خانه اعیانی کیش بر فراز تپه ای مشرف بر خلیج

خانه اعیانی کیش

خانه اعیانی کیش یک خانه تاریخی است که در شهر باستانی حریره در جزیره کیش قرار گرفته است. البته خانه اعیانی شامل باقیمانده‌های یک ساختمان بزرگ خشتی و آجری می‌باشد برای همین نمی‌توانیم به آن نام خانه را اطلاق کنیم. خانه اعیانی دقیقا رو به دریا ساخته شده و حتی امروزه نیز می‌توان از فراز تپه‌ای که ساختمان بر آن قرار دارد، منظره زیبایی از خلیج فارس مشاهده کرد. این اثر تاریخی زیبا یکی از مهم‌ترین آثار تاریخی کیش می‌باشد که بازدید کردن از آن خالی از لطف نیست. در زمانی که جزیره در بیشترین بخش‌های خود تبدیل به مکانی مدرن و پر سر و صدا است، شهر باستانی حریره در آرامش شما را به سفری در تاریخ کیش می‌برد. اگر به تاریخ و تمدن‌های مختلف کشورمان علاقه دارید، در سفر آینده‌ به جزیره از خانه اعیانی کیش بازدید کنید.

خانه اعیانی به عنوان شناسنامه‌ای از دوران گذشته کیش مورد توجه است. حال در مطلب پیش رو درباره این خانه بیشتر صحبت خواهیم کرد.

 

معرفی خانه اعیانی کیش

 

خانه اعیانی یکی از جاهای دیدنی کیش است که در شهر باستانی حریره می‌باشد. وجه تسمیه خانه اعیانی این است که با تمام ساختمان‌های شهر حریره تفاوت داشته و مساحت بیشتری دارد. از نوع کاشیکاری‌های خانه می‌توان حدس زد که فرد یا افرادی ثروتمند صاحبان بنا بوده‌اند. باستان شناسان با بررسی نوع معماری و کاشیکاری خانه اعیانی، حدس می‌زنند که این بنا متعلق به دوران ایلخانی یا تیموری باشد. در دوران ایلخانی تزیینات ساختمان‌ها آجری بوده و از کاشیکاری‌های ستاره‌ای نیز استفاده می‌کردند. متأسفانه ساختمان خانه اعیانی کیش در هیچ قسمتی سقف ندارد و بسیاری از اجزای خانه از بین رفته‌اند.

اگر عکس خانه اعیانی کیش را دیده باشید متوجه می‌شوید که راه پله‌ها، دیوار‌ها، طاق‌ها و بخش‌های اصلی ساختمان باقی مانده‌اند. با این حال هیچ کتیبه‌ای در خانه وجود ندارد که اطلاعاتی راجع به زمان ساخت، مورد کاربری و... توضیح دهد. باستان شناسان درباره کاربری این ساختمان اطلاعاتی ندارند اما از آنجایی که خانه به دریا بسیار نزدیک است می‌توان حدس زد که به نوعی با صیادی، تجارت و... ارتباط داشته است.

 

معماری خانه اعیانی کیش

 

همان‌ طور که گفتیم سقف خانه در تمام قسمت‌ها از بین رفته اما می‌توان با مشاهده دقیق ساختمان دریافت که یک حمام عمومی، گرمخانه، حمام خصوصی، آشپزخانه، اندرونی و... در خانه اعیانی کیش ساخته شده بودند. علاوه بر این موارد چندین دالان با طاق‌های زیبا که به سبک زمان ایلخانان ساخته شده‌اند نیز در خانه اعیانی وجود دارند. از ایوان خانه می‌توانید منظره ابدی از خلیج فارس مشاهده کنید.

 

نگرانی‌های درباره خانه اعیانی کیش

 

مهم‌ترین خطری که خانه اعیانی را تهدید می‌کند، فرسایش است. متأسفانه این خانه هیچ گاه بازسازی نشده و هیچ گونه تمهیداتی برای نگهداری از آن در نظر نگرفته‌اند. اگر در سراسر ایران خانه‌های دوران ایلخانی را مشاهده کرده باشید متوجه می‌شوید تمام ساختمان نگهداری شده و در طی قرن‌ها صدمه‌ای ندیده است. خانه‌های مشهور دوره ایلخانی در شهرهای اصفهان، یزد و شیراز به بهترین شکل حفظ شده‌اند. البته باید این نکته را هم در نظر بگیریم که خانه اعیانی کیش چند صد سال در کنار دریا و در بارندگی‌های شدید دچار ویرانی شده است.

به هر حال امروزه باقیمانده‌های خانه اعیانی، یادگاری از گذشته کمتر شناخته شده کیش می‌باشند. به نسبت ارزش این اثر تاریخی، تجهیزات مناسبی برای نگهداری از آن وجود ندارد. گردشگران می‌توانند آزادانه در این خانه راه بروند. ممکن است برخی گردشگرنما‌های نا آگاه بر دیوارهای خانه راه بروند یا بر آن یادگاری بنویسند. به طور خلاصه باید گفت خانه اعیانی کیش در سال‌های آینده دچار فرسایش شدید‌تر خواهد و شاید چیزی از آن باقی نماند. امیدواریم برای حفاظت از این بنای تاریخی چاره‌ای اندیشیده شود.

 

آدرس خانه اعیانی کیش

کیش، بلوار میرمهنا، بلوار المپیک، میدان حریره، خیابان کرانه، شهر باستانی حریره

 

برای رزرو تور کیش و همچنین تور به مقاصد داخلی و خارجی با تورگردان همراه باشید. 

 

وضعیت آب و هوا
خلاصه مقاله

خانه اعیانی کیش یک خانه تاریخی است که در شهر باستانی حریره در جزیره کیش قرار گرفته است. البته خانه اعیانی شامل باقیمانده‌های یک ساختمان بزرگ خشتی و آجری می‌باشد برای همین نمی‌توانیم به آن نام خانه را اطلاق کنیم. خانه اعیانی دقیقا رو به دریا ساخته شده و حتی امروزه نیز می‌توان از فراز تپه‌ای که ساختمان بر آن قرار دارد، منظره زیبایی از خلیج فارس مشاهده کرد. در مطلب پیش رو درباره این خانه بیشتر صحبت خواهیم کرد.

انتشار :  3 خرداد 1402 به روزرسانی :  4 مرداد 1402 نویسنده :   شیوا معین
تصاویر مرتبط
detail/848/خانه-اعیانی-کیش
  • no_image
اشتراک گذاری
درباره این مطلب دیدگاهی بنویسید
در رابطه با این مطلب دیدگاهی وجود ندارد