جاهای دیدنی همدان | معرفی بیش از 20 جاذبه گردشگری

Hamedan-attration-maedeAmiriShahri-tourgardan-com (52)

جاهای دیدنی همدان

 

جاهای دیدنی همدان که پرچم کهن ترین شهر ایران را بالا گرفته است به سابقه تاریخی اش بر می گردد. شهر مادها یا همان هگمتانه ی قدیم همسایه شهرها و استان های مهمی مثل قزوین، زنجان، لرستان، کردستان، کرمانشاه و مرکزی است. می توان بعد از بازدید از جاذبه های طبیعی، تاریخی و تفریحیِ این شهر به سراغ ایرانگردی در سایر نقاط کشور رفت. به همدان که بروی می توانی مطمئن شوی که بخش مهمی از جاذبه های ایران را دیده ای چرا که جاذبه های همدان به تنهایی به اندازه کل ایران اهمیت دارد. بازدید از آرامگاه مفاخری مثل ابن سینا و باباطاهر و مشاهده جاذبه هایی مثل گنجنامه و غار علیصدر نه تنها برای ایرانیان که از نظر گردشگران خارجی نیز جالب توجه است. امروز با تورگردان همراه باشید تا با معرفی جاذبه های این استان، اهمیت آن را بیشتر برایتان روشن سازیم.

 

لیست جاذبه های گردشگری تور ارزان همدان که در این مطلب آمده، از این قرار است:

 

1.آثار تاریخی همدان

تپه هگمتانه

مجموعه گردشگری گنجنامه

شیر سنگی باستانی

حمام قلعه همدان

 

2.بناهای آرامگاهی

آرامگاه ابوعلی سینا

آرامگاه باباطاهر

گنبد علویان

برج قربان

 

3. آثار طبیعی

تپه عباس آباد همدان

پارک مردم همدان

روستای ورکانه همدان

موزه تاریخی طبیعی همدان

 

3. جاذبه های مذهبی

آرامگاه اِستر و مُردخای؛ زیارتگاه یهودیان جهان

امامزاده عبدالله همدان

 

4. جاذبه های تفریحی-ورزشی همدان

پیست اسکی الوند همدان

تله کابین و سورتمه مجموعه گردشگری گنجنامه

 

5. بازارها

میدان امام همدان

باز قدیم و سنتی همدان با کاروانسرا، سراها و راسته های متعدد

 

در زیر توضیح بیشتر در خصوص هر یک را بخوانید

 

1. مجموعه گردشگری گنجنامه

 

مسافران همدان بی برو برگرد در میان جاهای دیدنی همدان مجموعه گنجنامه را نیز خواهند دید چرا که این بنا جزو شاخصه های این شهر و از مهمترین جاذبه های آن است. اما گنجنامه در واقع چیست؟ گنجنامه بر روی صخره ای از کوهِ سنگیِ الوند قرار گرفته است. در این منطقه از دوره هخامنشی دست نوشته هایی به یادگار مانده که از نظر تاریخی اهمیت زیادی دارد. کتیبه اول گنجنامه به دوران داریوش اول یعنی حدود 500 سال پیش از میلاد مسیح بر می گردد و کتیبه دومی به دستور خشایار شاه حکاکی شده است. این کتیبه به زبان های پارسی باستان، بابلی نو و عیلامی است. گنجنامه دیرزمانی در مسیر میان هگمتانه و بابِل که از مناطق مهم حکومت هخامنشی به شمار می رفتند، قرار داشت.

گنجنامه در 8 کیلومتری مرکز شهر همدان قرار گرفته است. هم اکنون در مجموعه ای که پیرامون این جاذبه تاریخی فراهم شده است انواع تفریحات و سرگرمی ها آماده شده است تا همه سلیقه ها از رفتن به آنجا لذت ببرند.

آدرس: شهر همدان، میدان عباس آباد، خیابان گنجنامه، ضلع شرقی میدان

هزینه پارکینگ: حداقل 2 هزار تومان

هزینه بازدید از گنجنامه: رایگان

 

جاذبه های همدان

 

در زیر تفریحات گنجنامه فهرست می شود:

 

سورتمه گنجنامه: در مجموعه گنجنامه طولانی ترین و سریع ترین سورتمه ریلی ایران ساخته شده است. در این سورتمه دور و دراز تفریحی هیجان انگیز و سرگرم کننده برای کوچک و بزرگ رقم می خورد. سورتمه از یک مسیرِ ریلی پر پیچ و تاب در دامنه کوهستان الوند با سرعت 45 کیلومتر بر ساعت عبور می کند.

