جاهای دیدنی اصفهان ⚡️ لیست جای دیدنی اصفهان

isfahan-1

 ️جاهای دیدنی اصفهان این شهر را به اعجوبه ای از تاریخ و فرهنگ تبدیل کرده است و هر گردشگری که بخواهد به جاذبه های فرهنگی و تاریخی ایران سر بزند، محبوب ترین مقصد توریستی یعنی اصفهان را بر می گزیند. مکان های گردشگری اصفهان به قدری متنوع هستند که حتی اگر چندین بار هم به اصفهان سفر کرده باشید، باز هم جاذبه گردشگری جدیدی برای نمایش خواهد داشت. گردشگرانی که تور اصفهان را رزرو می کنند، می توانند از مهم ترین جاهای دیدنی اصفهان مانند: کاخ ها، مسجد ها، قلعه ها و موزه ها و باغ ها بازدید کنند و سفری مفرح و پربار را تجربه کنند. جالب است بدانید این شهر تاریخی،  به دلیل داشتن فرش های بسیار ظریف و پارچه های نقره  در عهد صفوی (مدتی قریب به 100 سال) مورد توجه تجار قرار داشته است.

اصفهان دارای هتل های مختلفی برای اقامت گزیدن است که از جمله می توان به انواع هتل های لوکس 5 ستاره و هتل های 4 ستاره و هتل های 3 ستاره اشاره نمود.  یک بار دیدن اصفهان همانا و بارها و بارها به اصفهان رفتن همانا. اصفهان با نصفِ جهانِ زیبا با جاهای دیدنی و تاریخی خوش رنگ و لعاب و گنبدهای فیروزه ای اش از گردشگران دلبری می‌کند. اصفهان شهر درخت ها و باغستان های متعدد است. اصفهان شهر منارجنبان و شهر میدان نقش جهان. ما در این مقاله سعی داریم همه جاهای دیدنی اصفهان را معرفی کنیم تا گردشگران هنگام سفر به اصفهان برنامه ریزی مناسبی برای گردش و بازدید از دیدنی های اصفهان داشته باشند. فرصت آشنایی و بررسی لیست جاذبه های دیدنی این شهر به همراه قیمت بلیط مکان های دیدنی اصفهان 1401 را از دست ندهید:

 

جاهای دیدنی اصفهان

مکان های گردشگری اصفهان به عنوان شهری باستانی با میراث عظیم تمدنی و فرهنگی نزد گردشگران ایرانی و خارجی شناخته شده است. اصفهان در گذر زمان نام های مختلفی به خود دیده است. ریشه نام امروزی این شهر به اسپهان برمی گردد که در دوران ساسانیان شهری مهم بوده است. اصفهان به دلیل داشتن آثار تاریخی و جاذبه های گردشگری بسیار زیاد به عنوان نصف جهان (ایران کوچک) خوانده می شود. امروزِ نیز این شهر یکی از ایستگاه های مهم ایران محسوب می شود. اصفهان که سومین شهر پرجمعیت کشور است از منظر اقتصادی یکی از قطب های اقتصادی و صنعتی به شمار می آید. در دوران صفویه پایتخت و مرکز قدرت سیاسی این سلسله بوده است. از دوران پیش از اسلام آثار کمی به جای مانده و اکثر دیدنی های آن متعلق به عصر صفویه است. 

برخی از جاذبه های تاریخی تور اصفهان را در ادامه به صورت مختصر معرفی کرده و «قیمت بلیط مکان های دیدنی اصفهان در سال 1401» را آورده‌ایم.

 

میدان نقش جهان

 

کالسکه سواری در میدان نقش جهان از مکان های تفریحی اصفهان

 

حتی اگر تا به حال به اصفهان سفر نکرده باشید، حتماً نام نقش جهان را شنیده اید! مکان های گردشگری اصفهان مانند میدان نقش جهان، شما را با مهم ترین نماد عهد صفوی در این شهر تاریخی آشنا می کند. میدان نقش جهان مهمترین نماد اصفهان است. در دوره صفویه این میدان مستطیلی بزرگ کاربری مسکونی، اقتصادی، مذهبی و حکومتی داشته است. کاخ پادشاهی یعنی همان عالی قاپو در این میدان قرار داشت. روبرویش مسجد شیخ لطف الله و در سمت راستش مسجد شاه با معماری خیره کننده قرار گرفته بود.

در عهد صفوی میدان نقش جهان اصفهان برای هر یک از بخش های اقتصادی، مسکونی و مذهبی ورودی های جداگانه ای داشت. نقش جهان از نظر معماری برای افراد نوعی آسایش و فراخ به ارمغان می آورد ولی به مرور با اضافه شدن بخش های مختلف و دگرگونی های متعدد این ویژگی ها تا حدودی تحت تاثیر قرار گرفته است.

 

گنبد شیخ لطف الله در میدان نقش جهان از دیدنی های اصفهان

 

میدان نقش جهان که امروزه به میراث جهانی تبدیل شده زمانی مرکز قدرت سیاسی در ایران بوده است. قبل از به قدرت رسیدن شاه عباس کبیر در این محل باغی وجود داشته به نام نقش جهان که چهار مورد از مکان های تاریخی اصفهان از جمله مسجد شیخ لطف الله، مسجد شاه (امام)، سر در بازار قیصریه و کاخ عالی قاپو در آن ساخته شده است. در میدان نقش جهان بازی چوگان، رژه سربازان و... برگزار می شده است. این مجموعه در دوران پهلوی تعمیر و در میراث ملی ایران به ثبت رسیده است. این جاذبه از زیبایی های شهر اصفهان به شمار می رود و کمتر گردشگری است که به آن سر نزده باشد.

هم اکنون میدان تنها محلی برای پیاده روی است و در آن می توان همه روزه توریست های خارجی را نظاره کرد که با شورو و شوق فراوان به سازه ها، تزئینات ابنیه و صنایع دستی نگاه می کنند. کالسکه هایی با اسب در میدان تردد می کنند و آبنمایی بزرگ با کفپوشی به رنگ آبی درست روبروی عالی قاپو و میدان امام قرار گرفته است. فواره ها در وسط آبنما در جوش و خروش اند و زندگی عمیقا در این میدان جریان دارد. اگر شما هم تا به حال این میدان زیبا با معماری خاصش را از نزدیک ندیده اید، پیشنهاد می کنیم تور اصفهان را از شهر خودتان رزرو نمایید و به بازدید از این جای دیدنی بشتابید. سایر دیدنی های اصفهان در نزدیکی میدان نقش جهان شامل موارد زیر است:

 

بازار قیصریه با سر در تاریخی اش بهترین جای دیدنی اصفهان

 

قیمت بلیط مکان های دیدنی اصفهان 1401

 

قیصریه یا بازار سلطانی از جاهای دیدنی در اصفهان به شمار می رود و در منتهی الیه شمالی میدان نقش جهان قرار گرفته است.  اماکن گردشگری اصفهان و بازارهای سرپوشیده در ابتدا به سبب داشتن معماری خاص توجه شما را به خود جلب می کند. این جاذبه از مخفی ترین و در عین حال آشکارترین جاهای دیدنی اصفهان است؛ تنها باید کمی سرتان را بالا بگیرید تا آن را ببینید. در این بازار هم اکنون همه چیز پیدا می شود. راسته سماورسازها، هارونیه، راسته مقصود بیک، نیم آورد گلشن، بازار عریان و مخلص از قدیمی ترین و معروف ترین بخش های بازار محسوب می شوند. بازار قیصریه از جمله مکان های دیدنی اصفهان است که گردشگران بسیاری را به سوی خود جذب می کند.

مهمترین بخش بازار قیصریه از نظر هنر معماری سردر قیصریه است که به دلیل تزئینات ویژه و اهمیت تاریخی قابل توجه است. تزئینات بالای سردر که برای دیدن آن باید سرت را حسابی بالا بگیری شامل تزئینات آجری چینی، نقاشی هایی با محتوای جنگ های شاه عباس با ازبکان؛ تصاویری از مردان و زنان اروپایی؛ کاشیکاری های اصیل در لچکی های کناری؛ تصاویر سر انسان با پیکره ببر، شیر و دم اژدها و... است. این ها نمادهایی افسانه ای و اسطوره ای محسوب می شوند که با زیباترین عناصر هنری به تصویر کشیده شده اند.

سر در قیصریه مهمترین و بزرگترین سردر حکومتی در دروه صفویه بوده است که خوشبختانه بخش های مهمی از تزئینات آن هنوز سالم مانده و به خوبی حفظ شده است. این بازار بخش جدید حکومتی یعنی میدان نقش جهان را به میدان کهنه یعنی منطقه مهم زمان سلجوقی وصل می کرده است.

 

کاخ عالی قاپو و سالن موسیقی از جاهای دیدنی اصفهان

 

تالار موسیقی عالی قاپو از جاذبه های اصفهان

 

عالی قاپو از معروف ترین جاهای دیدنی اصفهان، کاخ شاهی و به عبارت دیگر دولتخانه صفوی بوده است که هنوز در ضلع غربی میدان نقش جهان، روبروی مسجد شیخ لطف الله قرار گرفته است. بنای اولیه به سده دهم هجری و میانه سال های 971 تا 977 شمسی بر می گردد. 

صفوی ها یک کاخ عالی قاپو نیز در قزوین داشتند که دوره حکومتشان در آن شهر بنا کرده بودند. بعد از آمدن به اصفهان کاخی نیز در آنجا احداث کردند. کاخ عالی قاپو به واقع کاخی شاهی است که از دوره شاه عباس تا حکومت جانشینانش اضافاتی در آن ساخته شده است.

در پشت کاخ باغی مصفا قرار داشته که هم اکنون در دست ادارات و سازمان های دیگر است ولی از پنجره های پله ها می توان آن را مشاهده کرد.

بنای عالی قاپو شش طبقه است و ارتفاع آن به 48 متر می رسد. سه راه پله نسبتا باریک و زیبا با کاشیکاری و نورگیری های دل انگیز طبقات را به هم وصل می کند. طبقه همکف مشتمل بر دو تالار برای کارهای اداری و دیوانی بوده و کشیک خانه نام داشته است.

طبقه بالایی عالی قاپو اتاق موسیقی نام دارد و معماری منحصر به فرد و تزئیناتی بی نظیر دارد. تراس بزرگ و زیبای عمارت رو به میدان نقش جهان قرار گرفته و ایوان های چوبی و سقف چوبی اش به سختی حفظ شده است. از آن بالا نمایی زیبا از مسجد امام و قابی منحصر به فرد از گنبد مسجد شیخ لطف الله دیده می شود.  اگر شما هم به بازدید از مناطق گردشگری اصفهان پرداختید، کاخ عالی قاپو را فراموش نکنید!

 

قیمت بلیط عمارت عالی قاپو در سال 1401: برای گردشگران ایرانی 5 هزار تومان و گردشگران خارجی 50 هزار تومان می‌باشد.

کسب اطلاعات بیشتر درباره این جاذبه: عالی قاپو اصفهان

مساجد اصفهان

 

اصفهان را به مساجد تاریخی اش می شناسند. مساجدی مثل مسجد امام و مسجد شیخ لطف الله که در میدان نقش جهان به آن ها اشاره کردیم جزو معروف ترین جاهای دیدنی اصفهان محسوب می شوند که به علت زیبایی و تزئینات فوق العاده نه تنها ایرانیان گه جهانیان آن ها را می شناسند. این بناهای زیبا نه تنها به نماد اصفهان که نزد گردشگران هنردوست جهان به نماد ایران تبدیل شده اند. اصفهان از اینگونه مساجد بزرگ کم ندارد ولی چند مورد از آن ها چندان اصیل و شناخته شده اند که در جهان شناخته می شوند. در ادامه به معرفی بعضی از مهمترین مساجد اصفهان می پردازیم.

 

مسجد امام اصفهان با شکوهی خیره کننده

 

سر در مسجد امام از شگفتی‌های معماری اصفهان

 

مسجد امام از مهم‌ترین مکان های دیدنی اصفهان است که در گذشته به نام مسجد شاه شناخته می شده است. این بنا در منتهی الیه غربی میدان قرار گرفته و پلانی خاص و تزئیناتی مسحور کننده دارد. کاشیکاری های فیروزه ای این مسجد در بخش های مختلف سر در، شبستان ها و صحن ها و افتادن تصویر آن ها در حوض های آبی این مسجد را میان گردشگران داخلی و خارجی و هنردوستان پر طرفدار کرده است. مسجد به عنوان شاخص اصلی هنر صفوی شناخته می شود. پلان چهار گوش آن برای انطباق با سمت قبله کاملا اریب به سمت میدان نقش جهان است. برای حل مشکل، ورودی مسجد بعد از سر در پیچ هنرمندانه ای خورده و راهرویی سرپوشیده را شکل داده است.(تصویر زیر) یکی از جاهای دیدنی و زیارتی اصفهان مسجد امام است که بازدید از آن خالی از لطف نیست.

 

پلان مسجد امام اصفهان

 

چهار مناره در کنار گنبد بزرگ فیروزه ای مسجد را نمایان می کند و بر ابهت آن افزوده است. گنبد از نوع دو پوششه است و با نقوش اسلیمی و دو کتیبه استادانه تزئین شده است. دو گلدسته بر روی ایوان ورودی و یک جفت نیز بر روی ایوان گنبد قرار گرفته و همگی با کاشیکاری تزئین شده است. کاشیکاری های زیبا با کاشی معرق و هفت رنگ، کتیبه هایی به خط محمد رضا امامی، علیرضا عباسی و دیگر استادان خط دوره صفوی، مقرنس های بی نظیر و خیره کننده و عناصر تزئینی مرمری از مهمترین جذابیت های هنری بنا محسوب می شوند. سنگاب های بزرگ و کنده کاری شده درون مسجد برای وضو و شستن دست ها کاربرد داشته و هنوز یکی از آن ها در ورودی مسجد به چشم می خورد. از دیگر عناصر سنگی بنا می توان به منبری از سنگ یکپارچه از جنس سنگ سماق اشاره کرد.

 

مسجد شیخ لطف الله اصفهان ؛ مسجدی با ترئینات خیره کننده از جاهای دیدنی اصفهان

 

مسجد شیخ لطف اللله

 

مسجد شیخ لطف الله اصفهان زیباترین جای دیدنی اصفهان است که روبروی عمارت عالی قاپو همچون نگینی می درخشد و گنبد پیازی شکل و پر تزئینش سوژه عکس برداری بسیاری از گردشگران ایرانی و خارجی شده است. تمام بخش ها و عناصر این مسجد کوچک و عبادتگاه خصوصی با کاشی تزئین شده است. از کف زمین تا سقف ها با هنری استادانه و خیره کننده با کاشیکاری زمینه فیروزه ای و رنگ ها آجری و دیگر کاشی های هفت رنگ و معرق پر شده و گویی آدمی را چون باغی گمشده در بر می گیرد. ایوان ورودی مثل سایر مساجد بزرگ و مهم صفوی با طاقی بزرگ و مقرنس کاری شده و گنبد زیبایش بینندگان را خیره می کند. مسجد شیخ پر از حس خوب، آرامش و امنیت است.

شاه عباس صفوی مسجد شیخ لطف الله را برای یکی از علمای جبل عاملیِ (جبل عامل در لبنان) حکومتش احداث کرد. او به راحتی می توانست از عالی قاپو به آنجا رفته و به عبادت بپردازد. این مسجد صحن یا حیاط ندارد. راهی زیرزمینی مسجد را به کاخ وصل می کرده که محل رفت و آمد شاه، شیخ لطف الله جبل عاملی و دیگر بزرگان بوده است. جلوی مسجد سکویی وجود دارد و برای وارد شدن به مسجد باید چند پله به سمت آن بالا رفت. این موضوع کمک کرده که ارتفاع مسجد نسبت به عالی قاپو و سایر بناهای پیرامونی خیلی کوتاه تر نباشد بلکه به عنوان بنایی شاخص به چشم بیاید. 

 

اگر شما هم دوست دارید جاذبه های گردشگری اصفهان را از نزدیک ببینید می‌توانید تور اصفهان از تهران را رزرو نمایید

 

کسب اطلاعات بیشتر درباره این جاذبه: مسجد شیخ لطف الله  

مسجد جامع اصفهان

 

مساجد اصفهان

 

مسجد جامع اصفهان از قدیمی ترین بناهای مهم ایرانی و از جاهای دیدنی اصفهان است که به دلیل اینکه داستان های تاریخی و علمی آموزشی زیادی در آن شکل گرفته و هم از نظر معماری در دوره های مختلف تاریخی بخش هایی به آن اضافه شده است، اهمیت بسیار زیادی دارد و به عنوان موزه هنری شناخته می شود. در این مسجد بزرگ آثار مهمی از دوره های سلجوقی، آل بویه و صفوی به چشم می خورد. مسجد جامع در بخش قدیمی اصفهان یعنی منطقه چهارباغ قرار دارد که در دوره حکومت سلجوقیان مرکز شهر شناخته می شد.

