سیزده بدر تهران کجا بریم؟ 20 جای تفریحی که حال‌تان را خوب می‌کند

سیزده بدر تهران کجا بریم؟

سیزده بدر کجا بریم؟ اکثر پارک‌ها، جاهای دیدنی و مراکز تفریحی، بهترین مکان برای گذراندن سیزده بدر امسال در تهران‌اند. مصادف شدن مراسم 13 بدر 1403 با شب قدر موجب می‌شود تا مردم بعد از گشت‌وگذار در مکان‌های طبیعی به سمت مکان‌های مذهبی مانند مسجدها، زیارتگاه‌ها و حسینیه‌ها روی بیاورند. بهترین زمان برای تفریح در چمنزارها و فضاهای باصفا در آخرین روز تعطیلات عید 1403، صبح تا ظهر است. این فرصت را باید غنیمت شمرد و از خلوتی تهرانگردی در نوروز، نهایت استفاده را برد. لیستی از پارک‌ها و جاهای مناسب برای روز سیزدهم فروردین امسال را معرفی کرده‌ایم تا از این فرصت ناب استفاده کنید. 

فهرست مطالب

1. دریاچه چیتگر تهران

 

آدرس: تهران، انتهای اتوبان همت غرب، دریاچه چیتگر

هزینه ورودی: رایگان

 

سیزده بدر تهران کجا بریم؟ دریاچه چیتگر

دریاچه چیتگر در شمال غرب تهران، جای تفریحی مناسبی برای گذراندن آخرین روز تعطیلات عید امسال است. با رفتن به دریاچه چیتگر، دسترسی به پارک چیتگر، فقط با چند قدم پیاده‌روی ممکن بوده و مناسب همه سلیقه‌هاست. به بیانی دقیق‌تر، با انتخاب دریاچه چیتگر برای سیزده بدر امسال تهران، با یک تیر، دو نشانه را هدف گرفته‌اید. پارک جنگلی چیتگر در نزدیکی دریاچه از زیباترین پارک‌های کلان‌شهر تهران، پاتوقی دنج برای حضور خانواده‌ها در سیزده بدر هر سال است.  

دریاچه چیتگر، یک پروژه عظیم در تهران است و در سال 1342، ایده ساخت آن شکل گرفت. این دریاچه در منطقه ۲۲ شهر تهران قرار دارد و کم بودن آلاینده‌های هوا در اطراف آن را می‌توان به خوبی لمس کرد. فعالیت‌های تفریحی سیزده بدر در دریاچه چیتگر شامل قدم زدن کنار دریاچه، دوچرخه سواری، بادبادک بازی، کارتینگ و خوش‌گذرانی در کلوب‌های بازی و سرگرمی است. قایق‌رانی و تماشای غروب آفتاب، بسیاری از زوج‌های تهرانی را به این جای خوش‌ آب‌وهوا می‌کشاند.
گشت‌وگذار در فضای باز دریاچه چیتگر، هزینه‌ای برای بازدیدکنندگان ندارد. امکانات رفاهی آن هم برای حضور بیشتر از یک ساعته تمامی رده‌های سنی، یک مزیت به شمار می‌رود. پارکینگ، سرویس بهداشتی، غرفه‌های خوراکی، نمازخانه، آب‌نمای موزیکال، آلاچیق و شهربازی، رایج‌ترین امکانات رفاهی این دریاچه مصنوعی برای خانواده‌ها، جوانان و کودکان است. با توجه به امکانات رفاهی متعدد دریاچه چیتگر، احتمال شلوغ بودن مسیرهای تردد تقریبا بالاست. پیشنهاد می‌کنیم که ساعت‌های اولیه روز را برای تفریح و استفاده از مهیج‌ترین تفریحات در نظر بگیرید.

