ساعت دسترسی : شبانه روزی
مناسب برای : افراد 18 سال به بالا
بهترین ساعت بازدید : تا قبل از غروب و شب
آدرس : جزیره کیش، جاده جهان، نرسیده به کشتی یونانی، قلعه جهان
هزینه ورودی : رایگان

قلعه جنی کیش؛ آیا جرئت رفتنش را دارید؟

قلعه جنی کیش

 

قلعه جنی کیش از ترسناک‌ترین جاهای دیدنی ایران در استان هرمزگان و جزیره کیش است و به گفته عده‌ای جن‌ها واقعا در آن حضور دارند. حقیقت یا افسانه، بیشترین سهم را در شکل‌گیری و شهرت این مکان تاریخی دارد. با گذشت چندین سال از تغییر کاربری و متروکه شدن این بنا در نزدیکی کشتی یونانی، اسناد مورد اعتماد و تاییدشده درباره واقعی بودن یا افسانه‌ای بودنش وجود ندارد. مثلا اگر "قلعه جنی کیش ویکی پدیا" را سرچ کنید، جز نتایج مرتبط با سایت‌‎های گردشگری، سایت ویکی پدیا به چشم‌تان نمی‎‌خورد. با این حال، فیلم‌ها و عکس‌هایی برای قلعه جنی در شب منتشر شده که بهتر است تنها نبینید. 


قلعه جنی کجاست، داستان‌های مرتبط با آن، تاریخچه، دلیل نامگذاری و جاهای دیدنی اطراف آن، تمام مواردی است که در ادامه مجله تورگردان به آن می‌پردازیم. 
 

فهرست مطالب

قلعه جنی کیش کجاست؟


آدرس: جزیره کیش، جاده جهان، نرسیده به کشتی یونانی، قلعه جهان

هزینه بازدید: رایگان

ساعت دسترسی: شبانه روزی

قلعه جنی کیش کجاست؟
منبع: سایت نشان


نرسیده به کشتی یونانی و قبل از آخرین میدان، سرراست‌ترین آدرس قلعه جنی در جزیره کیش است. در میان جاهای دیدنی کیش، این مکان در دسته بناهای تاریخی و کم‌شناخته‌شده قرار می‌گیرد. طبق آخرین اطلاعات، این مکان در اوایل سال 1340 یک پاسگاه بود. طبق عکس‌های منتشرشده از این مکان تاریخی، دست‌نوشته‌های عجیب و متفاوتی روی دیوارها می‌بینید که بازدیدکنندگان قبلی، آن را نوشته‌اند.


اسم این قلعه که می‌آید، ذهن‌ها به سمتی کشیده می‌شود که آیا حضور جن‌ها در محوطه و اطراف آن واقعیت دارد یا خیر. برای پیدا کردن پاسخ‌تان، خوب است برای یکبار هم که شده، آن را ببینید. سفر کردن به کیش با هزینه‌های معقول و به‌صرفه، با انتخاب یک تور مسافرتی ارزان، واقعا شدنی است. برای سفر با تور کیش از تهران و سایر مبداها، سایت تورگردان در کنار شماست.
 

قلعه جنی کیش در شب

 

نمای قلعه جنی در شب، از نوع متروکه و خراب‌شده است و 2 برج بزرگ در کنار آن قرار دارند. برای رفتن به سمت قلعه جنی در شب باید به سمت غربی جزیره کیش و جاده جهان بروید. هر چند از غروب به بعد، پیشنهاد نمی‌کنیم که به آنجا بروید.

نمای قلعه جنی کیش
منبع: سایت نشان


اگر واقعا تصمیم دارید که در شب به قلعه جنی کیش بروید، بهتر است کسی همراه‌تان باشد. این قلعه، هیچ نگهبانی ندارد و برای رفتن به محوطه داخل آن می‌بایست از میان بلوک‌ها رد شوید تا به داخل ساختمان راه پیدا کنید.


جزئیات آدرس دقیق‌تر و مسیریابی آن در بخش زیر آمده است.
 