مسجد جامع اصفهان بنایی چهار ایوانی است که بعضی بخش های آن همچون شبستان زمستانی بیت الشتاء، مسجد الجایتو، ایوان عمر، ایوان شاگرد، ایوان استاد، ایوان صاحب بن عباد، ایوان درویش و... در گذشته جلسات درس و بحث علمی مهم تشکیل می شده است. از جمله حلقه های درس صاحب بن عباد، کاتب و وزیر معروف آل بویه، شهرت زیادی دارد. گنبد شمالی، گنبد خواجه نظام الملک، گنبد جنوبی، محراب الجایتو و... نیز از نظر هنر معماری و تزئینات اهمیت زیادی دارد. مسجد هم اکنون مفروش نیست و کاربری مذهبی ندارد بلکه بیشتر به عنوان بنایی تاریخی در معرض دید عموم قرار می گیرد.

 

آدرس مسجد جامع اصفهان: میدان قیام، خیابان علامه مجلسی

کسب اطلاعات بیشتر درباره این جاذبه: مسجد جامع اصفهان

 

مسجد حکیم اصفهان

 

مسجد حکیم از مکان های مذهبی اصفهان

 

مسجد حکیم از بناهای مهم عصر صفوی و از جاهای دیدنی اصفهان است که در محله ای به نام حکیم و انتهای بازار رنگرزان قرار گرفته است. بانی این مسجد شخصی به نام محمد داوود بود که به کار طبابت مشغول بود و از آنجا که در گذشته حکیمان کار پزشکی انجام می دادند، مسجد هم به یاد او حکیم نام گرفته است. محمد داوود طبیب شاه عباس بود که مثل بسیاری از حکمای ایران در آن زمان به هندوستان مهاجرت کرد ولی وطن را فراموش نکرد و بخشی از ثروتش را به ایران فرستاد تا به یاد او در آنجا مسجدی بنا کنند. مسجد حکیم بر روی مسجدی قدیمی تر به نام جورجیر ساخته شده است که جزو مساجد صدر اسلام به شمار می رود.

در احداث و تزئین مسجد حکیم بهترین معماران و هنرمندان ایرانی دست داشته اند. افرادی همچون علی بیگ بنای اصفهانی، میرزا محمد کاشی پز، محمد رضا امامی، محمد باقر شیرازی و... که همه جزو برترین استادکاران عصر صفوی بوده اند. مسجدحکیم مثل سایر مساجد این دوره چهار ایوانی است که بیشتر عناصر مهم مساجد عصر صفوی در آن به کار رفته است.

 

آدرس مسجد حکیم اصفهان: خیابان عبدالرزاق، کوچه حکیم، انتهای بازار رنگرزان

کسب اطلاعات بیشتر درباره این جاذبه: مسجد حکیم اصفهان

 

جهت مشاهده قیمت و رزرو تور اصفهان از مشهد کلیک کنید

 

مسجد علی قلی آقا

 

علی قلی اقا همانطور که از نامش پیداست یکی از خواجه های نیکوکار صفوی در دوره شاه سلطان حسین صفوی بوده است. در محدوده اطراف این مسجد، حمام، بازار و چهارسوقی را نیز احداث کرد. از جلوی این مسجد رشته آبی عبور می کند که از زاینده رود منشعب شده است. اصفهانی ها به این رودهای درون شهری مادی می گویند. مسجد علی قلی اقا خیلی بزرگ نیست ولی باصفاست. صحن کوچک مسجد علی قلی آقا با شبستان های کاشیکاری شده و گره چینی احاطه شده است. ایوان قبله به پیروی از سایر مساجد صفوی کاشیکاری بسیار زیبا و مقرنس کاری شده است. کتیبه هایی زیبا به خط شاه سلطان حسین و علیقلی آقا ایوان و سایر قسمت های بنا را زیبا کرده است.

هم اکنون حمام علی قلی آقا، از دیگر جاهای دیدنی اصفهان روبروی مسجد در معرض دید عموم قرار گرفته ولی بعضی از کاشیکاری های نفیس آن به کاخ چهلستون منتقل شده است؛ وقتی که شاه از خواجه اش غارت می کند.  

 

آدرس مسجد علی قلی آقا: منطقه بید آباد، خیابان بید آبادی، کوچه علی قلی

کسب اطلاعات بیشتر درباره این جاذبه: مسجد علی قلی آقا در اصفهان

 

مسجد سید اصفهان

 

مسجد سید اصفهان

 

مسجد سید، مسجدی زیبا، تر و تمیز و دلباز مربوط به عصر قاجار و از جاهای دیدنی اصفهان است. این مسجد که کاربری خود را از دست نداده به دلیل متاخر تر بودن نو مانده و بهتر حفظ شده است. مسجد دارای چهار درب اصلی ( که عموما فقط یکی از آن ها باز است)، دو شبستان بزرگ، گنبدی متوسط، سه ایو ان و بیش از 45 حجره است. این مسجد فاقد مناره است و درون شبستان های آن نیز کاشیکاری نشده است. همین تفاوت ها کافی است که بتوان آن را از مسجد قاجاری نامید و نیازی به سند و مدرک دیگری وجود نداشته باشد.

بنای مسجد به چندین پادشاه قاجار مربوط می شود. در عصر شاه سلطان حسین، فتحعلی خان وزیر وی زمین مسجد را خریداری کرد و بنای اولیه مسجد را گذاشت. بعد از هجوم افغان ها به اصفهان کار نیمه تمام ماند. به همین علت در دوره فتحعلی شاه قاجار،  حجت الاسلام مطلق و سید حجت الاسلام کار ساخت مسجد را تمام کردند.  

 

آدرس مسجد سید اصفهان: منطقه بید آباد، خیابان مسجد سید

 

از دیگر مساجد مهم در میان جاهای دیدنی اصفهان می توان به مساجد زیر اشاره کرد:

 

مسجد حاج محمد جعفر آباده‌ای

 

جاهای دیدنی اصفهان

 

مسجد حاج محمد جعفر آباده ای از جمله مساجد اصفهان است، که از دوره قاجار به یادگار مانده و متعلق به روحانی معروف عهد قاجار "حاج محمد جعفر آباده‌ ای" است. در ساخت این بنا از معماری خاصی استفاده شده که سبب افزایش استحکام آن گشته است و کاشیکاری های گره کاری آن از جمله تزئینات به کار رفته در آن می باشد. مساجد اصفهان که از جاذبه های دیدنی اصفهان به شمار می روند، اغلب از معماری سبک اسلامی و سنتی برخوردارند. مسجد حاج محمد جعفر آباده‌ای اصفهان نیز از این قاعده مستثنا نیست و دارای دو درب است که یکی درب آن در جهت شمال و یک درب آن در جهت شرق قرار گرفته و مسجد را به کوچه های شمالی و بازار شرقی متصل نموده است. این مسجد از جمله مساجد قدیمی اصفهان به شمار می رود و شاهد حوادث تاریخی بسیاری بوده است. از جمله مهم ترین حوادث می توان به اصابت موشک با آن در جنگ تحمیلی اشاره نمود که پس از اتمام جنگ مورد بازسازی قرار گرفت. حاج محمد جعفر آباده‌ای یکی از روحانیان به نام اصفهان بود که اصالت او به شهر آباده باز می‌گشت. گفته می‌شود مسجد حاج محمد جفر آباده‌ای دارای تزیینات و کاشیکاری‌های نفیسی می‌باشد.

 

تاریخ ساخت: قرن ۱۳ هجری قمری

دوره: قاجاریان

ثبت در میراث ملی: ۳۰ خرداد ۱۳۵۸ شمسی

آدرس مسجد حاج محمد جعفر آباده‌ای اصفهان: خیابان عبدالرزاق، بازارچه حاج محمد جعفر، بین فشارکی و بشیری

 

مسجد خان

 

یکی دیگر از اماکن دیدنی اصفهان محسوب می شود که به عنوان مسجد خان خوانده می شود ودر زمان شاه سلیمان صفوی احداث شد. شیخ علیخان زنگنه از صاحبان آن دوره بانی مسجد بوده است. تاریخ ساخت این مسجد قرن ۱۱ هجری قمری و مربوط به عهد صفویان است. مسجد خان نسبت به دیگر مساجد صفوی تزیینات کمتری دارد. اگر شما هم تور اصفهان را رزرو کردید، می توانید از این مسجد بازدید کنید.

 

آدرس مسجد خان اصفهان: خیابان ولی عصر، خیابان گلزار، کوچه جنت

 

مسجد رحیم خان

 

مسجد رحیم خان اصفهان

 

مسجد رحیم خان توسط محمد رحیم خان بیگلر بیگی اصفهان ساخته شده است. شیوه تزیینات و کاشیکاری مسجد رحیم خان بسیار شبیه به مسجد سید می‌باشد. در کتیبه‌ای که بر سر در مسجد قرار دارد از ناصر الدین شاه، ظل السلطان و رحیم خان نام برده شده است. مسجد رحیم خان اصفهان چهار ایوان دارد که با کتیبه و خط نستعلیق و ثلث تزئین شده است. این مسجد از کاشی کاری های زیبایی برخوردار است و دور گنبد 16 پنجره وجود دارد. ورودی ایوان دارای سنگاب است که ارتفاعش به کمر می رسد.

 

آدرس مسجد رحیم خان اصفهان: خیابان طالقانی

 

مسجد مقصود بیک یا مسجد ظلمات

 

جاهای دیدنی اصفهان، مسجد مقصود بیک

 

مسجد مقصود بیک یا مسجد ظلمات یکی از مسجد‌های کمتر شناخته شده در شهر اصفهان می‌باشد. با اینکه مسجد در نزدیکی میدان نقش جهان قرار دارد، بسیاری از اهالی میدان از وجود این محل بی‌خبر هستند. این مسجد به سال 981 هجری قمری احداث شد و در فهرست آثار ملی ثبت شده است. نکته بعدی اینکه آرامگاه مهجور میر عماد در مسجد مقصود بیک می‌باشد. اگر شما تور اصفهان را رزرو کردید، می توانید از این مسجد بازدید کنید. 

 

آدرس مسجد ظلمات اصفهان: ضلع شمال شرقی میدان نقش جهان

 

مسجد ایلچی

 

مسجد ایلچی اصفهان

 

مسجد ایلچی به کوشش دختر حکیم نظام الدین محمد یعنی صاحب سلطان بیگم ساخته شده است. این مسجد دارای شبستانی بزرگ به همراه کاشیکاری‌های نفیس می‌باسد. بسیاری از ساخت و ساز‌ها در سال‌های اخیر به حریم و منظره این مسجد صدمه زده‌اند.

 

آدرس مسجد ایلچی اصفهان: خیابان احمد آباد

 

مسجد رکن الملک

 

مسجد رکن الملک اصفهان

 

مسجد رکن الملک یکی دیگر از اماکن دیدنی اصفهان در مجموعه تخته فولاد و تکیه حاجی آباده‌ای قرار گرفته است. این مسجد توسط نایب السلطنه ظل السلطان یعنی سلیمان خان رکن الملک ساخته شده و برای اهالی اصفهان اهمیت فراوانی دارد. بیش از یک قرن است که در این مسجد مراسم شب‌های جمعه دعای کمیل برگزار می‌شود. این مسجد نیز در آثار ملی ثبت شده است و از دوره قاجاریان به یادگار مانده است. قدمت آن به قرن 13 هجری قمری باز می گردد.

 

آدرس مسجد رکن آباد اصفهان: خیابان فیض، تخته فولاد

 

مسجد امام علی (مناره امام علی)

 

جاهای دیدنی اصفهان، مسجد امام علی

 

مناره امام علی یکی از جاهای دیدنی اصفهان است که در گوشه‌ میدان کهنه یا میدان عتیق اصفهان قرار دارد. این مناره یکی از شاهکار‌های معماری مناره در ایران می‌باشد. در ساخت آن از آجر استفاده شده و ارتفاع مناره به ۵۰ متر می‌رسد. قیمت این مسجد به عهد سلجوقیان در قرن 6 هجری می رسد. مدخل مناره درون مسجد می‌باشد و برای تزیین آن کتیبه‌هایی به خط کوفی به کار رفته است.

 

آدرس مناره امام علی اصفهان: میدان امام علی

 

مسجد لنبان

 

به باور بسیاری از افراد مسجد لنبان یکی از قدیمی‌ترین مساجد اصفهان است که در محله لنبان قرار دارد. در زمان سلطان سلیمان صفوی، بنای جدید مسجد لنبان را بر روی ویرانه‌های مسجدی قدیمی بنا کردند. از بخش قدیمی مسجد تنها چند قطعه گچ بری مربوط به دوران قبل از صفویه باقی‌ مانده است.

 

تاریخ ساخت: نامشخص

دوره: نامشخص (در دوران صفوی توسعه پیدا کرد)

ثبت در میراث ملی: ۲۹ آذر ۱۳۱۶ شمسی

آدرسمسجد لنبان اصفهان: خیابان لنبان

 

مسجد قطبیه

 

مسجد قطبیه از مکان های گردشگری اصفهان

 

مسجد قطبیه که از اماکن دیدنی اصفهان است در محل حسینیه خلجا قرار دارد. این مسجد در دوران صفوی ساخته شده و دارای کاشیکاری معرق نفیس است. شبستان مسجد قطبیه گنبددار بوده و در آن کتیبه‌ای متعلق به سال ۹۵۵ هجری قمری دیده می‌شود. همچنین یک سنگاب با قدمت ۱۵۰ سال در این مسجد قرار دارد.

 

تاریخ ساخت: قرن ۱۰ هجری قمری

دوره: صفوی

ثبت در میراث ملی: ۲۳ شهریور ۱۳۸۲

آدرس مسجد قطبیه اصفهان: خیابان طالقانی، نرسیده به چهارراه شهید حجاریان

 

گنبد تاج الملک

 

گنبد تاج الملک یکی از گنبدهای مسجد جامع اصفهان می‌باشد. مردم این گنبد را به نام گنبد خاکی می‌شناسند. بانی ساخت گنبد تاج الملک شخص تاج الملک است و برای رقابت با نظام الملک آن را بنا کرده است. ارتفاع این بنا ۱۹ متر و قطر آن ۱۰ متر می‌باشد. در زیر این گنبد محرابی وجود ندارد ولی تزیینات گنبد بسیار باشکوه و منحصر به فرد هستند.

 

تاریخ ساخت: سال ۴۸۱ هجری قمری

دوره: سلجوقیان

ثبت در میراث ملی: -

آدرس گنبد تاج الملک اصفهان: خیابان علامه مجلسی، مسجد جامع اصفهان

 

گنبد نظام الملک

 

وقتی مسجد جامع اصفهان همچنان سبک معماری عباسیان را داشت، گنبد نظام الملک در دوره سلجوقیان و به دستور نظام الملک بنا شد. برای ساخت این گنبد ۲۴ ستون را حذف کردند. همچنین در اطراف شبستان آن دهلیزی وجود دارد تا نمازخانه اشراف از مردم عادی جدا باشد.

 

تاریخ ساخت: قرن ۵ هجری قمری

دوره: سلجوقیان

ثبت در میراث ملی: -

آدرس گنبد نظام الملک اصفهان: خیابان علامه مجلسی، مسجد جامع اصفهان

 

مسجد و مغازه‌های همجوار کریم ساقی

 

مسجد کریم ساقی از دیدنی های اصفهان

 

مسجد کریم ساقی در خیابان کمال اصفهان و در محله جوباره قرار دارد. این محله در گذشته و اکنون جزو محلات یهودیان مقیم اصفهان بوده که در کنار مسلمانان با مسالمت زندگی کرده‌اند.

 

تاریخ ساخت: -

دوره: صفوی

ثبت در میراث ملی: ۲۲ آبان ۱۳۸۶ شمسی

آدرس مسجد کریم ساقی اصفهان: خیابان کمال

 

مسجد آقا میرزا محمد چهار سوقی

 

مسجد آقا میرزا محمد چهار سوقی به سبک مسجدهای دوران قاجار ساخته شده و دارای کاشیکاری‌های نفیس است. این کاشیکاری‌ها بر سردر و محراب قرار دارند که در نوع خود کم نظیر می‌باشند.

