اهمیت فود تور (تور غذا) و شکم گردی در میان گردشگران

food-tour-Iran-tourgardan=persian (1)090

شکم گردی و تور غذا در ایران

شکم گردی بخش مهمی از سفرهای امروزی است. هنگامی که یک گردشگر با نیت لذت بردن از غذا به سراغ رستوران ها، کافه ها یا بازارهای محلی می رود تا غذاهای جدید و متفاوتِ کشور یا شهری که به آن سفر کرده را تجربه کند، در واقع در حال شکم گردی است. این روزها شکم گردی و تور غذا بخش مهمی از تورهای مسافرتی را به خود اختصاص داده تا آنجا که عده ای فقط برای خوردن به سفر می روند. تور غذا از موضوعات مهم در گردشگری است. در ادامه با موضوع تور غذا یا فود تور بیشتر آشنا شوید.

 

فود تور

فود تور چیست؟

فود تور یا تور غذا و به عبارت دیگر شکم گردی، از انواع گردشگری غذا شمرده می شود. اگر می پرسید گردشگری غذا چیست؟؟ باید بگویم گردشگری غذا به معنی شناخت و معرفی خوراکی های ملل مختلف است. هر کشور و شهری غذاها، نوشیدنی ها و دسرهایی مخصوص به خود دارد که در سفر، توجه گردشگران را جلب می کند و حتی ممکن است برایشان باورکردنی نباشد. این تفاوت های غذایی می تواند به اندازه سایر جاذبه ها مثل آثار تاریخی و آثار فرهنگی جذاب باشد.

 

فود تور

 

بعضی توریست ها ترجیح می دهند به جای اینکه مدام کاخ و مسجد و کلیسا و آثار تاریخی را ببینند، بفهمند که مردم هر قوم و ملتی چه می خورند؟ و چگونه غذا درست می کنند؟ حتی خیلی از گردشگرانِ حرفه ایِ غذا دوست دارند به آشپزخانه های کشورهای مقصد رفته و شیوه طبخ خوراکی ها را یاد بگیرند. اگر نمی دانستید، بدانید که این موضوع همان «تور غذا» یا «فود تور» است؛ یعنی تور و سفر صرفا برای غذا. بعضی گردشگران فقط با هدف خوردن و تجربه ذائقه غذایی کشورهای مختلف به این طرف و آن طرف می روند. افرادی مثل همین «مستر تیستر»ِِ خودمان هر جا می روند فقط غذاهای آنجا را می چشند ولی عده ای از این هم فراتر رفته اند و سعی می کنند آن غذاها را با دست خودشان بپزند.

 

فود تور

 

چگونه از فود تور لذت ببریم؟

تور واقعی غذا در سرتاسر جهان رونق دارد و در ایران هم چند سالی می شود که راه افتاده است. فود تور اینگونه شروع می شود که لیدرِ تور، گردشگر را به بازار می برد و مواد اولیه لازم برای تهیه غذای مورد نظر را با او خریداری می کند. به همین بهانه با مردم کوچه و بازار و فرهنگ مردم آن شهر هم آشنا می شود. بعد از آن با همدیگر به آشپزخانه می آیند و در کنار هم آن غذا را درست می کنند. این تجربه برای توریست های اروپایی که به ایران می آیند بسیار منحصر به فرد است چرا که در ضمن آشنا شدن با غذاهای ایرانی با فرهنگ ایرانیان مثل آداب مهمانداری و خلق و خوی مردم درون منزل آشنا می شوند. غذاهای رنگارنگ ایرانی به خصوص به دلیل تزئیناتش برای توریست ها جذابیت دارد.

 

فود تور

 

توریست ها از اینکه به ایران بیایند و فقط کباب و جوجه را امتحان کنند خسته شده اند. این روزها بیشتر مردم به سمتی گرایش پیدا کرده اند که چیزهای جدید را تجربه کنند. وقتی سفر در ایران برای یک توریست طولانی می شود، به شدت نیاز به تجربه غذاهای جدید احساس می شود. خوشبختانه در ایران گروه هایی هستند که به صورت حرفه ای فود تور را برگزار می کنند. برای نمونه این نوع لیدرها می توانند در مناسبت ها و فستیوال های مخصوصِ جامعه ایرانی مثل محرم و صفر که برای توریست ها جذابیت دارد، تور برگزار کنند و آن ها را با دسرهایی مثل شوله زرد، شله مشهدی و دیزی در تور مشهد و انواع غذاها و نوشیدنی های نذری در شهرهای مختلف آشنا کنند. آیین های ایرانی و غذاهای مخصوص هر کدام، حرف های زیادی برای گفتن دارند.

 

فود تور

 

کدام غذاهای ایرانی برای توریست ها جذابیت دارد؟

توریست ها پیش از هر چیز از دیزاین و طراحی غذای ایرانی و غذاهای چرب و چیلیِ ما خوششان می آید. اروپایی ها از تزئین پلو و آش در ایران خیلی استقبال می کنند. غذاهایی مثل بورانی، آش و آبگوشت برایشان بسیار خاص و دلچسب است. از میان غذاهایی که با برنج درست می شود، باقالی پلو، کلم پلوی شیرازی و جواهر پلو را خیلی می پسندند. از سوی دیگر برای توریست هایی که به ایران می آیند غذاهایی که با بادمجان درست می شود مثل میرزا قاسمی بسیار محبوب است. طبیعی است که در این میان غذاهای محلی در تور شیراز و تور اصفهان و غذاهای دریایی در تور کیش برایشان جالب توجه باشد. توریست ها چه ایرانی و چه خارجی عموما به دنبال غذاهایی هستند که در رستوران ها پیدا نمی شود. دوست دارند غذاهایی را که کدبانوهای ایرانی در منزلشان می پزند امتحان کنند. بهترین راه برای پاسخ دادن به این نیاز، برگزار کردن فود تور است.

 

برای تجربه بهترین تورهای لحظه آخری به وبسایت تورگردان سر بزنید.

 

 

وضعیت آب و هوا
خلاصه مقاله

شکم گردی یا «فود تور» به معنی سفر کردن برای غذاست. افرادی که به تور غذا علاقه دارند، گاهی فقط برای «خوردن» به سفر می روند. شکم گردی شاخه ای جدید در گردشگری غذا به شمار می رود و در سرتاسر جهان طرفدارانی پر و پا قرص دارد. برای آشنایی بیشتر با این رشته ادامه مطلب را در تورگردان از دست ندهید.

انتشار :  9 تیر 1398 به روزرسانی :  4 مرداد 1402 نویسنده :   فاطمه کوکبی
تصاویر مرتبط
فود تور
  • فود تور
  • فود تور
  • فود تور
  • فود تور
  • فود تور
  • food-tour-Iran-tourgardan=persian (1)090
اشتراک گذاری
درباره این مطلب دیدگاهی بنویسید
در رابطه با این مطلب دیدگاهی وجود ندارد
مقالات مرتبط