زیبا‌ترین شهر‌های شمالی کشور عزیزمان کدام هاست؟

تالاب-بین-المللی-انزلی-6

زیبا‌ترین شهر‌های شمالی کشور، مقصد بسیاری از هموطنانمان در تعطیلات بهار و تابستان است. ما هم قصد داریم صرف نظر از کلیشه‌ها، زیبا‌ترین شهر‌های شمال کشور را به شما معرفی کنیم، چرا که به عنوان یک ایرانی حتماً همه ما خاطراتی از آن ها داریم و کم و بیش با حال و هوای شهر‌های آن آشنا هستیم اما معمولاً برای تعطیلات کوتاه مدت خود، سعی می‌کنیم به مقصد‌های تکراری شمالی کشور سفر کنیم. شما می‌توانید با مطالعه این مطلب از زیبا‌ترین شهر‌های شمالی کشور، اطلاعات بیشتری بدست بیاورید و برای برنامه‌ریزی‌های بعدی خود، سفر‌های جذاب‌تری ترتیب دهید.

 

اسب های اصیل دالخانی

 

با این حساب، در انتهای این مطلب، چشم‌انداز تازه‌تری برای مسافرت به این شهرها خواهید داشت. مطمئن باشید این خطه سبز کشور، دیدنی‌های زیادی دارد که تا حدودی ناشناخته مانده است. البته برای سفر به هر جایی، نکات مهمی مانند نگهداری از طبیعت و هماهنگی با زیست بوم منطقه را هم در نظر بگیرید در غیر این صورت، گردشگری نه تنها سودآور نیست بلکه نهایتاً به نابودی طبیعت و فرهنگ بومی مناطق منجر می‌شود. می‌خواهیم زیبا‌ترین شهر‌های شمالی کشور را در قالب ۱۰ شهر برتر، به شما معرفی کنیم، ۱۰ شهر برتر از شهر‌های شمالی کشور، بر اساس فاکتور‌هایی مانند بکر ماندن طبیعت، امکانات رفاهی و… دسته بندی شده اند.

با تورگردان همراه باشید.

 

دشت سرسبز

 

زیبا‌ترین شهر‌های شمالی کشور؛ ده شهر برتر

 

از میان زیبا‌ترین شهر‌های شمالی کشور ده شهر برتر را در ادامه نام می‌بریم. همان‌طور که قبلاً هم گفتیم از فاکتور‌های بسیاری استفاده کردیم تا این ده شهر در لیست برترین‌ها قرار بگیرند، امیدوار هستیم که این رده‌بندی مورد توجه مخاطبان قرار باشد و در مطلب‌های بعدی با جزییات بیشتری به زیبا‌ترین شهر‌های شمالی کشور، پرداخته شود.

 

۱. فومن

 

بازارچه فومن

 

فومن، از جمله زیبا‌ترین شهر‌های شمالی کشور می‌باشد که در استان گیلان قرار گرفته است. حتماً نام آن به گوش شما خورده است و یا سفری به این شهر زیبا داشته‌اید. فومن را در این لیست جای دادیم زیرا فرهنگ این منطقه بسیار کهن و غنی بوده و روستا‌های زیبای اطراف آن، دارای تصویری هستند که ما  در ذهن خود داریم.

فراموش نکنیم که روستای زیبای ماسوله هم از جمله روستا‌های شهرستان فومن به حساب می‌آید. این روستای زیبا در ۳۶ کیلومتری جنوب غربی فومن، قرار گرفته است. همچنین قلعه رود‌خان یکی دیگر از نقاط گردشگری در شهرستان فومن است که در ۲۰ کیلومتری جنوب غربی فومن واقع شده و قدمت آن به اواخر دوره ساسانیان می‌رسد. معماری خاص قلعه رود‌خان و قرار گرفتن آن در میان جنگل‌های سرسبز شمالی، این مکان تاریخی را به یکی از بی‌نظیر‌ترین نقاط دیدنی ایران تبدیل کرده است.

لازم به ذکر است که با سفر به شهر فومن می‌توانید از پارک‌های زیبای این شهر هم دیدن کنید و حتماً متوجه درخت‌های بلند چنار در سر تا سر شهر خواهید شد. در آخر نباید از یاد برد که از مهمترین جاذبه های فومن خوراکی‌های سنتی این منطقه است. از جمله این خوراکی‌ها می‌توانیم به کلوچه سنتی فومن اشاره کنیم.