 

تاریخ ساخت: قرن ۱۳ هجری قمری

دوره: قاجاریان

ثبت در میراث ملی: ۱۱ مرداد ۱۳۸۴

آدرس مسجد آقا میرزا اصفهان: محله چهار سوق شیرازی‌ها، تقاطع خیابان آیت الله طالقانی و خیابان آیت الله کاشانی

 

مسجد صفا

 

مسجد صفا به کوشش سید محمد گلستانه در مجاورت بقعه شهشهان ساخته شده است. کتیبه‌هایی در این مسجد قرار دارند که با خط سفید بر روی کاشی لاجوری خشتی نوشته شده‌اند. همچنین بر روی کاشی‌های سیاه، با خط بنایی سوره اخلاص را نوشته‌اند. حجاری‌های مسجد صفا بسیار چشمگیر هستند.

 

تاریخ ساخت: قرن ۱۳ هجری قمری

دوره: قاجاریان

ثبت در میراث ملی: ۱۸ مهر ۱۳۷۵

آدرس مسجد صفا اصفهان: خیابان ابن‌سینا

 

با رزرو تور اصفهان از تبریز به همراه اقامت در هتل 5 ستاره سفری ماندگار را تجربه کنید

 

مسجد پا درخت سوخته

 

مسج پادرخت سوخته یا مسجد خیاط‌ها در کوچه خیاط‌های خیابان عبدالرزاق اصفهان است. بانی این مسجد حاج قاسم علاف می‌باشد. در کتیبه این مسجد از ابوالفتح سلطان میرزا پسر شاه تهماسب نام آورده‌اند.

 

تاریخ ساخت: سال ۹۷۵ هجری قمری

دوره: صفوی

ثبت در میراث ملی: ۱۲ مهر ۱۳۷۷

آدرس مسجد پا درخت سوخته اصفهان: خیابان عبدالرزاق، کوچه خیاط‌ها

 

مسجد تل عاشقان

 

مسجد تل عاشقان در محله تل عاشقان و دوران قاجار ساخته شده است. همچنان در این مسجد مراسم عزاداری پرشوری برگزار می‌گردد.

 

تاریخ ساخت: -

دوره: قاجاریان

ثبت در میراث ملی: ۱۱ مرداد ۱۳۷۶ شمسی

آدرس مسجد تل عاشقان مهدی اصفهان: خیابان عبدالرزاق، خیابان مؤمن پوش

 

مسجد جامع میمه

 

جاهای دیدنی اصفهان، مسجد جامع میمه

 

یکی دیگر از جاذبه های گردشگری اصفهان، مسجد میمه واقع در شهر میمه است. نام این مسجد در اکثر کتب تاریخی وجود دارد. به طور مثال، اگر سفرنامه ابن بطوطه و یا فتوحات تیمور لنگ را خوانده باشید، میبینید که از مسجد جامع میمه سخن به میان آورده شده، همانطور که ملا حسن فیض کاشانی نیز از این مسجد بازدید نموده است و از کتیبه بالای محراب به تاریخ 413 هجری قمری سخن گفته است. محراب مسجد نیز به موزه ملی ایران منتقل گشته است. برخی کارشناسان روی آثار به دست آمده از این مسجد پژوهش هایی انجام داده اند و تخمین می زنند، قدمت مسجد به دوره ساسانیان باز گردد. از تزئینات این مسجد می توان به تزئینات و کاشی کاری هایی با شکل گل و بوته اسلیمی اشاره نمود.

ثبت در میراث ملی: ۱۴ آبان ۱۳۵۱ شمسی

آدرس مسجد جامع میمه اصفهان: شهرستان شاهین شهر، میمه

 

مسجد جامع جی

 

مسجد جامع جی یکی از قدیمی‌ترین مساجد شهر اصفهان بوده که زمان ساخت آن به صدر اسلام باز می‌گردد. این مسجد ویران شده و باقیمانده آثار آن بر تپه جی در نزدیکی پل شهرستان قابل مشاهده است. گفته می‌شود که این مسجد در زمان سلطنت احمد شاه قاجار ویران شد.

 

تاریخ ساخت: نامشخص

دوره: نامشخص

ثبت در میراث ملی: ۲۳ شهریور ۱۳۸۲ شمسی

آدرس مسجد جامه جی اصفهان: پل شهرستان، تپه تاریخی جی

 

پل های اصفهان از جاهای دیدنی اصفهان

 

جاهای دیدنی اصفهان، زاینده رود

 

زاینده رود اصفهان از مشهورترین جاذبه های اصفهان است که در گذشته ای نه چندان دور آنقدر پرخروش بوده و تمامی مزارع و باغستان های مسیر را سیراب می کرده که به همین مناسبت و به دلیل زندگی بخش بودنش به نام زاینده رود شناخته می شده است. این رود تاریخی که در نزدیکی بسیاری از جاهای دیدنی اصفهان قرار گرفته، شهر را به دو بخش تقسیم می کرده است و مردم این دو بخش برای رفت آمد از طریق پل ها استفاده می کردند. پل های روی زاینده رود از دوره های مختلف سابقه داشته و هم اکنون پل هایی از دوره باستان مثلا دوره ساسانی نیز به جای مانده است. در عین حال معروف ترین پل های اصفهان سی و سه پل و پل خواجو هستند که در دل شهر قرار گرفته و به عنوانی مکانی تاریخی و جاذبه ای گردشگری مورد توجه توریست های ایرانی و خارجی و خود اصفهانی قرار گرفته اند. پل زاینده رود تاریخی ترین جای دیدنی اصفهان است و توجه بسیاری از گردشگران را به خود جلب می کند. 

 

سی و سه پل یا پل الله وردی خان اصفهان از مهشورترین جاهای دیدنی اصفهان

 

سی و سه پل معروف ترین جای دیدنی اصفهان

 

سی و سه پل یا پل الله وردی خان از بهترین جاهای گشتنی اصفهان است. این بنا زیباترین پل در میان پل ها و جاهای دیدنی اصفهان به شمار می رود که با وجود گذر سال های دراز هنوز از استحکام و زیبایی برخوردار است. این پل 300 متر طول و 14 متر پهنا دارد. 33 چشمه یا دهانه طاقی شکل آن و یک طبقه نیز در بالا با طاق های بیشتر قرار گرفته است. در گذشته جشن های آیینی و ملی مثل جشن نوروز، خاج شویان ارامنه، و آبریزان بر روی این پل انجام می شده است. در آن ایام نقاشی هایی دیواری نیز روی پل وجود داشته که هم اکنون اثری از آن نیست. طبیعتا محافظت از آن ها در زیر باد و باران کار آسانی نبوده است.

هم اکنون سی و سه پل از بهترین دیدنی اصفهان محسوب می شود که مخصوص عابران پیاده است که خیابان چهار باغ کهنه عباسی را به چهار باغ بالا و باغ هزار جریب و منطقه عباس آباد وصل می کند. در کنار پل چندین کافی شاپ رو باز دایر شده که گردشگران می توانند روی آب و کنار پل از خود پذیرایی کنند. شب ها که طاق های پل نورپردازی می شود نشستن روی پل حال و هوای دیگری دارد. مشاهده تصویر جاهای دیدنی اصفهان به شما کمک می کند قبل از آمدن به این شهر زیبا با آثار دیدنی اش آشنا شده و با دست باز آثار دیدنی اش را انتخاب کنید.

 

آدرس سی و سه پل اصفهان: میدان انقلاب، خیابان چهارباغ

 

کسب اطلاعات بیشتر درباره این جاذبه: سی و سه پل اصفهان 

 

پل خواجوی اصفهان؛ پاتوق امیران و شاهزادگان از جاهای دیدنی اصفهان

 

پل خواجو از جاهای تاریخی اصفهان

 

پل خواجو از جاهای معروف اصفهان است که در جانب شرقی سی و سه پل قرار گرفته و به دوره شاه عباس اول بر می گردد. طول پل 133 متر و عرض آن 12 متر است. بنابراین از نظر ابعاد تقریبا نصف سی و سه پل است. این پل از گذشته تا کنون نزد گردشگران به عنوان شاهکار معماری ایرانی شناخته می شود. بنای آن چهار طبقه است و تزئینات کاشیکاری آن در بعضی بخش ها هنوز پابرجاست. از تزئینات زیبای باقیمانده پل در وسط آن قرار گرفته که در گذشته برای اقامت موقت پادشاه و خانواده اش استفاده می شده است. این ساختمان از پل های تاریخی اصفهان محسوب می شود و دارای چند اتاق با تزئیناتی از نقاشی های دیواری است. 

هدف شاه عباس از احداث این پل وصل کردن محله خواجوی فعلی به محله تخت فولاد و مسیر دسترسی به شیراز بوده است. پل خواجو در زمان خودش از برترین سیست م های پل سازی بهره برده است. این پل قابلیت بالابردن آب تا 6 متر را داشته و از نظر کاربردی و منظره و چشم انداز مثال زدنی است. در گذشته که آب زاینده رود زیادتر بوده مسابقات شنا و قایقرانی در جلوی پل صورت می گرفته و امیران و شاهزادگان از این بالا تماشا می کرده اند.  

 

کسب اطلاعات بیشتر درباره این جاذبه: پل خواجوی اصفهان

کوشک-باغ های اصفهان

 

اصفهان به دلیل برخورداری از زاینده رود و رودهایی که از آن منشعب شده و شهر را مشروب می کرده است از گذشته تاکنون شهری سرسبز و از باغستان بوده است. همین حالا نیز اگر به دنبال دیدن جاهای دیدنی اصفهان باشید با پارک های بزرگ و دلگشایی در جای جای شهر مواجه می شوید. در گذشته نیز اصفهان باغستان های زیادی داشته که در آن ها کوشک ها و باغ هایی احداث شده و کاربری مسکونی داشته اند. این کاخ های شاهی پیش از اسلام تا دوره حکومت های اسلامی طرفدار داشته و نمونه های آن از دوره سلجوقی تا صفوی باقی مانده است و هم اکنون به بهترین مکان های تاریخی اصفهان تبدیل شده است. در دوره شاه عباس اول اصفهان به باغی سرتاسری تبدیل شده بود. در این دوره ده ها باغ احداث شده است که از جمله می توان به باغ هشت بهشت، باغ هزار جریب، باغ نگارستان، باغ نارنجستان، باغ ماما سلطان، باغ کلاه شاه، باغ کاج، باغ فرنگ، باغ صفی آباد، باغ داروغه، باغ چهلستون، باغ سپهسالار، باغ ارم و... اشاره کرد.

 

باغ و عمارت هشت بهشت اصفهان

 

 

باغ هشت بهشت از جاهای تاریخی اصفهان، در جنوب بازارچه هنر، غرب خیابان چهار باغ پایین و شرق خیابان متاخری قرار گرفته و بخش اعظمی از خیابان های اصفهان را سرسبز و خوش آب و هوا کرده است.  باغ بهشت بهترین جای تفریحی اصفهان محسوب می شود و از نظر باغسازی هشت بهشت جزو باغ های مسطح و غیر پلکانی است. همچون باغ چهلستون اینجا نیز عمارت و کاخی بزرگ در مقابل یک آبنمای دراز همچون کانال آب احداث شده که نه تنها تصویر عناصر کاخ را منعکس کرده، سایر عناصر پیرامونی را نیز در خود نمایان می سازد.

تمام بخش های کاخ هشت بهشت پر تزئین و آراسته به گچبری های زیبا، نقاشی های شاهانه و مجلل، مقرنس های خوش ساخت و... است. تمامی رواق ها، اتاق ها، طاق ها و پنجره ها به زیباترین شکل ممکن تزئین شده اند و دیوارها نیز به دلیل آیینه کاری ها می درخشند. به همین می توان آن را از زیبایی های شهر اصفهان بر شمرد. 

 

آدرس کاخ هشت بهشت اصفهان: خیابان باغ گلدسته، پارک شهید رجایی، کاخ هشت بهشت

 

کاخ چهلستون و ستون هایی که 40 تا نیست

 

کاخ چهلستون اصفهان از مکان های گردشگری اصفهان

 

باغ چهلستون از زیباترین و مصفاترین جاهای دیدنی اصفهان و بخشی از باغی بزرگ تر در اصفهان قدیم به نام باغ جهان نما بوده است. شاه عباس در میان این باغ کوشکی مجلل احداث کرد که همان چهل ستون معروف است. همه می دانند که این کاخ چهل ستون ندارد بلکه به دلیل انعکاس ستون های آن درون آب و دوبرابر شدن تصویرها اینگونه نامگذاری شده است. این نوع باغ سازی به نام باغ ایرانی شناخته می شود که در آن آبنمایی بزرگ در برابر عمارت اصلی و کاخ قرار می گیرد تا نه تنها ستون ها و تزئینات کاخ را چند برابر کند، تصویر باغ و درختان و گل ها را نیز منعکس سازد. شب ها انعکاس ستارگان و روزها آبی آسمان نیز در پس زمینه این تصویر قرار می گیرد.

کاخ چهلستون که از جاهای تاریخی اصفهان محسوب می شود، در خیابان سپه اصفهان (که هم اکنون بورس کفش فروشی هاست) قرار گرفته و از یک سو به چهار باغ پایین و از سوی دیگر به میدان نقش جهان می رسد. بخش های مسکونی کاخ و تالارهای داخلی، با نقاشی های دیواری و گچبری های نفیس تزئین شده است. این تالارها مخصوص پذیرایی از میهمانان خاص شاهی بوده و در مناسبت های مختلف از مقامات در آن پذیرایی می شده است.

 

قیمت بلیط کاخ چهلستون در سال 1401: برای گردشگران ایرانی 5 هزار تومان و برای گردشگران خارجی 50 هزار تومان می‌باشد.

آدرس کاخ چهلستون اصفهان: میدان امام حسین، خیابان استانداری

 

کسب اطلاعات بیشتر درباره این جاذبه: کاخ چهلستون اصفهان

 

تالار اشرف اصفهان؛ ناشناخته ولی بی نظیر

 

تالار اشرف اصفهان

 

تالار اشرف از جاهای تاریخی اصفهان و کوشک-باغ های زیبای دوره صفوی است. این عمارت زمانی محل سکونت پادشاه و حرمسرای شاه عباس دوم صفوی و شاه سلیمان بوده است. در دوره قاجار کاخ اشرف در دست فرماندهان نظامی اصفهان افتاد و مدتی به اقامتگاه سربازان روس تبدیل شد. هم اکنون این باغ در اختیار استانداری اصفهان است. از ویژگی های تالار اشرف تعبیه آن با چوب بست و برخورداری از بامی مسطح بر پایه های بلند ضخیم است.

عمارت معروف به تالار اشرف در کنار سایر کاخ های شاهی در منطقه دولت خانه مثل کاخ هشت بهشت، کاخ پشت مطبخ، تالار سرپوشیده و غیره قرار داشته است. از زیبایی های تالار اشرف می توان به نقاشی و مقرنس های زیبا و گچبری های استادانه بر روی طاق های ضربی اشاره کرد.  

 

ادرس تالار اشرف اصفهان: خیابان سپه، خیابان استانداری

بناهای تاریخی اقلیت ها در اصفهان

 

ارمنی های اصفهان مهم ترین گروه اقلیت های این شهر محسوب می شوند که آزادانه به فعالیت های دینی و فرهنگی شان می پردازند و در نهایتِ همزیستی در کنار دیگر همشهریان اصفهانی زندگی می کنند. این محله به دلیل سبک زندگی مردمش و همچنین برخورداری از جاذبه هایی همچون کلیسای جلف در میان گردشگران محبوبیت پیدا کرده است.

 

محله جلفا ؛ محله ارامنه اصفهان

 

محله جلفا از مناطق دیدنی اصفهان

 

محله جلفا از همان تاریخ که اصفهان به عنوان پایتخت انتخاب شد حیات خود را آغاز کرد و هم اکنون از مناطق دیدنی اصفهان به شمار می رود. ارامنه از آن زمان در جلفا منازل مسکونی و کلیساهایی احداث کردند. بسیاری از این بناها به دست استادکاران و هنرمندان ماهر ساخته شده است و باعث شده محله با وجود قدیمی و تاریخی شدن هنوز شیک و قابل توجه باشد. هر سال به مناسبت جشن سال نوی میلادی و کریسمس محله جلفا حال و هوای خاصی به خود می گیرد و بسیاری از مردم از سایر محله ها به آنجا می آیند. میدان جلفا، هتل جلفای اصفهان و کلیسای وانک مهمترین بخش های این محله محسوب می شوند. در این محله علاوه بر ارمنی ها، زردشتیان، کلیمیان و حتی مسلمانان نیز زندگی می کنند.

