بهترین دیزی جهان در کجای مشهد پیدا می شود؟ | تورگردان

abgoosht-be-v-gerdoo-markazi1-715x477

دیزی مشهد را کمتر کسی است که نشناسد و نداند بعد از انتخاب سفر مشهد باید مبلغ مشخصی را برای لذت بردن از غذاهای مشهد و شکم گردی در رستوران ها کنار بگذارد. این غذاها ممکن است همان غذاهای عادی مثل کباب، چلو ماهیچه، شیشلیک یا دیزی باشد ولی طعم و مزه آن ها در مشهد چیز دیگری است. بیشتر افراد فکر می کنند برای خوردن دیزی سنگی باید به ییلاقاتی مثل طرقبه و شاندیز بروند ولی باید گفت بهترین دیزی فروشی مشهد در دل شلوغی های شهر به نام «سنتی سرای سعیدی» در خیابان کوشش ( گاراژدارها) قرار دارد. این رستوران با دیزی های پر گوشت و لذیذش که در ظرف های سنگی پخته می شود همه را انگشت به دهان کرده است. بعد از این رستوران، «رستوران سید و پسران» در طرقبه نیز از محبوبیت زیادی برخوردار است.   

 

 

دیزی در مشهد

 

دیزی چیست؟

 

دیزی در واقع همان آبگوشتی است که در ظرف های سنگی درست شده باشد. امروزه کار به جایی رسیده که بعضی به آبگوشت هایی که در ظروف سنگی پخته نشده، نیز دیزی می گویند. طعم و مزه غذا به خصوص آبگوشت در ظرف های سنگی چیز دیگری است. اگر از پدربزرگ ها و مادربزرگ هایتان بپرسید به شما خواهند گفت که مهم ترین غذاها در آن ایام، آبگوشت، کباب و کله پاچه بوده و این سه غذا در بیشتر رستوران های قدیم سرو می شده است. با این حال آبگوشت غذایی است که همه افراد به خصوص کدبانوهای ایرانی طرز تهیه آن را می دانند ولی دیزی سنگی چیز دیگری است و خوردن آن از دستپخت دیزی پزهای حرفه ای مزه دیگری دارد.

 

ماده اصلی این غذا گوشت و دنبه گوسفند است. از همان ابتدا گوشت فراوان را به همراه حبوبات و پیاز به صورت درسته یا در برش های بزرگ در ظرف غذا قرار می دهند و تا زمانی که گوشت ها پخته شود به آن زمان می دهند. گوشت ها در قطعات بزرگ انداخته می شود. در ضمن گوجه فرنگی یا رب آن نیز رنگ و روی خاصی به این غذا می دهد. معمولا در این غذا سیب زمینی های درشت نیز قرار می گیرد و بعد از پخته شدن، به همراه گوشت و حبوبات و سایر مخلفات، کوبیده می شود. «گوشت کوبیده» در ظرفی دیگر سرو می شود و در کنارِ آبِ گوشت قرار می گیرد. در کنار دیزی باید حتما پیاز و سبزی خوردن تازه هم قرار داشته باشد وگرنه این غذا به دل آدم نمی نشیند.

این را نیز می پسندید: کدام رستوران های ایران بهترین شیشلیک را دارند؟

 

دیزی در مشهد

 

تاریخچه دیزی سنگی در مشهد

 

بهتر است بدانید دیزی واقعی به شهر مشهد بر می گردد. شاید آبگوشت، غذایی عمومی باشد ولی طبخ آن در ظروف سنگی به مشهد بر می گردد چرا که این سنگ ها اختصاص به شهر مشهد دارد. ظرف های سنگی که از سنگ هر کاره ساخته می شود، از سوغات مخصوص شهر مشهد است و تنها از معادن همین شهر استخراج می شود. این سنگ های هرکاره علاوه بر ظرف های دیزی، انواع مصنوعات هنری به کمک قلمزنی و تراشیدن سنگ ساخته می شود. شاید در گذشته ها بعد از ورود به مشهد، «شهرِ سنگ» را دیده باشید. امروزه در این محل مجتمع مسکونی و گردشگری آبادگردان احداث شده که جزو مهمترین جاهای دیدنی مشهد است. بسیاری از گردشگران خارجی که به مشهد می آیند خوردن دیزی سنگی مشهد را در برنامه غذایی خود قرار می دهند اما باید حواسشان باشد چون این غذا برای آن ها خیلی چرب و چیلی است.   

علت اهمیت این سنگ در مشهد به حدیثی از امام رضا (ع) بر می گردد. اگر تمایل دارید از این به بعد آبگوشت های خانگی را هم در دیزی سنگی بپزید در مشهد سری به خیابان کوه سنگی بزنید یا در بازدید از ییلاقات مشهد مثل طرقبه و شاندیز از فروشگاه های صنایع دستی، ظرف دیزی را در سایزهای مختلف دو نفره، چهار نفره و بیشتر تهیه کنید. یادتان باشد این ظرف ها بسیار سنگین است و بلند کردن یک دیزی 4 نفره که پر از آبگوشت باشد ممکن است برای خانم ها کار راحتی نباشد.

