غذای چینی متناسب با ذائقه ایرانی به همراه چند غذای عجیب و غریب

غذای چینی

وقتی صحبت از غذای چینی می شود همه به خوراکی های عجیب و غریبی که اصلاً با ذائقه ایرانی سازگاری ندارند فکر می کنند، اما باید در نظر داشته باشید که تنوع غذا در چین بسیار بالاست و در بین غذاهای چینی حتما خوراکی هایی را پیدا خواهید کرد که از مواد اولیه‌ای تهیه شده باشند که از نظر ما قابل خوردن باشد.

در ادامه این مطلب از تورگردان قصد داریم کمی در مورد غذای چینی صحبت کنیم و سپس به معرفی غذاهایی برویم که با ذائقه ایرانی سازگاری بیشتری دارد، در ضمن در پایان این مطلب چند مورد از غذاهای بسیار عجیب چینی را معرفی می کنیم. پس با ما همراه باشید تا به ترتیب با غذاهای لذیذ و عجیب کشور چین آشنا شوید.

 

غذای چینی

 

سبک پخت و  پز و تهیه غذای چینی

 

سبک و پخت غذای چینی معمولا بر این اساس است که در زمان پخت و پز ارزش مواد غذایی تا حد امکان حفظ شود و در زمان طبخ موضوع سلامتی جسمانی مورد توجه قرار بگیرد. به همین دلیل می‌بینیم که روش های آب پز و بخارپز کردن بیشترین استفاده را در غذای چینی دارد و از سوی دیگر مصرف گوشت سفید و آبزیان، سبزیجات سالم و... موضوع بسیار مهمی است که از اساس آشپزی چینی به حساب می آید. البته باید در نظر داشته باشید در بعضی موارد ما شاهد استفاده از مواد اولیه عجیبی هستیم که حتی فکر کردن به آنها باعث بد شدن حال  ما خواهد شد، به عنوان مثال هر چقدر هم مواد اولیه برای پختن غذایی مثل "سوپ خفاش" با کیفیت باشند، باز هم تصور خوردن چنین غذایی برای ما بسیار سخت است.

 

غذاهای چینی

 

وجود خوراکی های عجیب در لیست غذاهای چینی باعث شده که ایرانی ها و سایر مسلمانان جهان بر این باور باشند که غذای حلال در چین  پیدا نمی شود و هیچ غذای مناسبی نمی توان آنجا خورد. عده ای در سفر به چین کلی کنسرو و غذاهای قابل حمل با خودشان می برند ولی این تصور اشتباه است و در کشور چین رستوران های زیادی برای تهیه غذای حلال وجود دارد. در ضمن بسیاری از غذاهای چینی دارای مواد اولیه حلال هستند و شما می توانید با خیال راحت آنها را نوش جان کنید. در ادامه چندین غذای چینی سازگار با ذائقه ایرانی را خدمت شما معرفی می‌کنیم.

 

این را نیز می  پسندید: بهترین رستوران های ارزان استانبول

 

غذاهای چینی

 

غذای چینی برای ایرانیان

 

غذای چینی با نودل

نودل ها از غذاهای ساده پرطرفدار ارزان چین به حساب می‌آید،  و در این کشور شما می توانید انواع مختلفی از این غذا را پیدا کنید که با استفاده از روش‌های مختلف تهیه شده و مواد اولیه آنها متفاوت است. در ادامه ما سه  نمونه از نودل های معروف چینی که بسیار خوشمزه و پرطرفدار می‌باشند را خدمت شما معرفی می کنیم:

 

چائو فان (Chao fan): اگرچه این غذا در دسته بندی نودل ها قرار نمی گیرد، ولی برای تهیه آن از نودل هم استفاده میشود و در صورتی که به نودل علاقه مند هستید، چائو فان غذای مناسبی برای شما خواهد بود. مواد اولیه مورد استفاده برای تهیه چائو فان عبارتند از: سبزیجات مخصوص، نودل مخصوص چینی، گوشت گاو و قارچ سوخاری. در ضمن به یاد داشته باشید بین غذاهایی که در آن ها از گوشت گاو استفاده شده، این غذا دارای قیمت مناسبی است.

