به جزایر کیش و قشم سفر کنیم یا به چابهار؟

مقایسه کیش و قشم و چابهار

مقایسه کیش و قشم و چابهار از این نظر اهمیت دارد که این سه منطقه مهم ترین مقاصد جنوبی کشور برای سفرهای ساحلی محسوب می شود. کیش و قشم و چابهار به دلیل برخوردار بودن از ساحل و انواع تفریحات آبی و بازارهای متفاوت اهمیت یافته اند. هر سه جزو مناطق آزاد تجاری اند و سفر به مقصد آن ها گردشگران را با دنیایی متفاوت روبرو می کند. برای مقایسه سفر به این سه مقصد از نظر بازار، تفریحات، غذا، راه های ارتباطی و غیره ادامه مطلب را از دست ندهید.

 

آنچه در این مطلب می خوانید: (کلیک کنید)

 

موقعیت جغرافیایی کیش و قشم

مقایسه ساحل قشم، کیش و چابهار

مقایسه مراکز خرید قشم، کیش و چابهار

راه های سفر به چابهار، قشم و کیش

مقایسه رستوران های قشم و کیش

مقایسه محل اقامت (هتل، سوئیت، اقامتگاه) در کیش، قشم و چابهار

 

 

موقعیت جغرافیایی کیش و قشم

 

جزیره کیش در بخش کیش از شهرستان بندرلنگه در استان هرمزگان قرار گرفته است. این جزیره از شمال به سمت ایران خودمان است، از شرق با تنگه هرمز، از غرب با کشورهای بحرین و عربستان و از جنوب با عربستان همسایه آبی است. شکل جزیره کیش بیضی مانند است و معادل 90 کیلومتر مساحت دارد. ارتفاع بلندترین نقطه جزیره 35 متر از سطح دریاست و فاقد رودخانه دائمی است. با این حال دارای منابع زیادی برای آب شیرین است.

قشم بزرگترین جزیره ایران در خلیج فارس واقع در تنگه هرمز استان هرمزگان است. مساحت آن 1.491 کیلومتر مربع و بیشترین ارتفاع آن 302 متر یعنی تقریبا 100 برابرِ ارتفاع کیش است. این موضوع را می توان از حجم  جاهای دیدنی قشم مثل تنگه چاهکوه و دره ستارگان که کوهستانی اند دریافت. این جزیره دارای دو بخش مرکزی و شهاب است. قشم از شمال به بخش خمیرِ شهر بندرعباس و بخشی از شهرستان بندرلنگه می رسد. از همین طریق راه ارتباطی میان قشم و کیش برقرار است. از جانب شمال شرقی به جزیره هرمز راه دارد که از جاهای دیدنی قشم به شمار می رود. در جنوب قشم نیز جزیره هنگام توجه گردشگران را جلب کرده است. جانب شرقی به جزیره لارک و جنوب غربی به تنب بزرگ، تنب کوچک و ابوموسی می رسد.

 

ساحل موج فشان چابهار

چابهار

 

چابهار جزیره نیست، بلکه شهرستانی بزرگ در حاشیه ساحل دریای عمان و کنار آب های گرم اقیانوس هند است. در واقع این شهرستان تمامی ساحل دریای عمان را از خود کرده و از شرق با کشور پاکستان همسایه است. بندر چابهار به دلیل دسترسی آسان به کشورهای محصور در خشکی مثل افغانستان، ترکمنستان، ازبکستان، قرقیزستان، تاجیکستان و قزاقستان اهمیت سوق الجیشی دارد. مساحت شهرستان چابهار 17155 کیلومتر مربع است.

 

جهت دریافت تخفیف جاهای دیدنی کیش کلیک کنید

 

مقایسه ساحل قشم، کیش و چابهار

 

چابهار بکرترین و بهترین سواحل را دارد چرا که به دلیل تمیزی ساحل و کیفیت مطلوب و زیبایی شن های ساحلی بر دیگر سواحل ایران برتری دارد. پژوهشگران سواحل چابهار را با سواحل میامی مقایسه کرده اند. در مقایسه با سواحل کیش و قشم سواحل چابهار از این امتیاز برخوردار است. با این حال کمبود امکانات ساحلی برای برنامه هایی همچون ورزش های ساحلی از نقاط ضعف چابهار به شمار می رود. چابهار دارای یکی از زیباترین دریاهای ایران است که به دلیل متصل بودن به آب ها اقیانوسی و سایر ویژگی های منحصر به فرد از اهمیت زیادی برخوردار است. ساحل چابهار تنها ساحلی است که در یک لحظه در یک نقطه آن (دریا کوچک) تا فاصله 200 متری از خط ساحل دریا آرام و به راحتی امکان شنا کردن را به دست بدهد. این ساحل در همان لحظه در 2 یا 3 کیلومتر (دریا بزرگ) موج های گاها بالای 10 متر ارتفاع و دریای طوفانی پیاپی به صخره های ساحلی را به وجود آورده است.

