پارک بابا قدرت مشهد (امکانات و جاذبه هایش)

پارک بابا قدرت مشهد

پارک بابا قدرت مشهد یکی از قدیمی‌ترین پارک‌های شهر است. این پارک برای چندین دهه یکی از مهم‌ترین مکان‌ها برای اِسکان زائران و گردشگرانی بود که به مشهد مقدس سفر می‌کردند. امکانات رفاهی و تفریحی مناسب در این مجموعه باعث شده بود که پارک بابا قدرت، محیط خوبی برای گردش و استراحت باشد. در حال حاضر این پارک به بوستان بانوان تبدیل شده و با نام پارک ریحانه شناخته می‌شود. در این مطلب می‌خواهیم درباره پارک بابا قدرت مشهد صحبت کنیم و بدانیم در گذشته و همچنین امروزه چه امکاناتی در این مجموعه وجود دارند.

 

پارک بابا قدرت مشهد

 

پارک بابا قدرت مشهد کجاست؟

 

پارک بابا قدرت در جنوب شرقی شهر مشهد و در جاده فرودگاه قرار گرفته است. در زمان نادر شاه یک روستای کوچک با نام بابا قدرت در این مکان وجود داشته که در گذر سال‌ها، به بخشی از شهر مشهد تبدیل شده است. در زمان محمد رضا شاه و در حدود سال ۱۳۴۰ شمسی، به منظور گسترش فضای سبز در شهر مشهد، یک جنگل مصنوعی در حوالی پارک بابا قدرت فعلی به وجود آوردند. در دهه ۴۰ خورشیدی، نهال‌های مختلفی در جنگل کاشتند که امروزه به درختان کهنسالی تبدیل شده‌اند.

پس از گذشت چندین دهه و در سال‌های ۱۳۷۰ و ۱۳۷۱ تصمیم بر آن شد که پارکی در این جنگل مصنوعی تاسیس گردد. در آن زمان پارک بابا قدرت مشهد تبدیل به یک جنگل بزرگ و سرسبز شده بود اما امکانات لازم برای اِسکان مسافران را نداشت. سرانجام در سال ۱۳۸۰ پارک را با نام بابا قدرت و وسعت ۲۰ هکتار تاسیس کردند. از آن پس امکانات تفریحی و رفاهی مختلفی به این مجموعه اضافه شد. در بخش‌های بعدی درباره امکانات پارک بابا قدرت بیشتر صحبت خواهیم کرد. به مدت ۱۳ سال این  پارک جنگلی یکی از مهم‌ترین محل‌ها برای کمپ زائران و گردشگرانی بود که به خراسان رضوی سفر می‌کردند. در سال ۱۳۹۳ پارک بابا قدرت مشهد تبدیل به‌به بوستان بانوان شد و دیگر مسافران نمی‌توانند از این محل برای چادر زدن استفاده کنند. کمپ جایگزین برای مسافران در حال حاضر، کمپ غدیر است که در آن امکان چادر زدن وجود دارد.

لازم به ذکر است که پارک بابا قدرت مشهد از گذشته تا به امروز یکی از زیباترین پارک‌های تور مشهد بوده است. در جاهای مختلف این پارک می‌توانید بوته های وحشی پر از گل، گلکاری‌های مختلف، حوض، فواره و... را مشاهده نمایید.

 

پارک ریحانه مشهد

 

امکانات پارک بابا قدرت مشهد

 

در آن زمان که پارک بابا قدرت به عنوان یکی از مهم‌ترین کمپ‌های مسافران خراسان رضوی شناخته می‌شد، امکانات گوناگونی در این مکان وجود داشت. برخی از امکانات شامل موارد زیر بودند:

 

آلاچیق‌ها و چادر‌های دائمی

در پارک بابا قدرت چندین چادر دائمی برپا بود که مسافران می‌توانستند با پرداخت هزینه ورودی از این چادر‌ها استفاده کنند. این چادر‌ها در برابر باد و بارندگی مقاوم بودند و گزینه اقتصادی برای اِسکان زائران به حساب می‌آمدند. همچنین اگر خانواده‌ها برای پیک نیک به این پارک می‌آمدند می‌توانستند از آلاچیق های متعددی که در پارک بابا قدرت وجود داشت، استفاده کنند.

 

غرفه‌های فروشگاهی

از آنجایی که زائران و گردشگران به خرید سوغات از شهر مشهد تمایل دارند، چندین غرفه در پارک بابا قدرت مشهد وجود داشت که اشیای مانند مهر و تسبیح متبرک، زغفران، زرشک و دیگر سوغات خراسان را ارائه می‌کردند.

 

بوفه‌ها و اغذیه فروشی‌ها

برای رفاه حال مسافران و گردشگرانی که به پارک بابا قدرت مشهد می‌‌آمدند، چندین بوفه و فروشگاه مواد غذایی وجود داشت. این فروشگاه‌ها وسایل ابتدایی اِسکان را نیز در اختیار گردشگران قرار می‌دادند.

