چشمه های مشهد را بشناسید! لیست آب گرم ها و چشمه های نزدیک شهر

چشمه های مشهد

چشمه های مشهد را بشناسید! لیست آب گرم ها و چشمه های نزدیک شهر

تا به حال چشمه های مشهد را از نزدیک دیده اید؟ آیا می دانستید چشمه های مشهد خاصیت درمانی دارد؟! مشهد در گوشه و اطراف خودش چشمه های بی شماری دارد که از این میان برخی از آن ها خاصیت درمانی دارند و گردشگران زیادی را به سوی خود می کشانند. چشمه های آب گرم درمانی مشهد دارای شرایط خاصی هستند که می توانند بسیاری از بیماری های پوستی، دردهای عضلانی و عصبی را درمان کنند. علاوه بر این آب برخی از این چشمه ها زلال و بی رنگ و بو و قابل آشامیدن است و به عنوان منحصربه فردترین چشمه های آبگرم مشهد به شمار می روند. حتی اگر قصد شما سپری کردن یک روز دلچسب در طبیعت باشد، می توانید در نزدیکی چشمه ها اتراق کنید و ازگشت و گذار در طبیعت بکر و عالی این چشمه ها لذت ببرید. ما در این مقاله بر آن هستیم تا 5 مورد از بکرترین چشمه های اطراف مشهد را به شما معرفی کنیم تا ضمن بازدید، از خاصیت درمانی و شفابخشی نیز بهره مند شوید. فرصت آشنایی با آن ها را از دست ندهید و تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

 

آنچه در این مطلب می‌خوانید: (کلیک کنید)

 

1- آب گرم شاهان گرماب مشهد

2- چشمه گیلاس مشهد

3- چشمه گراب مشهد

4- چشمه و آبشار آبگرم کلات

5- چشمه سبز گلمکان در نزدیکی مشهد

6- چشمه کاریز کاشمر

7- چشمه آبگرم شهر کهنه قوچان

 

چشمه های اطراف مشهد

 

چرا رفتن به چشمه ها و قنات های مشهد با خاصیت درمانی مهم است؟

 

گردشگران زیادی تور مشهد را رزرو می کنند و در بازدید از جاهای دیدنی چشمه ها و قنات های مشهد را اولویت برنامه های خود قرار می‌دهند. امروزه امکان آب تنی و استحمام با آبگرم معدنی در کشورهای بسیاری وجود دارد و بحث سلامتی میان جوامع مختلف اهمیت بیشتری یافته است. بازدید از چشمه ها و قنات های مشهد جزئی از گردشگری سلامت محسوب شده و نقش به سزایی در درمان و افزایش سلامتی بدن دارد. چشمه ها و قنات های مشهد علاوه بر داشتن امکان تفریح و گردش و بهره بردن از ورزش هایی چون پیاده روی و دوچرخه سواری و آب تنی و شنا دارای آب شرب شیرین هستند. پیشنهاد می کنیم بازدید از چشمه های طبیعی مشهد را فراموش نکنید!

 

1- آب گرم شاهان گرماب از چشمه های مشهد با خاصیت آب گرم درمانی!

 

چشمه های مشهد با خاصیت آب گرم درمانی

 

چشمه های مشهد بسیار متنوع هستند و آب گرم شاهان گرماب از چشمه های آب گرم درمانی است که در روستای شاهان گرماب به فاصله 130 کیلومتری جنوب شرقی مشهد و 58 کیلومتری فریمان قرار دارد. در نزدیکی این چشمه کتیبه ای وجود دارد که نشان می دهد بنای حمام این چشمه، در سال 1087 به دستور شاه سلیمان صفوی، فرزند شاه عباس دوم احداث شده است.
آب گرم شاهان گرماب همانظور که از نامش پیداست، تنها چشمه آب گرم با خاصیت درمانی و قابل شرب مشهد است که بدون رنگ و بو و سرشار از املاح معدنی می باشد. آب گرم از میان سنگ های دوران دوم زمین شناسی بیرون می آید و دارای دمای 48 درجه سانتی گراد است. دمای آن، درتمام طول سال ثابت است. در حال حاض استخرهای آبگرم سر پوشیده بهداشتی به صورت جدا برای بانوان و آقایان احداث شده است. گردشگران بسیاری برای آب گرم درمانی به شهر فریمان و روستای شاهان گرماب سفر می کنند. اگر شما هم تور مشهد را رزرو کردید می توانید اولویت خود را بازدید از این نعمت خدادادی قرار بدهید. 

