دولاب قشم (همه آنچه پیش از رفتن باید بدانید)

دره-های-دولاب-قشم

دولاب قشم یا بندر دولاب یک روستای ساحلی در جزیره است. این روستا جزو جاهای دیدنی قشم می‌باشد. علت نام گذاری روستا می‌تواند وجود چاه‌های آب شیرین باشد که با دولاب (دلو) آب چاه را به سطح زمین می‌رساندند. این روستای ساحلی متعلق به بخش شهاب قشم و دهستان دولاب است که در شرق باسعیدو قرار دارد. جمعیت دولاب قشم به ۱۲۸۱ نفر می‌رسد که بسیاری از این افراد دارای تحصیلات دانشگاهی می‌باشند.

 

بندر دولاب قشم

 

دولاب قشم کجاست؟

 

دولاب یکی از جاهای دیدنی قشم است که در ۱۰۰ کیلومتری شهر قرار دارد و از شرق با روستای سرریگ، از غرب به روستای تم گس، از شمال به خلیج فارس و از جنوب به غار نمکدان قشم منتهی می‌گردد. فاصله دولاب تا قشم نسبتاً زیاد است اما این موضوع تأثیری بر امکانات آموزشی روستای دولاب ندارد. بسیاری از ساکنین این روستا در دانشگاه تحصیل کرده‌اند و به این ترتیب سطح سواد ساکنین با دیگر روستاهای جزیره قابل مقایسه نیست. در این روستا مدرسه‌های ابتدایی، راهنمایی، متوسطه و پیش دانشگاهی برای دختران و پسران وجود دارد.

 

مردم دولاب قشم

 

مشاغل مردم در دولاب قشم

مردم دولاب جزیره قشم مانند بسیاری دیگر از روستاهای این جزیره، زندگی خود را متکی به دریا می‌دانند. بسیاری از افراد به شغل صیادی مشغول هستند. از آنجایی که بزرگترین کارگاه لنج سازی جزیره، در کنار این روستا قرار دارد، تعداد زیادی از ساکنین دولاب در کارگاه لنج سازی مشغول به کار می‌باشند. این روستا دارای ۵۰ فروند لنج ماهیگیری، قایق باری و… می‌باشد اما اسکله ندارد.

تعداد قابل توجهی از اهالی روستای دولاب قشم نیز به عنوان معلم به جامعه خدمت می‌کنند. از آنجایی که گردشگران همیشه به این روستا سر می‌زنند بازار دولاب قشم هم یکی از منابع درآمد روستاییان است. در این بازار می‌توان صنایع دستی و لباس‌های محلی جزیره را جستجو کرد.

 

مردم دولاب قشم

 

آدرس روستای دولاب قشم

جزیره قشم، شهرستان قشم، بخش شهاب، روستای دولاب

 

برای رزرو تور قشم با تورگردان همراه باشید. 

 

وضعیت آب و هوا
خلاصه مقاله

دولاب قشم یا بندر دولاب یک روستای ساحلی در جزیره است. این روستا جزو جاهای دیدنی قشم می‌باشد. علت نام گذاری روستا می‌تواند وجود چاه‌های آب شیرین باشد که با دولاب (دلو) آب چاه را به سطح زمین می‌رساندند. این روستای ساحلی متعلق به بخش شهاب قشم و دهستان دولاب است که در شرق باسعیدو قرار دارد.

انتشار :  3 خرداد 1402 به روزرسانی :  4 مرداد 1402 نویسنده :   شیوا معین
تصاویر مرتبط
مردم دولاب قشم
  • مردم دولاب قشم
  • بندر دولاب قشم
  • مردم دولاب قشم
اشتراک گذاری
درباره این مطلب دیدگاهی بنویسید
در رابطه با این مطلب دیدگاهی وجود ندارد
مقالات مرتبط