داستان قلعه جنی کیش

 

مرگ چهار سرباز، اصلی‌ترین و برجسته‌ترین داستان قلعه جنی است. داستان از این قرار است که چهار سرباز برای انجام کشیک شبانه در پاسگاه مانده بودند. وقتی در ساعت‌های اولیه صبح، سربازهای دیگر برای تعویض کشیک به این نگهبانی رفته بودند؛ پیکر 4 سرباز شیفت قبلی را با چشم‌های باز و صورت کبود پیدا کردند. 

نمای قلعه جنی کیش تخریب شد
منبع» سایت نشان


بعد از این اتفاق، چندین گزارش دیگر به صورت مکرر درباره خش‌خش و همهمه در مورد جنیان کیش از داخل قلعه اعلام شد. در نهایت، این پاسگاه ژاندرمری به علت همین گزارش‌ها به فعالیت خود ادامه نداد. در حال حاضر، بخشی از ساختمان این قلعه خراب شده و گیاهان بیابانی، فضای آن را پر کرده‌اند. 
 

تاریخچه قلعه قبل جنی‌ شدن


قدمت قلعه جنی، به طور دقیق مشخص نیست و در منابع کتبی و رسمی، اصلا حرفی هم از سال شروع به کار آن زده نشده است. در اوایل سال 1340، این قلعه به‌عنوان ژاندارمری و پاسگاه مرزی کیش استفاده می‌شده است. 
افرادی که به این مکان رفت‌وآمد داشتند، سربازها و درجه‌دارها بودند. بعد از اتفاق‌های وحشتناک مرتبط با ارواح و جنیان، این ژاندارمری تخلیه می‌شود.

تاریخچه قلعه قبل جنی‌ شدن
منبع: سایت نشان


در ضمن بعضی‌ها حدس می‌زنند که این قلعه تاریخی متعلق به دوران اشغال جنوب ایران توسط پرتغالی‌هاست. در آن مقطع زمانی، کاربرد قلعه جنی برای محافظت از منطقه بوده است. در زمان فعلی، بخش‌هایی از پلان مستطیلی، پنجره‌های کوچک و دیوارهای ضخیم، تمام آن چیزهایی بوده که از قبل مانده است.

  • پلان مستطیلی‌شکل با دو برج بزرگ در کنارش از ویژگی‌های خاص قلعه بوده که برای محافظت در نظر گرفته شده است. 
  • در بخش وسطی قلعه هم باغچه کوچکی قرار داشته که به نظر می‌رسد از نظر محافظتی، کارکرد چندانی نداشته است.
  • داخل بنای اصلی ساختمان، پنجره‌های کوچکی وجود داشتند که مخصوص دیده‌بانی در شب بودند.
  • با وجود دیوارهای ضخیم، به نظر می‌رسد که نفوذ کردن به داخل محوطه، کار سختی برای دشمنان بوده است.

تا به امروز، هیچ استفاده دیگری از این مکان تاریخی نشده و برخی از بخش‌های آن نیز تخریب شدند. در کنار همه این‌ها، رویش گیاهان خودرو باعث شده تا واقعا خیلی به چشم نیاید.
 

دلیل نامگذاری قلعه جنی چیست؟

 

این پاسگاه در اوایل دهه 40 هجری شمسی برای دیده‌بانی و ژاندارمری استفاده می‌شد. وقتی گزارش‌های متعددی مبنی بر حضور جن‌ها و وقوع اتفاق‌های عجیب ارسال شد، دستور تخلیه پاسگاه از سوی فرماندار شهر صادر شد. از آن به بعد هم، مردم کیش، این مکان را به اسم قلعه جنی صدا زدند.
 

عکس قلعه جنی در جزیره کیش
منبع: سایت نشان

جاهای دیدنی اطراف قلعه جنی

 

بعد از قلعه جنی کجا بریم خوبه؟ باغ نخل غروب، کشتی یونانی و روستای باغو از نزدیک‌ترین جاذبه‌ها به این مکان هستند که می‌توانید برای بازدید از آن‌ها برنامه‌ریزی کنید. 

