جنگل های شمالی کشور برای سفر در تعطیلات

جنگل های شمال

ایران عزیز سرزمینی چهار اقلیم است و به دلیل داشتن آب و هوایی متنوع در چهار گوشه اش معروف شده است. در این سرزمین هم می توان کویر نوردی کرد و هم می توان در پناه دریا و جنگل های سرسبز آرام گرفت. بخش مهمی از هموطنانمان در ایام تعطیلات به سوی جنگل های شمالی کشور می روند و در سفری جاده ای از مناظر سبز و آب و هوای خوب مناطق شمالی کشور لذت ببرند. فرقی نمی کند فاصله شهرشان با مناطق شمالی کشور چه اندازه باشد، همینکه به استان های مازندارن، گیلان و گلستان نزدیک می شوند، خستگی سفر از تنشان بیرون می رود و با دیدن مناظر خیره کننده طبیعی مسحور می شوند.

 

الیمستان

 

امروز تصمیم گرفته ایم به معرفی زیباترین جنگل های شمالی کشور در استان های خراسان شمالی، گلستان، مازندران و گیلان بپردازیم تا عزیزانی که قصد سفر به این مناطق را دارند بتوانند به راحتی مقصد خود را مشخص نمایند. بعضی از این جنگل های ایران شهرت زیادی در میان مردم پیدا کرده اند و به دلیل دسترسی آسان از گردشگران بیشتری استقبال می کنند ولی بعضی از آن ها نیز علی رغم زیبایی باورنکردنی به دلیل سختی مسیر و دلایل دیگر کمتر میان عموم گردشگران شناخته شده اند. شاید این مهجور ماندن برایشان بهتر شده باشد چرا که بکرتر مانده و زیبایی شان روز به روز بیشتر می شود. با تورگردان همراه باشید تا برترین جنگل های شمالی کشور را خدمتتان معرفی کنیم.  

 

جنگل های شمال

 

 

جنگل های هیرکانی چیست؟

جنگل های هیرکانی

 

پیش از هر چیز باید در خصوص جنگل های هیرکانی سخن گفت چرا بخش مهمی از جنگل هایی که در ادامه به آن ها اشاره می کنیم جزو جنگل های هیرکانی به شمار می روند. جنگل های هیرکانی یا گرگانی یک منطقه زیستی اند که از کشور آذربایجان شروع شده و تا حاشیه جنوبی دریای خزر و رشته کوه البرز ادامه دارد. این منطقه 7 درصد از مساحت ایران را به خود اختصاص داده و 5 استان شمالی کشور از جمله خراسان شمالی، مازندران، گلستان و گیلان را نیز زیر پوشش خود گرفته اند.

۵۳ درصد از جنگل‌ های هیرکانی در مازندران، ۲۶ درصد در گیلان و ۲۱ درصد در گلستان شکل گرفته است. جنگل هایی همچون پارک ملی گلستان، جنگل ابر شاهرود در استان سمنان، پارک جنگلی ناهارخوران در گرگان، پناهگاه حیات وحش دودانگه و چهار دانگه، سمسکنده، سیاه کشیم، میانکاله،دشت ناز، جهان نما؛ جنگل الیمستان هراز، جنگل افراتخته، جنگل های ارسباران، پارک جنگلی بی ‌بی‌ یانلو همه جزو جنگل های هیرکانی به شمار می روند. این زیست منطقه در حوزه کجور نوشهر، سیاه رودبار گیلان، جنگل واز، پلنگ دره، چهارباغ چالوس، جنگل خشک ‌داران، گشت رودخان، و مناطق‌ حفاظت ‌شده ای مثل لیسار نیز به چشم می خورد.

جنگل های هیرکانی جزو ذخایر جهانی محسوب می شوند و به عنوان موزه طبیعی تاریخچه ای میلیون ها ساله دارند. بیش از 3 هزار گونه گیاهی و صد های گونه جانوری از قبیل پرندگان و پستانداران وحشی در این جنگل ها زیست می کنند.