هزینه سورتمه به صورت تک نفره 28 هزار و 500 تومان و به صورت دو نفره 32هزار تومان است. پس پیشنهاد می شود کودک دلبندتان را به همراه ببرید تا برایتان به صرفه تر در بیاید.  

 

تله کابین: تله کابین مجموعه گنجنامه از مهمترین جاهای دیدنی همدان ، منظره ای زیبا از کوهستان الوند و مناطق پیرامونش را پیش روی گردشگران قرار می دهد. مدت زمان گردش با تله کابین بین 7 تا 15 دقیقه است و پس از گذر از فراز و فرودهای هیجان انگیز با چشم اندازهای زیبا در ایستگاه آخر به دشت میشان می رسد. برای آن هایی که به سفرهای لاکچری علاقه دارند کابین های vip  هم تعبیه شده است.

هزینه تله کابین برای هر نفر 35 هزار تومان است ولی برای کابین های vip  باید 300 هزار تومان  یعنی تقریبا ده برابر هزینه کنید.

 

دشت میشان: این دشت که در جای جای آن آب های رودخانه در جریان است، چمنزارهایی وسیع و کوهستان هایی سر به فلک کشیده دارد. مناظر بکر و طبیعت دلنشین دشت میشان در فصل بهار و تابستان از گردشگران دلربایی می کند.

 

آبشار گنجنامه: از جاذبه های طبیعی مجموعه، آبشاری زیبا و پر خروش است که در نزدیکی سنگ نوشته گنجنامه قرار گرفته است. این آبشار دائمی و 9 متری در فصل زمستان یخ می زند و به جاذبه ای زمستانی تبدیل می شود ولی حال و هوای آن در بهار و تابستان چیز دیگری است. صخره نوردان عموما از صخره های اطراف آبشار صعود می کنند و زمستان ها نیز از خود آبشار یخی بالا می روند. بازدیدکنندگان معمولی نیز به گرفتن عکس سلفی و لذت بردن از آب وهوای خوشِ آن مشغول می شوند. 

 

غار آکواریوم: غار آکواریوم که از روی غار علیصدر(کمی جلوتر معرفی شده است) الگوبرداری شده، بزرگترین غار مصنوعی ایران به شمار می رود. در این فضا می توان از حیوانات و آبزیان مختلفی مثل ستاره های دریای، سفره ماهی ها و خزندگانی بازدید کرد که در آکواریوم هایی در مسیر پیاده روی قرار گرفته است. قیمت بلیط غار آکواریوم 18 هزار تومان است.  

 

امکانات درمانی تفریحی: در مجموعه گنجنامه شرایطی برای گردشگری سلامت نیز فراهم شده که طرفدران زیادی پیدا کرده است. برای این منظور می توانید سراغ اتاق نمک درمانی، فیش اسپا و.. را بگیرید.

مجموعه گنجنامه علاوه بر موارد ذکر شده رستوران، فروشگاه های سوغاتی، آتلیه عکاسی و بخش های متعددی برای گذراندن ساعت های طولانی دارد. هر یک از این بخش ها ورودی مجزایی دارند که پیشنهاد می شود برای سردرگم نشدن از قبل برای هر یک برنامه ریزی کنید.

 

2. غار علیصدر همدان

غار علیصدر از شگفتی های ایران و از جذاب ترین جاهای دیدنی همدان محسوب می شود و عظمت و شکوه آن در شمال شهر همدان همیشه بازدیدکنندگان را خیره کرده است. این غار از بزرگترین غارهای آبی ایران و حتی کل جهان است. هوای درون غار به شکل محسوسی سردتر از بیرون است و در فصل تابستان خنکای آن به دل می نشیند. مناظر خیره کننده زمین شناسی غار علیصدر برای هر نوع گردشگری جذاب است. نکته جالب اینکه هنوز بعضی گوشه های غار کشف نشده و سر به مهر مانده است. بعضی معتقدند غار علیصدر با غاری در زنجان به نام کتله خور در ارتباط است.

