صنایع دستی و سوغات چابهار

سوغات-چابهار-تور-تورگردان (1)

 

چابهار از شهرهای جنوب شرقی کشور، در استان سیستان و بلوچستان است. این شهر بندری در حاشیه دریای عمان و اقیانوس هند قرار گرفته و سوغاتی های خاص خودش را دارد. چابهار با برخورداری از جاذبه های متنوعی که در نوع جاذبه های طبیعی، تاریخی و تفریحی می گنجد بیشتر برای خرید و بازارهایش شناخته می شود. برای بیشتر گردشگرانی که تور چابهار را انتخاب می کنند، گشت و گذار در بازارها و خرید سوغات چابهار حال و هوای دیگری دارد. در این بازارها از یک سو خانم های بلوچ با لباس های رنگارنگ دیده می شوند که بر دست های گردشگران نقش هایی با حنا رسم می کنند؛ از سوی دیگر خوراکی ها و مواد غذای رنگارنگ دلبری می کنند. خلاصه اینکه سوغات این شهر بندری رنگارنگ است. آن هایی که برای خرید به چابهار می آیند خودشان از قبل می دانند قصد خریدن چه چیزهایی را دارند، چرا که در این منطقه آزاد بعضی محصولات خاص با قیمت هایی باورنکردنی به فروش می رسد. برای آشنایی بیشتر با سوغات این شهر بندری با وبلاگ تورگردان همراه باشید.

 

سوغات چابهار

 

بازار قدیم چابهار از جذابیت‌ های این شهر به شمار می رود که نه تنها خود مردم چابهار که گردشگران نیز بیشتر وقتشان را در آن ها می گذرانند. پیش از این اشاره کردیم که چابهار، شهری بندری و در کرانه اقیانوس است. به راحتی می توان حدس زد که چنین موقعیت استراتژیکی، می تواند محل خوبی برای اقلام خاص و منحصر به فرد باشد. بخش مهمی از سوغات چابهار خوراکی و خوردنی است که بعضی از دریا و بعضی از زمین به دست می آید. با این همه خوراکی های چابهار به این دو دسته محدود نمی شود. دسته دیگر محصولاتی است که به این شهر وارد می شود. از این ها مهم تر صنایع دستی این شهر است.

 

سوغاتی های خوردنی چابهار

ماهی و میگو

ماهی و میگو از اصلی ترین سوغات این شهر است که شاید آوردن آن به شهر و دیار خودمان کمی سخت باشد ولی تا می توانید آن را در مدت اقامتتان میل کنید. ماهی های چابهار جزو با کیفیت ترین ماهی ها با قیمت هایی بسیار خوب است. از نظر تولیدات شیلاتی و صنایع وابسته به آن منطقه چابهار شهرت زیادی پیدا کرده ا و این صنعت به یکی از مهمترین صنایع چابهار تبدیل شده است. ماهی های این منطقه از تنوع زیادی برخوردار است و در بین تمام ماهی های جنوب طرفداران پر و پا قرصی دارد. در ساحل چابهار، انواع ماهی مثل ماهی قباد، میگو، ماهی سرخو، ماهی سنگسر، اره ماهی، ماهی شوریده، ماهی هامور، ماهی حلوا سفید، شیرماهی و غیره صید می شود و گردشگران می توانند هر نوعی را که باب میلشان بود خریداری کنند.

سوغات چابهار

 

شیرینی لندو

زنان چابهار هنرهای زیادی دارند. به یکی از آن ها یعنی کشیدن نقاشی با حنا بر روی دست و... پیشتر اشاره شد و به یک نمونه از آن یعنی هنر سوزن دوزی بعد از این اشاره خواهد شد. در این بخش می خواهیم به هنر شیرینی پزی زنان بلوچ اشاره کنیم. در بخش های مختلف شهر، شیرینی های مختلفی طبخ می شود که گردشگران می توانند آن ها را از بومیان تهیه کرده و با خود به شهر و دیارشان بیاورند. در این میان شیرینی لندو در بین مسافران تور چابهار از محبوبیت بیشتری برخوردار شده است.

مواد اصلی شیرینی لندو، خرما، گندم و کنجد است که باعث شده این شیرینی یک خوردنی انرژی زا محسوب شود. بعد از در آوردن هسته های خرما و پوست خرما(در صورت تمایل)، آن را با گندم برشته شده و کنجد به خوبی مخلوط می کنند تا ماده ای سفت و چسبناک به دست بیاید. این مواد را زیر بار سنگین می‌ گذارند تا سفت شده و چسبنده تر گردند. این گام از آماده سازی شیرینی لندو زمان زیادی لازم دارد چون باید مواد مخلوط شده دست کم نصف روز، زیر باری سنگین بماند. بعد از اینکه شیرینی تهیه شد آن ها را به هر شکلی که دوست داشته باشند فرم می دهندو شیرینی لندو عموما به شکل دایره ای و توپی شکل تهیه می گردد.

