راهنمای سفر به یزد (1403) | سفر به تاریخ در شهر خشتی

راهنمای سفر به یزد

اگر شما هم قصد سفر به یزد را دارید و می‌خواهید تجربه‌ای شیرین و ماندگار داشته باشید، راهنمای سفر به یزد را بخوانید و با اطلاعات کامل سفر خود را آغاز کنید. با شناخت جاهای دیدنی یزد، مراکز خرید، هتل‌ها و سوغات یزد بهتر می‌توانید برای سفر خود در تور یزد برنامه ریزی کنید، هزینه سفرتان را تخمین بزنید و کیفیت سفرتان را تا حد ممکن بالا ببرید. پس در ادامه با راهنمای سفر یزد در مجله تورگردان همراه ما باشید.

 

فهرست مطالب

تاریخچه یزد، شهر قنات، قنوت و قناعت

 

شهر یزد نخستین شهر خشت خام جهان است. این شهر به عنوان اولین شهر تاریخی ایران، گردشگران زیادی را از سراسر جهان به سوی خود می‌کشاند و در فهرست میراث جهانی یونسکو نیز به ثبت رسیده است. یزد به شهر بادگیرها، قنات‌ها و عروس کویر معروف است و این بادگیرها در بافت تاریخی یزد به زیباترین شکل خودنمایی می‌کنند. این شهر در طول تاریخ، حاکمیت اتابکان یزد، مغول‌ها، حاکمان آل ظفر، تیموریان، زندیان، صفویان و قاجاریه را به خود دیده و حاکمان هر دوره نقش به‌سزایی در آبادانی یزد داشته‌‌اند و آثار تاریخی زیادی از آن زمان به جا مانده است. به هرحال با پیشینه تاریخی یزد، سفر به این شهر بر هر ایرانی واجب است و برای علاقمندان به تاریخ مقصدی جذاب به شمار می‌رود.

 

تاریخچه یزد

بهترین فصل سفر به یزد

 

شهر یزد از گرم‌ترین شهرهای ایران است و از نظر جغرافیایی و اقلیمی دارای آب و هوای گرم، خشک و بیابانی است. دور بودن از دریا، بارش بسیار کم، تبخیر شدید، نزدیکی به کویر و رطوبت کم همگی از عواملی هستند که یزد را به یکی از خشک‌ترین شهرهای ایران تبدیل کرده است. به همین دلیل در تابستان با گرمای طاقت فرسا و در زمستان با سرمای خشک و شدید مواجه خواهید شد. در راهنمای سفر به یزد توصیه می‌شود پیش از حرکت از شرایط آب و هوایی آگاهی کامل داشته باشید. در تابستان میانگین دمای یزد 35 درجه بوده و به 45 درجه نیز خواهد رسید.
در نتیجه تجربه مسافران در سفر به یزد نشان می‌دهد که بهترین فصل سفر به یزد در فصول خنک و ماه‌های سرد سال است. بنابراین سفر به یزد در نوروز و در ماه‌های آبان تا بهمن بسیار دل‌انگیز است و آب و هوای خوبی نسبت به تابستان‌های گرم و داغ دارد.

چگونه به یزد سفر کنیم؟

 

در راهنمای سفر یزد، راه‌های مختلفی برای مسافرت وجود دارد که با توجه به شرایط، زمان و بودجه شما متفاوت است. کسانی که به دنبال راحتی هستند و می‌خواهند در سریع‌ترین زمان ممکن به مقصد برسند، تور هوایی یزد را انتخاب می‌کنند. کسانی که به دنبال هزینه کمتر، راحتی و امنیت بیشتر هستند، سفر به یزد با قطار را ترجیح داده و عده‌ای دیگر که بودجه کافی ندارند یا دوست دارند در طول مسیر از جاذبه‌های شهرهای دیگر هم دیدن کنند، با خودروی شخصی راهی می‌شود.