برای بازدید از غار علیصدر باید هنگام روز دست به کار شد. قبل از هر چیز گردشگران سوار قایق می شوند و با پارو زدن در غارهای تاریک با شگفتی های علیصدر مواجه می شوند. این بازدید بین 45 تا 90 دقیقه طول می کشد. باید خاطر نشان کرد که غار علیصدر از بزرگترین غارهای آبی دنیاست که می توان در آن قایقرانی کرد. عمق آب دریاچه در بعضی قسمت ها فقط نیم متر و در بعضی جاها تا 14 متر می رسد.

غار علیصدر در شهر کبودرآهنگ و نزدیک به روستایی به همین نام است. برای رفتن به آن باید به سمت ارتفاعات روستا حرکت کنید.

هزینه ورودی غار علیصدر در مسیر قدیمی 31هزار تومان و در مسیر جدید 40 هزار تومان است. برای توریست های خارجی این هزینه تقریبا 10 برابر می شود. 

 

جاذبه های همدان

 

3. گنبد علویان همدان

 

گنبد علویان از آثار دوره سلجوقی و جاهای دیدنی همدان با رویکرد تاریخی است. این بنا بقعه ای متعلق به خانواده ای از علویان است. این بنا که در شعر خاقانی به نام «گنبد سبز سیه پوش» از آن یاد شده، در ابتدا مسجد بوده و بعد از مدتی با درگذشت اهالی خاندان، سردابی به عنوان مقبره در آن احداث شده است. گنبد علویان در واقع مقبره ای خانوادگی است ولی به دلیل خاص بودن بنا و ارزش معماری آن ارزش هنری دارد. اصل بنا چهارگوش و در گذشته گنبدی بوده است. تزئینات بنا اهمیت زیادیدارد. گچبری ها و کتیبه هایی منقش به آیات قرآن، خطوط اسلیمی و طرح های گلدار و برجسته در جای جایِ آن خودنمایی می کند. این بنا در فهرست آثار ملی ایران قرار گرفته است.

هزینه ورودی: 2 هزار تومان

 

جاذبه های همدان

 

4. آرامگاه ابوعلی سینا

 

کسی نیست که ابن سینا را نشناسد. بنابراین او نیاز به معرفی ندارد. مقبره این دانشمند و پزشک بزرگِ ایران و جهان در میان جاهای دیدنی همدان قرار گرفته و همواره مورد توجه علاقمندان به فرهنگ بوده است. آرامگاه ابن سینا نماد شهر همدان است. بنای آرامگاه وی در یک میدان مهم از شهر قرار گرفته و در مرکزیت همدان جاخوش کرده است. اصل بنا ستون هایی مرتفع از سنگ گرانیت دارد که در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است. بنای آرامگاه ابوعلی سینا از طرح گنبد قابوس الهام گرفته شده است و معماران معروف ایران و جهان بر احداث آن نظارت داشته اند.  

 

جاذبه های همدان

عکس ارسالی از وجیهه خدنگی

 

فضای مجموعه با حوض ها و فواره ها تزئین شده و به محیطی فرح بخش برای گردش در همه فصول سال تبدیل شده است. در آرامگاه بو علی موزه ای احداث شده که به معرفی جایگاه علمی این شخصیت به خصوص در علم پرشکی متمرکز شده است.

هزینه ورودی برای ایرانی ها: 3 هزار تومان

هزینه ورودی برای توریست های خارجی: 20 هزار تومان

 

جاذبه های همدان

عکس ارسالی از وجیهه خدنگی

 

5. آرامگاه باباطاهر عریان

 

باباطاهر، شاعر دو بیتی سرای فارسی در دنیای ادب و شعر شناخته شده است. آرامگاه این شاعر عاشق در میدانی به نام باباطاهر در مقابل قله الوند قرار گرفته است. بنای آرامگاه وی معماری جالب و منحصر به فردی دارد. بنای اصلیِ آن به دوران سلجوقی بر می گردد ولی در دروه های مختلف تاریخی بارها بازسازی شده است. سازه فعلی در سال 1349 ساخته شده و از آن تاریخ مرمت هایی به خود دیده است.

 

جاذبه های همدان

عکس ارسالی از وجیهه خدنگی

در اطراف سازه‌ی آرامگاهی، فضای سبزی زیبا احداث شده که می توان ساعت ها در آن اتراق کرد و لحظاتی خوش را در کنار خانواده و دوستان سپری نمود. در بعضی ایام و مناسبت ها فستیوال ها یا مراسمی در آن برگزار می شود.

