اقامتگاه رایگان در مشهد؛ معرفی اسکان رایگان در حرم تا اقامتگاه‌های بسیار ارزان

اقامتگاه رایگان در مشهد

محل اقامت رایگان در مشهد یا اسکان رایگان- در مجله تورگردان کمک‌تان می‌کنیم تا محل اقامت کم هزینه یا خیلی ارزان در مشهد پیدا کنید و هر چه سریع‌تر و با کمترین هزینه‌ها بتوانید جایی اسکان پیدا کنید.اما فرآیند رزرو اقامتگاه رایگان را پشتیبانی نمی‌کنیم. شاید شما هم زمزمه اسکان رایگان و شبانه زائران در حرم را شنیده باشید. در کل، اقامت رایگان در حرم امام رضا از ساعت‌ 10 شب تا 5 صبح امکان‌پذیر است و هر فرد تنها تا سه شب می تواند از آن برخوردار شود. اگر تمایل دارید خوابیدن در جوار علی‌بن‌موسی‌الرضا را تجربه کنید، شرایط ثبت‌نام را در ادامه خواهیم گفت. اگر در داخل شهر بخواهید اسکان رایگان داشته باشید، زائر سراها و اگر بخواهید کمی هزینه کنید، هتل‌ های ارزان با 3 وعده غذا، مناسب اند. در صورتی که چادر مسافرتی دارید، پارک‌های مسافر مشهد مثل کمپ غدیر و کمپ پارک وحدت را پیشنهاد می‌کنیم. هر کدام از روش‌های اقامت و اسکان رایگان و بعضا ارزان را در ادامه به تفکیک بررسی کردیم. اگر سوالی دارید، از بخش نظرات همین مطلب با کارشناسان ما در تماس باشید.

فهرست مطالب

اقامت رایگان در مشهد واقعا ممکن است؟

 

در سال 1403 هم به روال سابق می‌توانید در حرم اقامت شبانه داشته باشید ولی همیشه از قبل استعلام بگیرید چون این اقامت بعضی از ایام سال کنسل می‌شود.


وقتی اسم اقامتگاه رایگان و ارزان می‌آید، خیلی‌ از مسافران سایت تورگردان تصور می‌کنند که در هتل مجانی مشهد اقامت خواهند داشت و می‌توانند برای چند روزی مهمان باشند. این شرایط برای زیارت اولی‌هاست که در زائر سرای نزدیک حرم از چنین خدماتی برخوردار می‌شوند. در صورتی که سایر مسافران مثل خانواده‌ها یا کاروان‌های مختلف از سایر استان‌ها می‌توانند فقط خدمات اسکان شبانه زائران را در مهمانسراها دریافت کنند. البته در طرح‌ قبلی اسکان رایگان روزانه حرم (برای زائران و نیز مجاوران مشهدی) می‌توانستید از ساعت 14 الی 17 نیز فرصتی برای استراحت داشته باشید. 


در بخش زیر، ابتدا طرح اقامت رایگان در حرم را بررسی می‌کنیم. سپس، زائرسرا و زائرشهر رضوی با قیمت بسیار پایین نسبت به هتل‌های ارزان مشهد را معرفی می‌کنیم. در نهایت به پارک‌های مسافر، سپس به هتل‌های به‌صرفه و با قیمتی بسیار پایین اشاره‌ می‌کنیم.
 

طرح اسکان رایگان شبانه و روزانه حرم مطهر رضوی

 

اگر تمایل به شب‌مانی و خوابیدن در حرم داشته باشید، محل اقامت رایگان در مشهد الرضا در یکی از رواق‌ها برای خانم‌ها و در رواقی دیگر برای آقایان فراهم است. به مدت 3 شب می‌توانید از ساعت 10 تا 5 صبح در حرم اسکان داشته باشید. 7:30 صبح بیدارباش است.  


