موزه احمد نادعلیان هرمز ( معرفی موزه و احمد نادعلیان بانی آن)

موزه-احمد-نادعلیان

موزه احمد نادعلیان در جزیره هرمز قرار دارد. این موزه ابتدا قرار بود محلی برای آموزش هنر‌های تجسمی به زنان جزیره باشد اما به دلیل مشکلاتی که پیش آمد این اتفاق نیفتاد. دکتر نادعلیان عزم خود را جزم کرد و با ایجاد موزه ای از آثار مختلف، بستری برای آموزش اهالی بومی و زنان جزیره هرمز به وجود آورد. در حال حاضر موزه احمد نادعلیان با نام هنرسرا نیز شناخته می شود. در مطلب پیش رو به طور مختصر به معرفی دکتر نادعلیان و موزه ایشان در جزیره هرمز می‌پردازیم. امیدواریم اطلاعاتی که به شما ارائه می‌دهیم انگیزه‌ای برای بازدید از این مکان باشند.

 

موزه احمد نادعلیان

 

بیوگرافی دکتر نادعلیان

 

احمد نادعلیان در سال ۱۳۴۲ شمسی در سنگسر سمنان به دنیا آمد. تحصیلات خود را تا مقطع دیپلم ادامه داد و در دوران دبیرستان از استعداد خود در هنر نقاشی آگاه شد. احمد نادعلیان در این زمان در نشریات مدرسه داستان‌های مصور و یا کاریکاتور طراحی می‌کرد. او به دانشکده هنرهای زیبا تهران رفت و در سال ۱۳۶۷ از این دانشگاه فارغ التحصیل شد. دکتر نادعلیان در تمام دوره‌های زندگی خود به ایران و هنر بومی مناطق مختلف آن علاقه داشت. در همین راستا به شهرهای مختلف ایران سفر کرد.

در سال ۶۷ به فرانسه رفت و در مراکز فرهنگی فرانسه به مطالعه درباره هنر ایران و جهان مشغول شد. پس از ۳ سال به انگلستان رفت و در آنجا مدرک دکترای فلسفه هنر در زمینه نقاشی و تزیینات دیواری را دریافت کرد. سپس به ایران بازگشت و در دانشگاه‌های هنر به تدریس پرداخت. شهرت دکتر نادعلیان در جهان بیشتر به خاطر آثار او در زمینه هنر محیطی می‌باشند. ایشان از سال ۱۳۷۵ با ایده حجاری بر روی سنگ در محیط طبیعت توانستند نمایشگاه‌ها و آثار محیطی بسیاری ایجاد کنند. دکتر نادعلیان با حجاری بر روی سنگ‌های رودخانه به صورتی که ماهیت و شکل کلی سنگ تغییر نکند، آثار زیبایی پدید آوردند.

این را نیز می پسندید: جاهای دیدنی قشم

 

موزه احمد نادعلیان در جزیره هرمز

 

دکتر نادعلیان در سال ۱۳۸۵ در جزیره هرمز فعالیت‌هایی را آغاز کردند. هدف اصلی ایشان این بود که گردشگران ایرانی و خارجی، جزیره هرمز و هنر بومی آن را بیشتر بشناسند. در این راستا تصمیم گرفت هنرکده‌ای ایجاد کند تا فرصتی مناسب برای زنان جزیره هرمز بوجود بیاید. متأسفانه سازمان میراث فرهنگی در این زمینه با ایشان همکاری نمی‌کردند. سرانجام احمد نادعلیان یک خانه متروکه را در جزیره هرمز تبدیل به موزه کرد تا علاوه بر نمایش آثار خود و زنان جزیره بتواند هنرجویان جدید را پرورش دهد.

در حال حاضر می‌توانید در موزه احمد نادعلیان جزیره هرمز، انواع آثار دکتر مانند عکس‌ها، حجاری‌ها بر روی سنگ، چیدمان‌ها، هنر سوزن دوزی زنان جزیره، نقاشی‌ها و طراحی‌های اهالی بومی، وسایل و ابزار ساده جزیره و... مشاهده کنید.

 

موزه احمد نادعلیان در دوران کرونا

 

به دلیل شیوع بیماری کرونا فعالیت موزه مانند گذشته نیست. با این حال اگر تعداد بازدید کنندگان ۵ نفر باشد می‌توانید با ماسک وارد موزه شوید و با رعایت فاصله گذاری اجتماعی از آثار دیدن کنید.

 

آدرس موزه احمد نادعلیان

۳ مسیر دسترسی به موزه وجود دارد:

جزیره هرمز در قشم

۱. از اسکله وارد کوچه روبروی تکیه مولا شوید، نقاشی‌های دیواری را دنبال کنید تا به موزه برسید.

۲. از ساحل شرقی وارد کوچه مجاور سفره خانه خاله فاطمه شوید، نقاشی‌های دیواری را دنبال کنید.

۳. از داخل شهر، از روبروی بانک ملی نقاشی‌های دیواری را دنبال کنید.

 

برای رزرو تور قشم با تورگردان همراه باشید. 

 

وضعیت آب و هوا
خلاصه مقاله

موزه احمد نادعلیان در جزیره هرمز قرار دارد. این موزه ابتدا قرار بود محلی برای آموزش هنر‌های تجسمی به زنان جزیره باشد اما به دلیل مشکلاتی که پیش آمد این اتفاق نیفتاد. دکتر نادعلیان عزم خود را جزم کرد و با ایجاد موزه ای از آثار مختلف، بستری برای آموزش اهالی بومی و زنان جزیره هرمز به وجود آورد. در حال حاضر موزه احمد نادعلیان با نام هنرسرا نیز شناخته می شود. در مطلب پیش رو به طور مختصر به معرفی دکتر نادعلیان و موزه ایشان در جزیره هرمز می‌پردازیم.

انتشار :  3 خرداد 1402 به روزرسانی :  4 مرداد 1402 نویسنده :   شیوا معین
تصاویر مرتبط
موزه احمد نادعلیان
  • موزه احمد نادعلیان
  • no_image
اشتراک گذاری
درباره این مطلب دیدگاهی بنویسید
3 دیدگاه در رابطه با این مطلب وجود دارد .
مرتضی
سلام.خسته نباشین.ممنون بابت مقاله های خوبتون.من رفتم قشم ولی این موزه تعطیل بود.برای کرونا تعطیل کردن یا ساعتای خاصی بازه؟.
خدنگیعفیفه خدنگی
سلام دوست عزیز. ممنون از توجهتون و اینکه به ما دلگرمی میدید. بله! متاسفانه در ایام کرونا هیچ چیز قابل پیش بینی نیست. باید پیش از رفتن به هر جاذبه ای با شماره تماس هایی که در مقاله گذاشتیم تماس بگیرید و از ساعت بازگشایی اطمینان حاصل کنید.
مرتضی
ممنون بابت پاسخگوییتون