راهنمای شمال از تهران (معرفی جاذبه‌های بین راهی)

جاذبه‌های بین راهی شمال از تهران

راهنمای شمال از تهران تمام مسیرهای تهران به استان‌های گیلان، مازندران و گلستان را بررسی می‌کند. همه این مسیرها دارای مناظر زیبا و متنوعی هستند که از کوهستان‌ها، تپه‌های سبز و دشت‌های وسیع عبور می‌کنند. شمال ایران مقصد پرطرفداری برای گردشگران داخلی است. می‌دانیم مسافرانی که از مرکز و جنوب ایران راهی شمال کشور می‌شوند باید از مسیرهای تهران به شمال استفاده کنند.

 

با اینکه استان‌های شمالی جذابیت زیادی دارند اما بازدید از جاذبه‌های بین راهی مسیر تهران به شمال نیز خالی از لطف نیست. از آنجایی که بسیاری از جاذبه‌های بین راهی مسیر شمال کمتر شناخته شده‌اند می‌خواهیم به معرفی آن‌ها بپردازیم. تصمیم گرفتیم در مطلب پیش رو مسیرهای شمال از تهران را بررسی کنیم و چند جاذبه‌ بین راهی برای هر کدام نام ببریم. به این ترتیب در سفر بعدی به شمال تنها به فکر مقصد نیستید و از مسیر نیز لذت خواهید برد.

 

ییلاقات پلور جاذبه بین راهی جاده هراز

 

مسیرهای شمال از تهران و جاذبه‌های بین راهی

 

۵ مسیر مهم برای دسترسی از تهران به شمال وجود دارد. هر کدام از مسیرها ویژگی‌های منحصر به فردی داشته و مناظر زیبایی اطراف آن‌ها را فرا گرفته است. شما می‌توانید بر اساس مسافت، شرایط آب و هوا، مناظر، جاهای دیدنی و... یکی از مسیرها را انتخاب کنید. هنگام حرکت در همه جاده‌ها قوانین رانندگی را به دقت رعایت نمایید تا سفر خوش و بی‌خطری داشته باشید. در ادامه ۵ مسیر مذکور را نام می‌بریم و جاذبه‌های بین راهی هر کدام را معرفی می‌کنیم.

 

برای بازدید از جاهای دیدنی شمال کلیک کنید.

 

۱. جاده هراز

راهنمای شمال از تهران- جاده هراز

مسیر تهران شمال از جاده هراز  از جمله زیباترین مسیرهای دسترسی به استان‌های مازندران و گلستان است. این جاده دارای مناظر شگفت انگیزی است که در طول مسیر کوهستان‌های مرتفع، دشت‌های سرسبز و جویبارهای متعددی را مشاهده خواهید کرد. چندین دهه از ساخت جاده هراز گذشته اما مرتبا بازسازی شده است. این محور بسیار پرتردد بوده و رانندگی در آن نیاز به تبحر و تجربه کافی دارد. بنابراین اگر سابقه کمی در رانندگی دارید جاده هراز را برای سفر به شمال انتخاب نکنید.

 

غالبا مسافرانی که از شهر تهران عازم مازندران و گلستان هستند، جاده هراز را بهترین جاده می دانند. طول جاده هراز حدود ۱۸۳ کیلومتر است و باید در حین رانندگی به تمام تابلوها و اعلان‌های راهنمایی و رانندگی توجه کنید. توصیه می‌کنیم در فصل زمستان از جاده هراز راهی شمال نشوید. در فصل زمستان به دلیل بارندگی‌های شدید در جاده دماوند به شمال احتمال مسدود شدن مسیر و ایجاد ترافیک‌های سنگین وجود دارد.