 

تمیز کردن ساحل کیش

ساحل کیش

 

 با این حال جذابیت های ساحلی کیش بیشتر است. چابهار نیز دارای پلاژها و پارک هایی در لیپار، بندر تیس، دریا بزرگ و... است اما در مقایسه با کیش و قشم توجه کمتری از سوی مسئولین دریافت می کند. به جز لیپار در سایر مکان های مذکور رستوران و هتل وجود ندارد و به سختی می توان مواد غذایی اولیه را از آنجا تهیه کرد. چابهار دارای تپه های زیبا به ویژه در مسیر خروجی منطقه آزاد به سمت کنارک است و در مقایسه با کیش و قشم دارای پوشش گیاهی مناسب تر و زیباتری است. با این حال هدف بیشتر گردشگران از رفتن به گردش ساحلی لذت بردن از دریاست و کمتر به تپه ها و پوشش گیاهی آن طرف ساحل توجه می کنند.

 

بندر بریس چابهار

بندر بریس چابهار

 

توصیه می شود با راه اندازی امکانات زیر در ساحل چابهار رونق بیشتری به گردشگری منطقه داده شود.

- امکانات قایق سواری و به ویژه اسکیت سواری در آب های مواج چابهار

- ایجاد پلاژهای شنا در دریا کوچک و ساحل تیس و به کارگرفتن نجات غریق و کمک های اولیه در منطقه

- راه اندازی زمین مناسب برای انجام ورزش های ساحلی مانند فوتبال، والیبال و...

- راه اندازی پارک های بازی کودکان

- درختکاری در مسیرهای منتهی به ساحل

- احداث رستوران و غذاخوری در پارک ها و پلاژها

- به کارگیری راهنمایان گردشگری با تخصص در معرفی کامل جاهای دیدنی چابهار

 

بنر عکس بنر قشم

 

مقایسه بازار قشم، کیش و چابهار

 

اگر اهل خرید هستید بازارهای قشم و کیش معروف تر ازمراکز خرید چابهار هستند. بازارهای چابهار تنوع زیادی ندارد. البته می توان بعضی اقلام و اجناس را در آنجا با قیمت مناسب تهیه کرد. می توان گفت ظرف های چینی در چابهار تنوع زیادی دارد. این منطقه در زمینه پارچه نیز بی مثال است. پارچه های بلوچی در مدل های مختلف در چابهار پیدا می شود که مخاطبان خاص خودش را دارد. در ضمن کالاهای استوک نیز در چابهار فراوان است. با این اوصاف بازارهای چابهار قابل مقایسه با مراکز خرید کیش و قشم نیست.

 

برای آشنایی بیشتر با مراکز خرید درگهان قشم کلیک کنید

 

بازار صنایع دستی در قشم

 

قشم در زمینه انواع پوشاک متنوع و به روز و همه پسند آن هم به صورت جزئی و عمده اهمیت دارد. انواع کالاها  برندهای ورزشی و پوشاک و کفش نیز در قشم با قیمت های مناسب پیدا می شود. بازار های کیش عمده فروشی نیست و از نظر قیمت به پای قشم نمی رسد ولی تنوع محصولات در آن بیشتر است. در کیش انواع برندهای مطرح دنیا و ایران پیدا می شود و برخلاف بازارهای پوشاک قشم محدود به لباس های خانه و راحتی نیست. از امتیازات بازارهای کیش انواع شکلات، قهوه، عطر و ادکلن و عینک است.

 

راه های سفر به چابهار، قشم و کیش

 

رفتن به هر سه مقصد کیش، چابهار و قشم از راه هوایی امکان پذیر است و از مبادی مختلف کشور مسیرهای پروازی به سمت این شهرها یا شهرهای نزدیکشان وجود دارد. برای رفتن به قشم به صورت زمینی یا باید از طریق خودروی شخصی اقدام کرد و بعد از رسیدن به بندرعباس ماشین شخصی را با لندیگراف به قشم برد. خودتان نیز می توانید با شناورها به جزیره رفته و آنجا ماشینتان را تحویل بگیرید. برای رفتن به بندرعباس از طریق ریلی نیز می توان اقدام کرد. قطار بندرعباس که عموما مسیری طولانی را از شهرهای مختلف می پیماید راهی آسان و بی دردسر برای سفر زمینی به قشم است.

 

بنر عکس بنر کیش

 

در خود شهر چابهار فرودگاه وجود ندارد و مسافرانی که تور هوایی چابهار را خریداری می کنند باید در فرودگاه کنارک پیاده شوند. این فرودگاه 50 کیلومتر با شهر چابهار فاصله دارد و خیلی راحت به شهر و هتل های چابهار دسترسی دارد. جاده های ماشین رو به سمت چابهار صاف و آسفالته و دور و دراز است. آن هایی که عاشق رانندگی جاده ای هستند از این مسیر لذت زیادی خواهند برد؛ به خصوص آنجایی که در کنار جاده کوه های مینیاتوری قد علم کرده اند.

