معرفی بهترین غذاهای مالزی | غذاهای خیابانی مالزی و رستوران ها

ناسی کرابو Nasi Kerabu) )

غذاهای مالزی تحت تاثیر غذاهای چینی و هندی است و با زمینه هایی که از فرهنگ غذایی خود مالزی در آن وجود دارد، ترکیبی بسیار لذیذ و دلچسب را به وجود آورده است. این فرهنگ های غذایی از جمعیت مردم و نژادهایی می آید که در این کشور زندگی می کنند. در این کشور شهروندان پرتغالی، هلندی، عربی و انگلیسی نیز غذاهایی را وارد کرده اند که می توان آن ها را نیز در آنجا امتحان کرد. از سوی دیگر به دلیل نزدیکی به اندونزی، غذاهای مشترکی نیز بین این دو کشور وجود دارد. در کل ادویه ها و چاشنی های متفاوتی در غذاهای مالزی به کار برده می شود که آن ها متمایز کرده به خصوص باید خاطر نشان کرد که شیره نارگیل و ادویه های تند و تیر نقش مهمی در غذاهای برنجی و آبکی مالزی دارند.

 

غذای های مالزی

 

 

هم اکنون به معرفی بهترین غذاها، نوشیدنی ها و پیش غذاهای مالزی و کوالالامپور می پردازیم. با تورگردان همراه باشید. 

 

ساتای Satay))

 

ساتای Satay)) مالزی

 

ساتای ، کباب معروف مالزی است که روی آتش با سیخ های چوبی آماده می شود. این کباب سس مخصوصی دارد که عطر و طعم ویژه ای به آن می دهد. در این سس از پیاز و انواع ادویه مثل زردچوبه، شیره نارگیل و دیگر ادویه‌ های محلی بهره می برند. ساتای را به آرامی کباب می کنند و شکل و شمایل آن شبیه به جوجه کباب است. برای این غذا از گوشت گاو، گوشت مرغ یا گوشت های سفید دریایی استفاده می کنند. ساتی مثل سایر کباب ها بوی خیلی خوبی دارد و آدم را وسوسه می کند که آن را امتحان کند. یک بار امتحان کردن همان و طرفدار پر و پا قرص آن شدن همان.  

در گذشته چوب هایی که ساتای را روی آن به سیخ کشیده می شد، ساقه های بامبو از خود منطقه بود ولی این روزها این نوع بامبو کمتر پیدا می شود.

 

 

 

ناسی لماک (Nasi lemak)

 

ساتای Satay)) مالزی

 

پادشاه غذاهای مالزیایی، ناسی لِماک است که به دلیل مزه خاصش معروف شده است. ناسی لماک یعنی برنج چرب؛ چون برنج آن از یک شب قبل در شیره نارگیل خیسانده و اصطلاحا چرب می شود. این برنج نارگیلی به همراه تکه های ماهی، تخم مرغ آب پز، سس و بادام زمینی در بشقاب قرار می گیرد تا به عنوان غذای ملی مالزی شما را انگشت به دهان کند. در مالزی به شیره نارگیل، لماک یا سانتان گفته می شود. کمی زنجبیل هم به این شیره اضافه می شود و در نتیجه طعم بی نظیری پیدا می کند.

مواد لازم برای تهیه ناسی لماک تخم‌ مرغ آب ‌پز، بادام ‌زمینی سرخ‌ شده، ماهی کولی یا ماهی ‌های خشک ‌شده و سس تندی است که از میگو و سمبل (نوعی فلفل قرمز) تهیه می‌شود.

این غذا را می توان در رستوران‌ های لوکس و گران قیمت مالزی و از سوی دیگر به عنوان غذای خیابانی سفارش داد و نوش جان کرد. بومیان مالزی معمولا این غذا را با دست میل می کنند و شکم گردهای حرفه ای نیز سعی می کنند همینطور این غذا را بخورند.

 

 

 

نودل سرخ شده (Mee Goreng)

 

نودل سرخ شده مالزی

 

شاید به نظر بیاید که نودل یک پیش غذای معمولی است که آدم را سیر نمی کند. شاید این اسم شما را به یاد بسته های کوچک نودل بیندازد که ده دقیقه ای آماده می شود ولی باید گفت نودل های مالزی اصل نودل است و با نودل های فست فودی و پیش پا افتاده زمین تا آسمان فرق می کند. نودل در مالزی طرفداران زیادی دارد و نه تنها در رستوران ها که به عنوان غذای خیابانی نیز می توان آن را نوش جان کرد.

نودل ها سرخ می شود و طعمی تند و تیز آمیخته با انواع ادویه ها پیدا می کند. ماده اصلی نودل از ترکیب موسیر یا پیاز و کمی سیر با کمی تکه‌ های گوشتِ مرغ یا میگو تشکیل می شود. همه این مواد بعد از تفت خوردن با هم ترکیب می شوند و با سبزیجات تزئین می شوند.

آن هایی که طرفدار غذاهای تند مالزی و غذاهای خیابانی هستند، حتما نودل را در تور مالزی امتحان می کنند. این غذا از اصلی ترین غذاهای این کشور است.

 

 

 

لاکسا Laksa))

 

ساتای Satay)) مالزی

 

سوپ لاکسا در کشورهای مختلفی طبخ می شود ولی همه جا به عنوان سوپ مالزی معروف شده است. این غذای باز هم تند و تیز ترکیبی از غذاهای چینی و مالایی محسوب می ‌شود. مواد اصلی آن نودل برنج ( بعضی ها با رشته‌ فرنگی برنج درست می کنند) و گوشت مرغ، میگو یا ماهی، به همراه ادویه ‌های تند است. اگر ادویه های این غذا را از آن بگیری به کلی غذای دیگری می شود. و باز هم نارگیل. در لاکسا هم از شیره نارگیل استفاده می شود. به علاوه تمبر هندی نیز در کنار سایر طعم دهنده ها، مزه سوپ لاکسا را لذیذ و دلچسب می کند.  