اولین چاپخانه، اولین کتاب چاپی ایران، اولین عکاسخانه، اولین مدارس نوین، اولین کارخانه لیموناد، اولین دوچرخه و... منسوب به محله جلفاست. موسیقی کلاسیک و آداب و رسوم حاکم بر محله نیز مثال زدنی است.

 

آدرس محله جلفا اصفهان: خیابان نظر شرقی

 

کلیسای وانک و زیبایی سحرانگیزش

 

کلیسای وانک، عکس مکان های دیدنی اصفهان

 

این کلیسا که مهم‌ترین و شناخته شده ترین اثر مسیحیان ایران می‌باشد، در دوران شاه عباس دوم بنا شده است. بعد از حمله عثمانی ها به مناطق شمالی ایران و منطقه ارمنستان کنونی ارامنه در زیر سایه حکومت صفوی به اصفهان آمده و این بنای با شکوه و زیبا را ساختند. روی دیوارها و طاق ها و گنبد این کلیسا نقاشی های مسحور کننده ای از رنگ روغن وجود دارد. همچنین طلاکاری ها و تذهیب های زیبا نیز به کار رفته است که شکوه این بنا را چندین برابر کرده است.

وانک کلیسای جامع ارامنه در اصفهان است. در ساخت آن از کلیسای سنت استپانوس جلفای آذربایجان الگوبرداری شده است. این کلیسا طلاکاری های بسیار مجللی بر روی سقف و داخل گنبد دارد. دور تا دور دیوارهای اطراف گنبد با نقاشی های فاخر دیواری رنگ روغن و آب طلا  با مضامین آیینی مثل داستان حضرت مسیح پر شده است. این نقاشی ها گردشگران را به یاد کلیساهای ایتالیا می اندازد. کلیسای وانک اصفهان از معروف ترین جاذبه های دیدنی اصفهان است. اگر می خواهید این جاذبه زیبا رو از نزیک مشاهده کنید همین الان تور اصفهان را از شهر خودتان رزرو کنید.

در حال حاضر بخش گنبد خانه کلیسا و نقاشی ها در معرض دید عموم قرار گرفته ولی کلیسا هنوز کاربری خود را از دست نداده و حتی محل اقامت خلیفه ارامنه ایران و هندوستان است. ناقوس کلیسا، گنبد بزرگ، حیاط بسیار دلباز، دیوارها و طاق هایش جزو مهمترین بخش های آن محسوب می شود. در ورودی کلیسا غرفه ای قرار گرفته که در آن صنایع دستی خرده ریزه اصفهان مثل ظروف مینا کاری، قلمزنی و دیگر هنرها در شکل محصولات کوچک مثل کیف، آیینه، جاکلیدی و محصولاتی از این دست عرضه می گردد.

 

آدرس کلیسای وانک اصفهان: خیابان نظر شرقی، محله جلفا، کوچه آلفرد

کسب اطلاعات بیشتر درباره این جاذبه: کلیسای وانک در محله جلفای اصفهان

 

آتشگاه اصفهان یادگاری ساسانیان

 

آتشگاه اصفهان، عکس دیدنی های اصفهان

 

آتشکده ها از یادگارهای دوره باستان و بناهای زردشتیان ایران به شمار می روند. آتشگاه اصفهان از قدیمی ترین بناهای این شهر محسوب می شوند و به دوران ساسانی (پادشاهی قباد) بر می گردد. برای بازدید از آن باید کمی از شهر فاصله بگیرید و به سمت غرب اصفهان بروید. این بنا بعد از مسیر منارجنبان و به فاصله 2 کیلومتری آن قرار گرفته است. آتشگاه بر بلندی و محل کوهی که نام آن را به خود گرفته از دور خودنمایی می کند. دیوارهای خشتی آن یادگار معماری ایران باستان است. به علاوه آتشگاه آنقدر بزرگ است که به عنوان سومین اثر بزرگ در کل استان اصفهان شناخته می شود. 

آتشگاه جزو 7 آتشکده بزرگ تاریخی ایران شناخته می شود. سبک معماری آن به سبک بین النهرین گرایش دارد و ظاهرا بنایی مشابه آن در بین النهرین وجود داشته است. عمر آن به هفت هزار سال نیز می رسد و نه تنها در دوره ساخت اولیه که تا دوره های بعدی نیز در بین ایرانیان اهمیت آیینی و سیاسی فراوان داشته است. در دوره اسلامی بر روی کوه آتشگاه آثاری صورت گرفته است که کنده کاری هایی از آن دوران هنوز پابرجاست. حدس هایی زده شده که قلعه باقی مانده در آتشگاه به دوره اسلامی و تسلط باطنیان (اسماعیلیه) در اصفهان می رسد. اگر شما هم دوست به بازدید آثار باقیمانده از دوره ساسانیان علاقه دارید می توانید تور اصفهان را از شهر خودتان رزرو نمایید.

 

آدرس آتشگاه اصفهان: 8 کیلومتری غرب شهر

 

بقعه شهشهان از جاهای دیدنی تاریخی اصفهان

 

جاهای دیدنی اصفهان، بقعه شهشهان اصفهان

 

محله شهشهان از جاهای دیدنی اصفهان با پیشینه تاریخی است و این بقعه در نزدیکی آرامگاه شاه علاء الدین محمد قرار دارد. روی این آرامگاه تزئینات کاشی کاری زیبایی به چشم می خورد. همانطور که نام این بقعه نشان می دهد، آرامگاه شاه علاء الدین محمد فرزند شاه قطب الدین از سلسله خاندان شهشهانی و شاه علائی است. تزئینات داخل بقعه شامل گچ بری و کاشیکاری است. روی دیوار ضلع شرقی بقعه شهشهانی اشعار سعدی با خط نستعلیق که روی تصویر گلدان درج شده، چشم نوازی می کند. این اشعار حاوی ابیات زیر است:

بماند سالها این نظم و تر تیب        زما هر ذره خاک افتاده جائی
غرض نقشیست کز ما بازماند        که هستی را نمی‌بینم بقائی
مگر صاحب دلی روزی برحمت         کند در کار درویشان دعائی

 

آدرس آرامگاه علاء الدین شهشهان اصفهان: خیابان کمال، کوچه مسجد صفا

 

برج کبوتر اصفهان

 

برج کبوتر از دیدنی های اصفهان

 

در زمان‌های گذشته کود کبوتر در کشاورزی بسیار مورد استفاده قرار می‌گرفت و از ارزش بالایی برای کشاورزان برخوردار بود. به طوری که برج‌های متعددی به عنوان برج کبوتر می‌ساختند تا با نگهداری کبوترها بتوانند کود کبوتر را جمع آوری کنند. علاوه بر این برج‌های کبوتر محلی برای حفاظت از کبوترها در برابر پرندگانی مانند جغد و عقاب به شمار می‌رفت. برج های کبوتر در شهرهای اصفهان و یزد به چشم می‌خورد و معماری آن‌ها به صورت استوانه‌ای بلند به همراه پنجره‌های کوچک مشبک بوده است. به این ترتیب تنها کبوترها می‌توانستند وارد این برج شوند و برای خود لانه گذاری کنند.

چنین برج‌هایی با مصالحی همچون خشت و گل ساخته می‌شدند تا در تابستان خنک و در زمستان گرم باشد. در پایین برج‌ها نیز چاه آبی برای کبوتران حفر می‌کردند. جالب است بدانید که ظرفیت برخی از این برج‌ها به 40 هزار کبوتر می‌رسد و سالیانه به طور متوسط 70 هزار کیلوگرم کود کبوتر از آن‌ها بدست آمده و سود زیادی از فروش این کودها نصیب صاحبان برج‌های کبوتر می‌شده است. 

در اصفهان برج‌های متعددی نظیر برج کبوتر مرداویج، برج کبوتر ردان، برج کبوتر هزار جریب، برج کبوتر گورت، برج کبوتر نرگان فلاورجان، برج کبوتر دستگرد خمینی شهر و... به چشم می خورد و بازدید از این جاذبه های گردشگری اصفهان خالی از لطف نیست.

 

کسب اطلاعات بیشتر درباره این جاذبه: برج کبوتر اصفهان

طبیعت و پارک های دیدنی اصفهان

 

همانطور که پیش‌تر اشاره کردیم اصفهان به دلیل برخورداری از نعمت زاینده رود شهری زنده بوده است. این رود اصفهان را زنده می کرد ولی امروزه نیز با وجود بی آبی آن هنوز نیز از تدابیر مختلف بهره گرفته می شود تا اصفهان باز هم سرسبز و زنده بماند. اصفهان از یک سو پر از باغستان های تاریخی و از سوی دیگر مملو از پارک های شهری است. به علاوه جذابیت های طبیعی دیگری نیز در این شهر وجود دارد که می تواند علاقمندان به طبیعت را به خود مشغول کند.

 

پارک جنگلی ناژوان

 

پارک جنگلی ناژوان از بهترین جاهای تفریحی اصفهان

 

 

پارک جنگلی ناژوان با نام ناژوان مشهور است. ناژوان بهترین جاهای تفریحی اصفهان محسوب می شود و از تفریحاتی مانند: تله سیژ، زمین های ورزشی، استرخ، کمپینگ، زمین های بازی کودکان، ایستگاه درشکه سواری، اسب سواری، قایق رانی و دوچرخه سواری برخوردار است. ناژوان از دو سو به زمین های کشاورزی و باغ ها احاطه می شود. یکی از مهم ترین بخش های آن باغ پرندگان است. پارک جنگی ناژوان محیط بکر و آرامش بخشی دارد. پارک جنگلی ناژوان از بخش های مختلف نظیر باغ پرندگان ناژوان، باغ موزه پروانه ها، باغ خزندگان ناژوان، شهربازی ناژوان، موزه صدف ها و آکواریوم تشکیل شده است و روزی به یاد ماندنی را برایتان رقم می‌زند.

 

آدرس پارک جنگلی ناژوان اصفهان: اتوبان شهید حبیب الهی، میدان سهروردی، خیابان الفت

 

باغ پرندگان اصفهان از جذاب ترین جاهای دیدنی اصفهان

 

باغ پرندگان از مکان های تفریحی اصفهان

 

باغ پرندگان از جاهای تفریحی اصفهان است که در پارکی به نام ناژنان با امکاناتی بی نظیر قرار گرفته است. حیوانات در این باغ کاملا آزادند و به ندرت با چیزی مثل قفس مواجه می شوید. مساحت باغ 50 هزار متر مربع است و در آن خزندگان، پرندگان و آکواریوم نیز وجود دارد. برکه و فضای سبز باغ پرندگان بسیار زیبا و دل انگیز است و سرسبزی و تمیزی آن قابل تقدیر است. چرا که همانطور که می دانید تمیز نگه داشتن یک باغ که متعلق به حیوانات باشد کار آسانی نیست. با این حال مسئولین باغ پرندگان اصفهان به خوبی از پس مدیریت این باغ بر آمده اند. حصاری بزرگ در ارتفاع بر بالای باغ قرار گرفته که این پرندگان زیبا از محدوده باغ فراتر نروند. گیاهان باغ نیز گونه های گیاهی مختلف متناسب با نوع حیوانات هر قسمت طراحی شده اند. اگر شما هم جزء گردشگرانی هستید که بازدید از جاهای تفریحی اصفهان را هم در اولویت های خود قرار داده اید، حتما از این جاذبه بازدید کنید.

 

کسب اطلاعات بیشتر درباره این جاذبه: باغ پرندگان اصفهان کجاست؟ 

 

تله سیژ از جاهای دیدنی گردشگری اصفهان

 

جاهای دیدنی اصفهان، تله سیژ اصفهان

 

تله سیژ ناژوان اصفهان منظره زیبایی از کوه صفه و پارک جنگلی ناژوان را در به نمایش می گذارد. حتی اگر اهل هیجان و تفریح باشید، جنگل ناژوان حرف های زیادی برای گفتن دارد. مسیر دوچرخه سواری و تله سیژ نیز برای تفریح گردشگران در ناژوان راه اندازی شده است. امکانات تفریحی در انتهای پارک قرار گرفته تا آرامش جانوران به هم نخورد. مسیر تله سیژ از بالای درختان و رودخانه در عرض چند کیلومتر حدود یک ربع برای هر دور حرکت می کند. موزه پرندگان خشک شده و محل نمایش صدف ها و مارها نیز در این باغ دیدنی است.

 

تونل آکواریوم اصفهان با کوسه های خطرناک

 

تونل آکواریوم از جاهای تفریحی اصفهان

 

آیا شما هم دوست دارید وجود کوسه ها را در نزدیکی خود احساس کنید؟ کمتر کسی است که در تور اصفهان و بازدید از جاهای دیدنی اصفهان سری به آکواریوم اصفهان نزده باشد. احتمالا تا به حال در کشورهای خارجی تونل های آکواریوم زیادی دیده اید. در اصفهان نیز آکواریومی احداث شده که با نمونه های خارجی رقابت می کند. در این آکواریوم صدها گونه آبزی از ماهیان قاره های مختلف زیست می کنند. کوسه ها نیز یکی از هیجان انگیز ترین موجوداتی هستند که در آکواریوم دیدنی اصفهان زندگی می کنند. این آکواریوم نیز در پارک جنگلی ناژوان قرار گرفته و به باغ خزندگان نزدیک تر است. بعد از بازدید از باغ پرندگان می توانید به آنجا نیز سر بزنید. افراد زیادی دنیای زیر آب و موجودات دریایی را دوست دارند و فرصت بازدید از آکواریوم اصفهان با هزاران موجود دریایی زیبا و متنوع را از دست نمی دهند. جاهای تفریحی اصفهان بسیار هیجان انگیز است و سفری خوش را به شما ارائه می دهد.

مسافت آکواریوم 4 هزار متر مربع در عمق 7 متری زمین و مشتمل بر 33 آکواریوم مختلف است. در آن انواع ماهی های کوچک و بزرگ و حتی خطرناک یافت می شود. طول آکواریوم 35 متر و گنجایش آن 1.5 میلیون لیتر آب است. هر یک از آکواریوم های تونل برای نگهداری از آبزیانی خاص با شرایط زیستی متفاوت است. مدت پیشنهادی برای بازدید از این تونل بین 2 تا 3 ساعت است. آکواریوم از 9 صبح تا 8:30 شب به روی علاقمندان باز است.

 

باغ وحش کوه صفه اصفهان

 

کوه صفه از جااذبه های گردشگری اصفهان

 

باغ وحش کوه صفه اصفهان از محبوب ترین تفرجگاه های اصفهان است که طرفداران کوهنوردی، پیک نیک، پیاده روی و گشت و گذار پای ثابتشان آنجاست. صفه یکی از کوه های رشته کوه زاگرس است که در جنوب اصفهان قرار گرفته و چشمه ها، غارها و جاذبه های فراوانی را در بر گرفته است. این غارها در گذشته پناهگاه اقوام ایرانی بوده است.

از مهمترین بخش های گردشگری صفه می توان به پارک حیات وحش با انواع گونه های جانوری گوشت خوار و علف خوار، پرندگان و غیره؛ گردنه بادها به خصوص در فصل پاییز و بهار؛ پل رنگین کمانی در پشت صفه؛ چشمه سرسبز و با صفای پاچنار؛ چشمه درویش یا خاچیک در شرق پاچنار به عنوان حوضی طبیعی با حفره های سنگی آب و سبزی؛ چشمه نقط به عنوان یک سنگاب با سرچشمه ای قطره ای؛ چشمه گل زرد با زیبایی خیره کننده ولی راهی صعب العبور؛ چشمه چاه درویش یا چشمه گچی و پاتوق کوهنوردان اشاره کرد. قلعه شاهدژ از دیگر جاذبه های مهم کوه صفه است که اهمیت تاریخی زیادی دارد و بقایایی از آن هنوز بر دوره اوجش حکایت می کند. 

 

کویر ورزنه ؛ پاتوق کویرنوردان از هیجان انگیز ترین جاهای دیدنی اصفهان

 

کویر ورزنه از جاذبه های تفریحی اصفهان

 

یکی از مکان های پر طرفدار گردشگری در فصل زمستان کویر است. در سراسر اصفهان جاهای دیدنی بسیاری وجود دارد، پر طرفدارترین جای دیدنی اصفهان در زمستان مناطقی جز مناطق کویرها نخواهند بود. جاهای گردشگری کویری اصفهان در گوشه و اطراف پایتخت این استان وجود دارد و هدف ما در این مقاله پرداختن به آن ها نیست و صرفا به شرح جاهای دیدنی پایتخت استان اصفهان می پردازیم. با این حال کویر ورزنه از مناطق بکر نزدیک به شهر اصفهان است. ورزنه پاتوق علاقمندان به طبیعت گردی، رصد آسمان شب، تفریحات هیجانی و سافاری است. عکاسان معمولا سوژه های نابی از طبیعت را در کویر ورزنه شکار می کنند که از بکرترین جاهای دیدنی اصفهان به شمار می رود. منطقه ای که کویر ورزنه در آن قرار گرفته به دو بخش بیابان خارا و کویر ورزنه تقسیم می شود. این منطقه در جنوب غربی تالاب گاوخونی قرار گرفته و موقعیت مکانی خوبی دارد.