 

برای عبور از جاده هراز باید از مسیر دماوند به فیروزکوه حرکت نمایید. در این مسیر جاده‌ای فرعی مشاهده خواهید کرد که از کنار شهر دماوند می‌گذرد. کافی است در این جاده به تابلوهای راهنما دقت کنید و مسیری که به سمت شهر آمل مشخص شده دنبال نمایید. جاده هراز ۱۵ تونل دارد که مجموعه مسافت آن‌ها حدود ۵۷۰۰ متر است. طولانی‌ترین تونل این مسیر ۱/۵ کیلومتر مسافته داشته و رعایت قوانین رانندگی در این تونل‌ها بسیار ضروری است.

 

جاذبه‌های بین راهی جاده هراز

 

مسیر تهران شمال از جاده هراز یعنی لذت بردن از مناظری زیبا و کم‌نظیر به همراه هوای پاک کوهستانی. جاذبه‌های بسیاری در نزدیکی این جاده قرار گرفته‌اند که بازدید از آن‌ها را به مسافران شمال پیشنهاد می‌کنیم. غالبا گردشگرانی که قصد سفر به شمال دارند از زیبایی‌ها و جاذبه‌های بین راهی غافل شده و تمام روزهای سفر خود را به تفریح در مقصد نهایی اختصاص می‌دهند. شما می‌توانید در سفر آینده خود به شمال از جاذبه‌های بین راهی جاده هراز حسابی لذت ببرید.

 

.برای بازدید از بهترین کافه های تهران کلیک کنید

 

روستای پلور

 

راهنمای شمال از تهران

از جمله‌ زیباترین مناطقی که در نزدیکی مسیر تهران شمال از جاده هراز قرار دارند می‌توان به روستای پلور اشاره کرد. این روستای زیبا به خاطر آب و هوای معتدل در فصل بهار و تابستان برای مسافران جذابیت‌های فراوانی دارد. در این روستای زیبا می‌توانید از آبشار دختر، غار گل زرد، دشت گل زرد و... دیدن کنید. برای دسترسی به روستای پلور از بومهن به جاده هراز وارد شوید. بعد از طی کردن ۳۵ کیلومتر به جاده فرعی پلور می‌رسید.

 

دشت لار

دشت لار در کوهپایه دماوند و منطقه لاریجان قرار گرفته است. احتمالا تا به حال تصویر دشتی پر از شقایق در نزدیکی دماوند در فضای مجازی یا کارت پستال‌ها مشاهده کرده‌اید. این دشت همان دشت لار است که با جویبارها، مرتع‌های سرسبز و کوهستان زیبا میزبان گردشگران است. دسترسی به دشت لار از جاده هراز بسیار آسان بوده و بازدید از آن به مسافران شمال که از این مسیر عبور می‌کنند پیشنهاد می‌گردد. برای دسترسی به دشت لار از جاده هراز به طرف آمل حدود ۳۵ کیلومتر حرکت کنید. به جاده پلور وارد شوید و بعد از سه راهی پلور مسیر محیط بانی دلیچای را دنبال نمایید. همچنین می توانید با مطالعه مقاله دیدنی های شمال با این مناطق دیدنی بیشتر آشنا شوید.

 

دشت لار

 

آبشار شاهاندشت

آبشار شاهاندشت با ارتفاع ۵۰ متر از جمله بلندترین آبشارهای خاورمیانه است. این آبشار زیبا در نزدیکی جاده هراز قرار گرفته و طبیعت بکر و منحصر به فردی دارد. مطمئن باشید خاطره بازدید از آبشار شاهاندشت برای مدت‌های طولانی در ذهن شما ماندگار خواهد شد. آبشار در نزدیکی روستای شاهاندشت بوده و دسترسی به آن نسبتا آسان است. در اطراف این آبشار مرتع‌های سرسبز و کوهستان‌های زیبا قابل مشاهده هستند. برای دسترسی به آبشار شاهاندشت از جاده هراز به پلور بروید. ۲۰ کیلومتر بعد از پلور می‌توانید پل وانا را مشاهده کنید. با کمک تابلوهای راهنما به طرف روستای شاهاندشت برانید.

 

برای بازدید از جاهای دیدنی تهران کلیک کنید.