 

 

جنگل گلستان

جنگل گلستان

 

جنگل گلستان از مهمترین جنگل های شمالی است. این طبیعت بکر از مناطق غربی استان خراسان شمالی به مرکزیت بجنورد شروع شده و تا مناطق شرقی استان گلستان امتداد دارد. گلستان باعث نام یکی از این استان ها رنگ و بوی جنگل بگیرد. جنگل گلستان یک جنگل معمولی نیست بلکه منطقه ای حفاظت شده مملو از گونه های گیاهی و جانوری منحصر به فرد و فراوان است. شاید برای افرادی که از جاده گلستان عبیور می کنند باورپذیر نباشد که این منطقه دارای بیش از هزار و 300 گونه گیاهی و بیش از 300 گونه جانوری است. یک هشتم گونه های گیاهی کشور و یک سوم گونه های پرنده و بالغ بر 50 درصد گونه های پستاندار کشورمان ایران در این منطقه زیست می کنند.

تقریبا نیمی از پستانداران ایران در جنگل های گلستان زیست می کنند و حیوانات وحشی همچون پلنگ، خرس قهوه ای، گرگ، مارال، گوسفندهای وحشی، بز وحشی، آهوی ایرانی و گراز به این زیست بوم پناه آورده اند. البته گردشگران نباید احساس امنیت کنند چون محل زندگی این حیوانات، حفاظت شده است وبه هیچ وجه خطری گردشگران و طبیعت گردان را تهدید نمی کند. تقریبا سه چهار کل گوسفندان و قوچ و میش های جهان در جنگل گلستان که تنها یکی از جنگل های شمالی کشورمان است، تجمع کرده اند. در هر صورت این غنای جانوری باعث شده پارک ملی گلستان به عنوان ذخیره گاه زیست کره در میراث جهانی یونسکو به ثبت برسد.

جنگل گلستان یکی از 50 ذخیره گاه های زیست محیطی کره زمین است که باعث نفس کشیدن زمین و حفظ شدن طبیعت اصیل است. از سال 1354 این منطقه به عنوان منطقه ای ملی تت حفاظت قرار گرفته است و گردشگران عزیز باید در نظر داشته باشند که آنجا تنها یک تفریگاه صرف نیست بلکه سرمایه ای با ارزش برای حیات ایران و حیات کره زمین است. مسافرانی که از مناطق شرقی کشور به خصوص خراسان عازم مناطق شمالی یا تهران می شوند باید از جاده گلستان عبور کنند و با رسیدن به خراسان شمالی کم کم کوهستان های سرسبز و جنگل زیبای گلستان را مشاهده خواهند کرد. متاسفانه بسیاری از جانداران پارک ملی گلستان در همین جاده جان خود را از دست می دهند و گرفتار تلفات طبیعی و غیر آن می گردند. چاره راه این است که این جاده تنها مسیری توریستی باشد و جاده تهران مشهد به سمت دیگری هدایت گردد.

 

 

جنگل سراوان

سراوان

 

جاده ای که به جنگل سراوان می رسد به اندازه خود جنگل تماشایی است. رانندگی در این جنگل با تماشای درختان انبوه همراه است. رنگ درختان در فصل های مختلف تغییر می کند و هیچ وقت خالی از لطف نیست. می توان در هر کجا از جاده توقف کرد و بعد از لختی استراحت و لذت بردن از طبیعت به راه ادامه داد. رودخانه های سفیدرود و سیاهرود از ضلع شرقی پارک سراوان عبور می کنند. هر سو جلوه ای دارد و نمی توان از زیبایی های متنوع گوشه و کنار پارک جنگلی به سادگی گذشت. انواع امکانات رفاهی مثل نیمکت، میز و کباب پز برای رفاه حال گردشگران و اتراق کردن آن ها فراهم شده است. جای جای جنگل سوژه هایی ناب برای عکاسی از طبیعت یافت می شود.