هزینه ورودی: 2500 تومان

هزینه ورودی توریست های خارجی: 15 هزار تومان

 

جاذبه های همدان

عکس ارسالی از وجیهه خدنگی

 

6. بازار قدیم همدان

 

بازار قدیم از مهمترین جاهای دیدنی همدان و شریان حیاتی اقتصاد استان است. این بازار مشتمل بر مغازه ها و راسته های متعدد با یک کاروانسرا است. بناهایی مثل مسجد، زورخانه، حمام تاریخی، قهوه خانه و غیره نیز در گوشه و کنار آن فعال بوده اند که هم اکنون نیز به جاذبه ای گردشگری تبدیل شده اند. در بازار قدیم همدان می توان جاذبه های متعدد تاریخی را به تماشا نشست؛ شکم گردی کرد و با غذاهای محلی استان آشنا شد؛ و در کنار همه این ها کلی خرید کرد. از قدیمی ترین سراهای بازار می توان به سرای گلشن اشاره کرد که به دوران صفوی بر می گردد. اصناف مختلفی مثل ادویه و خشکبار، صنایع دستی، کیف و کفش، فرش و گلیم، ظروف مسی و برنجی و... در این بازار مشغول به فعالیت اند و بازارشان از گذشته تا کنون رونق داشته است.

بازار قدیم همدان در سال 1377 به عنوان اثر ملی ایران به ثبت رسیده است.

 

جاذبه های همدان

 

7. میدان امام خمینی

 

میدان امام خمینی همدان از مهمترین جاهای دیدنی همدان و میدانی مثل میدان امام اصفهان است با این تفاوت که این جا یک میدان واقعی  و گِرد است و به جای منتهی شدن به 4 راه شش مسیر از آن منشعب می شود. مثل همه میدان های تاریخی جهان بخش مهمی از میدان و چند خیابان اطراف آن تنها به پیاده روی اختصاص یافته و امکان تردد ماشین ها در آن وجود ندارد. پس خودتان را برای یک پیاده روی سنتی با حال و هوای قدیمی در میدانی زیبا آماده کنید. ساختمان های اطراف میدان شباهت زیادی به بناهای اروپایی سده های 19 و 20 دارد. آجرکاری های ساده، طرح ها و گچبری هایی با نقوش گیاهی و جانوری، گنبدهای فلزی و... هر دو طرف میدان را پر کرده و آن را در بر گرفته اند. علت این است که طراح آن در سال 1307 یک معمار آلمانی بوده است. در طبقات پایینی، مغازه ها انواع محصولات و صنایع دستی را عرضه می کنند. مراحل حفاری و باستان شناسی در این منطقه هنوز ادامه دارد و به تازگی نیز آثار از دوران باستان از آنجا کشف شده است.

خیابان های منتهی به میدان امام دارای مهمترین جاهای دیدنی همدان می باشند.

هزینه ورودی: ندارد

 

جاذبه های همدان

 

8. تپه هگمتانه

 

گفتیم که همدان در قدیم الایام پایتخت مادها، نخستین پایتخت ایران و از قدیم ترین سکونتگاه ها در جهان بوده است. این سابقه را باید در هگمتانه ردیابی کرد. هگمتانه بعد از مادها به دست هخامنشیان رسید. از آن روزگار تپه ای به یادگار مانده که برای بازدید از آن باید به بافت تاریخی و کهن شهر رفت. در انتهای خیابان اکباتان(نام هگمتانه در کتب یونانی) شهری زیرزمینی با قدمتی بیش از 3000 سال قرار گرفته است. هنوز حفاری ها و فعالیت های باستان شناسی در این منطقه ادامه دارد و همواره آثاری باستانی از آن به دست می آید. این آثار در موزه ای به نام هگمتانه در معرض دید عموم قرار می گیرد.

منظره کوهستان های دوردست از بالای این تپه کوتاه ولی عریض همیشه باستان شناسان را هیجان زده می کند. چند سنگر چوبی با داربست های عمومی برای رفت و آمد و بازدید گردشگران تعبیه شده است.

از جاهای دیدنی همدان نزدیک به هگمتانه می توان به دو کلیسا از جمله کلیسای گرگوری استفان اشاره کرد که در محله کهن ارامنه قرار گرفته است. موزه ای نیز در همان نزدیی قرار دارد. این آثار متعلق به دانشگاه همدان هستند. 

