پارک ملی چهل بازه مشهد از بزرگ ترین جاهای دیدنی مشهد

پارک-چهل-بازه-مشهد-تورمشهد-تورگردان 22

پارک ملی چهل بازه مشهد از بزرگترین جاهای دیدنی مشهد است. محال است شما هم به مشهد سفر کنید و تور مشهد را رزرو کرده باشید، اما به پارک ملی چهل بازه مشهد سر نزنید. این پارک که مدتی است به بهره برداری رسیده در نزدیکی نمایشگاه بین المللی مشهد و در چند قدمی ییلاقات طرقبه شاندیز قرار دارد. پارک چهل بازه مشهد از وسعتی نزدیک به ۱۱۵ هکتار برخوردار است و رودخانه ای به نام چهل بازه در میان آن جریان دارد. این رودخانه از مفرح ترین و زیباترین المان های پارک به شمار می رود. بیشتر گردشگران در دوسوی آب تجمع می کنند و از هوای پاک و مناظر زیبا لذت می برند. مشاهده تصاویر پارک چهل بازه مشهد قبل از رفتن به آن خالی از لطف نیست. به دلیل برخورداری از پوشش گیاهی و عنصر آب در این وسعت زیاد نقش زیادی در کاستن از آلودگی شهری مشهد داشته و در این خصوص به کمک پارک وکیل آباد در آن سویِ دیگر بلوار وکیل آباد آمده است. 

 

پارک چهل بازه مشهد

 

پارک چهل بازه مشهد از جاهای دیدنی مشهد  و از مراکز تفریحی و گردشگری شهر قلمداد می‌شود و کم کم در حال جا باز کردن در میان شهروندان مشهدی و گردشگرانی است که از نقاط مختلف کشور  تور مشهد  را بر می‌گزینند. در فضای سبز پارک چهل بازه مشهد انواع درختان بلند سایه دار و گل کاری‌های زیبا و خاص وجود دارد. این پارک از طراحی مدرن و پیشرفته در زمینه باغ سازی برخوردار است.  چهل بازه مشهد دارای بخش‌های تفریحی، دریاچه مصنوعی و امکان استقرار در کنار دریاچه ای کم عمق، امکاناتی برای اتراق و اقامت، رستوران‌ها و کافی شاپ‌های متعدد متناسب با سلیقه و ذائقه افراد، چایخانه، طرح‌های گردشگری، مجموعه آبی، پیست اسکی، تاسیسات رسوب گر، مخزن‌های ذخیره آب، کانال‌های ارتباطی برای پیاده روها، پل‌های زیبا است. تراموای سبک و زمین‌های ورزشی متعدد در مناطقی همچون بلوار معلم( حدود ۲۵۰۰ متر زمین) و در بلوار نمایشگاه (حدود ۲۵۰۰ متر زمین ) با تجهیزات کامل ورزشی و بازی از امکانات گردشگری پارک چهل بازه هر گردشگری را به سوی خود جذب می کند. وجودِ مسیر دوچرخه سواری و مسیر پیاده روها در کنار پارکینگ‌های ورودی در بلوار نمایشگاه، شهرک ارمغان، بلوار مسجد و بلوار وکیل آباد رفت وآمد به این پارک ملی و پهناور را آسان کرده است.

 

پارک چهل بازه مشهد

 

مدیریت شهری مشهد بعد از سال‌ها فراز و فرود بالاخره تصمیم گرفت این منطقه وسیع را به پارک و منطقه گردشگری اختصاص دهد. این منطقه وسیع که بافت‌ها خیابان‌های متعددی از مشهد را در خود جای داده، از امتیازات پارک ملی چهل بازه محسوب می‌شود. پارک چهل بازه به زودی به یکی از منحصر به فردترین اماکن تفریحی کشور تبدیل خواهد شد. بین ۶۰ تا ۷۰ درصد پارک ملی چهل بازه به فضای سبز و پوشش گیاهی اختصاص دارد و با گذشت زمان با بزرگ شدن نهال‌ها و درخت‌های این پارک به جنگلی در میان شهر مشهد تبدیل خواهد شد. عکس پارک چهل بازه در مشهد نشان می‌دهد، معماری و نظم به کار رفته در طراحی این پارک فوق العاده زیبا و منحصر به فرد است. پارک چهل بازه به عنوان پارک مصنوعی مشهد یکی از بهترین پارک ها است که توجه را خود جلب می کند.

