راهنمای سفر به استان فارس | آب و هوا، مکان‌های دیدنی، سوغات

راهنمای سفر به استان فارس

برای رفتن به شیراز دل‌انگیز و تخت جمشید کهن، باید راهی استان پهناور فارس شوید. این استان مکان‌های تاریخی، طبیعی، تفریحی و مذهبی زیادی را در خود جای داده و به همین دلیل مقصدی محبوب برای گردشگران به شمار می‌رود. در ادامه این مطلب از مجله تورگردان با راهنمای سفر به استان فارس همراه ما باشید.

فهرست مطالب

از استان فارس بیشتر بدانیم! (معرفی و تاریخچه)

 

فارس به فرهنگ و تاریخ غنی ایرانی معروف است. بقایای امپراتوری قدرتمند هخامنشی مجموعه کاخ در تخت جمشید و محوطه باستانی پاسارگاد با آرامگاه کوروش، ارگ کریمخان، موزه پارس با قرآن‌های دست نویس و هنر ایرانی و آرامگاه شعرا و نویسندگان قدیمی همگی نشان از قدمت و فرهنگ این استان دارد.

استان فارس چهارمین استان بزرگ و پر جمعیت کشور بوده و مرکز آن شهر شیراز است که گردشگران را از داخل و خارج از کشور به سوی جاذبه‌های بی نظیر خود می‌کشاند. این شهر پر جمعیت‌ترین شهر فارس است و پس از آن مرودشت، جهرم و فسا دارای بیشترین جمعیت هستند.

 

راهنمای سفر به استان فارس
تاریخچه و معرفی استان فارس - منبع گوگل مپ

موقعیت جغرافیایی و آب و هوای استان فارس

 

استان فارس در جنوب غربی ایران واقع شده و به دلیل وجود رشته‌کوه‌های زاگرس و نزدیکی به آب‌های نیلگون خلیج فارس، آب و هوایی چهار فصل دارد. به گونه‌ای که با توجه به نقاط مختلف، به سه دسته کوهستانی (شمال، شمال غرب و غرب استان)، معتدل (مرکز استان) و گرم (جنوب و جنوب غرب استان) تقسیم شده است. استان فارس از شمال با یزد و اصفهان، از غرب با استان خوزستان، از شرق با کرمان و از جنوب با استان هرمزگان در همسایگی قرار دارد. در نتیجه می‌توانید در مسیر استان فارس، برای بازدید از جاذبه‌های این شهرها نیز برنامه‌ریزی کنید.

بهترین فصل سفر به فارس

 

بهترین فصل سفر به فارس بهار است و اواخر فروردین و اردیبهشت ماه زمان مناسب برای سفر به این استان به شمار می‌رود. در واقع اگر در این فصل برای رزرو تور شیراز اقدام کنید با بهشت روبه‌رو خواهید شد و اصلا به همین خاطر 15 اردیبهشت روز بزرگداشت شیراز، مرکز این استان است. در این فصل با‌غ‌های سرسبز، عطر بهار نارنج و آب و هوای معتدل استان، تجربه‌ای فوق العاده و تکرار نشدنی را برایتان رقم می‌زند. البته اگر به فکر سفری ارزان هستید، شاید این فصل مناسب نباشد؛ چرا که در بهار به دلیل افزایش حجم مسافران قیمت بلیط و حتی هتل‌ها و اقامتگاه‌ها روند صعودی دارد!

چگونه به استان فارس برویم؟

 

برای سفر به استان فارس راه‌های مختلفی پیش روی شماست. اینکه بخواهید با اتوبوس، قطار، هواپیما یا خودروی شخصی سفر کنید به شرایط، بودجه و سلیقه شما بستگی دارد.

 

سفر به استان فارس با هواپیما

 

در سفر هوایی به استان فارس راحت‌ترین سفر خود را تجربه می‌کنید و در سریع‌ترین زمان ممکن به مقصد می‌رسید. در نتیجه بدون خستگی، بلافاصله پس از مستقر شدن در محل اقامت‌تان، می‌توانید گشت و گذار در فارس را آغاز کنید. فاصله هوایی از تهران تا مرکز این استان حدود 620 کیلومتر است و حدودا یک ساعت و نیم در راه خواهید بود. البته به این نکته توجه داشته باشید که هزینه سفر هوایی و بلیط هواپیما نسبت راه‌های زمینی بیشتر است.

