شهرک سینمایی غزالی (تاریخچه، لوکیشن ها و کافه رستوران ها)

شهرک سینمایی غزالی

شهرک سینمایی غزالی که در حال حاضر با نام شهرک سینمایی و تلویزیونی ایران شناخته می‌شود، محیط بزرگی در غرب تهران است. در این شهرک دکور‌ها و بنا‌های مختلفی ساخته شده که به عنوان لوکیشن‌های فیلمبرداری مورد استفاده قرار می‌گیرند. هر لوکیشن برای فیلم یا سریال خاصی ساخته شده که در بسیاری از موارد برای سریال ها و فیلم‌های دیگر نیز کاربرد دارند. امروزه امکان بازدید از شهرک سینمایی غزالی برای همگان وجود دارد، البته اگر گروه فیلمبرداری مشغول انجام کار باشند از ورود شما به لوکیشن جلوگیری می‌شود.

 

شهرک سینمایی غزالی

 

در مجموعه شهرک سینمایی چندین کافه و رستوران با تم نوستالژیک فعال هستند. همچنین وجود پس زمینه‌های زیبا برای عکاسی و تصویربرداری برای بسیاری از گردشگران جوان، جالب است. اجازه بدهید کمی بیشتر درباره شهرک سینمایی غزالی صحبت کنیم و اطلاعاتی مانند تاریخچه، نام موسسان، آدرس و شرایط بازدید از شهرک را ارائه دهیم.

 

تاریخچه شهرک سینمایی غزالی

 

در سال ۱۳۵۸ زمانی که علی حاتمی به همراه ولی الله خاکدان تصمیم گرفتند سریال هزار دستان را تولید کنند، لوکیشن مناسبی برای آن پیدا نمی‌کردند. این دو هنرمند بر آن شدند تا دکور و بناهای لازم برای فیلمبرداری را خود ایجاد نمایند. به این ترتیب علی حاتمی، کارگردان فقید ایرانی با کمک یک نقاش ایتالیایی، تصاویری به عنوان دکور‌ها و بناهای مورد نیاز ترسیم کردند. در مرحله بعد یک هنرمند ایتالیایی نقشه دقیقی برای ساخت لوکیشن فیلمبرداری تهیه کرد. علی حاتمی این نقشه را به ایران آورد و مراحل ساخت را آغاز نمود

این قسمت از شهرک سینمایی شامل دکور‌ها و بناهایی از تهران در دوران رضاشاه و اوایل حکومت محمد رضا شاه بودند. قرار بود سریال هزار دستان در لوکیشن مذکور فیلمبرداری شود. شاید تا به حال بخش‌هایی از سریال هزاردستان را در شبکه‌های اجتماعی دیده باشید یا آن را زمانی که از صدا و سیما پخش می‌شد تماشا کرده‌اید. این سریال داستانی را از زمان رضاشاه روایت می‌کرد. در لوکیشن هم می‌توانستید مکان‌هایی مانند خیابان لاله زار، گرند هتل تهران، سینِما تابان، کافه نادری و... را مشاهده کنید.

در سال‌های بعد، در شهرک سینمایی غزالی لوکیشن‌های دیگر با موضوعات مختلف ساخته شدند و برخی از آن‌ها برای چندین فیلم و سریال به کار رفتند. همچنان بسیاری از لوکیشن‌های شهرک سینمایی غزالی قابل استفاده بوده و می‌توانیم آن‌ها را در سینِما و تلویزیون ببینیم. به هر حال اولین ایده‌های ساخت این مجموعه را مرهون زحمات کارگردان فقید، آقای علی حاتمی هستیم که زمان زیادی را صرف بنا نهادن شهرک نمودند.

 

لوکیشن‌های مختلف در شهرک غزالی

 

شهرک سینمایی غزالی ۱۰ هکتار مساحت دارد و لوکیشن‌های مختلفی در آن ساخته شده است. بسیاری از این لوکیشن‌ها به اندازه‌ای دقیق و زیبا طراحی و پیاده‌سازی شده‌اند که مانند نمونه‌های واقعی به نظر می‌رسند. می‌خواهیم در بخش به معرفی تعدادی از لوکیشن‌های شهر غزالی بپردازیم و علاوه بر اطلاع رسانی درباره آن‌ها، خاطرات نوستالژیکی را برای شما زنده کنیم.

لوکیشن سریال هزاردستان

بی‌شک یکی از دقیق‌ترین و زیباترین دکور‌هایی که در شهرک سینمایی غزالی ساخته شد، لوکیشن سریال هزاردستان یا لوکیشن لاله زار بود. آقای علی حاتمی برای ساخت دکور‌های این سریال دقت زیادی داشتند و با حساسیت هر چه بیشتر، لوکیشنی خلق کردند که در چندین فیلم سریال استفاده شد. این لوکیشن مربوط به سال‌های ۱۳۱۵ تا ۱۳۳۵ بود و مکان‌هایی مانند ساختمان‌ها و اداره‌های دولتی تهران قدیم، خیابان‌ها، میدان توپخانه، ساختمان شهرداری، ساختمان عدلیه و... در آن خلق شدند.

علاوه بر سریال هزاردستان آثار دیگری مانند سریال‌های کارآگاه علوی، در چشم باد، کلاه پهلوی، سرزمین کهن، شهرزاد، کیف انگلیسی، شب دهم، مدار صفر درجه، معمای شاه، فیلم سینمایی جهان پهلوان تختی و... در این لوکیشن فیلمبرداری شدند. همان‌ طور که خودتان هم متوجه شده‌اید، بسیاری از دکور‌های لوکیشن لاله‌زار بعد از گذر سال‌ها، فرسوده شده و دیگر مانند گذشته طبیعی به نظر نمی‌رسند. امیدواریم با بازسازی این مجموعه شاهکار‌هایی مانند هزاردستان را دوباره تماشا کنیم.