از میان هتل‌های جزیره کیش هم اولین هتل دریایی ایران (هتل ترنج) در شمال غربی جزیره و نزدیک به قلعه جنی بوده و با تور کیش هتل ترنج می‌توانید رزرو کنید.

 

باغ نخل غروب

آدرس: جزیره کیش، باغو، خیابان جهان

اگر خیلی نمی‌خواهید از قلعه جنی فاصله بگیرید، به باغ نخل غروب بروید. این جای دیدنی جزو نخلستان‌های کیش در محله باغو بوده و در خیابان جهان قرار دارد. 
از مکان‌های تفریحی نزدیک به نخل غروب هم می‌توانیم به بازار بزرگ پدیده کیش، رستوران پدیده شاندیز کیش و رستوران کف‌شیشه‌ای بام رویا اشاره کنیم. 
 


کشتی یونانی

آدرس: کیش، جنوب غربی جزیره، خیابان غروب، میدان غروب.

نزدیک‌ترین جای دیدنی به قلعه جنی، کشتی یونانی است. این اثر تاریخی و قدیمی، جزو موارد ثابت در لیست جاهای دیدنی کیش در تابستان، پاییز، زمستان و بهار قرار دارد. این کشتی در سال 1345 هجری شمسی در نزدیکی روستای باغو به گِل نشست و برای همیشه در آب‌های جزیره کیش ماندگار شد. 


از فعالیت‌هایی که می‌توانید در کنار این کشتی با آن‌ها سرگرم شوید، می‌توانیم به عکاسی، شترسواری و اسب‌سواری اشاره کنیم. 


روستای باغو

آدرس: جنوب غرب جزیره کیش

کشتی یونانی در نزدیکی روستای باغو برای همیشه به گِل نشست. از آنجایی که کشتی یونانی، نزدیک‌ترین جاذبه به قلعه جنی بوده، روستای باغو هم از جاذبه‌های کم‌فاصله با قلعه جنی است.

بعد از ورود به روستای باغو می‌توانید از جاذبه‌های گردشگری آن مثل درخت لور و مسجد آن دیدن کنید. نام‌گذاری این روستا هم داستان جالبی دارد. نام روستا، وجه تسمیه پیرزنی 100 ساله به نام باغو بوده که در زمان تصرف کیش به دست پرتغالی‌ها در این موقعیت مکانی زندگی می‌کرده است. سربازان منطقه برای اشاره به این روستا، از اسم همین پیرزن 100 ساله استفاده می‌کرده‌اند.

وضعیت آب و هوا
خلاصه مقاله

قلعه جنی کیش در غربی‌ترین بخش جزیره و قبل از آخرین میدان از جاذبه‌های تاریخی است. این مکان، ساختمانی متروکه بوده و مشخص نیست که داستان‌های روایت‌شده درباره آن، صحت دارند یا افسانه‌ای هستند. از نظر خیلی‌ها، این مکان ترسناک بوده؛ جنیان کیش در آن هستند و در شب نباید به آنجا رفت. عده‌ای دیگر نیز ترسناک بودن این مکان را انکار می‌کنند و رفتن به قلعه جنی کیش در شب برای آن‌ها ترسناک نیست.

انتشار :  26 شهریور 1402 به روزرسانی :  8 بهمن 1402 نویسنده :   فائزه حسین زاده خسرویه
تصاویر مرتبط
قلعه جنی کیش کجاست؟
  • قلعه جنی کیش کجاست؟
  • نمای قلعه جنی کیش تخریب شد
  • تاریخچه قلعه قبل جنی‌ شدن
  • نمای قلعه جنی کیش
  • عکس قلعه جنی در جزیره کیش
اشتراک گذاری
درباره این مطلب دیدگاهی بنویسید
در رابطه با این مطلب دیدگاهی وجود ندارد