شرایط اصلی اسکان شبانه

 

  • ارائه کارت ملی
  • مدت اسکان: 3 شب است.
  • فقط برای زائرین با کد ملی غیرمشهدی 

محل ثبت نام برادران و خواهران هم به صورت زیر است:
 

محل ثبت‌نام برادران:

  • بست شهید نواب صفوی، ورودی حر یک (جنب مدرسه عباسقلی خان)
  • محل خواب و استراحت رایگان پس از ثبت نام: رواق دارالمرحمه

 

محل ثبت‌نام خواهران:

  • بست شهید نواب صفوی، روبروی باب السلام، اتاق 105
  • محل خواب و استراحت رایگان بعد از ثبت نام: رواق حضرت زهرا (س)
  • ساعت شروع استراحت شبانه از 22 (سه شنبه شب‌ها و پنجشنبه شب‌ها بعد از برگزاری مراسم دعا)


استراحت روزانه (هم برای زائرین و هم مجاورین مشهدی)

 

  • برای برادران: صحن پیامبر اعظم (ص)، جنب ایوان ولی عصر (عج)، اتاق 105
  • برای خواهران: بست نواب صفوی، رواق حضرت زهرا (س)
  • ساعت مراجعه و استراحت: از ساعت 14 الی 17


محل استحمام زائران در حرم رضوی (شبانه روزی، برادران و خواهران)

 

  • سرویس بهداشتی شماره یک واقع در خروجی صحن غدیر
  • سرویس بهداشتی شماره چهار واقع در خروجی صحن کوثر
  • سرویس بهداشتی شماره پنج واقع در صحن امام مجتبی (ع)
     

زائر سرا و زائر شهر برای اقامت رایگان در مشهد

 

آدرس زائرسرای رضوی: مشهد، انتهای بلوار چمن، نبش چمن 99 

شماره تلفن زائر سرای امام رضا: 1460 (بدون پیش شماره)

آدرس زائرشهر رضوی: ورودی مشهد، ابتدای شهرک طرق، مقابل کارخانه قند

شماره تلفن زائرشهر رضوی: 05133238000

 

در شرایط فعلی، اولین گزینه‌ای که برای اقامت بدون هزینه یا مجانی، پیش روی زائر اولی‌ها بوده؛ بعد از حرم زائرسرا و زائرشهر است. این محل‌های اسکان فقط برای همین افراد رایگان است. افرادی که زیارت اولی محسوب نمی‌شوند، با کمترین هزینه‌ها می‌توانند به همین اماکن اقامتی دسترسی داشته باشند. برای اطلاع از شرایط دقیق‌تر زائر سرا و زائر شهر با سامانه ملی 1460 تماس بگیرید یا وارد سامانه رزواسیون به آدرس اینترنتی https://zaer.razavi.ir/ شوید. 

 

سایت رزرو زائر سرا و زائر شهر برای اقامت رایگان در مشهد
منبع سایت تورگردان

 

بعد از اینکه وارد سامانه شدید، نام، نام خانوادگی، شماره تماس و کد ملی‌تان را وارد کنید تا به مرحله بعد و در نهایت به صفحه پرداخت هزینه برسید.

 

مراحل رزرو زائر سرا و زائر شهر برای اقامت رایگان در مشهد
منبع سایت تورگردان

 

اگر می‌خواهید بدانید که جزو مشمولان ثبت‌نام برای اقامت و اسکان ارزان در زائر سرا و مهمانسرای حضرت هستید، به شرایط زیر دقت کنید.


شرایط استفاده از زائر شهر و زائر سرا 

 

  • زیارت اولی‌ها و زائران کم‌بضاعت (رایگان)
    افرادی که برای اولین بار به حرم امام رضا آمده و همچنین، زائرانی که هماهنگی‌های لازم از استان‌ها و مناطق مختلف به مشهد می‌آیند، 3 شبانه روز مهمان آستان خراسان رضوی هستند.
  • زائران معرفی شده (با هزینه بهینه)
    زائرانی که از سوی معاونت اماکن متبرکه و امور زائران معرفی می‌شوند. 
  • کاروان‌های زیارتی از استان‌ها و شهرستان‌های مختلف  (با هزینه بهینه)
    افرادی که با کاروان‌های زیارتی استان‌های مختلف می‌خواهند به مشهد سفر کنند، بعد از انجام هماهنگی‌های لازم و رزرو تاریخ می‌توانند به زائرسراها مراجعه کنند.
  • خانواده‌ها (با هزینه بهینه)
    خانواده‌هایی که قصد سفر به مشهد را دارند و به جای اقامت در هتل‌های اطراف حرم ترجیح می‌دهند در اتاق‌های زائرسرا اسکان کنند، می‌توانند ثبت نام خود را انجام بدهند.
     