 

فومن

 

فصل سفر به فومن

در تمام چهار فصل سال می‌توانید به فومن سفر کنید ولی در فصل زمستان، ارتفاعات این منطقه پوشیده از برف و صعب العبور است.

 

مسیر دسترسی به فومن

برای دسترسی به شهر فومن، می‌توانید از جاده کرج-قزوین به سمت رشت حرکت کنید و بعد از منجیل، وارد جاده آستارا-فومن شوید.

 

۲. بندر انزلی

 

تالاب انزلی در شمال کشور

 

بندر انزلی، شهر بعدی می‌باشد که در لیست زیبا‌ترین شهر‌های شمالی کشور، قرار گرفته است. البته بندر انزلی شهری مشهور بوده و جزو بندر‌های قدیمی کشورمان به حساب می‌آید که در استان گیلان واقع شده بنابراین بدیهی است که بسیاری از هم‌وطنان، حداقل یک بار به بندر انزلی، سفر کرده باشند. با این حال بسیاری از جا‌های دیدنی این منطقه زیبا، ناشناخته مانده‌اند یا در رسانه‌ها چندان معرفی نشده‌اند.

بندر انزلی دارای پیشینه تاریخی طولانی است چرا که بریدگی ساحلی مناسب در این بندر، قدمت زیادی به اندازه شهرنشینی دارد و به همین دلیل هم بسیاری از ساکنان آن از دیرباز به صیادی و ماهیگیری اشتغال داشته‌اند. در دوران معاصر از ویژگی مناسب بندر انزلی برای احداث اسکله استفاده شد و تا امروز، این بندر از بندر‌های مهم و پر رفت و آمد کشور ایران باقی‌مانده است. اگر به بندر انزلی سفر کردید، حتماً از اسکله اصلی، دیدن کنید به‌ خصوص که محیط این اسکله، مناظر جالبی برای عکاسی دارد.

از دیگر جاذبه‌های گردشگری بندر انزلی می‌توانیم به مرداب انزلی اشاره کنیم. این مرداب بزرگ در سطح بین‌المللی هم مورد توجه است زیرا در فصل زمستان، مقصد انواع مختلفی از پرندگان مهاجر می‌باشد. همچنین در فصل بهار، نیلوفر‌های آبی در این مرداب می‌‌رویند که زیبایی آن را چند برابر می‌کنند. می‌توانید با استفاده از قایق‌های پارویی، دراین مرداب، بین نیلوفر‌های آبی به گردش بپردازید. از دیگر جا‌های دیدنی بندر انزلی می‌توانیم به بازار‌های سنتی و مدرن، برج فانوس دریایی، حمام‌های تاریخی، آرامگاه سربازان لهستانی، گورستان ارامنه و … اشاره کنیم.

 

بندر انزلی

 

فصل سفر به انزلی

در همه فصول می‌توانید به بندر انزلی سفر کنید. در نظر داشته باشید که اواخر پاییز و در زمستان، بارندگی در این منطقه افزایش پیدا می‌کند و معمولاً همراه با وزش باد‌های شدید است.

 

مسیر دسترسی به انزلی

برای دسترسی به بندر انزلی می‌توانید از تهران وارد جاده کرج-قزوین شده و سپس به طرف رشت حرکت کنید و نهایتاً به بندر انزلی برسید.

 

برای بازدید از جاهای دیدنی شمال کلیک کنید.

۳. تالش

 

تالش

 

تالش یکی دیگر از زیبا‌ترین شهر‌های شمالی کشور می‌باشد که در استان گیلان قرار گرفته است. در‌ واقع تالش نام شهرستان مرکزی منطقه تالش است. از مهم‌ترین ویژگی تالش که از نظر گردشگری اهمیت دارد، خصوصیات جغرافیایی آن می‌باشد. قسمت‌هایی از منطقه تالش شامل ارتفاعات کوهستانی بوده و در قسمت‌های دیگر، مجاور دریای خزر است و آب و هوای جلگه‌ای و معتدل دارد. بنابراین تالش مقصد جذابی برای دوست داران طبیعت است.

در سال‌های اخیر که کمپین‌های طبیعت‌گردی، طرفداران زیادی پیدا کرده‌اند، بسیاری از طبیعت بکر تالش و مناطقی مثل ییلاقات سوباتان، دستخوش تغییر شده و از بین رفته است. با اینکه تالش در لیست ده شهر برتر شمالی کشور قرار گرفته و توصیه می‌کنیم به آن سفر کنید ولی حتماً موضوع نگهداری از طبیعت را در نظر بگیرید و همواره با گروه‌های گردشگری حرفه‌ای به طبیعت سفر کنید.

