موزه موسیقی ایران ( موزه موسیقی تهران )

موزه موسیقی تهران

موزه موسیقی ایران در شهر تهران قرار دارد. این موزه با هدف حفظ میراث موسیقی ایرانی، معرفی آثار و تولیدات گذشتگان، گرامی‌داشت یاد استادان و پیشکسوتان موسیقی ایرانی بنا شده است. اگر به موسیقی ایرانی و تاریخ آن علاقه دارید می‌توانید با بازدید از موزه موسیقی در تهران اطلاعات زیادی به دست بیاورید یا حسابی سرگرم شوید. لازم به ذکر است که در این موزه انواع ساز‌های ایرانی، روش‌های ساخت آنها، صفحات قدیمی موسیقی و... نگهداری می‌شوند. باید بگوییم این موزه همچون گنجینه‌ای از سال‌های تلاش استادان و شاگردان به نام موسیقی ایرانی است و حتما ارزش بازدید دارد.

می‌خواهیم در این مطلب موزه موسیقی ایران را به شما معرفی کنیم، درباره بخش‌های مختلف آن بررسی‌هایی انجام دهیم و بدانیم این موزه چه امکاناتی دارد. در انتها ساعات بازدید و آدرس موزه موسیقی را نیز ذکر خواهیم کرد.

 

موزه موسیقی ایران

 

موزه موسیقی ایران کجاست؟

 

موزه موسیقی ایران را می توان یکی از جاهای دیدنی تهران برشمرد که نزدیکی میدان تجریش قرار دارد. ساختمان موزه یکی از ساختمان‌های قدیمی شهر تهران می‌باشد که به بهترین شکل بازسازی شده و ماهیت معماری آن حفظ شده است. مساحت این موزه ۳۶۵۰ متر مربع بوده و ۱۴۰۰ متر مربع زیر بنا دارد. ساختمان اصلی ۳ طبقه می‌باشد که هر طبقه با تالار‌ها و اتاق‌های مختلف به موضوعی اختصاص پیدا کرده است. در فضای باز موزه درختان کهنسال دیده می‌شوند همچنین یک کافه رستوران در گوشه حیاط است که طرفداران زیادی دارد.

درباره ساختمان موزه موسیقی باید به این نکته اشاره کنیم که یکی از موفق‌ترین نمونه‌های بازسازی برای ساختمان‌های قدیمی شهر تهران می‌باشد. این ساختمان در سال ۱۳۵۱ ساخته شده و نوع کاربری آن مسکونی بوده است. در دهه هفتاد تعدادی از مسئولان تصمیم گرفتند موزه‌ای را برای حفظ و نگهداری آثار و ادوات موسیقی ایرانی اختصاص دهند. نتیجه کوشش‌ها این بود که در ۲۲ آبان ۱۳۸۸ سرانجام موزه افتتاح شد.

 

موزه موسیقی تهران

 

اشیاء و آثار در موزه موسیقی ایران

 

همان‌ طور که در بخش‌های قبلی گفتیم اشیاء و آثار مختلفی در موزه موسیقی ایران نگهداری می‌شوند. این آثار در نوع خود بی‌نظیر بوده و ارزش‌گذاری روی برخی از آن‌ها ممکن نیست. تعدادی از آثار و اشیایی که در موزه موسیقی ایران نگهداری می‌شوند عبارتند از:

- صفحات موسیقی قدیمی (برخی از نخستین صفحات موسیقی که در ایران به دستور مظفر الدین شاه ضبط شده‌اند در این موزه نگهداری می‌شوند.)

- ساز‌هایی متعلق به استادان مشهور مانند محمد رضا درویشی، مجید کیانی، میرزا عبداله، کیهان کلهر، محمد عشقی، ملک حسین و...

- چوب ارکستر حشمت سنجری

- ساعت جیبی و لباس‌های علی تجویدی

- ۲۴۰ ساز از ۲۰۰ نوع مختلف

- آرشیو صوتی و تصویری از موسیقی ایرانی

- آثار صوتی موسیقی ایران اهدا شده توسط گرد آورنده آثار، آقای محمد گلشن ابراهیمی

- مخزن مکتوب مربوط به مطالعات موسیقی

- گرامافون‌ها و دستگاه‌های ضبط و پخش قدیمی

- کتابخانه تخصصی با ۳ هزار عنوان کتاب در ۶۰۰۰ هزار جلد

نکته: برخی از ساز‌هایی که در موزه موسیقی ایران مشاهده خواهید کرد از اشخاص به امانت گرفته شده، برخی دیگر اهدا شده‌، و باقی آن‌ها را موزه خریداری کرده است.