 

چگونه به فارس برویم؟
سفر زمینی به فارس با قطار - منبع گوگل مپ

 

سفر زمینی به فارس با قطار یا خودروی شخصی

 

یکی دیگر از راه‌های سفر به فارس، راه زمینی با اتوبوس، قطار یا خودروی شخصی است. اگر هزینه سفر هوایی برایتان زیاد است ولی باز هم می‌خواهید سفری راحت را تجربه کنید، قطار بهترین انتخاب است. با اینکه نسبت به هواپیما مدت زمان بیشتری را در راه هستید، اما باز هم می‌توانید هر زمان که احساس خستگی کردید، در کوپه خود استراحت کنید و از همنشینی در کنار خانواده و دوستان خود لذت ببرید. مسیر ریلی تهران تا مرکز استان فارس حدود 900 کیلومتر است و بین 10 تا 11 ساعت در راه خواهید بود.

سفر به استان فارس با خودروی شخصی نیز بسیار محبوب است؛ چرا که می‌توان از جاذبه‌های گردشگری بین راه نیز دیدن کرد. در نتیجه اگر تحمل شرایط دشوار سفر با ماشین و مسیر طولانی را دارید، این گزینه هم روش مناسبی است و به مراتب هزینه کمتری دارد. برای رفتن به استان فارس از تهران با ماشین سه مسیر پیش روی شماست:

  • مسیر اول، مسیر جاده قم به سمت آباده است که حدود 917 کیلومتر بوده و تقریبا 10 ساعت بدون توقف در راه خواهید بود.
  • مسیر دوم، جاده قم به سمت یاسوج است. این مسیر با مسافت 927 کیلومتر طولانی‌تر است و بین 11 تا 12 ساعت تا شیراز فاصله دارید.
  • مسیر سوم، از جاده ساوه به سمت آباده است. این مسیر تقریبا 922 کیلومتر است و یازده و نیم ساعت تا شیراز در راه خواهید بود.

بهترین جاهای دیدنی استان فارس

 

جاهای دیدنی فارس بی شمار است و نه تنها در شیراز بلکه در شهرهای دیگر نظیر مرودشت، فیروزآباد، سروستان، داراب، کازرون، لار، جهرم، آباده، سپیدان و... جاذبه‌های گردشگری زیادی وجود دارد. در ادامه لیستی از معروف‌ترین و بهترین مکان‌های دیدنی استان فارس که باید حتما بازدید از آن‌ها را در برنامه سفر خود قرار دهید را آورده‌ایم:

 

  • آرامگاه حافظیه و سعدیه
  • باغ جهان نما، باغ جنت و باغ ارم شیراز
  • دشت ارژن
  • دریاچه مهارلو
  • عمارت شاهپوری 
  • نارنجستان قوام
  • آرامگاه شاهچراغ
  • مسجد، حمام و بازار وکیل شیراز
  • تخت جمشید
  • مجموعه پاسارگاد
  • آرامگاه کوروش کبیر
  • نقش رستم
  • کاخ اردشیر بابکان
  • آبشار مارگون

 

راهنمای جاهای دیدنی فارس
جاذبه‌های گردشگری استان فارس - منبع گوگل مپ

 

وضعیت آب و هوا
خلاصه مقاله

اگر بخواهیم یکی از پر گردشگرترین مقاصد داخی ایران را نام ببریم، استان فارس و جاذبه‌های تاریخی و طبیعی‌اش در فهرست پنج مقصد اول برای سفر قرار می‌گیرد. به همین دلیل توصیه می‌کنیم اگر قصد سفر به این استان زیبا را دارید، قبل از هرچیز راهنمای سفر به استان فارس را مطالعه کنید تا برنامه‌ریزی خوبی داشته باشید. ما در راهنمای سفر فارس به طور کامل به بررسی تاریخچه، بهترین فصل سفر، مسیرهای ارتباطی، جاذبه‌های گردشگری، سوغات فارس، مراکز خرید، رستوران‌ها و... صحبت کرده‌ایم. همراه ما باشید.

انتشار :  4 شهریور 1402 به روزرسانی :  23 شهریور 1402 نویسنده :   زهرا بادفرسا
تصاویر مرتبط
راهنمای سفر به استان فارس
  • راهنمای سفر به استان فارس
  • چگونه به فارس برویم؟
  • راهنمای جاهای دیدنی فارس
اشتراک گذاری
درباره این مطلب دیدگاهی بنویسید
در رابطه با این مطلب دیدگاهی وجود ندارد