 

جنگل سراوان در پاییز

 

از امکانات پارک جنگلی سراوان می توان به بازدید از دریاچه و در صورت تمایل، قایق سواری در آن دریاچه های زیبا اشاراه نمود. قایق ها گردشگران را به گشتو گذاری متفاوت می برند. به درون جنگل می برند و در فضایی پر از سکوت و ارامش رها می کنند. در بخش هایی از دریاچه لایه ای سبز رنگ روی آب را پوشانده و زیبایی اش را دو چندان کرده است. پینت بال از دیگر جاذبه های سراوان است. افراد از 10 سال به بالا می توانند با تهیه بلیط به این تفریح گروهی در محدوده ای 1200 متری مبادرت ورزند. برای افرادی که طالب هیجان می باشند موتور چهار چرخ نیز می تواند گزینه خوبی باشد. این گونه تفریحات کمک زیادی به بالا رفتن آدرنالین خون می کند و کمی سر و صدا چاشنی سکوت طبیعت گردی تان می کند.

 

ورودی جنگل سراوان

 

جنگل سراوان در استان گیلان، کیلومتر 17 جاده رشت-تهران به سمت غرب جاده قرار گرفته است.

 

 

جنگل نهار خوران | جنگل های شمالی با پوشش هیرکانی

نهار خوران

 

پارک جنگلی نهار خوران به عصر ژوراسیک برمی گردد و عمرش نزدیک به 40 میلیون سال می شود. بنابراین می توایند مطمئن باشید که پا به طبیعتی ناب که در مسیر تکامل شکل گرفته وارد شده اید. دست بشر در ساخت و کاشت این جنگل دخیل نبوده و جنگلی کوچک و جوان به شمار نمی رود. نهار خوران از جمله جنگل های هیرکانی محسوب می شود که بالاتر به آن اشاره کردیم. وسعت فعلی این پارک طبیعی 300 هکتار است. آب و هوای آنجا بسیار دل انگیز و فضای آن بکر و سحر انگیز است. پارک جنگلی نهارخوران فضاهایی خاص و منحصر به فرد برای عکاسی دارد و پوشش گیاهی هیرکانیِ آن در هر فصلی از سال رنگی به خود می گیرد.

 

رودخانه در جنگل نهارخوران

 

نهار خوران دارای امکانات رفاهی مختلف برای اتراق کردن مثل آلاچیق، رستوران، پارکینگ، وسایل بازی و غیره است. نهار خوران از معروف ترین جاهای دیدنی استان گلستان است. در بخشی به نام پارادایز همه امکانات تفریحی و رفاهی و اقامتی متمرکز شده اند. از شاخص ترین امکانات تفریحی نهارخوران چرخ و فلکی بزرگ است که از دوردست ها دیده می شود و چشم انداز بینظیری از طبیعت را نیز زیر پای علاقمندان قرار می دهد. در این منطقه یک آبشار مصنوعی به ارتفاع 15 متر نیز احداث شده که هم به مطبوع شدن هوا کمک می کند و هم با سر و صدایی که به پا کرده جوش و خروش زیادی در میان گردشگران به راه انداخته است. علاقمندان به خرید نیز می توانند از بازارچه خرید ناهارخوران که بیشتر صنایع دستی و سوغات منطقه را در بر می گیرد بازدید کنند.

 

چرخ و فلک جنگل نهارخوران

 

آدرس جنگل نهارخوران استان گلستان، شهر گرگان، 8 کیلومتری مرکز شهر است.

 

برای بازدید از جاهای دیدنی شمال کلیک کنید.

 

جنگل سی سنگان

سی سنگان

 

جنگل سیسنگان در آن سوی ساحل نوشهر پهن شده و طبیعتی بکر و وسیع را از آن خود کرده است. پارک سیسنگان از سال 1344 طراحی و ایجاد شده و در آن پوشش گیاهی کمیاب و حفاظت شده و شمشادهای منحصر به فرد به چشم می خورد. این پارک سه بخش ساحلی، جنوبی و غربی دارد. بخش های ساحلی حدودا 30 هکتار از اراضی را در بر گرفته است و درختانی همچون لرگ، بلوط آزاد، لیلکی، انجیر، توسکا، داغداغان، انار، ازگیل و بسیاری گیاهان دیگر را در بر گرفته است. انواع تفریحات آبی همچون قایق سواری، جت اسکی و بازی های ساحلی مثل اسب سواری، کارتینگ، والیبال ساحلی و غیره در پارک سراوان برقرار است. در این پارک جنگلی علاوه بر تفریحات طبیعی بازی های رایانه ای و انواع بازی های دیگر نیز در بخش های سرپوشیده به چشم می خورد.

