کلیسای بیت اللحم اصفهان (همه آنچه پیش از رفتن باید بدانید)

کلیسای بیت اللحم اصفهان

کلیسای بیت اللحم اصفهان از آثار مهم تاریخی است که بنای ارزشمند و بزرگی دارد و آن را طبق وصیت شخصی به نام پطرس ساخته‌اند. از مهمترین ویژگی‌های این کلیسا که باعث شهرت جهانی آن شده، تزئینات بسیار خاصی است که در آن به چشم می خورد.

 

اصفهان برای طرفداران آثار تاریخی مختلف قطعاً محل بسیار خوبی است، چون در این شهر می‌توانند از آثار تاریخی که در دوره‌های مختلف و توسط اقوام متفاوت ساخته شده‌اند دیدن کنند. بخشی از آثار تاریخی ارزشمندی که در شهر اصفهان قرار دارند متعلق به مسیحیان ساکن در این شهر می‌باشند. یکی از مهمترین بناهای تاریخی کلیسای بیت اللحم اصفهان است که بنای ارزشمند و بزرگی است که آن را طبق وصیت شخصی به نام پطرس ساخته‌اند. از مهمترین ویژگی‌های این کلیسا که باعث شهرت جهانی آن شده، تزئینات بسیار خاصی است که در آن به چشم می‌خورد. در ادامه این مطلب اطلاعات بیشتری را در خصوص کلیسای بیت اللحم در اصفهان با شما در میان می‌گذاریم تا با این اثر تاریخی ارزشمند آشنا شوید.

 

معرفی کلیسای بیت اللحم اصفهان

کلیسای بیت اللحم یکی از کلیساهای بزرگ واقع در شهر اصفهان می‌باشد که در دوران صفویه و بعد از مهاجرت ارامنه به این شهر آن را ساختند. وجه تمایز این کلیسا و نکته جالبی که در خصوص آن وجود دارد این است که بلندترین گنبد در میان کلیسا‌های اصفهان متعلق به کلیسای بیت اللحم است. به شکلی که از فاصله دور نیز می‌توانید این گنبد بزرگ و زیبا را ببینید.

اسناد تاریخی موجود نشان دهنده این هستند که تاریخچه این بنای تاریخی به دوران حکومت شاه عباس کبیر بازمی‌گردد. تاریخ ساخت کلیسای بیت اللحم اصفهان به سال 1063 هجری قمری باز می‌گردد، اما با این وجود هنوز هم می‌توان شکوه و زیبایی آن را دید.

این کلیسا در محله جلفا قرار گرفته و برای دسترسی به آن باید به خیابان نظر شرقی و میدان جلفا رفت. قرارگیری این کلیسا در محله جلفا باعث شده که بتوانید در زمان بازدید از آن سراغ بقیه آثار تاریخی و جاهای دیدنی این محله بروید.

ساعات بازدید کلیسای بیت اللحم اصفهان بین 8 صبح تا 5:30 عصر می‌باشد البته نباید فراموش کرد که در روزهای خاص این ساعات می‌توانند تغییر کنند.

 

تاریخچه کلیسای بیت اللحم اصفهان

طبق روایات و اسناد تاریخی به جا مانده از دوران قدیم کلیسای بیت اللحم اصفهان به وصیت فردی به نام خواجه پطرس ولنجانیان که از تاجران معروف دوره صفویه بوده ساخته شده است. از همین رو در این کلیسا مقبره او و برخی از اعضای خانواده‌اش به چشم می‌خورد. دلیل اصلی ساخت این کلیسا شلوغ شدن بیش از حد کلیسای مریم مقدس بوده که باعث ناراحتی مسیحیان این محل شده بوده است.