این را نیز می پسندید: رستوران های مشهد برای هر ذائقه و بودجه

 

عکس بنر

 

دیزی در مشهد

 

 

 

دیزی خوردن در بهترین دیزی فروشی مشهد و کشور

 

چندی پیش که مِستر تیستر به مشهد آمده بود به رستورانی رفت که به زعم مشهدی ها، بهترین دیزی مشهد را دارد. او هم متوجه شد که این دیزی با همه دیزی هایی که در عمرش خورده فرق دارد، تا جاییکه گفت: «امروز بهترین دیزی دنیا رو پیدا کردم؛ این آبگوشت بهترین آبگوشت در زندگی مِستر بود». دیزی های خوشمزه و لذیذ سعیدی به دلیل گوشت زیاد و ماهیچه هایی که در آن به کار رفته زبانزد شده است تا جاییکه اگر علاقه به حبوباتِ آبگوشت داشته باشید باید بگویید جداگانه برایتان حبوباتِ بیشتر بریزند. هیچ کس از روش طبخ این دیزی خبر ندارد. فضای رستوران همان طرح ساده و قدیمی را دارد و در محله ای قدیمی نشین به نام گاراژدارها(کوشش) قرار گرفته است. این رستوران گاهی چنان شلوغ می شود که مشتریان باید صف های طولانی ببندند. با این حال ارزشش را دارد، ضمنِ اینکه سرویس دهی آن ها هم بسیار سریع است. پیشنهاد می شود سرویس 3-4 نفره مخصوص سفارش دهید تا بتوانید یک دل سیر دیزی اصل را میل کنید.

ساعت کار سنتی سرای سعیدی مشهد در خیابان کوشش 13، از 11 ظهر تا 11 شب است. دسترسی این دیزی فروشی به وسایل حمل و نقل عمومی آسان است. در ضمن رستوران سعیدی در مجتمع گردشگری و پردیس سینمای اطلس نیز شعبه دارد. این مجتمع در خیابان سیدی مشهد بعد از فلکه گاراژدارها قرار گرفته است و فاصله چندانی با شعبه اصلی ندارد. تنها تفاوتش این است که این شعبه در محیطی لوکس و مدرن قرار گرفته و به سایر امکانات تفریحی مثل سالن های سینمایی، سالن تئاتر، سالن های vip و شهربازی کودکان نزدیک است. در آنجا باید سراغ فودکورت اطلس را بگیرید.

 

دیزی در مشهد

 

بعد از سنتی سرای سعیدی مشهد با چند درجه اختلاف، «رستوران سید و پسران در جاغرق» قرار می گیرد. جاغرق از ییلاقات مشهد و چسبیده به طرقبه است. این رستوران بر خلاف رستوران کوشش در منطقه ای خوش آب و هوا و سرسبز قرار گرفته و امکانات رفاهی و تفریحی بیشتری را در خود جای داده است. از دیگر رستوران های مشهد برای دیزی خوردن می توان به رستوران فردیس طرقبه، دیزی کنگ کهن، دیزی دایی جواد بعد از میدان شاندیز، کافه ستاره چهارراه خسروی، دیزی پاشا، رستوران معین درباری و محله های فلکه دروازه قوچان و بلوار شاهنامه اشاره کرد.

 

برای رزرو تور مشهد با ارزان ترین قیمت در بهترین هتل های این شهر از طریق تورگردان اقدام کنید.

 

وضعیت آب و هوا
خلاصه مقاله

دیزی مشهد در بهترین غذاخوری ها و رستوران های کشور یافت می شود. این غذا از بهترین غذاهایی است که در این شهر می توان امتحان کرد. به اعتراف همه مشهدی ها و حتی کسانی که تور مشهد را تجربه کرده اند بهترین دیزی دنیا در مشهد است. یکی از شکم گردهای معروف یعنی مستر تیستر گفته است بهترین دیزی عمرم را در «سنتی سرای سعیدی » مشهد خورده ام.

انتشار :  5 شهریور 1398 به روزرسانی :  4 مرداد 1402 نویسنده :   عفیفه خدنگی
تصاویر مرتبط
دیزی در مشهد
  • دیزی در مشهد
  • دیزی در مشهد
  • دیزی در مشهد
  • دیزی در مشهد
  • عکس بنر
  • abgoosht-be-v-gerdoo-markazi1-715x477
اشتراک گذاری
درباره این مطلب دیدگاهی بنویسید
در رابطه با این مطلب دیدگاهی وجود ندارد