 

چشمه آبگرم مشهد، آب گرم شاهان گرماب

 

آیا می دانستید آب چشمه شاهان گرماب شفا بخش است؟ برخی بر این باور هستند که آب چشمه شاهان گرماب تاثیر شفا بخشی دارد و در بهبود بیماری هایی مانند درد استخوانی و بیماری های اعصاب موثر واقع می شود و به نوعی آب گرم درمانی به شمار می رود. در نزدیکی این چشمه آبگرم مشهد، سوئیت هایی جهت اقامت و استراحت وجود دارد. توصیه ما این است در حال حاضر چشمه آب گرم درمانی شاهان گرماب باز است و خدمات ارائه می دهد.(اما به دلیل شرایط کرونا سعی کنید قبل از رفتن به آنجا از باز بودن مطلع شوید). بهترین زمان مراجعه و بازدید اغلب اواسط هفته است؛ چرا که اواخر هفته بسیار شلوغ و پر ازدحام خواهد شد

 

جاذبه های گردشگری نزدیک چشمه شاهان گرماب

 

 یکی دیگر از جاذبه های گردشگری مشهد نزدیک آب گرم شاهان گرماب، موزه مردم شناسی فریمان است. این موزه شما را با فرهنگ و آداب و رسوم مردم فریمان آشنا می کند. آب گرم شاهان گرماب از جمله جاهای گردشگری با خاصیت درمانی است و به گردشگرانی که سفر به مشهد از تهران را انتخاب می کنند، پیشنهاد می شود از این جاذبه بازدید کنند.

آدرس آب گرم شاهان گرماب: خراسان رضوی، فریمان، روستای سنگ سفید

مسیر رسیدن به آب گرم شاهان گرماب: برای رسیدن به آب گرم شاهان گرماب از جاهای دیدنی مشهد دو مسیر موجود دارد: مسیر اول از سمت جاده سرخس است. مسیر دوم از سمت تربت جام است که به فریمان و روستای سنگ سفید منتهی می شود.

 

2- راز نهفته چشمه گیلاس که تا کنون نمی دانستید! (بکرترین چشمه مشهد)

 

چشمه گیلاس از چشمه های اطراف مشهد

 

این چشمه مشهد که به نام گلسب مشهور است در 48 کیلومتری شمال غربی مشهد در روستای چشمه گیلاس قرار دارد. این چشمه در اطراف خود، حوضچه های زیبایی پدید آورده است که از بکرترین طبیعت مشهد به شمار می رود. آب و هوای روستای چشمه گیلاس در فصل تابستان خنک است و این منطقه را به یکی از اماکن گردشگری فوق العاده تبدیل کرده است. قدمت چشمه گیلاس مشهد به دوران تیموریان باز می گردد و از نظر برخی افراد، در کنار این چشمه، یزد گرد پدر بهرام گور از اسب لگد می خورد، به زمین افتاده و می میرد. فردوسی شاعر بزرگ نیز آرزو داشت، آب این چشمه را به شهر زیبای توس برساند و گویا موفق به این کار نمی شود، تا اینکه دخترش، آرزوی وی را بر آورده می کند و آب چشمه را به شهر توس می رساند و این کار را وقف عام می کند. خوشبختانه این چشمه اغلب پرآب است و هر زمان به شهر مشهد سفر کردید می توانید از آن بازدید کنید. به دلیل استفاده بی رویه و بهره برداری بیش از حد، این چشمه آب کم تری دارد و در خطر می باشد. چشمه گیلاس گلمکان مشهد میزبان گردشگران زیادی در تور مشهد است.

 

چشمه گیلاس مشهد، از معروف ترین چشمه های مشهد

 

آیا می دانستید چشمه گیلاس مشهد از بزرگترین چشمه های مشهد است؟ چشمه گیلاس، یکی از بزرگترین چشمه های مشهد است که دارای عمق 4 الی 5 متر است و هر ثانیه 230 لیتر آب می‌دهد.