از جاذبه های کویر ورزنه علاوه بر تپه های شنی و رمل های طلایی می توان به لذت شتر سواری، اسکی روی شن، سواری با موتور چهار چرخ (ATV)، آفرود، زیپ لاین، پاراگلایدر، کمپینگ، رصد ستارگان، باگی و شب نشینی اشاره کرد.

 

آدرس کویر ورزنه اصفهان: 100 کیلومتری شرق اصفهان

 

بوستان پردیس اول اصفهان

 

جاهای دیدنی اصفهان، بوستان پردیس هنر اصفهان

 

بوستان پردیس اول از جاهای دیدنی اصفهان است و به سبب داشتن بزرگترین سالن آمفی تئاتر روباز کشور دارای شهرت بالا می باشد. در این سالن آمفی تئاتر مراسم ها، جشن ها و کنسرت های بسیاری برگزار می شود. بوستان پردیس هنر اصفهان از حیث داشتن غرفه های متعدد، گزینه مناسبی برای پرداختن به هنر های مختلف است. نکته جالب در خصوص این بوستان، وجود پارکینگ جهت پارک 300 خودرو است. در این بوستان فرش گل زیبایی قرار دارد که در کنار آن 11 آبشار جلوه گری می کنند. 

 

آدرس بوستان پردیس اول اصفهان: استان اصفهان، اصفهان، آبشار سوم (شهید آوینی)

 

باغ گل اصفهان

 

عکس های دیدنی اصفهان، باغ گل اصفهان

 

باغ گل های اصفهان یکی دیگر از جاهای قشنگ اصفهان است که در کنار آثار تاریخی ، با داشتن زیبایی های منحصر به فرد می درخشد. باغ گل اصفهان با 67000 مترمربع وسعت در حاشیه زاینده رود قرار دارد.

این باغ امکانات رفاهی مناسبی دارد و از جمله باغ های چند منظوره به شمار می رود. به همین دلیل گروه های مختلف مردم می توانند، علاوه بر انجام کارهای مختلف از تماشای این باغ زیبا لذت ببرند. طراحی دیدنی ساختمان های این باغ از معماری سنتی ایرانی الهام گرفته شده است. علاوه بر این، تزئینات تحسین برانگیز گل و گیاه به باغ حس طراوت می بخشد. این باغ زیبا از بخش های متنوع: باغ صخره ای، آب نما، برکه، محوطه باغ، نرده های اطراف باغ، باغ گیاهانی دارویی و خوراکی، باغ سوزنی برگان، باغ گیاهان پیازی، باغ رز، بخش گل های زنبق، گل های داوودی، راهرو اصلی و سالن آمفی تئاتر تشکیل شده است.

برای این باغ امکانات رفاهی مناسبی در نظر گرفته شده است که از جمله می توان به پارکینگ، آلاچیق، محوطه بازی کودکان و شربتخانه اشاره نمود. باغ اصفهان به عنوان بهترین جاهای تفریحی اصفهان شناخته می شود و کمتر گردشگری است که تور اصفهان از تهران را رزرو کند، اما به این باغ زیبا سر نزده باشد.

 

آدرس باغ گل های اصفهان: اصفهان، میدان بزرگمهر، ابتدای خیابان سلمان فارسی

 

 

ابیانه از بکرترین روستاهای دیدنی اصفهان

 

جاهای دیدنی اصفهان، ابیانه از بکرترین روستاهای دیدنی اصفهان

 

ابیانه یکی از معروف ترین روستاهای اصفهان است که به سبب داشتن آب و هوای بکر گردشگران زیادی را به سوی خود جذب می کند و از جمله مناطق دیدنی اطراف اصفهان به شمار می رود. ابیانه در 40 کیلومتری نطنز و در 70 کیلومتری جنوب کاشان قرار دارد. همین که به ابیانه قدم بگذارید، متوجه معماری خاص خانه های این روستا می شوید. اتاق های خانه از چوب ارس تهیه شده است و در اکثر آن ها ایوان و طارم چوبی دیده می شود. کوچه های تنگ و باریک حال و هوای دیگری به گردشگران می دهد. ابیانه علاوه بر داشتن آب و هوای متعادل و طبیعت بکر دارای جاذبه های گردشگری متنوعی مانند: آتکشده قدیمی زرتشتیان، بقعه شاهزاده یحیی و شاهزاده عیسی از فرزندان امام موسی بن جعفر، مسجد جامع، مسجد پرزله، مسجد یوسمون، مسجد حاجتگاه، خانقاه، آب انبار، موزه مردم شناسی، قلعه ابیانه، حسینیه، حمام، آسیاب و غیره است. ابیانه روستایی کوچک و پر از نشاط است. اگر دوست دارید کمی از این نشاط را به همراه خود به خانه تان ببرید، سوغات ابیانه را فراموش نکنید. این سوغات شامل گلیم، گیوه، خشکبار و محصولات کشاورزی است. 

 

آدرس روستای ابیانه اصفهان: شهرستان نطنز

مراکز خرید اصفهان

 

مهم ترین مرکز خرید اصفهان که البته جزو بازارهای سنتی محسوب می شود میدان نقش جهان است که پیش تر به طور مفصل به آن پرداختیم. میدان نقش جهان برای تهیه هر گونه صنایع دستی و سوغات اصفهان در راس قرار دارد. با این حال اصفهان مراکز خرید مدرن و جدیدتری نیز دارد که خیلی از گردشگران با آن ها آشنا نیستند. در ادامه به معرفی بعضی از این مراکز خرید می پردازیم.

 

ارگ جهان نما در اصفهان

 

ارگ جهان نما از بهترین مراکز خرید اصفهان

 

 

ارگ جهان نما مجتمعی بسیار بزرگ است که در مراحل اولیه ساخت و سازش انتقادهای زیادی به آن صورت گرفت چرا که بلندی آن از میانه میدان نقش جهان به چشم می آمد و از نظر کارشناسان میراث فرهنگی می توانست به بافت تاریخی اصفهان آسیب بزند. این مجتمع 78 هزار متر مربع وسعت دارد و صدها واحد تجاری در آن مشغول فعالیت اند. اولین آبنمای موزیکال اصفهان نیز در آن احداث شده است. از مهمترین بخش های جهان نما کاربری اقامتی است چرا که بخش های هتلی آن در حال ساخت است.

تنوع اقلام و اصناف در ارگ جهان نما خیلی زیاد نیست ولی کیفیت محصولات و امکانات آنجا قابل قبول است. در ارگ جهان نما کافه و رستورانی نیز وجود دارد که کیفیت خدمات دهی آن ها باعث شده عده ای تنها برای استفاده از غذاها و نوشیدنی ها و دسرهای آن ها به جهان نما بیایند. خوشبختانه دسترسی مجتمع به وسایل حمل و نقل عمومی آسان است و این برج به بسیاری از جاذبه های مهم تاریخی اصفهان نزدیک است.

 

آدرس مجتمع تجاری ارگ جهان نما اصفهان: خیابان باب الرحمه، بین میرحسین و سرلتی

کسب اطلاعات بیشتر درباره این جاذبه: برج جهان نمای اصفهان

 

مرکز خرید سیتی سنتر اصفهان

 

مرکز خرید سیتی سنتر از بازار های معروف اصفهان

 

سیتی سنتر یک مرکز خرید مهم با رویکرد گردشگری است چرا که از نظر تفریحی نیز مورد توجه بسیاری از اصفهانی ها و گردشگران غیر بومی است. سیتی سنتر 7 طبقه دارد که دو طبقه آن به پارکینگ اختصاص یافته است. سه طبقه اصلی پر از مغازه ها و واحدهای تجاری است و همیشه مملو از مردمی است که با شور و نشاط در آن چرخ می زنند و خرید می کنند. طبقه ششم و هفتم به عنوان پردیس سینمایی مورد استفاده قرار می گیرد. به علاوه فودکورتی بسیار زیبا، سالن ورزشی و همچنین بزرگترین شهر بازی سرپوشیده خاورمیانه را نیز در خود جای داده است.

مرکز خرید سیتی سنتر ار طریق اتوبان شهید دستجردی در دسترس است. باید به ورودی جنوبی سپاهان شهر رفته و از آنجا به سیتی سنتر مراجعه کنید.

 

آدرس سیتی سنتر اصفهان: بزرگراه شهید دستجردی، مجموعه سیتی سنتر

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره این بازار و سایر مراکز خرید اصفهان کلیک کنید: مراکز خرید اصفهان

 

بازار گل و گیاه اصفهان

 

بازار گل و گیاه اصفهان

 

یکی دیگر از زیبایی های شهر اصفهان مربوط به بازار گل و گیاه سپاهان است. این بازار حدود 5 سال است، که افتتاح شده و کسب و کاری جدید برای بسیاری از مردم راه انداخته است. از سوی دیگر این بازار تا حد زیادی توجه مردم و گردشگران را جلب کرده است. مردم می توانند در آنجا گشت بزنند و حالی تازه کنند تاجاییکه حس حضور در باغستان و بوستان های گل برایشان زنده شود. به علاوه امکان خرید کردن و گرفتن مشاوره برای گونه های گیاهی نیز در آنجا وجود دارد. بازار گل و گیاه سپاهان در انتهای خیابان آتشگاه، درچه، خیابان زاینده رود، روبروی تالار مشاهیر قرار گرفته و از سمت بلوار کشاورز نیز می توان به آن دست یافت.

اصفهان بازار گل دیگری نیز به نام بازار گل و گیاه همدانیان دارد که در آن همه نوع گیاهان تزئینی، گیاهان آپارتمانی، بامبو و گل های مصنوعی در کنار درخت ها و نهال ها یافت می شود. این بازار در بزرگراه جی، خیابان همدانیان قرار گرفته است.

 

آدرس بازار گل و گیاه اصفهان: خیابان جی، خیابان همدانیان

 

بازار موبایل اصفهان

 

بازار موبایل اصفهان

 

بازار موبایل اصفهان مجتمعی هفت طبقه در ابتدای خیابان فردوسی اصفهان است که دارای سه بخش نمایشگاه دائمی، غرفه های فروشگاهی و بخش خدمات پس از فروش است. نمایشگاه دائمی موبایل در طبقه همکف بازار موبایل قرار گرفته و در آن همه انواع مدل های موبایل از اپل و سامسونگ گرفته تا اچ تی سی و سونی و هوآوی و شیائومی یافت می شود. فروشنده ها و راهنمایان این بخش همه گونه راهنمایی به مشتریان ارائه می کنند. طبقات دیگر تا طبقه 5 به فروش اختصاص یافته است. در طبقه منهای یک خدمات پس از فروش و نمایندگی اچ تی سی و سونی وجود دارند. جالب است بدانید این مرکز از جذاب ترین جای دیدنی در اصفهان به شمار می رود.

 

آدرس بازار موبایل اصفهان: خیابان فردوسی

 

مجتمع پارک اصفهان

 

مجتمع پارک اصفهان

 

مجتمع پارک همانطور که از نامش پیداست هم بوستانی بزرگ و باصفا دارد و هم به عنوان مرکز خرید شناخته می شود. این مجتمع از بزرگترین مراکز خرید اصفهان و از جاهای دیدنی اصفهان به شمار می رود که مشتمل بر 400 واحد تجاری و فروشگاه، ساختمان پزشکان، مشاور املاک و بسیرای از اصناف متنوع است. مجتمع پارک اصفهان در خیابان چهارباغ بالا قرار گرفته و بسیاری از اصفهانی ها از گذشته تا کنون در طول هفته به آنجا مراجعه می کنند.

 

آدرس مجتمع پارک اصفهان: خیابان چهارباغ بالا

بناهای تاریخی اصفهان

 

در میان جاهای دیدنی اصفهان، هم بناهای تاریخی مذهبی و هم به بناهای تاریخی غیر مذهبی و رفاهی اهمیت دارد. بد نیست در این جا به بعضی از بناهای تاریخی معروف اصفهان که نه در رده مسجدها قرار می گیرد و نه جزو مدارس و کاخ هاست، اشاره کنیم.

 

منارجنبان از معروف ترین جاهای دیدنی اصفهان

 

منار جنبان اصفهان

 

منارجنبان یکی از مکان های تاریخی اصفهان محسوب می شود و همانطور که از نامش پیداست، مناره ای است که می جنبد و تکان می خورد. در اصفهان به گلدسته ها و مناره ها، " منار" گفته می شود. منارجنبان از شگفت انگیزترین و خاص ترین سازه های معماری در ایران است که نوع ساخت آن تعجب بسیاری را در ایران و جهان برانگیخته و از اوج نبوغ معماران ایرانی حکایت می کند. این بنا زا قرن هشتم هجری که احداث شده این ویژگی خود را حفظ کرده است ولی هم اکنون یکی از مناره ها نیاز به تعمیر دارد. منارجنبان کمی از شهر دور است و برخلاف سایر بناهای تاریخی اصفهان که دسترسی آسانی به همدیگر دارند، باید فقط به نیت دیدن آن و همچنین آتشگاه اصفهان ماشین سوار شوی و به سمت بلوار آتشگاه بروی. از دیگر جاذبه های مجموعه منار جنبان آرامگاه شیخ امیر عبدالله، ایوان منار جنبان، مقبره عمو عبدالله، قبرهای متفرقه تاریخی ، چله خانه و... است.  

این دو مناره از سبک ترین و نازک ترین مناره ها در جهان به شمار می روند و همین موضوع در کنار کوتاه بودن مناره ها، کلاف های چوبی به کار رفته در آن ها، فاصله شان با با ساختمان سبب شده لرزش آن ها به راحتی احساس شود. مناره ها خشتی اند ولی روی آن ها تزئینات کاشیکاری به چشم می خورد. درون مناره پله های مارپیچی قرار دارد که به پشت بام و بالای مناره راه دارد. این اتفاق در اثر علم و اشرف فیزیکی معماران ایرانی ممکن شده است. با تکان خوردن یک مناره نه تنها مناره دیگر بلکه کل بنا می لرزد. علت این است که این سازه ها همه به هم متصل اند. برای اینکه مردم بتوانند لرزش را به خوبی احساس کنند زنگوله ها، ساعت دیواری و اشیایی در مقبره عمو قرار داده اند که گردشگران از بیرون بتوانند لرزش بنا را مشاهده کنند.

 

آدرس منارجنبان اصفهان: 6 کیلومتری غرب شهر، مسیر اصفهان به نجف آباد، محله کارلادان، خیابان آتشگاه

کسب اطلاعات بیشتر درباره این جاذبه: منار جنبان اصفهان

 

تخت فولاد قبرستان تاریخی اصفهان

 

تخت فولاد اصفهان

 

قبرستان تخت فولاد را تمامی عرفا و اهالی معرفت به خوبی می شناسند. قبرستان تخت فولاد از مکان های تاریخی اصفهان، بزرگانی از عرفان و علمای به نام را در خود جای داده است. تخت فولاد به نام های لسان الارض و بابارکن الدین نیز شناخته می شود و از عرفانی ترین جاهای دیدنی اصفهان محسوب می شود. قدمت آن به سده 4 هـ بر می گردد؛ مساحت بزرگی دارد و تا 75 هکتار را در بر گرفته است. گفته می شود که تخت فولاد به دوره قبل از اسلام بر می گردد و شاهد آن هم مقبره یوشع نبی است که هم اکنون در بخش گلستان شهدای تخت فولاد قرار گرفته است. در دوره های مختلف کاخ ها، خانقاه ها و بناهای متعددی در تخت فولاد ساخته شده است.