 

تالش

 

فصل سفر به تالش

در همه فصول می‌توانید به تالش سفر کنید ولی به یاد داشته باشید که ارتفاعات این منطقه در فصل سرد، پوشیده از برف و غیر قابل تردد است. همچنین اگر جنگل‌های تالش را برای طبیعت‌گردی انتخاب کرده‌اید، این سفر را به همراه گروه‌های حرفه‌ای گردشگری، انجام دهید زیرا همواره خطراتی مانند حمله حیوانات وحشی و گم کردن مسیر، وجود دارند.

 

مسیر دسترسی به تالش

برای دسترسی به تالش باید از جاده کرج-قزوین حرکت کرده و بعد به سمت رشت بروید. بعد از رشت ۱۰۸ کیلومتر تا تالش، رانندگی کنید.

 

۴. رودبار

 

نیروگاه رودبار

 

رودبار از شهر‌های استان گیلان است که تصمیم گرفتیم آن را در لیست ده شهر برتر قرار دهیم. اگر از تهران به سمت رشت حرکت کنید با دیدن توربین‌های بادی متوجه می‌شوید که نزدیک شهر های منجیل و رودبار هستید. از آنجایی که قصد داریم جا‌های دیدنی و کمتر شناخته شده را به شما معرفی کنیم، رودبار را انتخاب کردیم.

قطعاً منظره کوهستانی رودبار به همراه توربین‌های بادی، جز مناظر بی‌نظیر ایران است. از مهم‌ترین جا‌های دیدنی رودبار، اقامتگاه بوم‌گردی گیلگمش می‌باشد که در قسمت شمالی رودبار و در بین جنگل‌های بکر کوهستانی قرار گرفته است. اگر می‌خواهید مدتی را به دور از شلوغی شهر بگذرانید یا به کوهنوردی بپردازید، حتماً به اقامتگاه گیلگمش سری بزنید.

همچنین می‌توانیم به سوغات و غذا‌های رودبار اشاره کنیم که در بین شهر‌های شمالی، جز بهترین‌ها هستند، برای مثال زیتون رودبار، با کیفیت‌ترین نوع زیتون در کشور بوده که به دلیل آب و هوای خاص این منطقه، در هیچ جای دیگری مانند ندارد. همچنین انواع غذا‌های مشهور شمالی را می‌توانید در این شهر میل کنید که تقریباً بهترین آن شامی رودباری است که با نوعی سبزی کوهی و روغن زیتون فراوان پخته می‌شود. 

 

رودبار

 

فصل سفر به رودبار

در چهار فصل سال می‌توانید به رودبار سفر کنید ولی بارش برف در اتفاعات این منطقه، عبور و مرور را تقریباً غیر ممکن می‌کند. با این حال برای گروه‌های حرفه‌ای کوهنوردی، تماشای جنگل‌های کوهستانی پوشیده از برف، خالی از لطف نیست.

 

مسیر دسترسی به رودبار

برای دسترسی به رودبار می‌توانید از جاده کرج-قزوین و سپس به سمت رشت حرکت کنید. رودبار حدول ۶۰ کیلومتر قبل از رشت قرار گرفته است.

 

برای بازدید از جاهای دیدنی کیش کلیک کنید.

 

۵. سوادکوه

 

سوادکوه در استان مازندران واقع شده و با جا‌های دیدنی زیادی که دارد در لیست ما قرار گرفته است. سوادکوه از زمان سلسله صفویان مورد توجه پادشاهان ایران بوده و بر همین اساس از پیشینه تاریخی بالایی برخوردار می باشد. علاوه بر این‌ها، آب و هوای کوهستانی و پاک آن باعث شده است همواره از بهترین انتخاب‌ها برای ییلاق باشد. جغرافیای خاص سوادکوه، دلیلی بر رویش انواع گیاهان و درختان شده که در نوع خود در ایران بی‌نظیر هستند. این رویش گیاهی در برگیرنده انواع دارو‌ها است که در غذا‌های محلی، نقش مهمی دارند.