 

۲. جاده چالوس

 

راهنمای شمال از تهران، جاده چالوس

 

بسیاری از گردشگران داخلی جاده چالوس را زیباترین مسیر دسترسی به مازندران و شمال ایران می‌دانند. تقریبا همه کسانی که تا به حال شمال سفر کرده‌اند از جاده چالوس گذشته و از زیبایی‌های آن لذت برده‌اند. این جاده تردد بالایی دارد و امکانات مختلفی برای رفاه مسافران در آن تعبیه شده است. کوهستان‌های مرتفع و سرسبز، جاده پر پیچ و خم، رستوران‌های بین راهی و ده‌ها جاذبه دیگر در جاده چالوس وجود دارند که این مسیر قدیمی را به محبوب‌ترین جاده ایران تبدیل کرده‌اند.

 

برای استفاده از جاده چالوس باید از جاده کرج به طرف شهر چالوس حرکت کنید. جاده چالوس پیچ و خم‌های خطرناک و پرشیبی دارد هر چند زبان از توصیف زیبایی‌های آن قاصر است. برخی از پیچ‌های جاده ۳۶۰ درجه بوده و نیاز به تبحر زیادی در رانندگی دارند. برای رانندگی در جاده چالوس باید مهارت و تسلط کافی داشته باشید. این مسیر در تمام فصل ها قابل استفاده است اما گاهی اوقات بارش برف یا ریزش کوه باعث مسدود شدن راه می‌شوند.

 

جاذبه‌های بین راهی جاده چالوس

 

گفتیم که جاده چالوس مناظر زیبایی دارد و به عنوان زیباترین جاده ایران شناخته می‌شود. در طول مسیر شاهد کوهستان‌ها سرسبز، دره‌های زیبا، رودخانه‌ها و... خواهید بود.همچنین در جاده چالوس مجموعه‌های رفاهی ساخته شده که شامل رستوران، نماز خانه و سرویس بهداشتی هستند. جاده‌های فرعی بسیار به مسیر کرج – چالوس متصل هستند که شما را به نقاط دیدنی و روستاهای زیبا می‌رسانند. بار بعدی که از جاده چالوس عبور کردید حتما سری به یکی از جاهای دیدنی آن بزنید.

 

سد امیر کبیر

 

سد امیرکبیر

 

سد امیر کبیر یا سد کرج در نزدیکی جاده چالوس قرار دارد. دریاچه پشت سد در ارتفاعات البرز منظره بسیار زیبایی به وجود آورده که تماشای آن در فصل بهار و پاییز شمار را شگفت زده خواهد کرد. در کیلومتر ۲۵ جاده کرج – چالوس تابلو راهنمای سد امیرکبیر و روستای خوزنکلا را مشاهده خواهید کرد. با حرکت در این جاده و پس از چند دقیقه به سد می‌رسید.

 

آبشار نوجان

آبشار نوجان یکی از جاذبه‌های بین راهی جاده چالوس است. آبشار از ارتفاعات البرز جاری شده و هوای منطقه را مطبوع می‌سازد. پیشنهاد می‌کنیم در فصل بهار و تابستان به آبشار نوجان بروید و از مناظر زیبا و دیدنی اطراف آن لذت ببرید. برای دسترسی به آبشار نوجان در جاده چالوس بعد از پورکان، فرعی نوجان را مشاهده خواهید کرد. ۸ کیلومتر در این جاده فرعی برانید تا به آبشار نوجان برسید.

 

روستای شهرستانک

روستای شهرستانک از جمله ییلاقات محبوب ناصرالدین شاه بود. در این روستا کوچه باغ‌های زیبا، ردیف درختان سپیدار، باغ‌های میوه، هوای تازه کوهستانی و... وجود دارند که انگیزه کافی برای سفر به شهرستانک را به وجود می‌آورند. لوکیشن تعدادی از فیلم‌های مشهور ایرانی روستای شهرستانک بوده است. پیشنهاد می‌کنیم در آبان ماه از روستای شهرستانک دیدن کنید و مسحور پاییز هزار رنگ آن شوید. برای دسترسی به روستای شهرستانک در جاده چالوس حدود ۲۰ کیلومتر برانید تا به منطقه آسارا برسید. وارد جاده آسارا شوید و به سمت گچسر حرکت کنید. نرسیده به گچسر روستای شهرستانک را مشاهده خواهید کرد.