 

9. روستای ورکانه

روستای ورکانه در 20 کیلومتری همدان قرار گرفته و تجربه ای بی نظیر از روستا گردی را در اختیار علاقمندان به جاهای دیدنی همدان قرار می دهد. این روستای سنگی خانه هایی زیبا، کوچه پس کوچه ها، و بخش های مختلفی دارد که همگی از سنگ ساخته شده است. روستای ورکانه از نظر ظاهری با روستاهای اروپای عصر رنسانس مقایسه می شود و به آن روستای رنسانسی ایران می گویند. ورکانه 400 سال قدمت دارد و در آن دیدنی هایی مثل آرامگاه امامزاده غیب، قلعه مهری خانم و قبرستان ورکانه جزو مقاصد گردشگری محسوب می شود. گردشگران علاوه بر بازدید از روستا معمولا در مناطق سرسبز آن اتراق کرده و به تماشی اسب های اصیل و عشایر منطقه مشغول می شوند.

هزینه ورودی: ندارد

 

جاذبه های همدان

 

10. آرامگاه اِستر و مُردخای

 

یهودیان تا پیش از انقلاب بخش مهمی از جمعیت همدان را تشکیل می دادند. ازجاهای دیدنی همدان متعلق به یهودیان آرامگاهی قدیمی و کهن به نام استر و مردخای است. این بنا از مهمترین زیارتگاه های یهودیان جهان به شمار می رود. اما داستان آن چیست؟؟ استر همسر خشایارشاه بود و مدرخای عموی او. این دو، نقش مهمی در حفظ جان یهودی ها در ماجرای نسل کشی یهودیان داشته اند. به همین دلیل نزد جامعه یهود احترام زیادی پیدا کرده و همواره مورد توجه آن ها بوده اند.

 

11. امامزاده عبدالله

 

امامزاده عبدالله از جاهای دیدنی همدان با رویکرد مذهبی است که در میدانی به نام خودش مدفون است. صاحب این مزار دو شخص از اولاد امام موسی کاظم(ع) اند. احمد و عبدالله به احمد که پدر و پسر هستند.ساختمان امامزاده تغییرات و بازسازی های زیادی به خود دیده ولی اساس آن بنایی طاقدار از جنس سنگ چهار ضلعی است.

 

12. حمام قلعه

 

حمام قلعه از جاهای دیدنی همدان و بناهای تاریخیِ به یادگار مانده از گذشته است که سبک بنای آن ایرانی-اسلامی است. حمام قلعه تا چندین وقت پیش هنوز مورد استفاده بود ولی هم اکنون به رستوران تبدیل شده است. فضای رستوران سنتی و جذاب است و در محله قاشق تراشان، حوالی مرکز شهر قرار گرفته است.

 

13. برج قربان

 

برج قربان، مقبره حسن به عطار حافظ ابوالعلای همدانی و تعدادی از امیران خاندان سلاجقه است. برج قربان در میان خیابان طالقانی و خیابان شهید مدنی قرار گرفته و بنای آجری خاص و استادانه ای دارد.

 

 

14. مجسمه شیر سنگی

 

شیرهای سنگی در ایران باستان اهمیت زیادی دارند و یکی از نمادهای ایران به شمار می روند. شیرهای سنگی همدان نیز سابقه شان به پیش از حمله اعراب به ایران بر می گردد. یکی از این شیرها هنوز پابرجاست ولی در گذشته شیر دیگری به قرینه ی آن در دروازه شهر قرار داشته است. اعراب با دیدن این شیرها دروازه تاریخی همدان را باب الاسد (به معنی دروازه شیر) نامیده اند.

 

15. موزه تاریخی طبیعی همدان

 

موزه همدان از تاریخی ترین جاهای دیدنی همدان و مجموعه ای بی نظیر از گونه های مختلف گیاهی و جانوری را گرد آورده و از استقبال زیادی در سنین مختلف برخوردار شده است. این گونه ها متعلق به اقلیم ایران و کل جهان است. دانشده کشاورزی از دانشکده های دانشگاه بوعلی سینای همدان مدیریت موزه را به عهده دارد.

آدرس: موزه تاریخ طبیعی همدان در انتهای چهارباغ آزادگان قرار گرفته است.