لوکیشن شهر اورشلیم

یکی دیگر از لوکیشن‌های زیبا و نمونه‌های دقیق شهرک سینمایی غزالی، لوکیشن شهر اورشلیم است. دکور‌های این مجموعه بازسازی دوباره شهر اورشلیم پیش از اسلام و مسیحیت می‌باشند. مهم‌ترین سریالی که در این مجموعه فیلمبرداری شد، سریال مریم مقدس بود. در این لوکیشن آثار دیگری مانند بشارت منجی، ابراهیم خلیل الله، ستاره خضرا، مسافر زمان، اشک‌ها و لبخندها، راه آب ابریشم و... را خلق نمودند.

لوکیشن شهر کوفه

در سال ۱۳۷۱ برای فیلمبرداری سریال امام علی (ع) لوکیشن شهر کوفه را در مجموعه شهرک سینمایی غزالی ساختند. این مجموعه دکور بر اساس معماری عربی دوران صدر اسلام بود و برای آثار دیگر نیز از آن استفاده کردند. علاوه بر سریال امام علی آثاری مانند ولایت عشق، تنهاترین سردار، طفلان مسلم، آخرین دعوت، ناسپاس و... در این بخش از شهرک بودند.

لوکیشن فیلادلفیا

برای فیلمبرداری سریال مردان آنجلس، لوکیشن زیبایی در شهرک سینمایی غزالی ایجاد کردند. این لوکیشن شامل قصر دقیانوس، گذر‌های فیلادلفیا،‌ کلیسای صدر مسیحیت و... بود. از لوکیشن فیلادلفیا علاوه بر مردان آنجلس برای تصویربرداری سریال یوسف استفاده شد.

 

بازدید از شهرک سینمایی غزالی

 

در حال حاضر امکان بازدید از شهرک سینمایی غزالی برای همگان وجود دارد. لازم به ذکر است که بازدیدکنندگان از این مجموعه با معضلات مختلفی رو به رو هستند. بهتر است شما هم پیش از بازدید، درباره این معضلات آگاهی داشته باشید. اولین نکته اینکه بسیاری از لوکیشن های شهرک غزالی متروکه شده و در هیچ فیلم یا سریالی به کار نمی‌روند. عدم بازسازی دکور‌ها و بنا‌ها باعث فروریختن برخی از آن‌ها شده است. به همین دلیل وقتی از لوکیشن‌هایی مانند شهر کوفه بازدید می‌کنید با تلی از خاکروبه و زباله‌های دیگر مواجه خواهید شد.

همچنین تعدادی از دکور‌ها در لوکیشن‌های مختلف چندان مستحکم نیستند و ممکن است در روز‌های طوفانی بر سر بازدیدکنندگان فرو بریزند. علاوه بر این معضلات گاهی معتادان مواد مخدر در گوشه‌های پنهانی لوکیشن‌ها دیده می‌شوند و یا افرادی که در عالم خود در حال نقش بازی کردن هستند ممکن است آرامش بازدیدکنندگان را بر هم بزنند. توصیه ما این است که از لوکیشن‌هایی که شلوغ‌تر هستند بازدید کنید و لوکیشن‌های متروکه را از لیست خود خط بزنید. لوکیشن‌های محبوبی که شرایط مساعدی دارند شامل خیابان لاله‌زار و شهر اورشلیم می‌باشند.

 

کافه‌ها و رستوران‌های شهرک سینمایی غزالی

 

 از جمله مهم‌ترین جاذبه‌های شهرک غزالی که این مکان را به یکی از جاهای دیدنی تهران تبدیل کرده، کافه و رستوران‌ها در لوکیشن خیابان لاله‌زار می‌باشند. این کافه‌ها و رستوران‌ها با تم نوستالژیک دهه‌های ۲۰ و ۳۰ اداره می‌شوند و محل مناسبی برای عکاسی و یا صرف غذا و نوشیدنی می‌باشند.

آدرس شهرک سینمایی غزالی

تهران، بزرگراه شهید لشگری، رو به روی شرکت سایپا

 

برای رزرو تور به مقاصد داخلی و خارجی و همچنین تور تهران با تورگردان در تماس باشید. 

 

وضعیت آب و هوا
خلاصه مقاله

شهرک سینمایی غزالی که در حال حاضر با نام شهرک سینمایی و تلویزیونی ایران شناخته می‌شود، محیط بزرگی در غرب تهران است. در این شهرک دکور‌ها و بنا‌های مختلفی ساخته شده که به عنوان لوکیشن‌های فیلمبرداری مورد استفاده قرار می‌گیرند. امروزه امکان بازدید از شهرک سینمایی غزالی برای همگان وجود دارد، البته اگر گروه فیلمبرداری مشغول انجام کار باشند از ورود شما به لوکیشن جلوگیری می‌شود. اجازه بدهید کمی بیشتر درباره شهرک سینمایی غزالی صحبت کنیم...

انتشار :  3 خرداد 1402 به روزرسانی :  11 مرداد 1402 نویسنده :   شیوا معین
تصاویر مرتبط
شهرک سینمایی غزالی
  • شهرک سینمایی غزالی
اشتراک گذاری
درباره این مطلب دیدگاهی بنویسید
در رابطه با این مطلب دیدگاهی وجود ندارد