جزیره کیش از طریق هوایی و زمینی در دسترس است ولی راه هوایی آن راحت تر و پر طرفدارتر است. بعضی گردشگران بعد از سفر به قشم از طریق شناورها راهی کیش می شوند.

 

مقایسه رستوران های قشم و کیش

 

رستورانی در کیش

رستورانی در کیش

 

غذای محبوب تور کیش، قشم و چابهار غذای دریایی است. مهمترین غذای دریایی نیز ماهی است. البته شهرهای قشم و چابهار در ارائه غذاهای محلی و دریایی از کیش پیشتازترند. کیش بیشتر به داشتن رستوران های بزرگ و مشهور مثل پدیده و شاندیز که در سایر شهرهای کشور شعبه دارد شناخته می شود. شهرستان چابهار تنوع بیشتری در غذاهای دریایی دارد چرا که از آب های آن انواع ماهی ها با طعم و مزه های مختلف صید می شود. این منطقه از نظر غذای محلی غذاهای بلوچی را ارئه می کند ولی رستوران های قشم و کیش بیشتر فرهنگی عربی دارد و به همین مناسبت غذاهای آن شبیه به غذاهای عربی است.

 

غذای محلی در رستوران های قشم

غذای محلی در قشم

 

رستوران های کیش عموما به اجرای زنده موسیقی نیز شهرت یافته اند و معروف ترین رستوران های جزیره این آپشن را ارائه می کنند. رستوران های چابهار به ساحلی بودن شهرت دارند. چند مورد از رستوران های این منطقه که درست در کنار کرانه آب های دریای عمان قرار گرفته اند شهرت بیشتری پیدا کرده اند.

 

رستوران ساحلی چابهار

رستوران چابهار رو به دریای عمان

 

مقایسه اقامت (هتل، سوئیت، اقامتگاه) در کیش، قشم و چابهار

 

از نظر واحدهای اقامتی بدون شک هتل های کیش بسیار لوکس تر و شیک تر محسوب می شوند. کیش دارای هتل های پنج ستاره و تاپی است که جزو گران ترین هتل های ایران محسوب می شود. بعضی هتل های کیش با هتل های جهانی مقایسه می شود. برای نمونه باید به هتل ترنج کیش که بر روی آب احداث شده، هتل داریوش با نمایی هخامنشی و هتل مارینا پارک کیش اشاره کرد. چابهار تنها یک هتل 5 ستاره دارد و آن هم هتل لیپار است ولی باز هم این هتل قابل مقایسه با هتل های پنج ستاره کیش نیست. هتل های چهار ستاره چابهار نیز به نسبت چهار ستاره های قشم و کیش سطح پایین تری دارد.  قشم از نظر هتل تنوع زیادی داشته و انواع هتل های چند ستاره، اقامتگاه، منازل مسکونی و غیره از سوی ارگان های مختلف برای اقامت در اختیار گردشگران قرار می گیرد. بیشتر هتل های قشم در نزدیکی مراکز خرید و بخش مرکزی قرار گرفته ولی هتل هایی نیز در مناطق دورتر وجود دارد.

 

مقایسه جاذبه های گردشگری قشم و کیش

... ادامه دارد

 

برای رزرو تور قشم ، کیش، چابهار و سایر تورهای داخلی و خارجی به منوی مربوطه در سایت تورگردان مراجعه کنید.

 

وضعیت آب و هوا
خلاصه مقاله

مقایسه کیش و قشم و چابهار از این نظر اهمیت دارد که این سه منطقه مهمترین مقاصد جنوبی کشور برای سفرهای ساحلی محسوب می شود. کیش و قشم و چابهار به دلیل برخوردار بودن از ساحل و انواع تفریحات آبی و بازارهای متفاوت اهمیت یافته اند. هر سه جزو مناطق آزاد تجاری اند و سفر به مقصد آن ها گردشگران را با دنیایی متفاوت روبرو می کند. برای مقایسه سفر به این سه مقصد از نظر بازار، تفریحات، غذا، راه های ارتباطی و غیره ادامه مطلب را از دست ندهید.

انتشار :  3 خرداد 1402 به روزرسانی :  4 مرداد 1402 نویسنده :   عفیفه خدنگی
تصاویر مرتبط
  • تمیز کردن ساحل کیش
  • غذای محلی در رستوران های قشم
  • رستوران ساحلی چابهار
  • رستورانی در کیش
  • بازار صنایع دستی در قشم
  • بندر بریس چابهار
  • ساحل موج فشان چابهار
  • بنر عکس بنر کیش
  • بنر عکس بنر قشم
  • مقایسه کیش و قشم و چابهار
اشتراک گذاری
درباره این مطلب دیدگاهی بنویسید
در رابطه با این مطلب دیدگاهی وجود ندارد