از دیگر جاذبه‌های گردشگری سوادکوه می‌توانیم به روستا و پل ورسک اشاره کنیم. یکی از مهم‌ترین و زیبا‌ترین مسیر‌های راه آهن، از پل ورسک عبور می‌کند که بسیار مرتفع بوده و خاطره سفر با قطار را برای همیشه ماندگار خواهد کرد. همچنین تور‌های یک روزه گردشگری با قطار از مبدا تهران حرکت می‌کنند و از مناطق زیبا عبور کرده و شما را به قلب طبیعت ورسک می‌برند. تعداد زیادی آبشار و چشمه آب معدنی در منطقه سوادکوه وجود دارند که بازدید از آن‌ها به دوست داران طبیعت توصیه می‌شود.

 

سوادکوه

 

بهترین فصل سفر به سوادکوه

بهترین فصل برای سفر به سوادکوه، بهار و تابستان است.

 

مسیر دسترسی به سوادکوه

برای دسترسی به سوادکوه، باید از جاده هراز به سمت مازندران حرکت کنید. همچنین از خط راه آهن تهران-ساری استفاده کنید تا زیبا‌ترین مسیر ریلی ایران را در این منطقه ببینید.

 

این را نیز می پسندید: راهنمای تور مشهد از شمال

 

۶. نوشهر

 

نوشهر از جمله مشهور‌ترین شهر‌های استان مازندران است که باید در لیست ده شهر برتر ما قرار بگیرد چرا که هم از نظر جاذبه‌های طبیعی و هم امکانات رفاهی در سطح قابل قبولی است. در شهرستان نوشهر می‌توانید سری به پلاژ‌های خانوادگی بزنید که در ساحل دریای خزر قرار دارند و از امکانات آن‌ها مانند ورزش‌های دریایی، اسب سواری و… استفاده کنید.

برای کسانی که به طبیعت‌گردی علاقه دارند، گزینه‌های مختلفی در اطراف منطقه نوشهر وجود دارد که می‌توانیم از جمله به آبشار‌ها، دریاچه‌ها و روستا‌های جنگلی و پراکنده اشاره کنیم. توصیه می‌کنیم برای سفر به قصد طبیعت‌گردی، با گروه‌های حرفه‌ای همراه شوید و امنیت خود را فراهم کنید. اگر علاقه دارید برای ساعت‌ها از شلوغی شهر دور باشید، می‌توانید به جنگل‌ها در ارتفاعات بروید و حتی مسافتی را به کوهنوردی بپردازید. معمولاً در  ماه دوم سال، در ارتفاعات شمالی، شاهد دریای ابر خواهید بود که از جمله، تجربه‌های طبیعت‌گردی هیجان انگیز است.

اگر دوست دارید اوقات فراغت خود را فقط استراحت کنید و با شنیدن صدای امواج دریا، آرامش بگیرید، تعداد زیادی ویلا‌های ساحلی وجود دارند که با امکانات و قیمت‌های متفاوت به مسافران، اجاره داده می‌شوند. رستوران‌های غذای دریایی، کافی شاپ‌ها، بازار‌های محلی و سنتی، مراکز خرید مدرن هم جز جاذبه‌های گردشگری نوشهر می‌باشند.

 

نوشهر

 

بهترین فصل سفر به نوشهر

در تمام چهارفصل سال می‌توانید به نوشهر سفر کنید زیرا این منطقه از آب و هوای دریای خزر تأثیر گرفته و معتدل است.

 

مسیر دسترسی به نوشهر

برای دسترسی به نوشهر باید از جاده کرج-چالوس حرکت کنید.

 

۷. رامسر

 

رامسر مهم‌ترین شهر استان مازندران است که در تمام فصول سال، میزبان گردشگران و مسافران می‌باشد. در دوران معاصر و حتی قبل از آن، به آبادانی شهر رامسر توجه بسیاری شد و به همین دلیل مراکز تفریحی و گردشگری زیادی در آن بوجود آمد. از جمله امکانات تفریحی در آن می‌‌توانیم به تله کابین اشاره کنیم که بر فراز جنگل‌های کوهستانی قرار گرفته که با استفاده از این تله کابین می‌توانید مناظر بسیار زیبایی را مشاهده کنید.