از مهمترین بخش ها و مقابر تخت فولاد می توان به مقبره بابا فولاد حلوائی، شیخ عارف همدانی، تکیه آقا حسین خوانساری، تکیه بروجردی ها، تکیه تویسرکانی ها، تکیه جویباره ای، تکیه خاتون آبادی، تکیه مادر شاه و بسیاری تکیه های دیگر؛ مقبره میرفندرسکی (حکیم و دانشمند عصر صفوی)، مقبره بابا رکن الدین (از عرفای قرن 8هـ)، آرامگاه بی بی مریم زراسوند ایلخانی (سردار و شیرزن بختیاری)، سردار اسعد بختیاری از رجال قاجار و روسای لرهای بختیاری، محمد کاظم واله اصفهانی از خوشنویسان عصر زندیه، حسن کسایی  (استاد برجسته موسیقی ایرانی)، عبدالحسین سپنتا (کارگردان نخستین فیلم ناطق ایرانی)، بانو امین از مجتهدان زن سرشناس، خاکشیر اصفهانی (شاعر طنز پرداز)، میرزا جهانگیر خان قشقایی (از فقهای دوره قاجار) و بسیاری افراد سرشناس دیگر اشاره کرد. گردشگران در بازدید از مکان های تاریخی اصفهان، بازدید از این جاذبه را در لیست برنامه های خود قرار می دهند.

 

آدرس قبرستان تخته فولاد اصفهان: خیابان فیض

 

مدرسه چهار باغ اصفهان

 

مدرسه چهار باغ

 

مدارس قدیم در حکم دانشگاه های امروزی بوده اند. به دلیل اینکه در گذشته علوم تخصصی نشده بود یک طلبه باید در مدارس در کنار علوم دینی سایر رشته های علمی همچون ریاضیات، طب، نجوم و غیره را نیز فرا می گرفت. در ابتدا مساجد به این کار اختصاص داشت ولی از عصر سلجوقی به این سو ساخت مدارس مهم نیز شدت گرفت. جاهای دیدنی اصفهان نیز به خالی از اینگونه مدارس نیست. برای مثال نظامیه اصفهان از مهمترین مدارس نظامیه در جهان اسلام به شمار می رفت.

مدرسه چهارباغ در گذشته مدرسه مادر شاه نیز نامیده می شد. در زمان حکومت شاه سلطان حسین، آخرین پادشاه صفوی احداث شد. در واقع مدرسه چهار باغ آخرین بنای باشکوه ساخته شده در عصر صفوی است که از مکان های تاریخی اصفهان محسوب می شود. این مدرسه به دلیل تزئینات زیبای آجری و کاشیکاری و همچنین باغ و جویبارهایش معروف است. از زیباترین بخش های تزئینی مدرسه می توان به مقرنس های استادانه، ایوان های فراخ و کاشیکاری شده، گنبدی بزرگ با تزئیناتی فاخر از درون و بیرون، دروازه مجلل طلاکوب و نقره کوب شده، کتیبه های منحصر به فرد با خط نستعلیق، محراب باشکوه، منبر مرمرین و... است.

 

آدرس مدرسه چهارباغ اصفهان: خیابان چهارباغ عباسی

 

مقبره علامه مجلسی

 

مقبره علامه مجسلی از اماکن تاریخی اصفهان 

     

مقبره علامه مجلسی، نویسنده معروف ایرانی و صاحب کتاب بحار الانوار از مذهبی ترین جاهای دیدنی اصفهان است که درست چسبیده به مسجد جامع اصفهان قرار دارد که بالاتر به آن اشاره کردیم. مقبره علامه مجلسی مانند بیشتر بناهای آرامگاهی و امامزاده های ایرانی مشتمل بر یک ضریح پنجره ای از جنس طلا و نقره، شبستان های اطراف با تزئینات متنوع گچبری و گتیبه ای، ازاره های کاشیکاری، گنبد داخلی کاربندی شده، کفپوش های مرمری و غیره است. در این میان حیاط آرامگاه کمی متفاوت است و دربهای چوبی بزرگ آن که به شکل گنبدی طاقدار ساخته شده اند بر جذابیت کل بنا افزوده اند. بر بالای طاق های درب های چوبی با گاشیکاری آبی تزئیناتی صورت گرفته و طبقات بالایی نیز تزئیناتی مجزا دارد. گردشگرانی که به بازدید از مکان های دیدنی اصفهان می پردازند، به خوبی با  مقبره علامه مجلسی آشنا هستند و سعی می کنند، به آن هم سر بزنند.

در مجموعه آرامگاه علامه مجلسی مقابری همچون مقبره شیخ شمس الدین محمد ، ملا محمد تقی مجلسی ، علامه محمد باقر مجلسی ، آخوند ملا محمد صالح مازندرانی، آقا محمد هادی و بسیاری علما و شخصیت های دیگر خفته اند. مردم علاقمند در گوشه و کنار مقبره جاخوش می کند و به عبادت، حدیث خوانی و زیارت مشغول می گردند. احتمالا این بنا از مسجد جامع نیز راه داشته باشد.

 

آدرس آرامگاه علامه مجلسی اصفهان: میدان امام علی، خیابان مجلسی

 

آرامگاه الراشد بالله

 

جاهای دیدنی اصفهان

 

آرامگاه الراشد بالله یا آرامگاه راشد یکی دیگر از جاهای دیدنی اصفهان مربوط به قرن ششم هجری است. این سازه نزدیک به نهصد سال پیش در زمان سلجوقی نزدیک زاینده رود ساخته شد. تاریخ این مقبره بسیار جالب و خواندنی است که به صورت خلاثه برایتان نقل می کنیم: راشد بالله خلیفه عباسی بود که رفتاری خصمانه با مسعود بن محمد بن ملکشاه سلجوقی در پیش گرفت و نتوانست به تعهدات پدرش نسبت به پرداخت باج به وی را انجام بدهد. به همین دلیل گرفتار خشم ملکشاه سلجوقی شده و در نهایت از بغداد به موصل می رود و راهی شهر های مختلف می شود تا اینکه به قتل رسیده و همانجا به خاک سپرده می شود. این آرامگاه به دلیل داشتن قدمتی تاریخی مورد توجه گردشگران علاقه مند به تاریخ واقع می شود.

 

آرامگاه الراشد بالله اصفهان: خیابان سلمان فارسی، خیابان بازارچه

 

امامزاده هارون ولایت

 

جاهای دیدنی اصفهان

 

امامزاده هارون ولایت در جنوب میدان عتیق قرار دارد و قبل از بازسازی میدان عتیق اصفهان، در میدان قیام قرار داشت. این مقبره مربوط به هارون بن علی بهاالدین از نوادگان امام موسی کاظم (ع) است. این امامزاده نیز به عنوان آثار ملی به ثبت رسیده است و گردشگران زیادی برای بازدید از آن به اصفهان می آیند.

 

آدرس امامزاده هارون ولایت اصفهان: میدان قیام، خیابان هارونیه

 

حمام شیخ بهایی

 

حمام شیخ بهایی از مکان های تاریخی اصفهان

 

حمام شیخ بهایی یکی از جاذبه های گردشگری اصفهان است که در دوران صفویه به دستور شاه عباس اول ساخته شد. این حمام در زمان گذشته به دلیل معماری و نوع سیستم گرمایشی آن به یکی از مکان‌های اسرارآمیز تبدیل شده بود. چرا که آب این حمام تنها با یک شعله گرم شده و باعث شگفتی افراد می‌شد. این شعله به دلیل تخریب قسمتی از حمام خاموش شد و پس از آن به مالکیت میراث فرهنگی اصفهان درآمد و در سال 1377 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید. در حال حاضر نیز به دلیل ویران شدن این بنا امکان بازدید و ورود به آن وجود ندارد؛ اما دانستن اطلاعاتی درباره آن جالب و خواندنی است.

 

آدرس حمام شیخ بهایی اصفهان: خیابان عبدالرزاق، کوچه شیخ بهایی

 

خانه تاریخی دهدشتی اصفهان

 

خانه دهدشتی از مکان های تاریخی اصفهان، کافه رستوران هوگو اصفهان

 

یکی از زیباترین و آرامش‌بخش‌ترین مکان ها دیدنی اصفهان، خانه تاریخی دهدشتی است. این مکان دنج و قدیمی که در حال حاضر به کافه و رستوران هوگر اختصاص پیدا کرده است، به دوران قاجار باز می‌گردد. خانه دهدشتی دارای حیاطی بسیار چشم نواز و دلباز با فضایی سرسبز و گل کاری‌های زیبا است که توجه هر کسی را به خود جلب می‌کند. علاوه بر این در و پنجره‌های چوبی، ایوانچه‌های کوچک، شاه نشین، ایوان ستون دار یکپارچه و... فضایی دلنشین و آرام را به وجود آورده است. این بنای تاریخی در سال 1385 در فهرست آثار ملی به ثبت رسید. می‌توانید برای دیدن این جاذبه گردشگری اصفهان به کافه رستوران هوگو که در این مکان قرار دارد بروید و ضمن بازدید از خانه دهدشتی خود را میهمان فنجانی چای در فضای آرام آن کنید.

 

آدرس خانه دهدشتی اصفهان (کافه رستوران هوگو): چهارباغ عباسی، دروازه دولت، خیابان مسجد باب الرحمه، کوچه جهان نما، انتهای بن بست دهدشتی، پلاک 110

 

آرامگاه صائب تبریزی

 

آرامگاه صائب تبریزی اصفهان

 

اگر به شعر و ادبیات علاقه دارید و شعرهای صائب تبریزی را خوانده‌اید، احتمالا مشتاق این هستید که سری به آرامگاه او نیز بزنید. صائب از غزل سرایان مشهور دوران صفوی بود که در تبریز به دنیا آمد و به دستور شاه عباس اول مجبور به ترک تبریز به همراه خانواده‌اش شد و سکونت در اصفهان را برگزیدند. پس از گذشت سالیان دراز، شاه عباس دوم لقب ملک الشعرا را به او داد. پس از شاه عباس دوم، با روی کار آمدن شاه سلیمان، صائب مورد بی مهری قرار گرفت، دربار را ترک کرد و در باغ تکیه که متعلق به خودش بود سکنا گزید. او حدودا در سن 70 سالگی درگذشت و در همان باغ تکیه به خاک سپرده شد. قبر او تا مدت‌ها ناشناخته بود تا اینکه پس از کشف آن، آرامگاه و بنای یادبود زیبایی برای او ساخته شد. در سال 1332 نیز آرامگاه این شاعر پر آوازه در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید و به یکی از مکان های دیدنی اصفهان تبدیل شد.

 

ادرس آرامگاه صائب تبریزی در اصفهان: خیابان صائب

 

کاروانسراهای اصفهان

 

اصفهان از گذشته محل رفت و آمد گردشگران و کاروانیان و تجار بوده است. جایی که رفت و آمد مسافر در آن زیاد باشد، عموما کاروانسرا هم زیاد دارد. اصفهان نیز از این قاعده مستثنی نیست و چندین کاروانسرای بزرگ از گذشته های تاریخی اش باقی مانده است. در واقع در دوره صفوی که اوج معماری شان در اصفهان نمود پیدا کرده طرح ساخت کاروانسراها تغییر شکل پیدا کرد و نسبت به کاروانسراهای قدیمی تمایزی آشکار نشان داد. به همین دلیل کاروانسراها از جمله مکان های دیدنی اصفهان محسوب می شوند که همیشه گردشگران زیادی را به خود جذب می کنند.

 

کاروانسرای مادر شاه اصفهان

 

 

کاروانسرای مادر شاه

 

کاروانسرای مادر شاه از بزرگترین کاروانسراهای اصفهان و مهمترین جاهای دیدنی اصفهان است که همزمان به مدسه چهار باغ یا مدرسه مادر شاه ساخته شده است. علت نامگذاری این بناها طبیعتا انتساب آن ها به مادر پادشاه بوده است. کاروانسرا نیز جزو قدیمی ترین بناهای عصر صفوی است که به سبک چهار ایوانی نیز ساخته شده و عظمتی مثال زدنی دارد. بنا، دو طبقه است و 140 حجره دارد. و اصطبل بزرگ در پشت حجره ها وجود داشته و هم اکنون به عنوان مهمانسرا از آن استفاده می شود.  نقاشی ها و گچبری های کاروانسرا افراد را به یاد تزئینات عالی قاپو می اندازد. این الگوبرداری در دیگر عناصر بنا نیز به چشم می آید. در حال حاضر این بنا به نام مهمانسرای عباسی شناخته می شود. کاروانسرای مادر شاه از جمله مکان های دیدنی اصفهان به شمار می رود و گردشگران بسیاری را به سوی خود جذب می کند.

 

آدرس کاروانسرای مادر شاه اصفهان: شهرستان شاهین شهر و میمه، مورچه خورت

 

کاروانسرای سفیدآب

 

جاهای دیدنی مشهد

 

کاروانسرای سفید آب کاشان از جاهای دیدنی اصفهان است که به دوره شاه عباس صفوی بر می گردد. این کاروانسرا که در نزدیکی دریاچه نمک قم قرار دارد جزو چهار کاروانسرای واقع در پارک ملی کویر شناخته می شود. مصالح اصلی آن مطابق با معماری کویری از خشت بوده و در کتب جغرافیایی به آن اشاره شده است. کاروانسرای سفیدآب در سر راه تجار جاده ابریشم بوده و از مسافران زیادی استقبال می کرده است. ظاهرا شاه عباس هنگام سفر از اصفهان به ساری به سمت کاخ های باشکوهش در استان مازندران در این کاروانسرا نیز اقامت می کرده است. کاروانسرای سفید آب از مکان های دیدنی اصفهان سه طبقه دارد. نمای معماری آن به سبک ایرانی اسلامی است. اما هم اکنون تنها خرابه هایی از آن به جای مانده است. در جنوب این کاروانسرا، کوه سفید آب و چشمه سفید آب قرار دارد که اولین منبع تامین آب این کاروانسرا بوده است.

 

آدرس کاروانسرای سفید آب اصفهان: شهرستان آران و بیدگل، بخش کویرات

معرفی موزه ‌های اصفهان

 

از بخش‌های جذاب سفر به شهر اصفهان بازدید موزه‌های اصفهان است. موزه‌های اصفهان دارای تنوع بسیار زیادی هستند و بر اساس ماهیت اشیائی که درون این اماکن نگهداری می‌شود می‌توان آن‌ها را دسته بندی کرد. تنوع بالا باعث شده که بازدید از موزه‌های مختلف برای گردشگران تجربه‌های جدید به همراه داشته باشد. در ادامه این مطلب با معرفی بهترین موزه‌های اصفهان، شما را با گنجینه هایی که در دل اصفهان هستند بیشتر آشنا خواهیم کرد.

 

قبل از این که سراغ معرفی موزه های شهر اصفهان برویم، بهتر است همین ابتدای کار در نظر داشته باشیم که در شهر اصفهان موزه‌های متنوعی وجود دارند، که با رفتن به آنها متوجه شباهت میراث فرهنگی، هنری و… نگهداری شده در آنها خواهید شد. به عنوان مثال موزه موسیقی این شهر میراث به جا مانده از پیشینیان در زمینه موسیقی را درون خود جای داده و موزه آب مربوط به وسایلی است که در زمان‌های قدیم برای آبرسانی مورد استفاده قرار می‌گرفته‌اند. در ضمن بسیاری از موزه‌های اصفهان دورن ساختمان‌های تاریخی به جا مانده از دوره‌های قبلی قرار دارند و همین باعث می‌شود که بازدید از آنها تجربه‌های بسیار جالبی باشد. در ضمن تعداد موزه‌های اصفهان به دلیل قدمت بالای این شهر، نسبتا زیاد است و شناخت آنها قبل از مسافرت کمک میکند تا تصمیم گیری بهتری در زمینه تعیین مقصد خود داشته باشید. همچنین اطلاعات جانبی مانند آدرس و ساعات بازدید موزه‌های اصفهان را با شما در میان خواهیم گذاشت.

 

موزه مجموعه تخت فولاد 

 

جاهای دیدنی اصفهان، موزه تخت فولاد

 

مجموعه تخت فولاد اصفهان از نظر تاریخی برای این شهر اهمیت بسیار بالایی دارد. در این گورستان مقبره‌های زیادی مربوط به دانشمندان، فضلا و بزرگان دوره‌های مختلف به چشم می‌خورد و در بخش‌های مختلف آن میتوانید آثار تاریخی دیگری مانند تکیه ها، مساجد، آرامگاه‌ها و آثاری مربوط به هنرهای خوشنویسی، نگارگری، سنگبری، گچبری و… را ببینید. شاید در نگاه اول این موزه تفاوت زیادی با سایر موزه‌هایی که تا به حال دیدید داشته باشد. چرا که هیچ فضای بسته‌ای در کار نیست و بخش‌های دیدنی مختلف این موزه در کنار هم و درون مجموعه تخت فولاد قرار گرفته‌اند. سنگ قبرهای تاریخی، آرامگاه مشاهیر مختلف، ساختمان‌های کوچک و بزرگ قدیمی که هر کدام از آنها داستانی در دل خود دارند این مکان را تبدیل به یکی از بهترین موزه‌های اصفهان برای علاقمندان کرده است. بنا به برخی متون این گورستان آرامگاه یوشع نبی را درون خود جای داده و در دوره‌های تاریخی مختلف همواره اهمیت بالایی داشته است. گفته می‌شود که امام حسن (ع) در زمان زندگی خود به این مکان آمده بودند و برای بی اثر کردن جادوی یهود تختی از فولاد در این مکان ساختند؛ از همین رو این روزها به این منطقه تخت فولاد گفته می‌شود. بازدید از این مکان در روز بسیار دلپذیرتر خواهد بود، چرا که می‌توانید همه قسمت‌های آن را با دقت مشاهده کنید. همچنین برای دیدن این مکان نیاز به پرداخت ورودی نیست.