 

نودل چومین (Chow Mein) : اگر در بین توریست های ایرانی در چین اسم نودل سرخ شده به گوش شما خورد بدونید که صحبت در مورد نودل چومین است. یکی از ویژگی های اصلی نودل چومین سبزیجاتی است که در زمان پخت غذا، آماده سازی، تزیین و سرو از آنها استفاده می کنند.  سبزیجات مخصوص طعم و عطر بسیار جالبی را به غذا اضافه می‌کند که بی شک برای همه بسیار دوست داشتنی خواهد بود.

 

نودل چمین چینی

 

ژاجیانگ می ین (Zha jiang mian) : نودل ژاجیانگ می ین  از دید مشتریان یکی از خوشمزه ترین مدل های موجود در منوی رستوران ها است و همچنین به عنوان یکی از معروفترین غذاهای چینی نیز شناخته می شود.  برای طعم دار کردن این نوع دل از سس سویا استفاده می شود و جالب است بدانید که در چین بیشترین آمار سفارش نودل ژاجیانگ می ین مربوط به شهر پکن بوده است و به همین دلیل در سراسر چین به نودل ژاجیانگ می ین، نودل پکنی هم می گویند. آماده شدن سریع و بی دردسر و قیمت پایین نودل ژاجیانگ می ین از ویژگی های اصلی این غذا می باشد.

 

ژاجیانگ می ین چینی

 

ماپو توفو (Mapo Tofu)

یکی از غذاهای اشتها برانگیز و خوشمزه در چین که برای پخت آن از گوشت خوک استفاده می شود، ماپو توفو  است.  البته در نظر داشته باشید که  رستوران هایی که غذای حلال برای مسلمانان چین و همچنین مسافران به این کشور تهیه می کنند، برای تهیه ماپو توفو از گوشت گاو استفاده می کنند. نکته جالب دیگری که باید در خصوص ماپو توفو بدانید، مقدار بسیار زیادی گوشتی است که برای تهیه این غذا مصرف می شود و باعث شده که قیمت بالایی داشته باشد. در ضمن به یاد داشته باشید که ماپو توفو در دسته خوراک و یا سوپ قرار نمی گیرد و می توان گفت که یکی از غذاهای چینی مستقل از هر دسته بندی است.

 

تو دو سی یا سیب زمینی رنده شده سرخ شده

تو دو سی یک غذای بسیار خوشمزه و در عین حال ارزان است. برای تهیه این غذا از انواع مختلف سبزیجات و سیب زمینی رنده شده استفاده می گردد. از آنجایی که در سبک پخت و پز به روش چینی به ندرت از روش سرخ کردن استفاده می شود، می توان گفت که تو دو سی یکی از معدود غذاهایی است که سرخ شده می باشد. نکته جالبی که در خصوص سیب زمینی رنده شده سرخ شده چینی باید بدانید، استفاده از روش سرخ کردن چینی برای پخت آن است. روش سرخ کردن چینی بدین صورت است که در تابه های بزرگ و با استفاده از حرارت بسیار زیاد غذا را به سرعت سرخ میکنند تا زمان بالایی برای پخت غذا سر نشود و مواد مغذی آن از بین نروند.

 

نودل سیب زمینی چینی

 

چیکن کونگ پائو (Kung Pao Chicken)

چیکن کونگ پائو یک غذای بسیار مناسب برای افرادی است که نمی خواهند دست به امتحان غذا های متفاوت و مختلف چینی بزنند و نمی‌توانند تغییرات ذائقه را تحمل کنند. در صورتی که با خوردن گوشت مرغ مشکلی نداشته باشید این غذا حتماً گزینه بسیار مناسبی برای شما خواهد بود. چیکن کونگ پائو معمولاً در رستوران هایی که برای مسلمانان و بخصوص برای مسافران ایرانی احداث شده است به راحتی پیدا می شود. در ضمن برای پیدا کردن رستورانهای که غذای حلال سرو می کنند به هیچ مشکلی بر نخواهید خورد، چرا که تورهای گردشگری به کشور چین همیشه مسافران خود را به چنین رستوران ها می برند. مواد اولیه برای تهیه چیکن کونگ پائو عبارتند از عبارتند از: فلفل چیلی خشک، بادام زمینی، انواع سبزیجات مخصوص و گوشت مرغ

 