 

16. مسجد جامع همدان

 

مسجد جامع همدان را نمی توان تنها یک بنای مذهبی به شمار آورد؛ آنجا را باید بیش از هر چیز اثری هنری به شمار آورد. طرح کلی بنا و تزئینات و کاشیکاری های آن اوج هنر استادکاران ایرانی را به نمایش می گذارد. این مسجد در دوره های مختلف بازسازی شده و تزئیناتی بر آن افزوده شده است. اصل بنا به دوره فتحعلی شاه و به روایتی محمدشاه قاجار بر می گردد. شبستان ها و مناره های مسجد جامع و کاشیکاری های آن از مهمترین بخش های آن به شمار می روند.

 

17. تپه عباس آباد همدان

 

تپه عباس آباد از مناطق خوش آب و هوا در میان جاهای دیدنی همدان است که به تازگی به منطقه ای گردشگری تبدیل شده و امکانات تفریحی متعددی به آن اضافه شده است. از جاذبه های آن رستورانی مدرن و جزیره مانند است که در وسط یک دریاچه مصنوعی طراحی شده و یک شکم گردی لاکچری را در میان آب برای علاقمندان فراهم می کند. این دره خوش آب وهوا بر میدان قائم و نواحی سرسبز و مسکونی همدان اشراف دارد و چشم انداز فوق العاده ای را پیش روی علاقمندان قرا می دهد. علاوه بر رستوران و کافه انواع امکانات اقامتی و رفاهی در این مجموعه فراهم است.

تپه عباس آباد در مسیر گنجنامه قرار دارد و بعد از گشت و گذار در آنجا می توانید به آن هم سری بزنید.

 

700

 

18. پیست اسکی الوند

 

اگر در فصل زمستان به همدان سفر کردید می توانید روی پیست اسکی آن هم حساب باز کنید. مناطق کوهستانی این استان و کوه الوند در این فصل پوشیده از برف می شود و امکان تفریحات زمستانی را فراهم می کند. پیست اسکی تاریک الوند در مسیر مجموعه تفریحی گنجنامه قرار گرفته و از استاندارد های خوبی برای ورزش اسکی برخوردار است.

 

19. پارک مردم

پارک یا بوستان مردم از قدیمی ترین پارک های شهر همدان است که هنوز نیز زیبایی و سرسبزی خود را حفظ کرده است. نام قبلی آن لوناپارک بوده و محل مناسبی برای پیک نیک های خانوادگی و اتراق کردنِ گردشگران است. مسافران اجازه دارند در این بوستان چادر بزنند.

پارک مردم در مقابل دانشگاه بوعلی سینا و قبل از تپه عباس آباد قرار گرفته است و علاقمندان می توانند در مسیر مجموعه گردشگری گنجنامه ساعاتی را هم در آنجا اتراق کنند و از فضای زیبا و نسیم خنکی که از لابلای شاخ و برگ درختان عبور می کند لذت ببرند.

اگر تمایل داشتید سفری به همدان داشته و جاذبه های آن را از نزدیک ببیند سری به وبسایت تورگردان بزنید و تورهای همدان، تور کردستان، تور کرمانشاه و تور قزوین را پیگیری کنید. 

 

منابع: ویکی پدیا، کارناوال، lonelyplanet

 

وضعیت آب و هوا
خلاصه مقاله

جاهای دیدنی همدان- همدان یا در گویش محلی هِمِدان شهری باستانی با جاذبه های متعدد تاریخی و طبیعی است. در این شهر می توانید با بازدید از جاذبه هایی مثل گنجنامه، هگمتانه، آرامگاه های بو علی سینا و باباطاهر، ارامگاه استر و مردخای و غیره سفری متفاوت را تجربه کنید. در مطلب پیش رو به معرفی جاذبه های همدان، آدرس و هزینه های ورودی آن ها پرداخته ایم.

انتشار :  30 تیر 1398 به روزرسانی :  4 مرداد 1402 نویسنده :   عفیفه خدنگی
تصاویر مرتبط
جاذبه های همدان
  • جاذبه های همدان
  • 700
  • جاذبه های همدان
  • جاذبه های همدان
  • جاذبه های همدان
  • جاذبه های همدان
  • جاذبه های همدان
  • جاذبه های همدان
  • جاذبه های همدان
  • جاذبه های همدان
  • جاذبه های همدان
  • Hamedan-attration-maedeAmiriShahri-tourgardan-com (52)
  • ega40vtbno
  • eql8th089r
  • 4kbac6n8f6
  • eqnlt4ic0a
  • 4lar2fmnuc
اشتراک گذاری
نظرات کاربران
در رابطه با این مطلب دیدگاهی وجود ندارد