 

نمازخانه

نمازخانه زنان و مردانه‌ به صورت مجزا در مجموعه پارک بابا قدرت مشهد وجود داشت که استفاده از آن برای عموم در تمام ساعت شبانه‌روز ممکن بود.

 

حمام، سرویس بهداشتی و آبخوری

برای دسترسی آسان به آب آشامیدنی چندین ایستگاه آبخوری در نقاط مختلف پارک بابا قدرت وجود داشت. همچنین سرویس‌های بهداشتی که در بخش‌های مختلف پارک ساخته شده‌ بودند. مسافران زیادی این پارک را برای اقامت انتخاب می‌کردند و به همین دلیل چندین حمام اختصاصی در پارک وجود داشت که با پرداخت هزینه از آن استفاده می‌شد.

 

کیوسک نیروی انتظامی

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های پارک بابا قدرت مشهد این بود که کیوسک نیروی انتظامی در آن قرار داشت. این ایستگاه به صورت ۲۴ ساعته فعال بود و به این ترتیب امنیت پارک و محل اِسکان مسافران تأمین می شد.

 

ایستگاه هلال احمر

از آنجایی که در پارک‌ها و مجموعه‌های بزرگ همیشه امکان وقوع حوادث غیر مترقبه وجود دارد، یک ایستگاه جمعیت هلال احمر در پارک بابا قدرت مشهد بر پا شده بود. کارکنان این بخش نیز به صورت ۲۴ ساعته در دسترس بودند تا در صورت نیاز به گردشگران امداد رسانی کنند.

 

زمین‌های بازی کودکان

چندین زمین بازی مختلف در پارک بابا قدرت مشهد وجود داشت. این زمین‌های بازی برای کودکان با تمام سنین مناسب بودند و به همین دلیل بود که بسیاری از خانواده‌های مشهدی نیز برای اوقات فراغت به این محل می‌آمدند.

 

پارکینگ

پارکینگ روبازی در پارک بابا قدرت ساخته بودند که با نگهبانی ۲۴ ساعته اداره می‌شد.

 

پارک بابا قدرت مشهد در حال حاضر

در بخش‌های ابتدایی به این نکته اشاره کردیم که پارک بابا قدرت مشهد در حال حاضر به بوستان بانوان مشهد تبدیل شده‌ است. امروزه فقط بانوان می‌توانند از این مجموعه استفاده کنند که شامل امکانات مختلفی است که برای رفاه بانوان فراهم کرده‌اند. این امکانات شامل مسیر‌های پیاده روی، مسیرهای دوچرخه سواری، آلاچیق‌ها و... می‌باشند. تجهیزات ورزشی و سلامتی متعددی نیز در بوستان ریحانه مشهد در دسترس بانوان می‌باشد.

 

جاهای دیدنی نزدیک پارک بابا قدرت مشهد

در گذشته پارک بابا قدرت به عنوان یکی از جاهای دیدنی مشهد شناخته می‌شد. امروزه هم بانوان می‌توانند از این مجموعه و امکانات آن استفاده کنند. در نزدیکی این پارک چندین جاذبه گردشگری از جمله باغ‌ها و رستوران های مختلفی وجود دارند. برای مثال رستوران دهکده، کافه باغ، رستوران فیروزه، رستوران مجتمع، پارک جنگلی طرق، بوستان غدیر، باغ گیاه شناسی مشهد، موزه نان و... از جمله این جاهای دیدنی هستند.

لازم به ذکر است که فاصله پارک بابا قدرت با حرم مطهر امام رضا (ع) حدود ۴ کیلومتر می‌باشد. همچنین فاصله این پارک با فرودگاه حدود۲ کیلومتر است.

 

آدرس پارک بابا قدرت مشهد (بوستان ریحانه)

مشهد، انتهای بلوار جمهوری

 

برای رزرو تور به مقاصد داخلی و خارجی با تورگردان همراه باشید. 

 

 

وضعیت آب و هوا
خلاصه مقاله

پارک بابا قدرت مشهد یکی از قدیمی‌ترین پارک‌های شهر است. امکانات رفاهی و تفریحی مناسب در این مجموعه باعث شده بود که پارک بابا قدرت، محیط خوبی برای گردش و استراحت باشد. در حال حاضر این پارک به بوستان بانوان تبدیل شده و با نام پارک ریحانه شناخته می‌شود. در این مطلب می‌خواهیم درباره پارک بابا قدرت مشهد صحبت کنیم و بدانیم در گذشته و همچنین امروزه چه امکاناتی در این مجموعه وجود دارند.

انتشار :  3 خرداد 1402 به روزرسانی :  4 مرداد 1402 نویسنده :   سحر علیزاده
تصاویر مرتبط
پارک بابا قدرت مشهد
  • پارک بابا قدرت مشهد
  • پارک ریحانه مشهد
اشتراک گذاری
درباره این مطلب دیدگاهی بنویسید
در رابطه با این مطلب دیدگاهی وجود ندارد