جاذبه های گردشگری نزدیک چشمه گیلاس مشهد: از جاهای دیدنی مشهد نزدیک این جاذبه دیدنی می توان به چمن زار روستای قهقهمه اشاره نمود. در این چمن زار یک قلعه تاریخی وجود دارد که بازدید از آن خالی از لطف نیست. یکی دیگر از اماکن گردشگری مشهد نزدیک چشمه گیلاس، کوه عمارت است که می توانید از آن بازدید نمایید.

آدرس چشمه گیلاس مشهد: خراسان رضوی، مشهد، روستای چشمه گیلاس

مسیر رسیدن به چشمه گیلاس مشهد: جاده مشهد - قوچان، به سمت گلمکان سمت شرق جاده 

 

3- چشمه گراب مشهد به درمان شما می پردازد اگر...

 

چشمه های مشهد، چشمه گراب مشهد

 

«چشمه های مشهد» به دلیل داشتن خاصیت درمانی و ایجاد طبیعت بکر در اطرافشان مورد توجه گردشگران قرار می گیرد. چشمه گراب در 45 کیلومتری جنوب شرقی این شهر و در یک کیلومتری از شمال شرق عوارضی ملک آباد قرار دارد. این چشمه دارای دهانه های مختلف با اندازه ها و املاح معدنی مختلف هستند. بزرگترین دهانه آن مانند یک قله آتش فشانی کوچک با ارتفاع 20 متر روی تپه ای قرار دارد و در ابتدا با نگاه به آن حسی از ترس و دلهره را تجربه می کنید! اما نگران نباشید آب تنی در آن لذت بخش است. قطر این دهانه به 10 متر می رسد که فقط 7 متر آن دهانه اصلی چشمه است. از این دهانه گازهایی متصاعد می شود. یکی دیگر از جالب ترین دهانه های چشمه گراب دارای ارتفاع 70 متر است. آب چشمه گراب گرم است و با داشتن املاحی مانند یون سدیم کلرور، یون بی کربنات، کلسیم و منیزیم و سولفات خاصیت درمانی فوق العاده ای دارد. گراب از چشمه های آبگرم مشهد با خاصیت آب‌درمانی به شمار می رود.

 

چشمه در مشهد، چشمه گراب

اگر یک ساعت در آن آب تنی کنید چشمه گراب مشهد به درمان شما می پردازد. اگر یک ساعت در آن آب تنی کنید. در گذشته مردم بسیاری از بیماری ها را با آب این چشمه درمان می کردند. نکته مهم این است که آب چشمه گراب مشهد قابل شرب نیست، بنابراین فقط برای تسکین دردهای عضلانی، درمان زخم های پوستی و بیماری های مفصلی موثر است. از دیگر خواص این آب می توان به افزایش ترشحات بزاق و معده، صفرا و پانکراس اشاره نمود. دمای آب در فصول سال متغیر ولی خاصیت درمانی اش به قوت خود پایدار است. بنابراین بهترین زمان سفر و بازدید از این جاذبه دیدنی، بهار و تابستان است. با توجه به اینکه در نزدیکی این چشمه محیط کاملا بیابانی است و مناطق مسکونی وجود ندارد، گزینه مناسبی برای سفر انفرادی نیست و تا حد امکان سعی کنید به صورت گروهی به این محل بروید.

آدرس چشمه گراب: 45 کیلومتری جنوب شرقی مشهد، جاده سفید سنگ

 

4- آبشار آبگرم کلات از چشمه های مشهد با طبیعت بکر

 

چشمه مشهد، چشمه آبگرم کلات

 

آبگرم های اطراف مشهد با خاصیت آب درمانی توجه هر گردشگری را به سوی خود جذب می کنند. در برخی از آبگرم های مشهد امکانات رفاهی مناسب در نظر گرفته شده است. آبشار آبگرم کلات یکی دیگر از چشمه های مشهد است که به علت بزرگی و خروشان بودنش به عنوان آبشار خوانده می شود و در مسیر شهر کلات در روستای آبگرم قرار دارد. دمای آب آن به 30 تا 35 درجه سانتی گراد می رسد و ارتفاعش 15 متر است. آب این آبشار به سمت حوضچه های رودخانه هدایت می شود. رطوبت و آب و هوای بسیار مناسب این منطقه سبب شده فضای بکر و سرسبز در این اطراف پدید آید و به منطقه توریستی فوق العاده ای تبدیل شود.