سفر به یزد با هواپیما


سفر به یزد با هواپیما متداول‌ترین و راحت‌ترین شیوه سفر است که البته هزینه بالاتری هم دارد. اغلب افراد سفر با تور یزد را انتخاب می‌کنند و با رزرو هتل و بلیط رفت و برگشت هوایی، سفری بدون دغدغه را تجربه می‌کنند. فرودگاه بین المللی یزد یا همان فرودگاه شهید صدوقی در غرب استان یزد قرار گرفته و تا مرکز شهر حدود 10 کیلومتر فاصله دارد. از مهم‌ترین و پرترددترین پروازهای داخلی این فرودگاه نیز می‌توان به تهران، مشهد، کیش، بندرعباس، اهواز و تبریز اشاره کرد. در نتیجه از مبدا این شهرها به راحتی می‌توانید برای خرید بلیط هواپیما یا رزرو تور یزد اقدام کنید.

این نکته را در نظر داشته باشید که در فصل پاییز و زمستان که بهترین فصل سفر به یزد است، قیمت بلیط روند صعودی دارد و شاید بلیط هم گیرتان نیاید! پس اگر در این ایام قصد سفر به یزد را دارید، پیشنهاد می‌کنیم خرید بلیط هواپیما خود را به تعویق نیندازید.

 

چگونه به یزد سفر کنیم

 

سفر به یزد با قطار


کسانی که به دنبال سفری ارزان‌تر با ایمنی بیشتر هستند یا افرادی که به صورت دسته جمعی و خانوادگی سفر می‌کنند، سفر به یزد با قطار را در اولویت قرار می‌دهند. در این صورت علاوه بر راحتی و هزینه کمتر، می‌توانند در کوپه‌های قطار با امکانات عالی، در کنار خانواده یا دوستان از مسیر لذت ببرند. از شهرهای تهران، مشهد، اصفهان و بندرعباس به شهر یزد مسیر ریلی وجود دارد و سفری دلچسب را برای‌تان رقم می‌زند.
 

شهر  مبدا

مسافت ریلی تا یزد

چند ساعت راه است؟

در کدام ایستگاه‌ها توقف دارد؟

مسیر تهران به یزد

حدود 626 کیلومتر

6 الی 9 ساعت

محمدیه، کاشان، اردکان، میبد

مسیر مشهد به یزد

حدود 907 کیلومتر

14 الی 16 ساعت

طبس، اردکان، میبد، اشکذر

مسیر اصفهان به یزد

حدود 310 کیلومتر

4 الی 5 ساعت

سیستان، میبد

مسیر بندرعباس به یزد

حدود 665 کیلومتر

12 الی 13 ساعت

فین، زادمحمود، تزرج، که، سیرجان، خاتون‌آباد، احمدآباد، بافق


سفر به یزد با خودروی شخصی


از دیگر راه‌های محبوبی که می‌توانید خود را به یزد برسانید، سفر به یزد با خودروی شخصی است. استان یزد در مرکز کشور واقع شده و از شمال با اصفهان، از شرق با خراسان جنوبی، از جنوب با کرمان و از غرب با استان فارس همسایه است. با این حال از هرکجا که باشید می‌توانید سفر به یزد با ماشین را آغاز کنید و از جاذبه‌های گردشگری در طول مسیر و استان‌های همسایه یزد نیز دیدن کنید. مسیر تهران به یزد با خودروی شخصی یک مسیر مشخص است که مسافت آن به 623 کیلومتر می‌رسد و بدون توقف، حدود 6 الی 7 ساعت به طول می‌انجامد. در این مسیر از شهرهای قم، کاشان، اردستان، نائین، اردکان، میبد، رضوانشهر، فیروزآباد، اشکذر و زارچ عبور کرده و در نهایت به یزد خواهید رسید.