جنگل سی سنگان دارای دو دروازه ورودی و 5 نگهبانی است. در این جنگل پناهگاه های متعدد برای اتراق مسافران، فروشگاه ها و بوفه ها و انواع امکانات رفاهی مورد نیاز برای گردشگران، محوطه اردو، پارک کودک، کافی شاپ، رستوران، سفره خانه، سرویس های بهداشتی نزدیک به هم برای رفاه حال گردشگران و انواع امکانات رفاهی و تفریحی دیگر است. در انتهای این پارک رودخانه و آبشاری منحصر به فرد وجود دارد که علاقمندان به پیاده روی و طبیعت گردی حتما خود را به آن آخر هم می رسانند ولی افرادی که خانوادگی سفر کرده اند و افراد ناتوان یا کودک به همراهشان است، عموما به نشستن در فضاهای بکر درون جنگل اکتفا می کنند.

طبیعت بکر سیسنگان در 35 کیلومتری جاده نوشهر به سمت نور قرار گرفته است. در این محدوده پارکینگ نیز وجود دارد تا گردشگرانی که سفر جاده ای را شروع کرده و از شهرهای دور و نزدیک به تور شمال می آیند به راحتی در جنگل ساکن شوند.  

 

 

جنگل دو هزار سه هزار

دو هزار

 

جنگل دوهزار و سه هزار بیشتر به مسیر جاده ای اش معروف است. این جاده از شهسوار تنکابن در استان مازندارن شروع می شود و از کنار جنگل های استان البرز می گذرد. در این جاده رودخانه ای به همین نام وجود دارد که صدای جوش و خروش آن در کنار بوی خوش طراوتی که به فضا داده است بی نظیر است. از این جاده که از ارتفاعات البرز می گذرد می توان دریای خزر را نیز تماشا کرد. می گویند علت نامگذاری این جنگل ها سطح ارتفاع آن ها در دریاست چرا که این محدوده بین 2000 متر تا 3000 متر از سطح دریا ارتفاع دارند.

تابلوهای راهنما از تنکابن به سمت خرم آباد گردشگران را به سمت جاده دوهزار و سه هزار راهنمایی می کنند. برای اتراق کردن در جاده باید امکانات اولیه را همراه داشته باشید. در این صورت می توان تا قبل از غروب آفتاب در جاده ماند واز طبیعت لذت برد. در این جاده اکواریوم ها و حوض های پرورش ماهی زیاد به چشم می خورد. فصل سفر به جنگل دو هزار و سه هزار اوایل اردیبهشت تا اواخر شهریور است. در سایر فصول سال هوای آنجا سرد و مسیر کمی لغزنده می شود.

 

برای بازدید از بهترین کافه های تهران کلیک کنید.

 

جنگل فیلبند | جنگل های شمالی در استان مازندران

فیلبند

 

فیلبند یا به قول محلی ها فلبن روستایی در شهرستان بابل در استان مازندران است. این نام از میان جنگل های شمالی برای بسیاری از طبیعت گردان آشناست. علت این است که زیبایی و دسترسی آسان به روستا و جنگل فیلبند باعث شده تورهای طبیعت گردی گروهی فراوان با بهتر شدن آب و هوا برای برخورداری از خنکای تابستانی اش راهی آن منطقه شوند. فیلبند به روستای سنگچال آمل نزدیک است، از جنوب شرق به روستاهای شیخ موسی و لهه بابل و از جنوب به ییلاقات ونه بن محدود می شود. در مسیر میان سنگ چال تا روستا مه ها خودنمایی می کنند و منظره خارق العاده ای را پدید می آورند.