بنابراین اگر شما هم دوست دارید در گرمای آفتاب در فصل تابستان از اتراق در منطقه ای دلنشین و پر از صدای طبیعت لذت ببرید، حتما پس از بازدید از جاهای دیدنی مشهد به آبشار آبگرم کلات هم سر بزنید. سر این آبشار دو کیلومتر بالا تر قرار دارد و از حرارت بیشتر برخوردار است.

بنابراین اگر شما هم کنجکاو هستید و دوست دارید سرچشمه را ببینید، به راحتی می توانید آن را دنبال کنید و در دل طبیعت پیاده روی کنید. از جاذبه های گردشگری مشهد که نزدیک این آبشار قرار دارد می توان به کاروانسرای شاه عباسی مربوط به عهد صفویان اشاره نمود که امروزه تنها بخش هایی از آن باقی مانده اما از شکوه و صلابتش کاسته نشده است. 

جاذبه های نزدیک آبشار آبگرم کلات: کلات نادری از مشهور ترین بخش های مشهد است که اغلب مشهدی ها نام آن را شنیده اند. جاذبه های گردشگری بسیاری در این بخش وجود دارد و از پیشینه تاریخی پرباری هم برخوردار هستند. از جمله این جاذبه ها می توان به کاخ خورشید، آبشار بابا رمضان، مسجد کبود گنبد، آبشار ارتکند، آبشار قره سو، جنگل پسته خواجه، خانه گبرها در سررود اشاره نمود. اگر شما هم تور مشهد را رزرو کردید حتما به جاذبه های کلات نادری سری بزنید. 

آدرس آبشار آبگرم کلات: مشهد، 75 کیلومتری جاده کلات، روستای آبگرم

 

5- چشمه سبز گلمکان! از چشمه های مشهد با کوهساری مخصوص پیاده روی

 

بکرترین چشمه های اطراف مشهد، چشمه سبز گلمکان

 

 

یکی دیگر از بکرترین چشمه های مشهد، در نزدیکی روستای گلمکان قرار دارد و به "چشمه سبز گلمکان " معروف است. دریاچه ای فوق العاده زیبا و چشم نواز که برای اغلب گردشگران تور مشهد آشنا است. این چشمه از زیباترین جاهای دیدنی مشهد است که در رشته های بینالود جا خوش کرده و در فصل زمستان منظره ای رویایی پدید می آورد. وسعت این چشمه مشهد به قدری بزرگ است که به 15 هکتار می رسد و از آب آن برای کشاورزی استفاده می شود. در چشمه سبز گلمکان ماهی های زیبایی وجود دارد.

 

چشمه سبز گلمکان در نزدیکی مشهد

 

در شاهنامه از چشمه سبز مشهد به عنوان "چشمه سو" یاد شده است و اما بشنویم از شهرتش در زمان های قدیم! در قدیم زرتشتیان آب این چشمه را مقدس می شمردند و در روایات، گفته شده که یزد گرد اول پادشاه ساسانی برای رفع بیماری اش به این محل آمده است. یکی دیگر از روایاتی که راجع به این محل گفته اند: " آمدن سیل و بیرون ریختن طلا از دل آن" است.  به هر حال چشمه سبز گلمکان با همه زیبایی هایش از گردشگرانی که به مشهد می آیند، استقبال می کند و منظره های زیبایی به شما نمایش می دهد. 

آدرس چشمه سبز گلمکان: 50 کیلومتری غرب مشهد

 

6- آب گرم کریز کاشمر یکی دیگر از چشمه های مشهد با خاصیت درمانی!

 

چشمه های آب گرم مشهد، چشمه کریز مشهد

 

چشمه های آب گرم مشهد در واقع یکی از بهترین و زیباترین جاذبه های دیدنی محسوب می شوند و سهم زیادی در جذب گردشگر دارند. این چشمه ها با داشتن رسوبات و ترکیبات شیمیایی فوق العاده از محبوبیت بیشتری برخوردار هستند. در مشهد نیز چشمه های آب گرم متنوعی وجود دارد که به عنوان مقاصد گردشگری سلامت انتخاب می شوند. اگر می خواهید کمی دورتر از مرکز شهر مشهد به آب گرم درمانی بپردازید، می توانید به سوی آب گرم کاریز کاشمر بروید. این چشمه مشهد با داشتن آب گرم و خاصیت درمانی برای بهبود بیماری های پوستی و عضلانی مناسب است و در گویش محلی آب گرم کریز کاشمر خوانده می شود.