 

 

برای رزرو و مشاهده تور مشهد از کرمانشاه 

کلیک کنید

 

پارک چهل بازه مشهد

 

طراحی و معماری پارک چهل بازه مشهد

 

آیا می‌دانستید بوستان چهل بازه مشهد به ۸ زون تقسیم شده است؟ پلان معماری بستر پارک چهل بازه از جاهای دیدنی مشهد، در محدوده 100 هکتاری به پهنه طولی، در آغاز به ۸ قسمت یا ۸ زون تقسیم شده است. تقریبا در مرکز هر زون یک کاسه یا دریاچه با بیشترین عمق تا کف بستر تعبیه شده است. تراز لبه این دریاچه‌ها، همسطح متوسط هر قسمت (زون) در اتوبان امام علی مشهد بوده است. وسعت هر دریاچه یا کاسه آبگیر حدود ۱.۵ تا ۴ هکتار، بسته به وسعت هر قسمت (زون) است. اختلاف سطح و فاصله هر دریاچه با دریاچه بالادست و پایین دست به‏ صورت پله ‌ای، شیب ‌دار، آبشار و طرح‌های دیگر به هم مرتبط می‌شود. بوستان چهل بازه از جمله بوستان هایی است که گردشگران بسیاری را به خود جذب می کند. 

در حاشیه‌های بیرونی و محیطی پارک، زمین‌هایی کوچک و ورزشی شکل گرفته که مردم محل در آن به ورزش و تشکیل تیم‌‌های محلی بسکتبال و والیبال مبادرت می‌ورزند. در جعبه‌‌های داخلی و نزدیک به زمین‌‌های ورزشی، در بدنه دیگر تپه ماهورها، پارک‌هایی برای کودکان پیش بینی شده که حد فاصل زمین‌های ورزشی و پارک‌های کودک را تونل‌هایی در دل تپه به هم ربط می‌دهد. این پارک هم مانند سایر مکان های دیدنی مشهد گردشگران زیادی را به خود جذب می‌کند. اغلب گردشگران مایل هستند، پس از بازدید از جاهای دیدنی مشهد و در اواخر روزهای سفر خود، سری به بازارهای مشهد بزنند و برای عزیزانشان سوغات تهیه کنند. ما در مقاله " بازار های مشهد " به معرفی جامع و کامل مراکز خرید مشهد پرداخته ایم. مطالعه این مقاله به شما کمک می کند بیشتر با مراکز خرید آشنا شده و لوازم باکیفیت خریداری کنید.

 

پارک چهل بازه مشهد جاهای دیدنی مشهد

 

امکانات بزرگ ترین پارک مشهد (پارک چهل بازه مشهد)

بوستان چهل بازه مشهد در هر قسمت (زون) پارک مشهد و در پهنه کنار دریاچه‌ها بخش‌هایی گردشگری و فرهنگی مثل نمایشگاه گل و گیاه، تالار شهر، فرهنگ سرا، برج چشم انداز، هتل چهل ستاره، ورزشگاه، رصد خانه، باغ وحش، بازارهای روز و دریاچه‌ها و ساختمان‌های مختلف شکل گرفته اند. در دریاچه‌‌های مختلف پارک چهل بازه مشهد اسکله‏‌های قایقرانی اسکی روی آب، ماهیگیری، و تفریحاتی از این دست برنامه ریزی شده است. رستوران‌ها و کافه‌ها و تریاها در جای جای پارک مشهد برای پاسخگویی به نیاز گردشگران جای می‌گیرد. در نزدیکی پارک چهل بازه مشهد زمین ورزشی 2500 متری ساخته شده است. بنابراین پارک چهل بازه از جمله پارک هایی است که امکانات کامل دارد. لذا این پارک عنوان "ملی" را به خود اختصاص داده است.  پارک ملی چهل بازه در منطقه فارق التحصیلان قرار دارد.

مشهد جاهای دیدنی بسیاری دارد، افرادی که تور مشهد از تهران یا تور مشهد از اصفهان، یا تور مشهد از شیراز، یا تور مشهد از شهر خودشان رزرو می‌کنند، از پارک چهل بازه و سایر جاهای دیدنی مانند: چشمه ها و مناطق بکر بازدید کنید. 

کسب اطلاعات بیشتر در مورد: 5 مورد از بکرترین چشمه های مشهد را بشناسید!

این پارک از منظر معماری، فارغ از زون بندیِ ارتفاعی و اختلاف سطح دریاچه‏‌ها، از نظر دکوراسیون شهری و المان‌ها و تندیس‌ها و دیگر زمینه‌ها، دارای هویتی یکپارچه است. چهره شیب این پارک، با نور آبی دریاچه‌‌ها و تاورهای بلند ورودی‌ها، چراغ‌‌ها و پروژکتورهای موضعی، چهره‌ ای نمایان از پایین و از آسمان پیدا می‌کند.