این را نیز می  پسندید:‌ غذاهای مالزی به صورت خیابانی و رستورانی

 

اردک کبابی (Beijing Roast Duck)

بهترین نوع اردک کبابی در شهر پکن چین پیدا می‌شود و از آنجایی که سلیقه غذایی ما ایرانی ها سازگاری زیادی با کباب دارد، این غذا تبدیل به یکی از محبوب ترین خوراکی ها بین توریستهای ایرانی شده است. برای طعم دار کردن اردک کبابی از سیر له شده، سس سویا، انواع دیگر سس، ادویه های مختلف و سبزیجات مخصوص استفاده می شود. جالب است بدانید برای چینی ها لذیذ ترین و خوشمزه ترین قسمت اردک کبابی پوست برشته شده و سوخاری اردک است که طعم چاشنی های مختلف را به خود گرفته و حسابی ترد شده است. در ضمن به یاد داشته باشید ایرانی ها می توانند مطمئن باشند که این غذا برای آنها بسیار خوشمزه و لذیذ خواهد بود.

 

اردک کبابی

 

ایکسایو لانگ بائو (Xiao long bao)

یکی از مهمترین غذاهای چینی که بیشتر در رستوران های شانگهای پیدا می شود، ایکسایو لانگ بائو است که برای تهیه آن از سبزیجات و گوشت استفاده می‌کنند. برای تهیه این غذا آشپز های چینی نمونه‌های نیمه آماده آنها را در ظرف های مخصوص بخارپز قرار می دهند تا به میزان مشخصی پخته شود، سپس آب اضافی این غذا را گرفته و درون ظرف مخصوص سرو غذا می ریزند، سپس ایکسایو لانگ بائو را درون ظرف قرار می‌دهند؛ بعد از این مرحله غذای شما آماده است و می توانید آن را نوش جان کنید. نکته جالبی که در خصوص این غذا باید بدانید، اصیل بودن و سازگاری زیاد آن با فرهنگ چینی است.

 

وونتون (wonton)

وونتون بیشتر برای تهیه سوپهای چینی مورد استفاده قرار می گیرد و معمولاً به عنوان یک وعده غذایی و یا یک غذای مستقل کاربردی ندارد. وونتون ها را در چین ابتدا آب پز می‌کنند و سپس آن را به سوپ اضافه می‌کنند و روند پختن سوپ تا جایی ادامه پیدا می‌کند که وونتون از هم باز نشود. البته اگر در یک رستوران شما وونتون سفارش دهید، آنها را برای شما سرخ می‌کنند و به عنوان یک وعده غذایی در اختیارتان قرار می دهند. یکی از ویژگی های اصلی این غذا سازگاری آن با سلیقه های غذایی مختلف در سراسر جهان است است و معمولاً خارجیها در چین از سفارش و خوردن آن پشیمان نخواهند شد. مواد اولیه برای تهیه وونتون عبارتند از: ادویه های مخصوص غذای چینی، سبزیجات معطر و انواع گوشت؛ البته در نظر داشته باشید که رستوران هایی که غذایی حلال سرو می کنند از گوشت‌ گاو برای تهیه این غذا استفاده خواهند کرد.

 

وونتون

 

دامپلینگ چینی (Dumpling)

اگر دوست دارید با ذائقه چینی آشنا شوید قطعاً بهترین غذا برای شما دامپلینگ چینی خواهد بود، روش خاصی که برای پخت دامپلینگ در چین استفاده می شود، باعث شده است که طعم آن بسیار متفاوت باشد. دامپلینگ یکی از غذاهای مورد علاقه ی مردمان چین است و به عنوان غذای شب سال نو نیز شناخته می شود؛ چرا که علاوه بر مزه، این غذا از نظر تاریخی و سنتی ارزش بسیار زیادی دارد. به همین دلیل است که به مسافرانی که دوست دارند طعم غذای چینی اصیل را بچشند پیشنهاد می شود که حتما دامپلینگ چینی را امتحان کنند. روش پخت دامپلینگ در چین معمولا بخار پز است و مواد اولیه برای تهیه آن عبارتند از: انواع مختلف گوشت، ادویه های مخصوص و سبزیجات معطر. در ضمن پخت دامپلینگ چینی زمان زیادی میبرد و ممکن است جایی مشاهده کنید که به جای آب پز کردن، از روش سرخ کردن برای پخت دامپلینگ استفاده می شود