 

 

۳. جاده فیروزکوه

 

جاده فیروزکوه در میان طبیعتی شگفت انگیز و کم‌نظیر احداث شده است. این جاده ۲۴۷ کیلومتر مسافت داشته و برای دسترسی به مقصدهای مازندران و گلستان پیشنهاد می‌شود. این جاده زیبا شما را به شهرهای قائم شهر، ساری، بهشهر و بندر ترکمن می‌رساند. بسیاری از مسافران شمال جاده فیروزکوه را به نام سوادکوه نیز می شناسند. برای دسترسی به جاده فیروزکوه از منطقه شرق تهران به طرف آبعلی و دماوند حرکت کنید. این مسیر برای رانندگی امن است و نسبت به دو مسیر هراز و چالوس ترافیک چندانی ندارد. روستاها و چشم اندازهای متعددی در اطراف جاده فیروزکوه قابل مشاهده هستند و به همین دلیل این جاده به مسافران ماجراجوی شمال پیشنهاد می‌گردد.

 

جاذبه‌های بین راهی جاده فیروزکوه

 

جاده فیروزکوه شاعرانه‌ترین جاده ایران است. در طول مسیر مناظر زیبایی مانند کوهپایه‌های سرسبز، دشت‌های وسیع، روستاهای پلکانی، تک درخت‌های زیبا در دامنه کوه و... مشاهده خواهید کرد. اگر در سفر بعدی خود به شمال از تهران جاده فیروزکوه را انتخاب کردید زمانی را به بازدید از جاهای دیدنی بین راهی اختصاص دهید. برخی جاذبه‌های بین راهی جاده فیروزکوه عبارتند از :

 

دریاچه تار و هویر

دو دریاچه زیبای آب شیرین به نام تار و هویر در ارتفاعات ۳ هزار متری البرز شکل گرفته‌اند. این دریاچه‌ها هزاران سال پیش به دلیل پدیده‌های زمین شناسی به وجود آمده و حال منظره‌ای شگفت انگیز ایجاد کرده‌اند. دریاچه ‌ها در نزدیکی روستای چنار شرق دماوند قرار دارند و دسترسی به آن‌ها توسط جاده فیروزکوه ممکن است. اگر از رودهن در جاده هراز قرار بگیرید بعد از ۱/۵ ساعت به دریاچه‌های تار و هویر می‌رسید. کافی است در جاده فیروزکوه به سمت روستای چنار شرق بروید سپس ۱۲ کیلومتر جاده آسفالت را طی کنید. در آخر وارد جاده معدن شده و بعد از ۲۰ کیلومتر دریاچه‌ها را مشاهده خواهید کرد.

 

دریاچه تار و هویر

 

پل ورسک

بسیاری از کاربران فضای مجازی تصاویر زیبایی از پل ورسک مشاهده کرده‌اند. این پل در زمان جنگ جهانی دوم و به دستور رضا شاه ساخته شد. پله معماری جذابی دارد و در ارتفاع ۶۰ متر قرار گرفته است. پل ورسک برای عبور قطار احداث شده و در حال حاضر هم قطار‌ها از آن عبور می‌کنند. پل ورسک در روستایی به همین نام گرفته که در دره‌ای زیبا و در میان کوهستان است. برای دسترسی به پل ورسک و مشاهده طبیعت زیبای آن در جاده فیروزکوه به طرف آمل حرکت کنید. این پل حدود ۱۵۰ کیلومتر از تهران فاصله دارد و در سمت راست جاده قابل مشاهده است.

