باغمیشه تبریز با باغ های سرسبزش

محله-باغمیشه-تبریز

 

باغمیشه یکی از محله های قدیمی تبریز است. این محله به داشتن باغ‌های سرسبز مشهور بود. به خاطر این باغ‌ها و درختان کهنسال، نام باغ میشه به معنی جنگل یا بیشه را برای این محل انتخاب کردند. متأسفانه در دهه‌های گذشته بسیاری از باغ‌های باغمیشه تبدیل به ویرانه شدند و از بین رفتند. به جای باغ‌های سرسبز، برج‌ها و ساختمان‌های زیادی در منطقه باغمیشه بوجود آمدند. همچنان ساختمان سازی بی‌رویه در این منطقه ادامه دارد. در حال حاضر تنها چند باغ کوچک در باغمیشه از یادگاران گذشته باقی مانده‌اند.

 

بوستانی در باغمیشه تبریز

 

معرفی باغمیشه تبریز

 

باغمیشه یکی از محله‌های تاریخی شهر تبریز می‌باشد. باغ میشه در شمال شرق شهر قرار گرفته و از ضلع شمالی به کوه‌های عینالی منتهی می‌شود. در جنوب باغمیشه رودخانه اسبه ریز قرار دارد. در گذشته باغ‌های زیادی در محله باغ میشه قرار داشتند. ساکنین منطقه به باغبانی و کشاورزی مشغول بودند. مهم‌ترین محصول باغمیشه میوه بود که به دلیل حجم انبوه به شهر‌های دیگر هم صادر می‌شد. برای آبیاری باغ‌های منطقه چشمه‌ها، رودها و قنات‌های متعددی وجود داشتند. همچنین برای رفع نیاز ساکنین محل، چندین آسیاب آبی بر روی رود اسبه ریز ساخته شده بود.

پس از گسترش شهرنشینی، بسیاری از اهالی باغمیشه به مناطق مرکزی شهر تبریز مهاجرت کردند. مهاجرت ساکنین باعث شد باغ‌ها به افراد غیر بومی سپرده شود. بدیهی بود که باغ‌ها توسط مالکان جدید ویران شدند تا جای آن‌ها را ساختمان‌ها و برج‌های بلند بگیرند. تخریب باغهای باغمیشه زمانی شدت گرفت که زمین‌های کشاورزی و باغ‌ها توسط شهرداری تغییر کاربری داده و به سرمایه‌گذاران خارجی سپرده شدند. بخش بزرگی از باغمیشه تخریب شد تا جای آن مراکز خرید و هتل ساخته شود. در بخش دیگر آن هم آپارتمان‌ها رشد کردند.

 

باغمیشه تبریز

 

ویژگی‌های باغمیشه تبریز

 

نکته مهمی که درباره محله باغمیشه تبریز وجود دارد این است که این منطقه بر روی گسل شمال غرب کشور قرار گرفته و برای ساختمان سازی مناسب نیست. شاید درباره زمین لرزه‌های بزرگی که در سال ۱۱۹۳ و ۱۱۹۴ هجری در تبریز رخ دادند اطلاعاتی داشته باشید. اگر باغمیشه مانند گذشته دارای باغ‌ها و زمینهای کشاورزی بود احتمال بار آمدن خسارت با زمین‌لرزه کمتر می شد. زمین‌لرزه که در سالهای دور تبریز را لرزاند باعث تخریب یکی از آثار تاریخی مهم در باغمیشه شد. این بنای تاریخی با نام ربع رشیدی شناخته می‌شود و متأسفانه بخش زیادی از آن به دلیل زلزله‌های متعدد از بین رفته است. در حال حاضر می‌توان بخش کوچکی از ربع رشیدی را در دامنه‌های کوه در محله باغمیشه مشاهده کرد.

 

کوچه پس کوچه های باغمیشه تبریز

 

بازدید از باغمیشه تبریز

از آنجایی که باغ میشه یکی از محله‌های قدیمی و در عین حال از جاهای دیدنی تبریز است می‌توانید از آثار مهم در نزدیکی آن دیدن کنید. در بخش قبلی اشاره کردیم که بنای ربع رشیدی در این محله قرار گرفته است. ربع رشیدی یک محوطه تاریخی است که حدود ۷۰۰ سال قدمت دارد. این مکان به نام رشید الدین فضل‌اله همدانی به عنوان یک دانشگاه ساخته شد و متأسفانه در حال حاضر از آن تنها بنای ناچیزی باقی‌مانده است. ربع رشیدی در زمان حکمرانی غازان خان ساخته شد و چهار دانشکده داشت و برای همین ربع رشیدی نام گرفت. این بنا در سال ۱۳۵۴ به عنوان یکی از آثار ملی ایران ثبت گردید.

 

وضعیت آب و هوا
خلاصه مقاله

باغمیشه یکی از محله‌های تاریخی شهر تبریز می‌باشد. باغ میشه در شمال شرق شهر قرار گرفته و از ضلع شمالی به کوه‌های عینالی منتهی می‌شود. در جنوب باغمیشه رودخانه اسبه ریز قرار دارد. در گذشته باغ‌های زیادی در محله باغ میشه قرار داشتند. ساکنین منطقه به باغبانی و کشاورزی مشغول بودند. مهم‌ترین محصول باغمیشه میوه بود که به دلیل حجم انبوه به شهر‌های دیگر هم صادر می‌شد. برای آبیاری باغ‌های منطقه چشمه‌ها، رودها و قنات‌های متعددی وجود داشتند.

انتشار :  3 خرداد 1402 به روزرسانی :  4 مرداد 1402 نویسنده :   سحر علیزاده
تصاویر مرتبط
کوچه پس کوچه های باغمیشه تبریز
  • کوچه پس کوچه های باغمیشه تبریز
  • بوستانی در باغمیشه تبریز
  • باغمیشه تبریز
اشتراک گذاری
درباره این مطلب دیدگاهی بنویسید
1 دیدگاه در رابطه با این مطلب وجود دارد .
سالار
عالی بود