اقامت در یزد

 

در یزد آنقدر هتل‌های سنتی و مدرن و بومگردی وجود دارد که اقامت در هر یک از آن‌ها تجربه سفر در دل تاریخ و زندگی در دوران قجر یا قبل از آن را برای‌تان تداعی می‌کند. در مقایسه با هتل‌های مدرن این شهر، تعداد هتل‌های سنتی یزد بسیار بیشتر است که البته با قدمت تاریخی یزد زیبا، چندان هم دور از انتظار نیست. در ادامه چند مورد از بهترین هتل‌های سنتی و مدرن یزد را به همراه آدرس، تلفن و موقعیت آن‌ها روی نقشه معرفی کرده‌ایم:

 

اقامت در یزد

 

بهترین هتل های سنتی یزد

 

  • هتل داد یزد
  • هتل صفائیه
  • هتل ملک التجار
  • هتل باغ مشیرالممالک
  • هتل موزه فهادان

 

بهترین هتل‌های مدرن یزد

 

هتل

آدرس

تلفن

هتل 5 ستاره ارگ جدید

یزد، صفائیه، بلوار شهیدان اشرف، انتهای بلوار مناجات، جنب بوستان مهرآوران

03538285000

هتل 4 ستاره سیب و نار

یزد، دروازه قرآن، بلوار سرگرد سامعی

0353135

هتل 4 ستاره راه و ما

یزد، صفائیه، میدان ریاضی، بلوار ابن سینا

03531734

هتل 4 ستاره تهرانی

یزد، میدان ابوالفضل، ابتدای بلوار جانباز

03537215516

هتل 3 ستاره پارسیان

یزد، بلوار جمهوری اسلامی، کوچه نهضت، جنب بیمارستان افشار

03535253111


معروف‌ترین جاهای دیدنی یزد

 

بدون شک شهر یزد به عنوان تاریخی‌ترین شهر ایران و اواین شهر خشتی جهان، دیدنی‌های بسیاری را در خود جای داده است. اگر برای اولین بار است که می‌خواهید به این شهر زیبا بروید، بهتر است با مکان‌های دیدنی یزد آشنا شوید تا بازدید از بهترین جاذبه‌ها را از دست ندهید. در ادامه 10 مورد از مهم‌ترین و معروف‌ترین جاهای دیدنی یزد را آورده‌ایم:

 

دیدنی‌های یزد

 

  • مجموعه میدان امیرچخماق، میراث تیموریان
  • آتشکده یزد با آتش 1500 ساله، یادگار پهلوی اول
  • مسجد جامع یزد، با کاشی کاری‌های آبی رنگ
  • بافت تاریخی یزد، نمایی از اصالت شهر
  • آب انبار شش بادگیری، از جاذبه‌های مهم یزد 
  • خانه لاری‌ها، نمادی از معماری باشکوه قاجاری
  • بقعه دوازده امام یزد، دومین گنبد شناسنامه دار ایران
  • کویر کاراکال، معروف‌ترین کویر یزد
  • قنات زارچ، طولانی‌ترین و قدیمی‌ترین قنات دنیا
  • باغ دولت آباد، باغی با بلندترین بادگیر جهان


برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید مقاله جاهای دیدنی یزد در مجله تورگردان را مطالعه نمایید.

وضعیت آب و هوا
خلاصه مقاله

اگر می‌خواهید سفری با کیفیت به یزد را تجربه کنید و پیش از سفر برنامه ریزی خوبی داشته باشید، خواندن راهنمای سفر به یزد از واجبات است. یقینا اینکه بدانید چه زمانی سفر خود را آغاز کنید، در کدام هتل اقامت داشته باشید، از کدام جاهای دیدنی یزد بازدید کنید یا حتی سفر به یزد با هواپیما بهتر است یا قطار، در داشتن سفری به یاد ماندنی و بدون نقص بسیار موثر خواهد بود.

انتشار :  11 مرداد 1402 به روزرسانی :  11 بهمن 1402 نویسنده :   زهرا بادفرسا
تصاویر مرتبط
تاریخچه یزد
  • تاریخچه یزد
  • دیدنی‌های یزد
  • چگونه به یزد سفر کنیم
  • اقامت در یزد
اشتراک گذاری
نظرات کاربران
در رابطه با این مطلب دیدگاهی وجود ندارد