 

 

پارک چهل بازه مشهد

 

جاذبه های گردشگری نزدیک به کال چهل بازه

اگر تور مشهد انتخاب شماست، می توانید به باغ چهل بازه مشهد بروید و از آن بازدید نمایید. خوشبختانه این پارک در نزدیکی جاذبه های گردشگری بسیاری قرار دارد که می توانید به آن ها سر بزنید:

1- رود پارک

2- کوهستان پارک

3- باغ وکیل آباد

4- پیست اسب سواری ارشاد

5- باغ وحش وکیل آباد

6- شهربازی وکیل آباد

این جاذبه ها از معروف ترنی جاذبه های توریستی و تفریحی مشهد به شمار می رود که در نزدیکی کال چهل بازه قرار دارد. مسیر دسترسی به این جاذبه ها با آتوبوس و مترو فراهم است. 

 

رزرو تورهای ارزان قیمت مشهد با مقایسه قیمت

 

تالار بزرگ شهر مستقر در پارک چهل بازه با ظرفیتی حدود هفت تا هشت هزار نفر برای مسابقات و کنسرت ‌ها در دل پارک و حد میانی دریاچه‌ ها، هتل بزرگ با ۲۰۰ اتاق در ۲۰ طبقه در غربی ‏ترین نقطه پارک نزدیک به میدان نمایشگاه، با چشم انداز سرتاسری از پارک، همچنین رستورانی بزرگ و یک تریا در مجاورت هر دریاچه به همراه دو کمپینگ برای چادر زدن و اقامت صحرایی در حاشیه پارک در طرح برنامه ریزی شده است.

پیش بینی شده حدود ۵۰۰۰ پارکینگ خودرو در طرح جای بگیرد. همچنین در قالب پارکینگ های زیر سطحی و همچنین طراحی رینگ های مناسب جهت حرکت سواره رو و خدمات اضطراری در حاشیه محور بلوار امام علی احداث گردد.

 

آدرس پارک ملی چهل بازه مشهد

پارک ملی چهل بازه از شرق به میدان قائم (روبروی دانشگاه پیام نور مشهد)، از شمال به بلوار امام علی، از جنوب به بلوار معلم و محله های مسکونی و از غرب به بلوار نمایشگاه و میدان نمایشگاه بین المللی مشهد می رسد. بنابراین آدرس پارک چهل بازه مشهد بسیار دقیق و دسترسی به آن کاملا آسان است.

 

برای رزرو تور ارزان مشهد و تورهای لحظه آخری با تورگردان همراه باشید.

 

 

 

 

 

وضعیت آب و هوا
خلاصه مقاله

پارک ملی چهل بازه مشهد از جاهای دیدنی مشهد در نزدیکی طرقبه است. پارک ملی چهل بازه مشهد معروف ترین پارک مشهد در تور مشهد است که به گردشگران توصیه می شود به این پارک 115 هکتاری و رودخانه چهل بازه سر بزنند. پارک ملی چهل بازه مشهد از پروژه های عظیم ملی در شهر مشهد و حتی کشور است. این پارک که مدتی است به بهره برداری رسیده در نزدیکی نمایشگاه بین المللی مشهد و در چند قدمی ییلاقات طرقبه شاندیز است. پارک چهل بازه مشهد از وسعتی نزدیک به ۱۱۵ هکتار برخوردار است و رودخانه ای به نام چهل بازه در میان آن جریان دارد.

انتشار :  12 اردیبهشت 1401 به روزرسانی :  12 بهمن 1402 نویسنده :   سحر علیزاده
تصاویر مرتبط
پارک چهل بازه مشهد
  • پارک چهل بازه مشهد
  • پارک چهل بازه مشهد
  • پارک چهل بازه مشهد جاهای دیدنی مشهد
  • پارک چهل بازه مشهد
  • پارک چهل بازه مشهد
  • پارک-چهل-بازه-مشهد-تورمشهد-تورگردان 22
اشتراک گذاری
درباره این مطلب دیدگاهی بنویسید
2 دیدگاه در رابطه با این مطلب وجود دارد .
Rezq
الان خیلی سرسبزترو باصفاتر شده پارک چهل بازه، شلوغ تره، ما هر هفته میریم
سعید
کال قدیمی مشهد شده پارک چهل بازه چه جالب