پلاژ‌های تفریحی که در ساحل دریا قرار دارند نیز در شهر رامسر با کیفیت زیادی اداره می‌شوند و انواع ورزش‌های دریایی در دسترس مسافران و گردشگران است. همچنین در شهر رامسر می‌توانید به بازار روز سری بزنید و انواع ماهی‌ها، سبزیجات محلی و ترشیجات را تهیه نمایید. همچنین صنایع دستی مانند ابزار و وسایل چوبی و حصیری نیز در بازار‌های سنتی رامسر، به فروش می‌رسند. رامسر بیشترین تنوع ویلا و اقامتگاه‌های ساحلی و جنگلی را دارا است که در تمام فصل‌های سال، به مسافران اجاره داده می‌شوند.

 

رامسر

 

بهترین فصل سفر

در چهار فصل سال می‌توانید به رامسر سفر کنید.

 

مسیر دسترسی به رامسر

برای دسترسی به رامسر می‌توانید از جاده کرج-چالوس استفاده کنید و بعد از چالوس، در جاده کناره، به طرف رامسر بروید.

 

۸. بهشهر

 

بهشهر در استان مازندران قرار دارد و در لیست ده شهر برتر شمالی کشور، جای گرفته است. قبل از اینکه به جاذبه‌های گردشگری بهشهر بپردازیم بهتر است اشاره‌ای به قدمت تاریخی این شهر داشته باشیم. از بنا‌های تاریخی متعدد می‌توانیم حدس بزنیم که جغرافیای خاص این منطقه، در تمام حکومت‌ها مورد توجه بوده است هر چند که این توجه در دوران شاه عباس صفوی، بیش از پیش نمود کرده است.

وجود آتشکده های زرتشتی در بهشهر و اطراف آن، گواهی دقیق بر این است که بهشهر حتی در دوران قبل از اسلام، آباد بوده و دارای پیشینه تاریخی غنی است. اگر قصد دارید سفری به استان مازندران داشته باشید، توصیه می‌کنیم در برنامه‌های تفریحی خود، چند روز را هم به بهشهر اختصاص بدهید.

از جمله جا‌های دیدنی بهشهر می‌توانیم به دریاچه آرام، تالاب میانکاله، باغ چهلستون، کاخ صفی آباد، باغ چشمه عمارت، غار هوتو، غار کمربند و … اشاره کنیم. همچنین در روستا‌های اطراف بهشهر، چندین اقامتگاه بومگردی بنا شده‌اند که برنامه‌های گردشگری جذابی برای مهمانان خود برگزار می‌کنند.

 

بهشهر

 

بهترین فصل سفر به بهشهر

در تمام فصول سال می‌توانید به بهشهر سفر کنید زیرا آب و هوای این منطقه، معتدل می‌باشد.

 

مسیر دسترسی به بهشهر

برای دسترسی به بهشهر، ابتدا باید به قائمشهر و بعد ساری بروید و در سمت شرق به طرف بهشهر حرکت کنید.

 

۹. بندر ترکمن

 

بندر ترکمن واقع در استان گلستان، یکی از زیبا‌ترین شهر‌های شمالی کشورمان است. در سال‌های اخیر تور‌های گردشگری و بومگردی بسیاری به مقصد بندر ترکمن، انجام شده است. حتی اگر شما قصد دارید بدون تور‌های گردشگری و همراه با خانواده به شهر‌های شمالی کشور، سفر کنید، توصیه می‌کنیم از زیبا‌های استان گلستان و به‌ خصوص بندر ترکمن، به سادگی نگذرید. بندر ترکمن یکی از بندر‌های جدید ایران است که به دستور رضاشاه و در راستای مدرنیته ایران، ساخته شد. هر چند که در حال حاضر با بالا آمدن آب دریای خزر، عملاً این بندر برای پهلو‌گیری کشتی‌های تجاری مناسب نیست ولی اهمیت خود را از دست نداده و با تعداد زیادی جاذبه گردشگری و تجاری، همچنان مورد توجه است.

اغلب ساکنان بندر ترکمن از نژاد ترکمن بوده و در برخی از نقاط، سیستانی زبان‌ها که مهاجرانی از استان سیستان و بلوچستان بوده‌اند نیز در آن به چشم می‌خورند. همچنین در حال حاضر ۴۰ درصد از خاویار مرغوب ایران از خلیج ترکمن، بدست می‌آید. اگر به این بندر سفر کردید می‌توانید در دوشنبه بازار، انواع صنایع دستی ترکمن‌ها را ببینید و خریداری کنید. با اقامت در روستا‌ها و مراکز بومگردی با فرهنگ ترکمن آشنایی بیشتری داشته باشید و از نزدیک با روش زندگی آن‌ها را تجربه کنید.