 

۴. جاده قزوین - رشت

 

جاده قزوین - رشت برای سفر ایمن به استان گیلان احداث شده است. اگر مقصدی را در گیلان برای سفر آینده خود انتخاب کرده‌اید، حتما از این جاده حرکت کنید. بزرگراه قزوین - رشت حدود ۱۳۸ کیلومتر مسافت داشته و مناظر زیبایی اطراف آن دیده می‌شوند. همان‌ طور که گفتیم مهم‌ترین ویژگی این مسیر امنیت آن است چرا که انواع تجهیزات استاندارد راهداری در آن قرار دارند. همچنین تردد کامیون‌ها در این مسیر ممنوع بوده و ترافیک چندانی ندارد. اگر مبدأ تهران است برای دسترسی به بزرگراه قزوین – رشت باید از کرج به طرف قزوین حرکت کنید.

 

جاذبه‌های بین راهی جاده قزوین – رشت

 

ابتدای مسیر قزوین رشت منظره‌های جذابی ندارد اما پس از وارد شدن به استان گیلان، متوجه تغییر آب و هوا خواهید شد. کمی بعد منظره‌هایی زیبا در برابر دیدگان شما نمودار می‌شوند که هر بار دیدن آ‌ن‌ها نیز شگفت انگیز است. در نزدیکی شهرهای رودبار و منجیل، دریاچه بزرگ پشت سد سپیدرود قابل مشاهده بوده که با ده‌ها توربین بادی زیبایی دو چندان پیدا کرده است. برخی از جاذبه‌های بین راهی جاده قزوین – رشت را ادامه نام برده‌ایم.

 

فروشگاه‌های سوغات در کمربندی شهر رودبار

در جاده قزوین – رشت در فاصله ۲ کیلومتری بعد از شهر رودبار در کناره جاده ردیفی از فروشگاه‌های سوغات رودبار وجود دارند. این فروشگاه‌ها محصولاتی مانند زیتون رودبار، زیتون پرورده، انواع ترشی، لواشک و... را به فروش می‌رسانند. مطمئن هستیم مسافران شمال که از مسیر قزوین – رشت حرکت می‌کنند برای خرید از فروشگاه‌ها توقف خواهند کرد.

 

اقامتگاه بومگردی گیل گمش

اقامتگاه بوم گردی گیش گمش در نقطه‌ای دور افتاده و در طبیعتی بکر قرار دارد. این اقامتگاه در ارتفاعات کوه‌های البزر جایی بین رودبار و رشت است. تعداد اتاق‌های اقامتگاه گیل گمش محدود است تا تردد در طبیعت بکر اطراف آن افزایش نیابد. مناظری که در اطراف اقامتگاه گیل گمش مشاهده می‌شوند، از زیباترین رؤیاها نیز جذاب‌تر هستند. برای دسترسی به این اقامتگاه باید در جاده قزوین – رشت بعد از رودبار و بعد از امامزاده هاشم به سمت راست بپیچید و وارد جاده فرعی شوید. هیچ تابلویی برای دسترسی به گیل گمش وجود ندارد پس بهتر است پیش از سفر به این نقطه با مدیریت اقامتگاه گیل گمش تماس بگیرید و مختصات جغرافیایی را دریافت کنید.

 

۵. آزاد راه تهران – شمال

 

کوتاه‌ترین مسیر دسترسی از تهران به شمال است. این آزاد راه در سال‌های اخیر احداث شده و تجهیزات قابل قبولی دارد. اگر مقصد شما جایی در استان مازندران است و ترجیح می‌دهید در زمان کوتاهی به مقصد برسید از آزاد راه تهران – شمال حرکت کنید. این جاده به موازات جاده کرج – چالوس ساخته شده و با یک تقاطع غیر هم‌سطح به کمربندی تنکابن – چالوس متصل می‌گردد. آزاد راه تهران – شمال از کنار شهر‌ها و روستاهای متعددی عبور می‌کند و مناظر زیبایی در اطراف آن مشاهده می‌شوند. 