روایتی دیگر در این مورد وجود دارد که بر اساس آن گفته می‌شود پطرس که بازرگان ثروتمندی بوده در زمان سفر به هندوستان بر اثر بیماری جان می‌دهد و قبل از مردن وصیت می‌کند که قلب او را در جلفا دفع می‌کنند. بعد از آن جسد او به اصفهان آورده شده و با سرمایه‌ای که از او به جا مانده بوده این کلیسای زیبا را بعد از مرگش ساخته‌اند. البته گفتنی است که بعد از آن نیز در دوره‌های مختلف بازسازی‌های زیادی روی این بنا انجام شده که مهمترین آنها در سال 1316 قمری و دوره مظفرالدین شاه بوده است. در فهرستی از ۲۳ کلیسای زیبای جهان نام کلیسای بیت اللحم نیز ذکر شده و همچنین در اسفند ۱۳۸۱ آن را به ثبت ملی رساندند.

 

پلان کلیسای بیت اللحم اصفهان

تالار اصلی این کلیسا به شکل مستطیل بزرگی می‌باشد که سقف آن را یک گنبد دوجداره بزرگ تشکیل داده است. در بخش پایینی این گنبد 8 نورگیر وجود دارند که وظیفه آنها تامین نور داخلی کلیسا می‌باشد. از دلایلی که باعث شده بسیاری تصور کنند کلیسای بیت اللحم زیباترین کلیسای اصفهان است، نقاشی‌هایی است که در بخش‌های مختلف این اثر تاریخی مشاهده خواهید کرد. یکی از این تصاویر نقاشی شده تصویر پطرس، سازنده کلیسا می‌باشد و سایر نقاشی‌های موجود روی بخش‌های مختلف داخل آن مربوط کتاب مقدس و الهام گرفته از داستان‌های مذهبی هستند.

در بخش‌های داخلی قسمت‌های پایینی دیوار‌ها را با استفاده از کاشی‌های لعابدار سنتی که معمولا به رنگ آبی یا نیلی هستند تزئین کرده‌اند که باعث به وجود آمدن حال و هوای دوست داشتنی در کلیسای بیت اللحم به عنوان یکی از جاهای دیدنی اصفهان شده است. البته بخش بیرونی این کلیسا بسیار ساده طراحی شده و می‌توانید مصالح اصلی ساخت این کلیسا که خشت، آجر و گل بوده است را به راحتی ببینید.

کلیسا دارای دو طبقه می‌شود که طبقه همکف برای تجمع آقایان و طبقه بالایی برای بانوان در نظر گرفته شده است. در ضمن بخش گنبد این کلیسا نیز از زیبایی خاصی برخوردار است که تزیینات خاص خود را دارد و بی شک هر بیننده‌ای را در نگاه اول محو تماشای خود خواهد کرد.

 

سخن نهایی

بهتر است برای رفتن به کلیسای بیت اللحم اصفهان به شکلی برنامه ریزی کنید که علاوه بر آن بتوانید از سایر بخش‌های دیدنی محله جلفا نیز دیدن کنید. از سوی دیگر در محله جلفا فست فودها، کافه‌ها، رستوران‌ها، اقامتگاه‌ها و هتل‌های با کیفیتی قرار دارند که از جذابیت‌های این محله به شمار می‌روند. بسیاری از مسافران بعد از دیدن نمای بیرونی این کلیسا حتی نمی توانند تصور کنند که بخش داخلی آن تا به این زیبا باشد. از همین رو به عقیده بسیاری از گردشگران و محققان وجود این تناقض ظاهری بین نمای خارجی و داخلی یکی از نکات بسیار جذاب در مورد کلیسای بیت اللحم است.

 

وضعیت آب و هوا
خلاصه مقاله

کلیسای بیت اللحم اصفهان از آثار مهم تاریخی است که بنای ارزشمند و بزرگی دارد و آن را طبق وصیت شخصی به نام پطرس ساخته‌اند. از مهمترین ویژگی‌های این کلیسا که باعث شهرت جهانی آن شده، تزئینات بسیار خاصی است که در آن به چشم می خورد. در ادامه این مطلب اطلاعات بیشتری را در خصوص کلیسای بیت اللحم در اصفهان با شما در میان می‌گذاریم تا با این اثر تاریخی ارزشمند آشنا شوید.

انتشار :  3 خرداد 1402 به روزرسانی :  4 مرداد 1402 نویسنده :   بابک بیاتی
اشتراک گذاری
مقالات مرتبط
درباره این مطلب دیدگاهی بنویسید
در رابطه با این مطلب دیدگاهی وجود ندارد