از دیگر جاذبه‌های گردشگری بندر ترکمن می‌توانیم به غذا‌های محلی آن اشاره کنیم. در آخر بازدید از نمایشگاه فصلی اسب‌های ترکمن به همراه مسابقات اسب‌دوانی نیز پیشنهاد می‌شود.

 

بندر ترکمن

 

فصل سفر به بندر ترکمن

در تمام فصول می‌توانید به بندر ترکمن سفر کنید زیرا این منطقه، آب و هوای معتدل ساحلی دارد.

 

مسیر دسترسی به بندر ترکمن

برای دسترسی به بندر ترکمن، ابتدا به ساری رفته و بعد در مسیر شهر‌های نکا، بهشهر، گلوگاه پیش بروید و بعد از بندر گز به بندر ترکمن وارد شوید. همچنین می‌توانید از راه آهن  برای رسیدن به بندر ترکمن استفاده کنید. شهر گرگان در نزدیکی بندر ترکمن، دارای فرودگاه نیز هست.

 

برای آشنایی جامع با جنگل های شمال کلیک کنید.

۱۰. گرگان

 

گرگان از شهر‌های زیبای شمالی کشورمان است که در استان گلستان قرار گرفته، نام گرگان در چند سال گذشته برای این شهر انتخاب شد و تا سال ۱۳۱۶ با نام استرآباد شناخته می‌شد. جغرافیای گرگان باعث شده این شهر مهاجران زیادی را در خود جای دهد. در گرگان شاهد سه جغرافیای کوهستانی، جلگه‌ای و کوهپایه‌ای هستیم که سرتاسر پوشیده از درختان و گیاهان سبز است.

در رشته‌ کوه‌های جنوبی گرگان، نوعی از کوهستان‌های صعب‌العبور و بعضا خشک را می‌بینیم که مناظری بی‌نظیر ایجاد کرده‌اند. از جا‌های دیدنی گرگان می‌توانیم به آب بندان توشن، روستای زیارت، پارک حفاظت شده قرق، چشمه سید کلاته و … اشاره کنیم.

 

گرگان

 

بهترین فصل سفر به گرگان

در همه چهار فصل سال می‌توانید به گرگان سفر کنید و از طبیعت زیبای آن لذت ببرید.

 

مسیر دسترسی به گرگان

برای دسترسی به گرگان، از تهران به سمت ساری و سپس بهشهر حرکت کرده و در جاده گرگان قرار بگیرید. همچنین می‌توانید از راه آهن استفاده کنید. گرگان دارای فرودگاه نیز می‌باشد.

 

برای بازدید از جاهای دیدنی تبریز کلیک کنید.

در آخر

در آخر می‌خواهیم به این نکته مهم اشاره کنیم که خطه سبز شمالی کشورمان، سرتاسر دارای نقاط دیدنی و جذاب است که باید به عنوان آثار ملی حفظ شوند. قطعاً نام بردن از تمام این نقاط زیبا و دیدنی در یک مطلب نمی‌گنجید و گرنه درباره زیبایی‌های شمالی کشور گفتنی‌های بسیاری همچنان وجود دارد.

 

وضعیت آب و هوا
خلاصه مقاله

زیبا‌ترین شهر‌های شمالی کشور، می‌توانند مقصد شما برای تعطیلات پیش رو باشند. به عنوان یک ایرانی حتماً همه ما خاطراتی از شمالی داریم و کم و بیش با حال و هوای شهر‌های آن آشنا هستیم اما معمولاً برای تعطیلات کوتاه مدت خود، سعی می‌کنیم به مقصد‌های تکراری در شمالی کشور سفر کنیم. علت چیست؟

انتشار :  14 فروردین 1401 به روزرسانی :  3 مرداد 1402 نویسنده :   شیوا معین
تصاویر مرتبط
بندر ترکمن
  • بندر ترکمن
  • سوادکوه
  • رودبار
  • بهشهر
  • گرگان
  • تالش
  • اسب های اصیل دالخانی
  • رامسر
  • نوشهر
  • بندر انزلی
  • فومن
  • دشت سرسبز
  • تالش
  • نیروگاه رودبار
  • تالاب انزلی در شمال کشور
  • بازارچه فومن
  • تالاب-بین-المللی-انزلی-6
اشتراک گذاری
نظرات کاربران
در رابطه با این مطلب دیدگاهی وجود ندارد