 

برای رزرو تور مشهد کلیک کنید.

 

جاذبه‌های بین راهی آزاد راه تهران – شمال

 

بسیاری از جاذبه‌های گردشگری اطراف آزاد راه تهران – شمال با جاده چالوس مشترک هستند. به هر حال تردد در این جاده آسانتر از جاده چالوس است و ممکن است شما در سفر بعدی خود از تهران به شمال، آزاد راه را انتخاب کنید. تعدادی از جاهای دیدنی بین راهی اطراف تهران – شمال را در ادامه نام می‌بریم.

 

دریاچه ولشت

دریاچه آب شیرین ولشت در نزدیکی مرزن آباد و ارتفاعات البرز است. این دریاچه نسبتا عمیق بوده و امکان شنا کردن در آن وجود ندارد اما می‌توانید قایق سواری کنید. امکانات رفاهی محدودی در اطراف دریاچه فراهم شده و بازدید از آن خالی از لطف نیست. برای دسترسی به دریاچه ولشت از آزاد راه تهران – شمال وارد فرعی مرزن آباد شوید. در این مسیر تابلوهای راهنمای دریاچه ولشت قابل مشاهده هستند.

 

دریاچه ولشت

 

روستای کندلوس

روستای کندلوس از توابع شهرستان کلاردشت است و طبیعت بسیار زیبایی دارد. این روستا به اندازه‌ای زیبا است که جزییات خاطره سفر به آن هرگز از ذهن شما پاک نخواهد شد. یک آبشار، چندین چشمه، جنگل‌های انبوه، روستای پلکانی، دریای ابر و... را در کندلوس تجربه کنید. برای دسترسی به کندلوس در آزاد راه تهران – شمال و ۵ کیلومتر بعد از مرزن آباد به دو راهی دو آب می‌رسید. سپس به جاده کجور وارد می‌شوید سپس در فاصله کوتاهی تابلوی راهنمای کندلوس را مشاهده خواهید کرد. گردشگران زیادی پس از گردش و تفریح در شمال به قصد زیارت روانه مشهد مقدس می شوند و استخوانی سبک می کنند. تور مشهد از جمله تورهایی است که با هتل های مختلف با قیمت های متنوع برگزار می شود و گردشگران زیادی می توانند تور مشهد از تهران، تور مشهد از شمال، تور مشهد از اصفهان و تور مشهد از شیراز را رزرو نمایند و پس از گم شدن در بازارهای مشهد سری هم به جاهای دیدنی مشهد بزنند.

 

 

وضعیت آب و هوا
خلاصه مقاله

راهنمای شمال از تهران تمام مسیرهای تهران به استان‌های گیلان، مازندران و گلستان را بررسی می‌کند. همه این مسیرها دارای مناظر زیبا و متنوعی هستند که از کوهستان‌ها، تپه‌های سبز و دشت‌های وسیع عبور می‌کنند. شمال ایران مقصد پرطرفداری برای گردشگران داخلی است. می‌دانیم مسافرانی که از مرکز و جنوب ایران راهی شمال کشور می‌شوند باید از مسیرهای تهران به شمال استفاده کنند.

انتشار :  24 اردیبهشت 1401 به روزرسانی :  4 مرداد 1402 نویسنده :   سحر علیزاده
تصاویر مرتبط
دریاچه تار و هویر
  • دریاچه تار و هویر
  • دشت لار
  • دریاچه ولشت
  • ییلاقات پلور جاذبه بین راهی جاده هراز
  • سد امیرکبیر
  • راهنمای شمال از تهران
  • راهنمای شمال از تهران، جاده چالوس
  • راهنمای شمال از تهران- جاده هراز
  • no_image
اشتراک گذاری
درباره این مطلب دیدگاهی بنویسید
2 دیدگاه در رابطه با این مطلب وجود دارد .
javad razavi
خیلی خیلی مفید بود تشکر
زهرا بادفرسا

سلام بر شما

ممنون از توجهتون ??