فیلبند در دهه گذشته تنها 4 خانوار با گویش طبری (بابلی) سکنه داشت ولی در سال های اخیر به یمن رشد گردشگری پایدار و طبیعت گردی، جمعیت بیشتری به آنجا برگشته اند. با این حال هنوز هم زمستان ها تقریبا خالی از سکنه می شود چرا که به دلیل ارتفاع زیاد از دریا زمستان های بسیار سرد با برف های سنگین دارد. همین سرما باعث شده تنها گونه های همچون سیاه ریشه مثل آلوچه ترش، زرشک کوهی، درخت ون و انگور کوهی در آنجا دوام بیاورند.  

فیلبند یکی از جنگل های شمالی کشور است که طبیعتی سحر انگیز و آب و هوایی باورنکردنی دارد. همین که پا به جاده می گذاری ابرها به استقبالت می آیند و در بعضی ساعات تردد را برای گردشگران سخت می کند. هر چه به ارتفاعات نزدیک تر شوی ابرها نیز بیشتر می شوند بنابراین باید ساعت مناسبی را برای رفتن به سمت جنگل انتخاب کرد تا اسیر ابرهای فیلبند نشوید.

خوشبختانه هم اکنون امکانات رفاهی و گردشگری فراوانی در مناطق نزدیک به روستا راه اندازی شده است وبه راحتی می توان در هتل ها یا اقامتگاه های بومگردی منطقه ماندگار شد. با این حال برای ماندن در خود روستا باید خانه های محلی را اجاره کرد و به سبک محلی ها شب را به صبح رساند. به علاوه عده ای از طبیعت گردان تابستان ها در آنجا کمپ می زنند ولی نباید فراموش کرد که شب های فیلبند در همه فصول، سرد است.

مسیر دسترسی : جاده هراز و سنگچال آمل برای رفتن به فیلبند آسان تر و امن تر است. بعد از جاده هراز در دو کیلومتری به تونلی می رسید که پس از آن در سمت چپ تابلوی روستای چلاو دیده می شود. بعد از گذر از مراتع به روستای فیلبند می رسید.

مسیر بابل آسفالت نیست و پیچ های زیادی دارد. برای رفتن از آن مسیر باید از ماشین های افرود کمک گرفت.

 

 

جنگل الیمستان

 

جنگل الیمستان یکی از جنگل های شمالی در آمل و جزو زیست بوم هیرکانی است که به دلیل داشتن طبیعت سحر انگیز، امکان کوهنوردی، کمپینگ و تفریحات متنوع از طرفداران زیادی برخوردار است. درختان سر به فلک کشیده و خلوت های شاعرانه فرصت خوبی برای خلوت با خو ددر دل طبیعت و یا گشت زدن با دوستان و همسفران را فراهم می کند. این جنگل نیز مثل سایر جنگل هایی که در شمالی کشور قرار گرفته بیشتر اوقات مه آلود است و این مه به زیبایی آن افزوده است. قله ای به همین نام در آن منطقه وجود دارد که پاتوق کوهنوردان است. بیشتر گردشگران تا قله پیاده روی کرده و لذتی سرشار را تجربه می کنند. پیاده روی و رفتن به اینم مسیر نیازمند قوای بدنی نسبی است بنابراین با کودکان بسیار کوچک، به همراه افراد مسن و معلول نمی توان جنگل را به راحتی پیمود.

جاده ای که به جنگل الیمستان می رسد پر پیچ و خم و در عین حال زیباست. هر گوشه ای از جاده جاذبه ای است و افراد را به پیاده شدن، لختی آسودن و عکس گرفتن ترغیب می کند. با رسیدن به مسیر فرعی جذابیت ها نیز بیشتر می شود و از یک جایی از مسیر دیگ ماشین هم نمی توان برد بلکه باید با پای پیاده به جنگل زد و تا قله از بخش های زیاد طبیعت الیمستان بهره برد.