 

دامپلینگ

 

این را نیز می  پسندید: معرفی غذاهای بین المللی از چینی تا افغانی در مشهد

 

غذاهای چینی عجیب و غریب

در این قسمت قصد داریم که تعدادی غذای چینی عجیب را خدمت شما معرفی کنیم، در نظر داشته باشید که چنین غذاهایی برای ما عجیب هستند و بسیاری از مردم چین به غذاهایی که از نظر ما عجیب و حتی گاهی غیر قابل خوردن هستند، به چشم خوراکی هایی لذیذ و دوست داشتنی نگاه میکنند. البته نباید فراموش کرد که بسیاری از توریست های ماجراجو که به کشور چین مسافرت میکنند، به  دنبال چشیدن طعم غذاهایی هستند که در هیچ کجای جهان پیدا نمیشود. در ادامه شما را با دو مورد از غذاهای عجیبی که فقط در چین میتوان پیدا کرد آشنا میکنیم.

 

غذاهای عجیب چینی

خوراک خیار دریایی

اول از همه باید بدانید که خیار دریایی یک گونه از گیاهان دریایی نیست، بلکه یک موجود زنده در خانواده میگو هاست که در دسته خارپوستان قرار می گیرد. خوراک خیار دریایی که معمولا در مراسم های مختلف پخته می شود و آن را به عنوان یک غذا برای روزهای ویژه می شناسند. در ضمن این خوراکی بسیار عجیب در رژیم غذایی روزانه چینی ها جایی ندارد و همین باعث شده است که توریست ها نتوانند آن را به راحتی در طول سال پیدا کنند. البته به یاد داشته باشید فقط ظاهر این غذا کمی عجیب است و در صورتی که غذاهای دریایی را دوست داشته باشید، قطعا خوردن خوراک خیار دریایی برای شما تجربه ای جالب خواهد بود. 

 

خوراک تخم مرغ مانده (Century Eggs)

مطمئنا بسیاری از افراد حتی نمی توانند تصور کنند که تخم مرغ مانده را به عنوان غذا بخورند، اما جالب است بدانید یکی از غذاهای محبوب در بخش های داخلی کشور چین همین غذا است. این غذا از چنان محبوبیتی برخوردار است که باعث می شود برخی از توریست هایی که به کشور چین سفر میکنند وسوسه شوند که با امتحان کردن این غذا تجربه ای متفاوت داشته باشند. برای آماده سازی خوراک تخم مرغ مانده، تخم مرغ را چندین سال در شرایط مخصوصی نگهداری می کنند؛ به شکلی که رنگ داخل تخم مرغ به طور کلی عوض شده و بافت ژله ای پیدا می کند. در رستورانهای چینی برای دادن عطر و طعم خوب به تخم مرغ مانده از سبزیجات و ادویه مخصوص استفاده میکنند، نکته مهم برای آماده سازی چنین غذایی در چین همین ادویه جات و سبزی های معطر است که باعث محبوبیت بالای این غذا شده است.

 

وضعیت آب و هوا
خلاصه مقاله

غذای چینی عموما شامل خوراکی های عجیب و غریبی می شود که اصلاً با ذائقه ایرانی سازگار نیست ولی باید در نظر داشت که تنوع غذا در چین بسیار بالاست و در بین غذاهای چینی حتما خوراکی هایی را پیدا می شود که از مواد اولیه‌ قابل قبولی تهیه شده باشد و بتوان آن ها را خورد.

انتشار :  17 اسفند 1398 به روزرسانی :  4 مرداد 1402 نویسنده :   بابک بیاتی
تصاویر مرتبط
غذاهای چینی
  • غذاهای چینی
  • نودل چمین چینی
  • غذاهای عجیب چینی
  • دامپلینگ
  • غذای چینی
  • نودل سیب زمینی چینی
  • ژاجیانگ می ین چینی
  • اردک کبابی
  • وونتون
  • غذاهای چینی
  • غذای چینی
اشتراک گذاری
درباره این مطلب دیدگاهی بنویسید
در رابطه با این مطلب دیدگاهی وجود ندارد