چشمه کاریز در نزدیکی جاده آسفالت کریز قرار دارد و در فاصله 15 کیلومتری شهر ریوش و با فاصله 3 کیلومتری روستای کریز قرار دارد. خاصیت درمانی این چشمه مشهد شهره عام است و کم کم در فصل بهار گردشگران را به سوی خود می خواند. در اطراف چشمه کریز مشهد، دشت های زیبا و دره عمیقی وجود دارد که بازدید از آن خالی از لطف نیست. آب گرم کریز کاشمر از چشمه های اطراف مشهد مناظر زیبا و آرامش را به شما هدیه می دهد. اگر شما اهل روستا گردی باشید می توانید مشغول قدم زدن در این روستا شوید و از نزدیک نظاره گر زندگی روستاییان دلگرم کریز باشید.

 

7- چشمه آبگرم شهر کهنه قوچان

 

یکی دیگر از چشمه های اطراف مشهد، چشمه آبگرم شهر کهنه در نزدیکی قوچان است. این چشمه در سال 618 قمری و در زمان فرمانروایی مغول، مورد حمله قرار گرفت و سال‌ها بعد به دستور هلاکوخان آباد شد. چشمه آب گرم شهر کهنه خاصیت درمانی دارد و برای درمان انواع بیماری‌های پوستی، عضلانی و... بسیار مفید و اثربخش است. دمای آب این چشمه نسبتا بالاست و همین امر سبب گردشگران از نقاط مختلف به این منطقه شده است. 

آدرس چشمه آبگرم شهر کهنه: 12 کیلومتری غرب قوچان، 6 کیلومتری امامزاده سلطان ابراهیم (ع)

 

اگر شما هم با چشمه های آب گرم ایران علی الخصوص چشمه های مشهد آب گرم درمانی کرده اید و خاطره ای دل انگیز و تجربه ای ناب دارید، تجربه خود را از طریق درج کامنت با ما به اشتراک بگذارید. همچنین برای رزرو تور مشهد از تهران، تور مشهد از شیراز و تور مشهد از اصفهان با ما تماس بگیرید. 

وضعیت آب و هوا
خلاصه مقاله

چشمه های مشهد با داشتن خاصیت درمانی برای گردشگران شگفت انگیز است. اگر می خواهید آب درمانی با چشمه های مشهد را تجربه کنید این مقاله را بخوانید. چشمه گیلاس مشهد، آب گرم شاهان گرماب، چشمه گراب و آبشار آبگرم کلات 5 مورد از بکرترین چشمه های اطراف مشهد هستند. چشمه شاهان گرماب و چشمه گراب بهترین چشمه های آب گرم درمانی هستند و گردشگران زیادی از داخل و خارج از کشور برای آب درمانی به سوی چشمه های اطراف مشهد جذب می شوند.

انتشار :  6 اردیبهشت 1401 به روزرسانی :  10 بهمن 1402 نویسنده :   زهرا بادفرسا
تصاویر مرتبط
چشمه های مشهد، چشمه گراب مشهد
  • چشمه های مشهد، چشمه گراب مشهد
  • چشمه مشهد، چشمه آبگرم کلات
  • بکرترین چشمه های اطراف مشهد، چشمه سبز گلمکان
  • چشمه گیلاس از چشمه های اطراف مشهد
  • چشمه در مشهد، چشمه گراب
  • چشمه های مشهد با خاصیت آب گرم درمانی
  • چشمه آبگرم مشهد، آب گرم شاهان گرماب
  • چشمه گیلاس مشهد، از معروف ترین چشمه های مشهد
  • چشمه سبز گلمکان در نزدیکی مشهد
  • چشمه های آب گرم مشهد، چشمه کریز مشهد
  • چشمه های اطراف مشهد
  • no_image
اشتراک گذاری
درباره این مطلب دیدگاهی بنویسید
در رابطه با این مطلب دیدگاهی وجود ندارد