الیمستان در کوه دماوند قرار گرفته و انبوهی از درختان سبز و سر به فلک کشیده را از آن خود کرده است. گونه گیاهی الیما که خوراکی محسوب می شود و خواص زیادی برای آن بر شمرده اند در این منطقه فراوان است. از فصل اردیبهشت الیما در منطقه زیاد می شود و به همین مناسبت این منطقه را الیمستان می نامند. این گیاه شبیه به پیازچه است و معمولا کنار جوی های آب می روید. بومیان منطقه الیما رد خورشت ها برای عطر و بوس غذا زیاد استفاده می کنند.

از جاذبه های منطقه می توان به اسب های اصیل برای عکس گرفتن ، قله الیمستان و نقش پای رستم

 

برای رزرو تور قشم کلیک کنید.

 

جنگل دالخانی | از جنگل های شمالی معروف به دالان بهشت

دالخانی

 

جنگل دالخانی از دیگر جنگل های شمالی کشور در روستای دالخانی (دالیخانی) در جنوب شرق شهرستان رامسر است.  زیبایی خیره کننده آن در بعضی قسمت ها باعث شده نام دالان بهشت را از آن خود کند و به حق، اینچنین معروف شده است. کافی است پا به آنجا بگذارید تا خودتان حس بودن در بهشت را تجربه کنید. ییلاقات زیادی در منطقه رامسر وجود دارد که می توان به نوبت از همه آن ها بهره برد. جنگل دالخانی 800 متر از سطح دریا فاصله دارد و در امتداد سایر جنگل های منطقه رامسر قرار گرفته است.

هوای روستای دالخانی بر خلاف روستاهایی مثل فیلبند همیشه مطبوع است. گرچه در آنجا نیز مه غلیظی به چشم می خورد ولی شب ها کمی خنک می شود ولی ماندن در آنجا چندان سخت نیست و به علاوه میزان رطوبت هوا در آنجا به هیچ وجه آزار دهنده نیست. آن هایی که در طبیعت گردی حرفه ای شده اند خوب می دانند که باید صبح زود پا به جنگل بگذارند تا پیش از تاریک شدن هوا بتوانند به اقامتگاهشان برگردند. شب های جنگل چندان امن نیست. این جنگل نیز مثل بیشتر جنگل های شمالی کشور چراغ ندارد و به دلیل انبوهی درخت ها از نور مهتاب نیز بی بهره است.

گردشگران از این امکان برخوردار می باشند که در کنار جاده کمپ زده یا در آلاچیق های پوبی و کلبه های مستقر شوند. امکانات رفاهی فراهم است و غذا و چای آتشی نیز برای سفارش دادن روبراه است. به علاوه محصولاتی همچون عسل، ماهی و میوه های جنگلی توسط روستاییانی که محصولات خودشان را عرضه می کنند قابل توجه است. بهتر است از این مردم خرید کنند تا کمکی به رونق گردشگری در منطقه و پایدار ماندن جامعه روستایی کرده باشید.

در ابتدای جاده دالخانی هزینه ورودی دریافت می شود.

مسیر دسترسی: فاصله جنگل دالخانی با رامسر 30 کیلومتر است. با رسیدن به جاده دالخانی با درخت هایی انبوهی در دو سوی جاده روبرو می شوید و از منظره ای بکر و آب و هوایی مطبوع بهره مند می گردید.

 

برای رزرو تور کیش کلیک کنید.

 

جنگل سیاه بیشه

سیاه بیشه

 

جنگل سیاه بیشه در روستایی پنهانی میانه جاده چالوس در استان مازندران واقع شده است. سیاه بیشه در دهستانی به نام کوهستان بیشتر به طبیعت پاییزی اش مشهور است چرا که تنوع گونه های گیاهی و درخت هایش باعث شده خزان رنگارنگی داشته باشد. این روستا همواره با مه غلیظی که گاه به رنگ سیاهی می زند پوشیده شده است. بخش هایی از جاده سیاه بیشه با چشم انداز طیبای طبیعت به پاتوق عکاسان حرفه ای طبیعت تبدیل شده است تا تابلویی جادویی از طبیعت را ثبت کنند. خانه های زیبا و ویلاهای شیروانی در میان پهنه وسیع کوهستان در کنار دریاچه های زیبای روستا این فرصت را به گردشگران می دهد که شب را در خانه های محلی اقامت کرده و صبح زود برای دیدن طبیعت زیبای سیاه بیشه و لذت بردن از آب و هوایی دلنشین راهی شوند.

