ابنیه های تاریخی زاوه

اب انبار نجف خان

شهرستان زاوه یکی از شهرستان های خراسان رضوی است که تا سال 1387 جز شهرستان تربت حیدریه محسوب شد. زاوه از شمال با شهرستان فریمان و تربت جام و از غرب با شهرستان تربت حیدریه و از جنوب با رشتخوار و خواف و از شرق به شهرستان باخرز منتهی می شود. خوشبختانه این شهرستان از دوره های مختلف تاریخی یادگاری های بسیاری را در خود جای داده است و گردشگرانی که تور مشهد را رزرو می کنند، می توانند به بازدید از آن ها بپردازند. ایا شما هم دوست دارید ببینید ابنیه های تاریخی زاوه تا چه حد توجهتان را به خود جلب می کند؟ پس نگاهی به این لیست بیندازید و در انتها تجربه خودتان را برای ما کامنت کنید تا با هم بیشتر به بررسی بپردازیم.

 

 آب انبار نجف خان

 

آب انبار نجف خان، ابنیه های تاریخی زاوه

 

اولین ابنیه تاریخی زاوه که در این بخش قصد معرفی آن را داریم آب انبار نجف خان است. این آب انبار از عهده فشاریه به یادگار مانده است.  در گذشته آب انبارها نقش مهمی در تامین آب داشتند و در مناطق گرم و خشک احداث می شدند. آب انبار نجف خان از قدیمی ترین ابنیه های تاریخی زاوه است که تاریخ ساخت آن به 821 هجری قمری باز می گردد. این آب انبار به دست فردی به نام "نجف قلی خان" احداث شده است و در کنار آن مسجدی وجود دارد که سال ساخت آن به 821 ه.ق است. نجف قلی خان از خان های بزرگ دولت آباد بوده است و در لشگر کسی نادرشاه افشار به هرات خدمت های بسیاری داشته است. از این رو نادرشاه 7 بلوک از جلگه زاوه را به او می دهد و وی قلعه بزرگی در آن می سازد. امروزه این قلعه از توریستی ترین قلعه های تاریخی زاوه محسوب می شود. آب انبار نجف قلی حان دارای یک گنبد و پا مخزن و راهرو با 16 پله است. شکل هندسی مخزن مستطیل است و محل ذخیره آب بسیار بوده است.

 

آرامگاه سلطان سلیمان

 

ارامگاه سلطان سلیمان، ابنیه های تاریخی زاوه

 

بقعه سلطان سلیمان زاوه در روستای سلطان سلیمان قرار دارد و هنوز بافت سنتی و قدمی خود را حفظ کرده است. این آرامگاه در 65 کیلومتری شرق تربت حیدریه در زاوه قرار دارد. مساحت این آرامگاه به 100 متر می رسد و ارتفاعی کمتر از 12 متر دارد. گتبدی زیبا و کاملا ساده روی چهار گوشه آن قرار دارد که اخیرا مورد بازسازی قرار گرفته است. پایه های ساختمان از جنس سنگ و گج است و در سمت چپ درب " سوره نصر" و " ایه الکرسی" حک شده است. داخل امامزاده ضریح فلزی و یک حجره کوچک دیده می شود که با مقرنس کاری تزئین شده است.

 

تپه پیرمراد از تاریخی ترین تپه زاوه

 

یکی دیگر از ابنیه های تاریخی زاوه "تپه پیرمراد" است. قدمت این تپه به قرن 10 هجری باز می گردد و در سال 1383 به ثبت ملی رسده است. تپه پیرمراد در جلگه زاوه قرار دارد و در گذشته بناهای زیادی را در اطراف خود جای داده بود که امروزی اثری از آنها نیست.

 

حمام قدیمی نجف خان

 

حمام نجف خان زاوه

حمام قدیمی نجف خان از مشهورترین ابنیه های تاریخی زاوه است و قدمت آن به دهه یازده هجری قمری باز می گردد. گردشگرانی که تور مشهد از تهران را رزرو می کنند می توانند از این حمام قدیمی بازدید کنند. حمام نجف قلی خان زاوه اطلاعات خوبی در مورد سبک زندگی گذشته مردم این منطقه در اختیار شما می گذارد. این حمام دارای باغی با مساحت نزدیک به 400 متر با طول 23 و عرض 18 است که به عنوان آثار ملی به ثبت رسیده است.

 

 خانه آخوند ملا عباس

 

خانه ملاعباس، ابنیه های تاریخی زاوه

خانه آخوند ملا عباس راشد تربتی در روستای " کاریزک ناگهانی " قرار دارد. ملا عباس یکی از شخصیت های مشهور این منطقه بود و امروزه به عنوان منطقه ای توریستی و گردشگری شهرت بیشتری کسب کرده است. ملا عباس راشد تربتی در سال 1250 در این روستا متولد شد و از واعظان و عارفان قرن 13 و 14 بودند. ایشان اهل کشف و کرامت بوده است و در سال 1322 در تربت حیدریه فوت کرد و در مشهد در صحن آزادی در حرم امام رضا (ع) به خام سپرده شد. خانه شیخ عباس راشد در دوره قاجار ساخته شد و دارای دو بخش اندرونی و بیرونی است که مساحت 300 متر را به خود اختصاص داده است. سقف خانه به صورت گنبدی ساخته شده است.

 

 

وضعیت آب و هوا
خلاصه مقاله

زاوه از شهرستان های خراسان رضوی با 70 هزار نفر جمعیت است که با شهرستان های فریمان و تربت جام و تربت حیدریه و رشتخوار همسایه است. ابنیه های تاریخی متعلق به دوران های مختلف در این شهرستان دیده می شود و گردشگران بسیاری را متعجب می کند.

انتشار :  3 خرداد 1402 به روزرسانی :  4 مرداد 1402 نویسنده :   سحر علیزاده
تصاویر مرتبط
آب انبار نجف خان، ابنیه های تاریخی زاوه
  • آب انبار نجف خان، ابنیه های تاریخی زاوه
  • ارامگاه سلطان سلیمان، ابنیه های تاریخی زاوه
  • حمام نجف خان زاوه
  • خانه ملاعباس، ابنیه های تاریخی زاوه
اشتراک گذاری
نظرات کاربران
در رابطه با این مطلب دیدگاهی وجود ندارد