محله فهادان یزد (همه آنچه پیش از رفتن باید بدانید)

محله فهادان یزد

محله فهادان در یزد قرار دارد. شهر یزد یکی از قدیمی‌ترین شهرهای جهان است که در بافت تاریخی آن، خانه‌های زیادی با خشت و گل ساخته شده‌اند. اگر به این شهر سفر کنید و به بازدید از آثار تاریخی علاقه داشته باشید حتماً بارها و بارها نام محله فهادان را خواهید شنید. محله فهادان یزد یکی از از محله‌های بسیار قدیمی شهر است که قدمت آن به هزاران سال می‌رسد. تعداد زیادی از آثار تاریخی و جا‌های دیدنی یزد در محله فهادان قرار گرفته‌اند.

 

خانه هنر یزد در فهادان

 

معرفی محله فهادان

 

محله فهادان از شمال با محله زنگیان، از جنوب با بازار، از غرب با محله کوشکنو و از شرق با خیابان‌های امام خمینی و مالمیر احاطه شده است. محله فهادان از گذشته‌های دور تا دهه‌های پیش، محله اعیان نشین شهر یزد بوده است. وجود خانه‌های تاریخی مجلل و قدیمی در محله فهادان یزد نشان می‌دهد، این محله برای افراد بانفوذ و ثروتمندان اهمیت فراوانی داشته و بسیار ارزشمند و اصیل می باشد.

بسیاری از اهالی قدیمی شهر یزد، محله فهادان را با نام جنگل یا یوزداران می‌شناسند. در این باره روایات و داستان‌های زیادی وجود دارد. گفته می‌شود سلطان قطب‌الدین حاکم یزد، علاقه زیادی به نگهداری یوز داشته و در محله فهادان با ایجاد باغ‌های وسیع شبیه به جنگل، محیط مناسبی برای نگهداری یوز‌ها بوجود آورده بود. به همین دلیل اطراف محله فهادان با حصار‌هایی احاطه شده بودند که محله را از دیگر مناطق شهر جدا می‌کرد. این محله دارای دو دروازه بود که یکی در قرن ۵ و دیگری در قرن ۸ ساخته شده بودند. یوزداران یا اهالی محله فهادان یزد از این دو دروازه برای ورود و خروج استفاده می‌کردند. از آنحایی که قدمت محله فهادان به دوران سلجوقیان می‌رسد، بدیهی است که محله جزو مهم‌ترین محله‌های شهر یزد باشد.

 

هتل سنتی فهادان

 

جاهای دیدنی در محله فهادان یزد

 

گفتیم که قدمت محله فهادان به بیش از هزار سال می‌رسد. این محله از دیرباز مورد توجه افراد قدرتمند و بانفوذ شهر یزد بوده است. اگر در سفر به شهر یزد سری به محله فهادان بزنید، می‌توانید تعداد زیادی از جاهای دیدنی یزد را در این محله مشاهده کنید. در ادامه تعدادی از مهم‌ترین آثار تاریخی و جا‌های دیدنی محله فهادان یزد را نام می‌بریم.

 

جاذبه های فهادان

 

خانه لاری‌ها

خانه لاری‌ها یکی از جاهای دیدنی می‌باشد که در محله فهادان یزد قرار دارد. این خانه در دوره قاجار ساخته شده و متعلق به محمد ابراهیم لاری بود. خانه لاری‌ها ۶ خانه هستند که بهم پیوسته و تشکیل یک مجموعه واحد می‌دهند. خانه لاری‌ها به سبک دیگر خانه‌های اشرافی زمان قاجار در یزد ساخته شده است. این خانه دارای بادگیر، حیاط، شبستان، حوض، آبنما و … می‌باشد. خانه لاری‌ها بسیار زیبا است بنابراین پیشنهاد می‌کنیم در سفر به یزد حتماً از این خانه تاریخی بازدید کنید.