با امتحان کردن سوپ لاکسا فود تور را به معنای واقعی کلمه در مالزی تجربه خواهید کرد به خصوص که اگر تمایل داشته باشید، خودتان نیز می توانید روش طبخ این غذاها را در کنار خیابان های یاد بگیرید. 

 

 

 

روجاک Rojak))

 

Rojak مالزی

 

روجاک نوعی سالاد در مالزی و کشورهای اندونزی و سنگاپور است. این سه کشور همسایه به دلیل برخورداری از سبزیجات متنوع در طبیعت و ذخیره غذایی سالدهای منحصر به فردی دارند. در سالاد روجاک موادی از قبیل ساقه لوبیا، خیار خرد شده و چغندر، کیک آردی، تخم مرغ سفت پخته شده و پودر میگو به چشم می خورد. همه مواد داخل ظرف ریخته می شود و با سس شیرین و ادویه بادام زمینی مخلوط می شود. گاه نیز سیب زمینی پخته و گریپ فروت را با سس شیرین شکلات به آن اضافه می کنند.

 

 

 

روتی کانای Roti Canai))

 

روتی کانای Roti Canai)) مالزی

 

روتی کانای از نان‌ های معروف مالزی است که در واقع از غذاهای هندی است که به به مالزی وارد شده است. این نان به پنکیک شباهت دارد و با خوراک کاری و انواع سس‌ ها سرو می ‌شود. لایه بیرونی این نان ترد و شکننده است ولی داخل آن نرم است. روتی کانای، مقوی و سبک است و به عنوان صبحانه در مالزی کاربرد زیادی دارد. در خیابان ها احتمالا با این نان در نان فروشی ها و هایپر مارکت ها زیاد مواجه می شوید.

 

 

 

ته تاریک Teh Tarik))

 

ته تاریک مالزی

 

تِه تاریک نوشیدنی مخصوص مالزی است. این نوشیدنی در واقع نوعی شیرچای غلیظ است. برای تهیه آن چند دفعه از ارتفاع زیاد شیر و چای را در لیوان می ریزند تا جایی که این شیر و چای با هم هم ‌دما شوند و به طعم اصلی اش برسند. درست کردن این نوشیدنی کار هر کسی نیست و شیوه مخصوصی دارد. اگر ته تاریک درست آماده شود، کف فراوانی روی آن می ‌نشیند. هر چقدر کف این نوشیدنی بیشتر باشد معلوم می شود بهتر آماده شده است. در مالزی نوشیدن ته تاریک برای صبحانه و در کنار روتی کانای بسیار دلنشین است.

 

 

 

ناسی کرابو Nasi Kerabu) )

 

ناسی کرابو در مالزی

 

ناسی کرابو یک ظرف غذای مالایی است به رنگ آبی است. این غذای جذاب که جزو منحصر به فردترین غذاهای جهان است با گل کلیتوریا ترناتئا Clitoria ternatea) ) رنگ می گیرد. برنج ها در این گل خوابانده می شود و مقداری لیمو نیز به آن اضافه می گردد. طعم این برنج بی نظیر است و در کنار تکه‌ های ماهی یا گوشت مرغ، نارگیل رنده شده، گوشت ماهی یا گوشت قرمز مزه ‌دار می شود. سس نارگیل، تخم‌ مرغ و چیپس میگو هم در کنار آن در بشقاب قرار می گیرد. این غذا در میان محلی ‌ها صبحانه ‌ای پر طرفدار است.

 

 

 

آیام پرچیک (Ayam Perchik)

 

ته تاریک Teh Tarik)) مالزی

 

آیام پرچیک غذای پر طرفدار مالزی است که ترکیبات اصلی آن مرغ به همراه شیر نارگیل، زنجبیل، پیاز، لیمو، سیر و فلفل خوابانده شده است و سپس کبابی یا سرخ می ‌شود.

 طعم و مزه اصلی این غذا که آن را دلچسب تر می کند، گوشت های لذیذ و آب‌ دار آن است که به همراه برنج و کمی سالاد سرو می شود. طعم این غذا بسیار بی نظیر است و هیچ کس از امتحان کردن آن پشیمان نمی شود.

 

 

وضعیت آب و هوا
خلاصه مقاله

غذاهای مالزی تحت تاثیر غذاهای چینی و هندی است و با زمینه هایی که از فرهنگ غذایی خود مالزی در آن وجود دارد، ترکیبی بسیار لذیذ و دلچسب را به وجود آورده است. این فرهنگ های غذایی از جمعیت مردم و نژادهایی می آید که در این کشور زندگی می کنند.به خصوص باید خاطر نشان کرد که شیره نارگیل و ادویه های تند و تیر نقش مهمی در غذاهای برنجی و آبکی مالزی دارند.

انتشار :  24 بهمن 1398 به روزرسانی :  4 مرداد 1402 نویسنده :   عفیفه خدنگی
تصاویر مرتبط
ساتای Satay)) مالزی
  • ساتای Satay)) مالزی
  • روتی کانای Roti Canai)) مالزی
  • ناسی کرابو در مالزی
  • نودل سرخ شده مالزی
  • ته تاریک Teh Tarik)) مالزی
  • ساتای Satay)) مالزی
  • ساتای Satay)) مالزی
  • Rojak مالزی
  • ته تاریک مالزی
  • غذای های مالزی
  • ناسی کرابو Nasi Kerabu) )
اشتراک گذاری
مقالات مرتبط
درباره این مطلب دیدگاهی بنویسید
در رابطه با این مطلب دیدگاهی وجود ندارد