 

آدرس مجموعه تخت فولاد اصفهان: خیابان آزادگان، مجموعه تاریخی تخت فولاد

 

موزه خصوصی حسین پناه اصفهان

 

جاهای دیدنی اصفهان، موزه شخصی حسین پناه

 

حسین حسین پناه  در سال 1334 به دنیا آمد و به گفته خودش از 7 سالگی به تشویق پدر و به دلیل علاقه شخصی شروع به جمع آوری وسایل و اشیاء قدیمی کرد. او سالهای سال به این کار ادامه داد تا بالاخره توانست آن مجموعه با ارزش را درون یک موزه خصوصی به نمایش بگذارد. موزه خصوصی حسین پناه که با بودجه یک میلیارد و دویست میلیون تومان شروع به کار کرده، 25000 شیء مختلف را درون خود جای داده که آن‌ها به 30 مجموعه با ارزش و استثنایی تبدیل شده‌اند. در این موزه اشیاء مختلفی مانند تمبرهای قدیمی، کتب خطی مختلف، تابلوهای نقاشی ایرانی و خارجی، ساعت، تلفن، پنکه، بخاری، اتو، گرامافون، رادیو، سکه‌های قیمتی مختلف، ظروف سفالی مربوط به دوره‌های تاریخی مختلف و… دیده می‌شود. همچنین جالب است بدانید که این موزه در خانه‌ای تاریخی و محله‌ای قدیمی قرار دارد که باعث شده حال و هوای آن برای بینندگان تکرار نشدنی باشد. موزه شخصی حسین پناه از جمله موزه هایی است که توجه بسیاری از گردشگران را به سوی خود جلب می کند، پیشنهاد می شود با رزرو تور اصفهان از این جاذبه نیز بازدید نمایید.

 

آدرس موزه حسین پناه اصفهان: خیابان مسجد سید، مسجد سید، بازارچه بیدآباد، کنار درب جنوبی مسجد سید، بن بست امین و پلاک 17

 

موزه هلال احمر اصفهان

 

موزه هلال احمر اصفهان

 

یکی دیگر از موزه‌های اصفهان که در خانه‌ای تاریخی متعلق به دوره قاجار است، موزه هلال احمر می‌باشد. قبل از همه چیز بهتر است بدانید که شاید وسایل نگهداری شده در این موزه برای همه جالب نباشد. این ساختمان قدیمی که این روزها در اختیار هلال احمر اصفهان قرار گرفته، عکس‌ها، وسایل و… مربوط به هلال احمر را از دهه 30 تا به حال درون خود جای داده است. بازدید از این موزه شاید در نگاه اول کمی عجیب به نظر برسد، ولی قطعا افرادی که به این عرصه علاقه دارند می‌توانند از دیدن آن لذت ببرند. چرا که می‌توان پیشرفت این سازمان و به طور کلی پیشرفت دنیای امداد و نجات را در کشورمان به شکلی دقیقتری مورد بررسی قرار داد. این موزه همه روزهای هفته، به جز ایام تعطیل باز است و همه می‌توانند از آن دیدن کنند.

 

آدرس موزه هلال احمر اصفهان: خیابان کاشانی، بعد از بیمارستان کاشانی

 

موزه شهدا اصفهان 

 

یکی دیگر از موزه‌های اصفهان، موزه شهدا می‌باشد که در مهر ماه سال ۱۳۸۱ تاسیس شد تا به واسطه آن یاد و خاطره شهیدان دوره‌های مختلف تاریخ را گرامی دارند. این موزه دارای بخش‌های مختلف است که هر کدام از آنها به موضوعی خاص پرداخته‌اند و در ادامه آنها را خدمتتان معرفی می‌کنیم.

  • بخش اول: این تالار مربوط به شهدای قبل از انقلاب اسلامی در اصفهان است.
  • بخش دوم: این قسمت به شهدایی مانند برادران، اعضای یک خانواده، سرداران، فرماندهان و… تعلق دارد. 
  • بخش سوم: این قسمت متعلق به شهدای ورزشکار، هنرمند، پزشک و… می‌باشد.
  • بخش سمعی بصری: در این بخش فیلم‌ها و تصاویری از حال و هوای جنگ نمایش داده می‌شود.

در ضمن برای مناسبتهای مختلف این موزه برنامه‌های متنوعی را در نظر گرفته است که در صورت علاقه می‌توانید از آنها دیدن کنید. برای بازدید از موزه شهدا اصفهان می‌توانید در تمامی روزهای هفته به جز ایام تعطیل، به این مکان بروید.

 

آدرس موزه شهدا اصفهان: خیابان شمس آبادی

 

مشاهده قیمت تور اصفهان از شیراز با بهترین ایرلاین های پروازی در تورگردان

 

موزه آب اصفهان

 

موزه آب اصفهان

 

یکی از مهمترین موزه‌های اصفهان، موزه آب است که در سالنی به مساحت حدودی ۶۰ متر مربع احداث شده است. در بخش‌های مختلف این موزه وسایلی مانند ابزارآلات و تجهیزات مخصوص انتقال آب، وسایل استحمام یا نوشیدن آب و… قرار گرفته است. علاوه بر این موارد می‌توانید ماکت‌ها و نقشه‌هایی که در خصوص انشعابات آب زاینده رود از چهارمحال و بختیاری، تصفیه خانه آب اصفهان، نقش آب باغ فین و چهلستون، ماکت بند رودشت و… را مشاهده کنید. با مشاهده این موزه متوجه نقش اساسی آب در استان اصفهان و شهرستان‌های مختلف این استان خواهید شد. علاوه بر این موارد تابلوهای نقاشی و عکس‌های زیادی از بخش‌های مختلف زاینده رود روی دیوارهای این موزه به چشم می‌خورد و افرادی که علاقه‌مند به دیدن اسناد مربوط به حقوق آب قدیمی و… هستند نیز می‌توانند از این موارد دیدن کنند. این موزه هر روز از ساعت ۸ صبح تا ۱۲ ظهر روزهای غیر تعطیل برای بازدید علاقمندان باز می‌باشد.

 

آدرس موزه آب اصفهان: خیابان مشتاق دوم، روبروی استانداری، درون مجموعه ورزشی سازمان آب اصفهان

 

موزه عصارخانه شاهی اصفهان

 

موزه عصارخانه شاهی از جاهای دیدنی اصفهان

 

عصارخانه‌ها در زمان‌های دور به عنوان مکان‌هایی برای روغن گیری از دانه‌های مختلف به کار می‌رفتند و به گفته بسیاری عصارخانه نمادی از پیشرفت صنعت در ایران قدیم است. عصارخانه شاهی که امروزه تبدیل به یکی از بهترین موزه‌های اصفهان شده، دو سنگ بزرگ دایره‌ای شکل که روی هم قرار گرفته‌اند را درون خود جای داده است. سنگ زیرین در این مکان ثابت بوده و سنگ بالایی روی آن به گردش در می‌آمده است. نیروی لازم برای چرخش این سنگ‌های بزرگ معمولا توسط حیواناتی مانند اسب، الاغ یا شتر تامین می‌شده تا روند روغن گیری یا آسیاب کردن به راحتی انجام شود. گفته می‌شود که اولین عصارخانه‌های کشورمان ابتدا در اصفهان طراحی و ساخته شدند و بعد از آن در سایر استان‌ها مانند یزد، چهارمحال و بختیاری نیز نمونه‌هایی از این بناها ساخته شد. این روزها عصارخانه شاهی به عنوان یکی از موزه‌های اصفهان کاربرد دارد و بازدیدکنندگان می‌توانند با رفتن به این مکان از تجهیزات قدیمی که برای انجام کارهای مختلف کاربرد داشته‌اند بازدید کنند. فضای داخلی این ساختمان بسیار جالب است و هر بیننده‌ای را می‌تواند مجذوب خود کند. در ضمن قرارگیری این موزه زیبا در مجموعه تاریخی نقش جهان اجازه میده تا به راحتی از سایر آثار تاریخی نزدیک به این مکان دیدن کنید.

 

آدرس موزه عصارخانه شاهی اصفهان: میدان نقش جهان اصفهان، بازار عطارها، نزدیک ورودی سرای مخلص

 

موزه تاریخی طبیعی اصفهان

 

موزه تاریخ طبیعی از جاذبه های گردشگری اصفهان

 

یکی از موزه‌های اصفهان که در خانه‌ای تاریخی قرار گرفته، موزه تاریخ طبیعی می‌باشد که به سرمایه گذاری دکتر جعفریان برپا شده است. خانه تاریخی تالار تیموری که یک بنای مربوط به دوران تیموریان است و از جای دیدنی اصفهان محسوب می شود. این روزها آثار طبیعی و تاریخی که جمع آوری آنها 37 سال طول کشیده را درون خود جای داده و عموم مردم در زمان سفر به اصفهان می‌توانند از این موزه دیدن کنند. موزه تاریخ طبیعی اصفهان در سال 1367 شروع به کار کرد و این روزها با رفتن به این مکان می‌توانید از بخش‌های مختلف آن دیدن کنید. بخش‌های مختلف این موزه عبارتند از:

  • سالن کمک آموزشی و دیدنی‌های جهان: دارای نقشه‌ها، آثاری در خصوص جغرافیای طبیعی، علوم زیست شناسی، زمین شناسی و…
  • سالن جانداران مهره‌دار: شامل انواع پستانداران، پرندگان، خزندگان، دوزیستان و انواع ماهیان
  • سالن جغرافیای طبیعی: که در آن نقشه‌های زمین شناختی، زمین ساختی، توپوگرافی، نقشه‌های برجسته شهری و… نگهداری می‌شود.
  • سالن زمین شناسی: در این بخش فسیل‌های دریایی مربوط به 580 میلیون سال گذشته، انواع سنگ‌ها به صورت تفکیک شده با ذکر نوع آنها، انواع کانی‌ها و سایر موادی که به عنوان تشکیل دهنده پوسته زمین شناخته می‌شوند.
  • سالن گیاه شناسی: انواع گیاهان گلدار، بدون گل، گیاهان خشک شده، برگ‌ها یا ساقه‌های فسیل شده از داخل و خارج کشور و… در این بخش نگهداری می‌شوند.
  • سالن جانوران بی‌مهره: در این بخش موجودات مانند بندپایان، نرم تنان، خارپوستان، مرجان‌ها، اسفنج‌ها و انواع تک سلولی‌ها نگهداری می‌شوند.

 

آدرس موزه تاریخ طبیعی اصفهان: خیابان استانداری، تقاطع خیابان سپه و استانداری

 

موزه صدف اصفهان از بهترین جاهای دیدنی اصفهان برای علاقه مندان به جانوران 

 

جاهای دیدنی اصفهان

 

تور اصفهان با جاهای دیدنی متنوعی از شما استقبال می کند. یکی از برترین جاهای دیدنی اصفهان برای علاقمندان به موجودات دریایی، موزه صدف اصفهان خواهد بود که در آن به صورت تخصصی حلزون‌های دریایی، صدف‌ها، انواع خارپوستان (مانند سکه‌های دریایی، ستاره دریایی و...) نرم تنان، سخت پوستان و… از سراسر دنیا جمع آوری شده و برای علاقمندان به معرض نمایش گذاشته اند. گردشگرانی که تور اصفهان از تهران یا تور اصفهان از تبریز را انتخاب می کنند می توانند در این موزه تمام این موجودات و آثار طبیعی که بیش از 2000 نمونه هستند ببینند.

 

جاهای دیدنی اصفهان

 

موجودات این موزه که از دیدنی های اصفهان محسوب می شود توسط دریانورد حسن خواجه و در طول 25 سال جمع آوری شده‌اند. قرارگیری این موزه در مجموعه ناژوان اصفهان اجازه می‌دهد، بتوانید از سایر بخش‌های این پارک جذاب دیدن کنید و لذت ببرید. همچنین فضای 300 متر مربعی این جاذبه دیدنی اصفهان باعث شده تا به عنوان یکی از مکان‌های خوب برای اردوهای دانشجویی و دانش آموزی شناخته شود. به همین دلیل پیشنهاد می کنیم به این مکان سر بزنید.

 

آدرس موزه صدف اصفهان: اتوبان شهید حبیب اللهی، میدان سهروردی، خیابان الفت، پارک جنگلی ناژوان

 

باغ موزه پروانه‌ها اصفهان

 

موزه پروانه ها از زیباترین موزه های اصفهان

 

یکی از باغ موزه‌های اصفهان که هر ساله افراد زیادی از آن بازدید می‌کنند، باغ موزه پروانه‌ها است. این باغ موزه که در پارک جنگلی ناژوان قرار گرفته حدود 2000 متر مربع وسعت دارد و فضاسازی زیبای آن باعث شده که هر بیننده‌ای مجذوب آن شود. در قسمت‌های مختلف این باغ سرسبز که بیش از 100 گونه مختلف از گلها و گیاهان مختلف را درون خود جای داده قاب‌های پروانه‌های خشک شده قرار گرفته که تعداد آن‌ها به 2000 عدد میرسد. به همین دلیل است که علاوه بر دیدن پروانه‌های مختلف زیبا، نمونه‌های گیاهی زیبا و خاصی را خواهید دید که در نوع خود بسیار جالب و منحصر به فرد هستند.

 

آدرس موزه پروانه های اصفهان: اتوبان شهید اللهی، میدان سهروردی، خیابان الفت، پارک جنگلی ناژوان

 

 موزه علوم و فنون آموزش و پرورش اصفهان

 

جاهای دیدنی اصفهان

 

یکی از برترین جاهای دیدنی اصفهان برای دانشجویان، دانش آموزان و سایر افراد علاقمند به مبحث آموزش و تدریس؛ موزه علوم و فنون آموزش و پرورش است. این جای دیدنی اصفهان در یک مجموعه با ارزش از امکانات و وسایل در زمینه اکوسیستم‌ها، کار و دانش، رشته‌های فنی، زمین شناسی، زیست شناسی، فیزیک، شیمی، نجوم و… قرار دارد که با مشاهده آن می‌توانید، درک بهتری از روند تحول علوم و فنون مختلف داشته باشید. این موزه که در روزهای غیر تعطیل از ساعت 8 تا 12 آماده خدمت رسانی به علاقمندان می‌باشد، قطعا یکی از بهترین دیدنی های اصفهان برای اردوهای دانش آموزش خواهد بود. از سوی دیگر دیدن این موزه برای یک دانش آموز کنجکاو بسیار مفید است و می‌تواند کمک زیادی به پیدا کردن علایق او کند. برای بازدید موزه علوم و فنون آموزش و پرورش اصفهان، در تمامی روزهای هفته به جز روزهای تعطیل از ساعت ۸ تا ۱۴ پذیرای علاقه مندان است.

 

آدرس موزه علوم و فنون اصفهان: دروازه شیراز، خیابان سعادت آباد، خیابان مصلی، کوچه شماره ۲۴

 

موزه موسیقی اصفهان

 

جاهای دیدنی اصفهان

 

یکی از برترین موزه‌های اصفهان برای علاقه‌مندان به موسیقی و هنر، موزه موسیقی اصفهان می‌باشد. از زمان های قدیم اصفهان به عنوان یکی از دستگاه‌های موسیقی و آواز ایرانی شناخته می‌شده و از همین رو امروز میتوانیم در اصفهان میراث داران موسیقی و آواز را مشاهده کنیم. این موزه در سال ۱۳۹۴ و توسط شهریار شکرانی و مهرداد جیحونی تأسیس شده است و دارای بخش‌های مختلفی می‌باشد. اگر دنبال تجربه جدیدی از موزه گردی هستید، بازدید از این مکان می‌تواند تجربه خوبی برای شما باشد. به خصوص اینکه در بازه‌های زمانی خاص اجرای موسیقی زنده در این فضای زیبا را می‌توانید مشاهده کنید و از آن لذت ببرید. 