 

خانه لاریها در فهادان

 

زندان اسکندر (مدرسه ضیاییه)

 

زندان اسکندر بنایی تاریخی در محله فهادان یزد است، شواهد تاریخی نشان می‌دهد که این بنا بیش از هزار سال قدمت دارد. چند قرن پیش این ساختمان به دست ضیا الدین حسین رضی تکمیل و بازسازی شد تا به عنوان مدرسه از آن استفاده شود. زمان ساخت مدرسه ضیاییه به دوران پس از حمله مغولان باز می‌گردد. در طی سالهای مختلف مدرسه ضیاییه بارها بازسازی شده تا به شکل امروزی درآمده است.

 

بقعه دوازده امام یزد

بقعه دوازده امام یزد یکی از قدیمی‌ترین سازه‌های شناسنامه‌دار ایران است. این بنا در سال ۴۲۹ هجری ساخته شده و یک کتیبه بر سر در آن، نام سازندگان و تاریخ ساخت را نشان می‌دهد. این بنای آجری زیبا هزار سال قدمت دارد و در محله فهادان یزد قرار گرفته است. در‌ واقع بقعه دوازده امام دقیقاً روبروی مدرسه ضیاییه می‌باشد.

 

کوچه های فهادان یزد

 

حمام ابوالمعالی (رستوران ابوالمعالی)

حمام ابوالمعالی یک حمام قدیمی و با شکوه است که در محله فهادان یزد قرار دارد. این حمام در دوره قاجار ساخته شده و تا ۴۰ سال پیش دایر بوده است. در حال حاضر حمام ابوالمعالی بازسازی شده و به عنوان رستوران سنتی کاربری دارد. حمام دارای شاه نشین، فواره، خزینه و طاقچه‌های مختلف است که با تزیینات سنتی، زیبایی آن چند برابر شده است.

 

موزه سکه و مردم شناسی حیدرزاده

موزه سکه واقع در ساختمان خانه تاریخی عرب زاده و در محله فهادان یزد می‌باشد. آقای حسین حیدرزاده یکی از متخصصان سکه شناسی، این موزه را برپا کرده است. در موزه سکه می‌توانید بسیاری از سکه‌های رایج پیش از اسلام تا دوران معاصر را مشاهده کنید. علاوه بر سکه‌ها در بخش مردم شناسی، اشیاء مختلفی که به فرهنگ بومی یزد تعلق دارند نیز نگهداری می‌شوند. تمام اشیای موزه، متعلق به کلکسیون شخصی آقای حیدرزاده هستند.

 

محله فهادان

 

بازدید از محله فهادان یزد

بازدید از محله فهادان یزد هیچ هزینه‌ای لام ندارد. در هر ساعت از شبانه‌روز می‌توانید به این محله زیبا و قدیمی بروید و از آرامش آن لذت ببرید. بدیهی است که برای بازدید از آثار تاریخی یا رستورانها بایستی هزینه‌هایی پرداخت کنید. در محله فهادان یزد کافه‌های متعددی وجود دارند که با دکوراسیون سنتی ویژه شهر یزد، محیط جذابی برای پذیرایی بوجود آورده‌اند.

 

وضعیت آب و هوا
خلاصه مقاله

محله فهادان در یزد قرار دارد. شهر یزد یکی از قدیمی‌ترین شهرهای جهان است که در بافت تاریخی آن، خانه‌های زیادی با خشت و گل ساخته شده‌اند. اگر به این شهر سفر کنید و به بازدید از آثار تاریخی علاقه داشته باشید حتماً بارها و بارها نام محله فهادان را خواهید شنید. محله فهادان یزد یکی از از محله‌های بسیار قدیمی شهر است که قدمت آن به هزاران سال می‌رسد. تعداد زیادی از آثار تاریخی و جا‌های دیدنی یزد در محله فهادان قرار گرفته‌اند.

انتشار :  3 خرداد 1402 به روزرسانی :  4 مرداد 1402 نویسنده :   شیوا معین
تصاویر مرتبط
هتل سنتی فهادان
  • هتل سنتی فهادان
  • محله فهادان
  • خانه هنر یزد در فهادان
  • کوچه های فهادان یزد
  • خانه لاریها در فهادان
  • جاذبه های فهادان
اشتراک گذاری
نظرات کاربران
در رابطه با این مطلب دیدگاهی وجود ندارد