 

سوغات چابهار

 

سوغات صنایع دستی در چابهار

 

سوزن دوزی و بلوچی دوزی

سوزن دوزی از قدیم ترین هنرهای دستی این منطقه به شمار می رود که کم کم دارد شهرت جهانی پیدا می کند. هنر سوزن دوزی بیشتر به دست زنان بلوچ تهیه می شود و بر روی لباس های زنانه به کار می رود. به همین مناسبت به آن بلوچی دوزی نیز گفته می شود.  اگر بخواهید یک لباس بلوچی از چابهار خریداری کنید بی تردید از قیمت زیاد آن متعجب خواهید شد. ساده ترین نوع این لباس ها حداقل یک میلیون و 500 هزار تومان است. بد نیست بدانید لباس بلوچی از گران ترین لباس های سنتی ایرانی است. حتی اگر نتوانستید لباس بلوچی را تهیه کنید، می توانید تکه های سوزن دوزی شده را از آنجا خریداری کنید و بعد از بازگشت به شهرتان در لباس هایتان به کار ببرید. تکه های سوزن دوزی شده را به عنوان دستبند، سینه ریز، گردن آویز و غیره نیز می توان استفاده کرد.

 

برای آشنایی با تمامی جاذبه های شهرستان بهتر است حتما مقاله « جاهای دیدنی چابهار » را مطالعه کنید تا با آدرس و اطلاعات آن ها آشنا شوید.

 

سوغات چابهار

 

سکه دوزی

سکه دوزی ارتباط تنگانگی با هنر سوزن دوزی دارد و از این هنر هم در لباس های مجلل بلوچی استفاده زیادی می شود. مادربزرگ خها به خوبی به یاد دارند که در گذشته سکه، نقش زیادی در تزئین لباس و موی زنان ایرانی داشته است. سکه ها بسته به میزان در آمد صاحبانش ممکن بود، طلا، نقره، مس یا فلزات دیگر باشد. سکه دوزی در چابهار برای لباس، روانداز و رخت خواب و تزئین جهاز شتر به خصوص در جشن ها و عروسی ها به کار می رود.

 

سوغات چابهار

 

حصیربافی

از پر رونق ترین صنایع دستی شهر چابهار که هم مردان و هم زنان در ساخت آن مشارکت می کنند هنر حصیر بافی است. این صنعت دستی در میان تمام مردم جنوب کشور و کویر نشین که از درختان نخل برخوردار هستند رواج دارد و هر کدام بسته به سلیقه و ذوق هنری خود از این فرآورده ها استفاده کرده و محصولاتی حصیری ابداع می کنند. حصیر بافی در چابهار در اشکالی مثل گلدان، سبد خمره‌ای به نام کپاد، فرش، سبد نان، کیف حصیری، بادبزن و… تولید می شود.

 

 چادر بافی

مردم چابهار و بلوچ در واقع قومی کوچ نشین و از عشایر غیور ایرانی هستند. به همین مناسبت بافت چادر عشایری یا به اصطلاح سیاه چادر از گذشته هنوز در میانشان رواج دارد. چادر عشایری را معمولا مثل قالی، بر روی دار می بافند و برای تهیه آن از موی بز استفاده می کنند. این چادرها در انواع مختلفی در تور ارزان چابهار موجود است که می توانید آن ها را برای خود تهیه کنید.

 

سوغات چابهار

 

زیورآلات و وسایل تزئینی

آماده کردن انواع صنایع دستی در میان مردم عشایر چابهار رونق دارد. علاوه بر سوزن دوزی، گلیم بافی، چادربافی و صنایعی از این دست وسایل زینتی نیز در میانشان رونق زیادی دارد. از زینتی های چابهار می توان به گردن آویزها و دستبندهایی با حلزون و صدف اشاره کرد که توریست ها استقبال زیادی از آن می کنند.

 

سوغات چابهار

 

از دیگر سوغات چابهار می توان به سنگ های تراش خورده قیمتی به صورت مجزا یا در قالب انگشتر، ظروف سفالین و غیره اشاره کرد.

 

برای رزو انواع تورهای ارزان و تور لحظه آخری به سایت تورگردان مراجعه کنید.

 

وضعیت آب و هوا
خلاصه مقاله

چابهار، شهری بندری و در کرانه اقیانوس است. به راحتی می توان حدس زد که چنین موقعیت جغرافیایی، می تواند محل خوبی برای اقلام خاص و منحصر به فرد باشد. از مهمترین سوغات چابهار می توان به خوراکی هایی مثل ماهی و میگو، صنایع دستی مثل سوزن دوزی، سکه دوزی و چادربافی و سایر محصولات بازار چابهار اشاره کرد.

انتشار :  16 شهریور 1398 به روزرسانی :  4 مرداد 1402 نویسنده :   عفیفه خدنگی
تصاویر مرتبط
سوغات چابهار
  • سوغات چابهار
  • سوغات چابهار
  • سوغات چابهار
  • سوغات چابهار
  • سوغات چابهار
  • سوغات چابهار
  • سوغات چابهار
  • سوغات-چابهار-تور-تورگردان (1)
اشتراک گذاری
درباره این مطلب دیدگاهی بنویسید
در رابطه با این مطلب دیدگاهی وجود ندارد