  • تالار سازهای محلی: در این بخش از سازهای محلی ایرانی نگهداری می‌شوند و می‌توانید از مسئولین این موزه اطلاعات جالبی در خصوص آنها به دست بیاورید.
  • سرای سرآهنگان: در این قسمت از موزه اساتید برجسته موسیقی اصفهانی و مختصری از زندگی نامه آنها در اختیار بازدید کنندگان قرار گرفته است.
  • تالار سازهای ملی: در این قسمت انواع سازهای متعلق به سراسر ایران جمع‌آوری شده‌اند و توضیحاتی به دو زبان انگلیسی و فارسی برای بازدیدکنندگان در خصوص این ادوات موسیقی ارائه می‌شود.
  • کارگاه سازسازی: افرادی که دوست دارند بدانند ساز‌های مشهور ایرانی چطور ساخته می‌شوند، می‌توانند از این قسمت موزه موسیقی اصفهان دیدن کنند.

همچنین در بعضی از قسمت‌های این موزه امکان دسترسی به آرشیو صوتی و تصویری مربوط به هنر موسیقی و آواز سنتی ایران نیز وجود دارد.

 

آدرس موزه موسیقی اصفهان: خیابان توحید، خیابان شهید قندی، پلاک ۷۴

 

موزه خانه مشروطیت اصفهان 

 

موزه خانه مشروطیت، از مکان های تاریخی اصفهان

 

یکی از باغ موزه‌های اصفهان که درون خانه‌ای تاریخی متعلق به دوره قاجار قرار گرفته است، موزه خانه مشروطیت می‌باشد. این خانه تاریخی معماری بسیار زیبایی دارد و متعلق به نورالله نجفی اصفهانی می‌باشد. بخش‌های مختلف این خانه تزئینات زیبایی دارد که هر بیننده‌ای را مجذوب خود خواهد کرد. از آنجایی که در دوران مشروطه رجال سیاسی، روشنفکران، علما مردم و آزادیخواهان استان‌های اصفهان و چهارمحال و بختیاری در این مکان گردهمایی می‌کردند؛ این مکان را به نام موزه مشروطه نیز می‌شناسند. این روزها در قسمت‌های مختلف این خانه تصاویر، اسناد و … مربوط به دوران مشروطه در اصفهان نگهداری می‌شود و این مکان برای علاقمند به تاریخ معاصر ایران قطعا می‌تواند جذابیت بالایی داشته باشد.

 

آدرس موزه خانه مشروطیت اصفهان: خیابان نشاط، کوچه چهاردهم 

 

موزه هنرهای معاصر اصفهان

 

جاهای دیدنی اصفهان هنرهای معاصر

 

یکی از برترین موزه‌های اصفهان که در عمارت رکیب خانه قرار گرفته است، موزه هنرهای معاصر میباشد که در آن یک گنجینه کامل از نقاشی‌های قهوه‌خانه‌ای، خوشنویسی‌های معروف اثر هنرمندان اصفهانی، آثار چوبی، چینی و سفالی، آبگینه، آثار فلزی، نگارگری‌ها، دست بافته‌های تاریخی، آثار روغنی، لاکی و کتابهای خطی نگهداری می‌شود. گردشگران بسیاری دوست دارند در سفر به اصفهان، بیشتر با سبک معماری و هنر های معاصر آشنا شوند که به آنها پیشنهاد می شود به این موزه سر بزنند. موزه هنرهای معاصر اصفهان دارای قسمت‌های مختلفی است که آثار ذکر شده را در آنها جای داده‌اند. در هر کدام از این بخش‌ها اطلاعاتی در خصوص سازنده اثر و سایر هنرمندان فعال در عرصه‌های مختلف داده شده است. از همین رو بسیاری از کسانی که قصد انجام تحقیقات کاملی در زمینه‌های هنری مختلف دارند می‌توانند از این موزه بازدید کنند. 

 

آدرس موزه هنرهای معاصر اصفهان: میدان امام حسین، خیابان استانداری

 

موزه کاخ چهلستون اصفهان و نقاشی هایی که باید ببینید!

 

جاهای دیدنی اصفهان

 

کاخ چهلستون یکی از بهترین موزه‌های اصفهان را درون خود جای داده و به مکان های دیدنی اصفهان شناخته می شود. این مکان که یکی از مراکز سلطنتی مهم در زمان صفویه بوده، امروزه از قطب‌های گردشگری اصفهان می‌باشد. تزئینات و نقاشی‌های انجام شده در بخش‌های مختلف کاخ چهل ستون به خودیِ خود می‌تواند تمامی بازدیدکنندگان را انگشت به دهان بگذارد. به عنوان مثال در عکس زیر نمایی از جنگ چالدارن به صورت نقاشی روی دیوار آورده شده است.

 

جاهای دیدنی اصفهان

 

موزه کاخ چهلستون  در سال ۱۳۲۷ تأسیس شد، در آن آثار تاریخی مهمی مانند نسخه‌های مختلف کتاب‌های تاریخی، آثار مربوط به سفالگری و کاشی سازی، مجموعه سکه متعلق به دوران ماقبل تاریخ تا امروز، اسناد تاریخی مختلف مربوط به دوره‌های تاریخی متفاوت نگهداری می‌شود.همچنین جالب است بدانید که موزه چهلستون اصفهان به عنوان دومین کاخ موزه تاریخی ایران شناخته می‌شود.

 

آدرس موزه کاخ چهلستون اصفهان: میدان امام حسین، خیابان استانداری، مجموعه چهلستون

 

موزه مردم شناسی یا حمام علی قلی آقا

 

جاهای دیدنی اصفهان

 

اگر دوست دارید جذاب ترین بخش دیدنی های اصفهان را تماشا کنید، به حمام علی قلی آقا بروید. این حمام از جالب ترین موزه های اصفهان محسوب می شود. موزه مردم شناسی که به حمام علی قلی آقا مشهور است، به وسعت 1200 متر داخل این ساختمان قرار دارد. معماری حمام علی قلی آقا فوق العاده خاص و ارزشمند است. داخل حمام علی قلی آقا با تذهیب و کاشی کاری های زیبا تزئین شده است. در بخش‌های داخلی این حمام تاریخی مجسمه ها، آثار تاریخی مختلف و… قرار گرفته که همه آن ها از نظر موضوعی مربوط به عرصه مردم شناسی می‌شوند. در ضمنِ نزدیکیِ این موزه زیبا به آثار تاریخی دیگر و مکان‌های دیدنی شهر اصفهان اجازه می دهد که علاوه بر بازدید از آن بتوانید از جذابیت‌های دیگر خیابان مسجد سید دیدن کنید. اگر شما هم دوست دارید فرزندان خود را با فرهنگ لباس و سبک زندگی مردم دوره های قدیم آشنا نمایید، بهترین گزینه موزه مردم شناسی اصفهان است. 

 

آدرس موزه مردم شناسی اصفهان: خیابان مسجد سید، روبروی خیابان طیب، خیابان آیت الله بید آبادی

 

موزه هنرهای تزیینی ایران یا موزه رکیب خانه

 

جاهای دیدنی اصفهان، موزه رکیب خانه

 

موزه هنرهای تزئینی یا موزه رکیب خانه یکی دیگر از جاهای دیدنی اصفهان محسوب می شود و در یک عمارت تاریخی متعلق به دوران قاجار قرار گرفته است. مساحت این عمارت زیبا حدود 2600 متر می‌باشد و امروزه در آن آثار هنری مختلف و صنایع دستی گوناگونی مانند ترمه، ملیله دوزی، شیشه‌های بازمانده از قرون 3 تا 8 هجری، یاقوت و… نگهداری می‌شود. آن‌ها که به کتاب‌های خطی یا علاقمند هستند، می‌توانند از آثار هنرمندانی مانند: میرزا رضا کلهر، علی مشهری، میرعماد و دختر او دیدن کنید. در ضمن گنجینه‌ای از 1500 جلد کتاب هنری در موزه رکیب خانه قرار دارد که با رفتن به این مکان می‌توانید از دیدن آنها بهره مند شوید.

 

آدرس موزه هنرهای تزئینی اصفهان: میدان امام حسین، خیابان استانداری، روبروی دانشگاه پردیس، موزه هنرهای تزئینی

 

موزه کلیسا وانک

 

جاهای دیدنی اصهفان

 

موزه کلیسای وانک یکی از جالب ترین جاهای دیدنی اصفهان و جاذبه های تاریخی و مذهبی منطقه جلفا محسوب می شود و گردشگران زیادی را در تور اصفهان به خود جذب می کند. در بخش شمالی محراب کلیسای وانک یک موزه دو طبقه قرار گرفته که دارای دو تالار مجزا می‌باشد. تاریخ ساخت این موزه به سال‌های 1905 و 1906 بازمیگردد و در آن بیش از 800 نمونه از اشیاء قدیمی مختلف قرار گرفته که متعلق به قرون 16 تا 20 میلادی هستند . در بین این اشیاء مواردی مانند رودوزی‌های دستی، دست بافته ها، آثار فلزی، سفالی، ظروف چینی، تابلوهای نقاشی و گچبری، نسخه‌های خطی و کتاب‌های قدیمی به چشم می‌خورد. یکی از بخش‌های بسیار جذاب این موزه برای افرادی که از آن دیدن کرده‌اند یک آیه از انجیل می‌باشد که روی یک تار مو نوشته شده است. در ضمن برای افراد علاقمند به تاریخ ارمنیان غرفه‌های مختلفی وجود دارد که در هر کدام به بخشی از تاریخ پر فراز و نشیب این قوم پرداخته شده است.

 

آدرس موزه کلیسای وانک اصفهان: خیابان نظر شرقی، محله جلفا، کوچه کلیسا وانک

غذاها و رستوران های اصفهان (شکم گردی در اصفهان)

 

جاهای دیدنی اصفهان

 

کمتر کسی است که با مشهور ترین رستوران جاهای دیدنی اصفهان آشنا نباشد. شهر اصفهان یکی از مهم ترین شهرهای توریستی ایران است که جاذبه‌های توریستی و مکان‌های تفریحی مختلفی را درون خود جای داده است. همین امر باعث شده در این شهر هتل‌ها رستوران‌ها و کافی شاپ‌های متعددی آماده خدمت رسانی به مشتریان باشند. زمانی که نوبت انتخاب رستوران می‌رسد، قطعاً نمی‌توان بر اساس تعریف و تمجیدهایی که صاحبین رستوران‌ها ارائه می دهند، تصمیم گرفت. در چنین شرایطی بهترین راهکاری که برای انتخاب رستوران مناسب پیش روی شما قرار می‌گیرد، تصمیم گیری بر اساس نظرات مشتریان است. چرا که به این صورت، مزایا و معایب رستوران مورد نظر خود را همزمان در نظر گرفته‌اید. منوی غذایی رستوران های اصفهان کاملا متنوع است و برای افرادی که دوست دارند غذاهای سنتی اصفهان و یا غذاهای بین المللی و یا غذاهای ایرانی را امتحان کنند، حرف های زیادی برای گفتن دارد.

 

کسب اطلاعات بیشتر درباره این جاذبه: رستوران های اصفهان

وضعیت آب و هوا
خلاصه مقاله

جاهای دیدنی اصفهان برای آن هایی که به دنبال بازدید از آثار تاریخی اند؛ به باغ و بوستان علاقه دارند؛ شکم گردی را جدی می گیرند و کل گردشگران ایران و جهان جذاب است. این پایتخت فرهنگی کشور چنان شاخص و جهانی است که همه گردشگران برای دیدن جاهای دیدنی اصفهان برنامه ریزی می کنند. برای رفتن به اصفهان و بازدید از تمام جاذبه های گردشگری می توانید تور اصفهان را رزرو نمایید و برای آشنایی با دیدنی های شهر و قیمت بلیط مکان های دیدنی اصفهان مقاله زیر را مطالعه کنید.

انتشار :  29 اردیبهشت 1401 به روزرسانی :  4 مرداد 1402 نویسنده :   عفیفه خدنگی
تصاویر مرتبط
کاخ چهلستون اصفهان از مکان های گردشگری اصفهان
  • کاخ چهلستون اصفهان از مکان های گردشگری اصفهان
  • سی و سه پل معروف ترین جای دیدنی اصفهان
  • سر در مسجد امام از شگفتی‌های معماری اصفهان
  • منار جنبان اصفهان
  • بازار گل و گیاه اصفهان
  • ارگ جهان نما از بهترین مراکز خرید اصفهان
  • مسجد سید اصفهان
  • مرکز خرید سیتی سنتر از بازار های معروف اصفهان
  • مجتمع پارک اصفهان
  • باغ پرندگان از مکان های تفریحی اصفهان
  • گنبد شیخ لطف الله در میدان نقش جهان از دیدنی های اصفهان
  • قیمت بلیط مکان های دیدنی اصفهان 1401
  • آتشگاه اصفهان، عکس دیدنی های اصفهان
  • مدرسه چهار باغ
  • مسجد شیخ لطف اللله
  • پل خواجو از جاهای تاریخی اصفهان
  • تالار اشرف اصفهان
  • کوه صفه از جااذبه های گردشگری اصفهان
  • کلیسای وانک، عکس مکان های دیدنی اصفهان
  • کالسکه سواری در میدان نقش جهان از مکان های تفریحی اصفهان
  • تالار موسیقی عالی قاپو از جاذبه های اصفهان
  • محله جلفا از مناطق دیدنی اصفهان
  • کاروانسرای مادر شاه اصفهان
  • تونل آکواریوم از جاهای تفریحی اصفهان
  • کویر ورزنه از جاذبه های تفریحی اصفهان
  • مساجد اصفهان
  • بازار موبایل اصفهان
  • مسجد حکیم از مکان های مذهبی اصفهان
  • تخت فولاد اصفهان
  • پلان مسجد امام اصفهان
  • جاهای دیدنی اصفهان
  • جاهای دیدنی اصفهان
  • جاهای دیدنی اصفهان
  • جاهای دیدنی اصفهان
  • جاهای دیدنی اصفهان
  • جاهای دیدنی اصفهان
  • جاهای دیدنی اصفهان
  • جاهای دیدنی اصفهان
  • جاهای دیدنی اصفهان، مسجد مقصود بیک
  • جاهای دیدنی اصفهان، بقعه شهشهان اصفهان
  • جاهای دیدنی اصفهان، مسجد جامع میمه
  • جاهای دیدنی اصفهان، مسجد امام علی
  • جاهای دیدنی اصهفان
  • جاهای دیدنی اصفهان، بوستان پردیس هنر اصفهان
  • جاهای دیدنی اصفهان، موزه تخت فولاد
  • جاهای دیدنی اصفهان
  • جاهای دیدنی مشهد
  • جاهای دیدنی اصفهان
  • جاهای دیدنی اصفهان، ابیانه از بکرترین روستاهای دیدنی اصفهان
  • جاهای دیدنی اصفهان، موزه شخصی حسین پناه
  • جاهای دیدنی اصفهان، موزه رکیب خانه
  • جاهای دیدنی اصفهان هنرهای معاصر
  • مسجد رکن الملک اصفهان
  • مسجد رحیم خان اصفهان
  • مسجد ایلچی اصفهان
  • جاهای دیدنی اصفهان
  • پارک جنگلی ناژوان از بهترین جاهای تفریحی اصفهان
  • عکس های دیدنی اصفهان، باغ گل اصفهان
  • جاهای دیدنی اصفهان، تله سیژ اصفهان
  • جاهای دیدنی اصفهان، زاینده رود
  • موزه عصارخانه شاهی از جاهای دیدنی اصفهان
  • مسجد کریم ساقی از دیدنی های اصفهان
  • آرامگاه صائب تبریزی اصفهان
  • جاهای دیدنی اصفهان
  • مسجد قطبیه از مکان های گردشگری اصفهان
  • مقبره علامه مجسلی از اماکن تاریخی اصفهان
  • موزه پروانه ها از زیباترین موزه های اصفهان
  • موزه آب اصفهان
  • موزه خانه مشروطیت، از مکان های تاریخی اصفهان
  • موزه هلال احمر اصفهان
  • خانه دهدشتی از مکان های تاریخی اصفهان، کافه رستوران هوگو اصفهان
  • برج کبوتر از دیدنی های اصفهان
  • موزه تاریخ طبیعی از جاذبه های گردشگری اصفهان
  • حمام شیخ بهایی از مکان های تاریخی اصفهان
  • isfahan-1
  • 118814d8-2843-4f0d-bdea-1ab4e9ed7377-840x560
  • 1395122717403625410325394
  • 139510111914377429592584
  • 30c1e858-33c0-4f21-98a1-30dce472326d
  • میدان نقش جهان
اشتراک گذاری
درباره این مطلب دیدگاهی بنویسید
در رابطه با این مطلب دیدگاهی وجود ندارد