جنگل سیاه بیشه بخشی از جنگل های شمالی و جنگل های هیرکانی است که از آذربایجان شروع شده و با عبور از مازندران تا استان گیلان و نزدیکی های آستارا کشیده می شود. این جنگل ها 40 میلیون سال عمر دارند و بیش از دو میلیون هکتار از آن ها در خاک ایران قرار گرفته است. متاسفانه در اثر سیاست های نادرست داخلی بیش از نیمی از آن ها در ایران از بین رفته و با این اتفاق آسیب های زیادی به طبیعت ایران زده شده است.

 

این را نیز می پسندید: ییلاق سوباتان در استان گیلان

 

برای بازدید از جاهای دیدنی مشهد کلیک کنید.

 

 

جنگل النگدره

النگدره

 

جنگل النگدره از دیگر مناطق طبیعی استان گلستان واقع در شهرستان گرگان است. این منطقه علی رغم محرومیت از دسترسی آسان به دریا به دلیل داشتن جنگل های بی نظیر مورد توجه گردشگران قرار می گیرند. وسعت این پارک جنگلی 185 کیلومتر بوده و به عنوان پارک جنگلی شاخص کشور مطرح شده است. هوای النگدره معمولا 10 درجه از بخش های شهری خنک تر است. در آنجا رودخانه و چشمه ای نیز وجود دارد. رودخانه قلاشی در کل پارک جریان دارد و به آب و هوای خنک و جذابیت آن کمک زیادی کرده است. چشمه های آب نیز نزدیک همین رودخانه قرار داشته و مملو از درختان انجیل، ممرز، بلوط، شیردار، بیدو غیره است.

در جنگل النگدره همه گونه امکانات رفاهی از فروشگاه و نمازخانه تا پارکینگ و سرویس های بهداشتی موجود است. زمین های ورزشی نیز با استقبال خوبی از سوی گردشگران مواجه می شوند. النگدره در بلوار نهارخوران قرار گرفته و در آنجا مناطق مسکونی زیادی نیز شکل گرفته است.

 

 

 

وضعیت آب و هوا
خلاصه مقاله

جنگل های شمالی کشور از جنگل گلستان گرفته تا جنگل دالخانی و الیمستان و بسیاری جنگل های دیگر در شهرهای گرگان، رامسر، آمل، بابل و استان های گلستان، مازندران، گیلان و خراسان شمالی به عنوان مهمترین جنگل های ایران شناخته می شوند که مهمترین پوشش گیاهی و جانوری کشور را از آن خود کرده اند. در ادامه به معرفی زیبایی ها، امکانات تفریحی و مسیرهای دسترسی این جنگل ها می پردازیم.

انتشار :  14 فروردین 1401 به روزرسانی :  4 مرداد 1402 نویسنده :   عفیفه خدنگی
تصاویر مرتبط
الیمستان
  • الیمستان
  • جنگل گلستان
  • فیلبند
  • سی سنگان
  • نهار خوران
  • النگدره
  • جنگل های شمال
  • جنگل های هیرکانی
  • دالخانی
  • سیاه بیشه
  • دو هزار
  • سراوان
  • جنگل سراوان در پاییز
  • ورودی جنگل سراوان
  • رودخانه در جنگل نهارخوران
  • چرخ و فلک جنگل نهارخوران
  • جنگل های شمال
اشتراک گذاری
مقالات مرتبط
درباره این مطلب دیدگاهی بنویسید
در رابطه با این مطلب دیدگاهی وجود ندارد