معرفی ابنیه های تاریخی باخرز

مالین

باخرز یکی از شهرهای شمال شرقی استان خراسان رضوی است که به از شمال به تربت جام و از شرق به تایباد و از جنوب به شهرستان خواف و از غرب به شهرستان زاوه منتهی می شود. گردشگرانی که عازم تور مشهد هستند می​توانند به بازدید از ابنیه های تاریخی باخرز هم بپردازند. پیشینه تاریخی باخرز به دوره حکومتی پادشاهان مختلف باز می گردد. این شهر در دوره هخامنشیان، اشکانیان و ساسانیان اداره شده است و در قرن 7 هجری قمری گرفتار حمله مغولان شد و پس از آن مورد حمله تیمور لنگ قرار گرفت و یادبودهای بسیاری را از دوره​های مختلف در خود جای داده است. ابنیه های تاریخی باخرز حرف های زیادی برای گفتن دارند، کافی است گوش سپارید و به سوی آن روانه شوید. برای رفتن به باخرز کافی است تور مشهد را با هتل دلخواهتان رزرو کنید و فرصتی چند را به بازدید از آثار تاریخی اختصاص دهید.

 

شهر تاریخی مالین

 

شهر تاریخی مالین، ابنیه های تاریخی باخرز

 

تپه​های بسیاری بر شهر باخرز مسلط هستند و یکی از تاریخی ترین ابنیه های این شهر "مالین" نام دارد. در قدیم این تپه رونق خوبی داشته و دور تا دور آن دیواری مانند دایره وجود داشته است و امروزه تنها ابنیه و آثاری چند از آن برجای مانده که علاقه مندان به تاریخ را به سوی خود می کشاند. مالین مرکز اداره سایر روستاهای اطراف بوده است. با توجه به اینکه در باخرز روستاهای زیادی وجود داشته، در سده چهارم هجری برای اداره امور روستاهای اطراف حکمرانان، این منطقه را مرکز حکومت قرار داده بودند.

 

مسجد تاریخی مالین

مسجد مالین، ابنیه های تاریخی باخرز

 

مسجد تاریخی مالین به دوره 4 هجری قمری باز می گردد که در اواخر دوره صفوی و آغاز دوره قاجار احداث شده است. این مسجد  در گورستان مالین قرار دارد که با عنوان مسجد و مزار شیخ عبدالله خوانده می شود. در متون تاریخی احتمال می رود شیخ عبدالله شهاب الدین عبدالله باشد که از عرفای باخرز است و در سال 827 هجری قمری در گذشته است. این مسجد کاملا ساده است و گچبری های زیبایی در مهراب دارد که توجه گردشگران را به خود جذب می کند.

 

آب انبار کهنه ریزه تاریخی باخرز

آب انبار کهنه ریزه مالین، ابنیه های تاریخی باخرز

یکی دیگر از ابنیه های تاریخی باخرز، آب انباری است که در دوره قاجار بنا شد. این بنا به ثبت رسیده و جز آثار ملی ایران به شمار می رسود. بازدید از آب انبار تاریخی باخرز به عنوان آثار ملی ثبت شده خالی از لطف نیست. جاهای تاریخی باخرز فرهنگ کهن این خطه را به نمایش می گذارد و برای آشنایی با اقلیم و سبک زندگی بومیان این شهر می​ توانید آب انبارها را مورد بازدید قرار بدهید. ارتفاع آب انبار باخرز به 20 الی 25 متر می رسد و در گذشته برای ذخیره سازی آب از آن استفاده می شد. آب انبار کهنه ریزه در روستای ریزه قرار دارد که از سه بخش مختلف سردر، پلکان و پاشیر تشکیل شده است. مخزن این آب انبار توسط قنات پر می شد. معماری این آب انبار به قدری زیبا و سنتی است که در اولین نگاه توجه شما را به خود جذب می کند.

 

بند استای و قلعه سنگی

بند استای باخرز

ابنیه های تاریخی باخرز کم نیست و یکی دیگر از تاریخی ترین ابنیه های تاریخی این شهر بند استای است. دره استای یا تنگل دره که در باخرز قرار دارد، پوشش گیاهی زیادی اعم از درختان میوه و درختان جنگلی دارد و به طور کلی منطقه ای کوهستانی با آبگیری به نام استای را شامل می شود. در نزدیکی بند استای بقایای قلعه ی سنگی وجود دارد که در سده هفتم هجری پناهگاه امنی برای روستانشنیان این محل بوده است. برای بازدید از قلعه سنگی و بند استای می توانید به 45 کیلومتری باخرز بروید و از دیدن این آثار تاریخی لذت ببرید.

وضعیت آب و هوا
خلاصه مقاله

معرفی ابنیه های تاریخی باخرز به شما کمک می کند بیشتر با فرهنگ و آداب رسوم مردم باخرز آشنا شوید و هنگام رزرو تور مشهد به راحتی به بازدید از آثار تاریخی این خطه بپردازید. اگر در این خطه خشک و کوهستانی قدم بزنید، همواره یاد فرهنگ کهن مردمی می افتید که با مشقت روزگاری دشوار را سپری کردند و اکنون تنهای یادی از آنها باقی مانده است. آری تاریخ یادواره اداب و رسومی است که امروزه فراموش شده است. ابنیه های تاریخی باخرز حرف های زیادی برای گفتن دارند، کافی است گوش سپارید و برای بازدید از آن ها آماده شوید.

انتشار :  3 خرداد 1402 به روزرسانی :  4 مرداد 1402 نویسنده :   سحر علیزاده
تصاویر مرتبط
بند استای باخرز
  • بند استای باخرز
  • مسجد مالین، ابنیه های تاریخی باخرز
  • شهر تاریخی مالین، ابنیه های تاریخی باخرز
  • آب انبار کهنه ریزه مالین، ابنیه های تاریخی باخرز
اشتراک گذاری
نظرات کاربران
در رابطه با این مطلب دیدگاهی وجود ندارد