اسکان رایگان در پارک‌های مسافر

 

اگر چادر مسافرتی دارید و با استراحت در فضای باز مشکلی ندارید، پارک‌های مسافر شاید گزینه‌های بهتری برای شما باشند. برای اسکان در این پارک‌ها، هزینه بسیار کمی را پرداخت می‌کنید که در مقایسه با سایر هزینه‌های سفر، واقعا ناچیز است. تمامی پارک‌ های مسافر مشهد را در مطلب دیگری از سایت تورگردان به همراه امکانات و تصاویر کامل، معرفی و مقایسه کردیم. در اینجا، توضیحات کوتاهی از هر کدام را آوردیم تا صرفا از موقعیت مکانی و آدرس آن‌ها مطلع باشید. 

 

  • کمپ غدیر: مشهد، بزرگراه شهید کلانتری، حدفاصل تقاطع‌های غیرهمسطح غدیر و سلام
  • کمپ وحدت: مشهد، بلوار ولایت، مقابل پارک وحدت
  • بوستان پردیس: مشهد، بزرگراه شهید چراغچی
     

هتل‌های بسیار ارزان و سوئیت‌ها

 

اگر در روزهای نزدیک به تاریخ شهادت یا ولادت امام رضا و سایر مناسبت‌های مذهبی به‌دنبال رزرو زائر سرا و زائر شهر باشید، خیلی احتمال دارد که به در بسته بخورید، زیرا محل‌های اسکان رایگان و به‌صرفه در اولین فرصت رزرو می‌شوند. اکنون باید چه کرد؟ از سفر به مشهد منصرف می‌شوید و قید حال‌وهوای زیارتی آن را می‌زنید؟ اگر هتل‌های بسیار ارزان مشهد را نشناسید، این کار دور از انتظار نیست. 


هتل‌‌های ارزان مشهد با قیمت کمتر از 500 هزار تومان برای هر شب، احتمالا نظر شما را برای اقامت حداقل یک شبانه روز تغییر خواهد داد. این هتل‌ها شاید خدمات کمی داشته باشند، اما انتظارات شما از اقامت ارزان را برطرف می‌کنند. اگر مایل هستید تا ارزان‌ترین‌ اقامتگاه‌ها را برای یک یا دو شب بدانید، به مطلب هتل‌ های ارزان مشهد سر بزنید و فقط قیمت 5 هتل اول را چک کنید، چون کم‌قیمت‌ترین‌ها را شامل می‌شوند.
 

وضعیت آب و هوا
خلاصه مقاله

اقامت رایگان در مشهد، شدنی است و همین باعث شده تا شهر مشهد، مقصدی برای سفر با هر بودجه‌ای باشد. البته دل‌تان را صابون نزنید که هتل مجانی پیدا می‌کنید؛ اما اقامتگاه‌های ارزان با قیمتی مناسب را می‌توانیم تضمین کنیم. زائر سرا در نزدیکی حرم امام رضا برای زیارت اولی‌ها و افراد دارای شرایط، کاملا رایگان است. سایر افراد با پرداخت هزینه‌ای بسیار کم می‌توانند اسکان رایگان داشته باشند. (در سایت تورگردان، اقامتگاه رایگان مشهد، قابل رزرو نیست) چون و چرای این اقامتگاه‌ها و همچنین، شرایط پذیرش زائران در این مطلب به طور کامل آمده است. با ما همراه باشید.

انتشار :  29 مرداد 1402 به روزرسانی :  8 اردیبهشت 1403 نویسنده :   فائزه حسین زاده خسرویه
تصاویر مرتبط
مراحل رزرو زائر سرا و زائر شهر برای اقامت رایگان در مشهد
  • مراحل رزرو زائر سرا و زائر شهر برای اقامت رایگان در مشهد
  • سایت رزرو زائر سرا و زائر شهر برای اقامت رایگان در مشهد
پرسش و پاسخ
اشتراک گذاری
نظرات کاربران
3 دیدگاه در رابطه با این مطلب وجود دارد .
نگاردوشنبه 3 اردیبهشت 1403
هیچی هم اگر جا پیدا نکردین توی خود حرم برین بخوابین، صفاشم بیشتره
لیلادوشنبه 3 اردیبهشت 1403
از سه شب بیشتر نمی‌ذارن بخوابی. ولی حموم هم داره یکی از سرویساش
رضا رضویدوشنبه 3 اردیبهشت 1403
خدا خیرتان بدهد. کمک میکنید به زائران امام رئوف که سفر راحت تری داشته باشند