پیش از تاریخ هستند. یکی دیگر از آثار بی‌نظیر موجود در موزه آذربایجان، مجسمه الهه زن می‌باشد که از رستم آباد گیلان بدست آمده و سه هزار سال قدمت دارد. علاوه بر این‌ها اسکلت یک مرد و زن متعلق به سه هزار سال پیش در این موزه نگهداری می‌شوند که از یک گور در کنار مسجد کبود کشف شده‌اند.

 

قبر داخل موزه آذربایجان

قبر منتقل شده به داخل موزه آذربایجان از محوطه مسجد کبود

 

آثار اسلامی در طبقه اول

بیشترین آثاری که در طبقه اول نگهداری می‌شوند متعلق به دوران بعد از اسلام می‌باشند که شامل کتیبه‌ها و کتاب‌هایی به خط کوفی هستند. این آثار از شهر نیشابور کشف شده و در موزه آذربایجان نگهداری می‌شوند. همچنین در طبقه اول سکه‌هایی که در دوران هخامنشیان، صفویان، قاجار و … ضرب شده موجود هستند و جز گنجینه‌های بسیار قدیمی شهر می‌باشند. ظروف سفالی مربوط به دوران ایلخانان، مهر‌های اشخاص مهم حکومتی در دوره‌های مختلف نیز در طبقه اول در معرض دید عموم قرار دارند. اگر به اشیای تاریخی علاقه دارید موزه آذربایجان از جا‌های دیدنی در تور تبریز است که بازدید از آن توصیه می‌گردد.

 

مجسمه های موزه آذربایجان تبریز در طبقه زیر زمین

در طبقه زیرین موزه آذربایجان آثار هنری هنرمندان معاصر استان آذربایجان نگهداری شده و به نمایش در می‌آیند. این آثار شامل تندیس‌ها،‌ نقاشی‌ها و… است.

 

مجسمه های  موزه آذربایجان تبریز

 

موزه آذربایجان تبریز ساعت بازدید

نیمه اول سال: ۸ صبح تا ۸ شب

نیمه دوم سال: ۹ صبح تا ۶ عصر

 

هزینه ورودی موزه آذربایجان

اتباع ایرانی ۵ هزار تومان

اتباع خارجی ۵۰ هزار تومان

 

آدرس موزه آذربایجان تبریز

شهر تبریز، خیابان امام خمینی، جنب مسجد کبود

 

وضعیت آب و هوا
خلاصه مقاله

موزه آذربایجان بعد از موزه ملی ایران، مهم‌ترین موزه کشور می‌باشد. این موزه یکی از جا‌های دیدنی تبریز است و آثار گوناگونی از دوره‌های مختلف تاریخی در آن نگهداری می‌شود. موزه آذربایجان با الهام از معماری محلی این استان ساخته شده است. در این موزه آثاری از دوره پیش از اسلام و دوران اسلامی نگهداری می‌شود.

انتشار :  3 خرداد 1402 به روزرسانی :  4 مرداد 1402 نویسنده :   شیوا معین
تصاویر مرتبط
سایت موزه آذربایجان تبریز
  • سایت موزه آذربایجان تبریز
  • موزه آذربایجان تبریز
  • مجسمه های  موزه آذربایجان تبریز
  • قبر داخل موزه آذربایجان
  • مجسمه ها در موزه آذربایجان تبریز
  • موزه-آذربایجان-تبریز-1
اشتراک گذاری
درباره این مطلب دیدگاهی بنویسید
در رابطه با این مطلب دیدگاهی وجود ندارد