 

فعالیت‌های موزه موسیقی ایران

یکی از فعالیت‌هایی که موزه موسیقی ایران به طور مستمر انجام می‌دهد این است که انباری مخصوص برای نگهداری ساز‌ها دارد. ساز‌ها به طور مدام به این انبار برده می‌شوند تا مورد بررسی و نگهداری قرار بگیرند و دوباره به نمایش عموم برگردند. از دیگر فعالیت‌های اخیر موزه موسیقی ایران می‌توان به همکاری با دانشگاه هیلدس هایم اشاره کرد. این دانشگاه قصد دارد یک بانک اطلاعاتی کامل از موسیقی ایرانی به شکل دیجیتال ایجاد کند. موزه ایران هم تمام صفحات قدیمی را برای تبدیل به اطلاعات دیجیتال در اختیار دانشگاه قرار می‌دهد.

 

بخش‌های مختلف موزه موسیقی ایران

همان‌ طور که در بخش‌های قبلی هم اشاره کردیم، ساختمان موزه دارای سه طبقه است. هر طبقه چند تالار و اتاق دارد که به موضوعات مختلف اختصاص داده‌اند. بخش‌های موزه موسیقی به شکل زیر دسته بندی می‌شوند:

 

طبقه همکف موزه موسیقی ایران

در طبقه همکف ساختمان موزه می‌توانید سازهای کوبه‌ای، بادی و زهی را مشاهده کنید. سازهای بادی شامل نی، نی لبک، قره نی، کلارینت، سوتک و... می‌باشند. سازهای کوبه‌های شامل انواع تمبک و طبل هستند. سازهای زهی در دو دسته زهی مضرابی و زهی آرشه‌ای دسته بندی شده‌اند.

 

طبقه اول موزه موسیقی ایران

در این طبقه می‌توانید ساز‌های اهدایی از استادان گرانقدر موسیقی ایرانی را مشاهده کنید. همچنین برخی وسایل شخصی و مکتوبات این استادان نیز در این طبقه قرار دارند.

 

زیر زمین موزه موسیقی ایران

کارگاه سازسازی و نمایش فرآیند نگهداری از ساز‌ها

 

کافه رستوران موزه موسیقی ایران

یک کافه رستوران دنج در گوشه‌ حیاط موزه قرار دارد که طرفداران بسیاری پیدا کرده است. تعداد زیادی از رفت و آمدها به موزه موسیقی در‌ واقع رفت و آمد به این کافه است. انواع نوشیدنی‌های گرم و سرد، کیک و میان وعده در این کافه سرو می‌شوند. کاربران در فضای مجازی نظرات مثبتی درباره این کافه داشته‌اند.

 

ساعات بازدید از موزه موسیقی ایران

همه روزه، به جز روز شنبه، از ساعت ۱۰ صبح تا ۶ بعد از ظهر

موزه در روز شنبه تعطیل است.

 

آدرس موزه موسیقی ایران

تهران، میدان تجریش، خیابان مقصود بیک، خیابان موزه

 

برای رزرو تور به تمامی مقاصد داخلی و خارجی و تور تهران با تورگردان همراه باشید. 

 

وضعیت آب و هوا
خلاصه مقاله

موزه موسیقی ایران در شهر تهران قرار دارد. این موزه با هدف حفظ میراث موسیقی ایرانی، معرفی آثار و تولیدات گذشتگان، گرامی‌داشت یاد استادان و پیشکسوتان موسیقی ایرانی بنا شده است. باید بگوییم این موزه همچون گنجینه‌ای از سال‌های تلاش استادان و شاگردان به نام موسیقی ایرانی است و حتما ارزش بازدید دارد.

انتشار :  3 خرداد 1402 به روزرسانی :  11 مرداد 1402 نویسنده :   شیوا معین
تصاویر مرتبط
موزه موسیقی تهران
  • موزه موسیقی تهران
  • موزه موسیقی ایران
اشتراک گذاری
نظرات کاربران
در رابطه با این مطلب دیدگاهی وجود ندارد