2. پارک جمشیدیه تهران

 

آدرس: تهران، انتهای خیابان شهید باهنر (نیاوران)، انتهای خیابان فیضیه و امیدوار

هزینه ورودی: رایگان

سیزده بدر امسال در تهران کجا بریم؟ پارک جمشیدیه

برای سیزده بدر امسال در تهران کجا بریم؟ پارک جمشیدیه در نیاوران با طبیعت سرسبزش، بهترین میزبانی را از تهرانی‌ها و همچنین گردشگران دارد. تفرجگاهی مانند پارک جمشیدیه به دلیل درختان کهنسالی که دارد، ریه‌های شهر تهران شناخته می‌شود. جلوه بهاری این پارک در بهار با حضور شکوفه‌ها و هوای خنک باد، بکرترین منظره در سطح شهر تهران است. ارائه امکانات در بوستان جشمیدیه از نظر جذب توریست تا اکنون موفق بوده است. از امکانات متنوع آن می‌توان به آلاچیق، آبشار، کافه‌های گوناگون، آب‌نما، سرویس‌های بهداشتی، رستوران و فضایی برای نگهداری پرندگان اشاره کرد.

مساحت پارک جمشیدیه مساوی است با در کنار هم قرار دادن 10 زمین فوتبال. پیاده‌روی در محوطه بوستان جمشیدیه همانند یک پارک معمولی، راحت نیست و بهتر است که بخشی کوتاه از آن را برای قدم زدن انتخاب کنید. هر سال این بوستان با خاطرات خوشی که برای بازدیدکنندگان ایجاد می‌کند، تجربه‌ای دلچسب و فراموش‌نشدنی را رقم می‌‌‌زند. در فضای بوستان جمشیدیه، خبری از آلاینده‌ها نیست و هوا به قدری لطیف است که مسیرد صعود به کلکچال و کوهنوردی، مملو از حضور افراد می‌شود. 

بخش‌های دیدنی پارک جمشیدیه شامل دریاچه، بوستان سنگی، نگارستان و آمفی تئاتر است. بعضی وقت‌ها هم نمایشگاه‌های موقت در آن برگزار می‌شود و با خرید صنایع دستی هنرمندان، فرصتی ناب برای هدیه و یادگاری از آخرین روز تعطیلات برقرار است.

بازدید از جاذبه گردشگری جمشیدیه برای سیزده بدر امسال و سایر بازه‌های زمانی، رایگان است. 

3. بام تهران

 

آدرس: تهران، حد فاصل انتهای خیابان ولنجک تا ابتدای تله‌کابین توچال

هزینه ورودی: رایگان

بام تهران از جاهای تفریحی سیزده بدر

از جاهای تفریحی سیزده بدر که بسیاری از جوانان آن را انتخاب می‌کنند، بام تهران است. همچنین این نقطه مرتفع از شهر، برترین مکان پیشنهادی برای تهرانگردی در نوروز و خلوتی باورنکردنی تهران است. هوای پاک و کوهستانی، امکانات رفاهی بسیار خوب، تفریحات بسیار متنوع به همراه منظره‌ای به وسعت شهر در مقابل چشم‌های بازدیدکنندگان، برترین مزیت‌های بام تهران از مرتفع‌ترین مناطق تهران پایتخت ایران است.

طبق تجربه گردشگران در سیزدهمین روز فروردین، برای صعود به سمت نوک بام بهتر است که لباس گرم به همراه داشته باشید؛ زیرا آب و هوای کوهستانی این منطقه تا قبل از اواسط بهار، کمی سرد است. فعالیت‌های سرگرمی در بام تهران متنوع‌اند و همین موضوع، جذابیت این مکان را برای گردشگران بیشتر کرده است. بام تهران با وجود امکانات تفریحی مانند تله‌کابین توچال، بانجی جامپینگ، بگ جامپینگ، اتاق فرار، صخره‌نوردی، سورتمه و زیپ‌لاین خاطره‌انگیز است.

در نزدیکی بام تهران، باغ فردوس قرار دارد. بعد از سر زدن به بام، باغ فردوس با فضایی سرسبز و دلنشین، جای مناسبی برای سیزده بدر در طول روز است.

4. پارک آب و آتش تهران

 

آدرس: تهران، خیابان آفریقا نرسیده به چهارراه جهان کودک، انتهای کوچه ژوبین 

هزینه ورودی: رایگان

پارک آب و آتش برای برای سیزده بدر تهران

پارک‌های تهران برای سیزده بدر امسال، آب‌وهوای دلپذیری دارند و ریه‌ها را سر کیف و حال می‌آورند. پارک آب و آتش از جاهای دیدنی تهران است که در روزهای ابتدایی سال نو، زیبایی منحصربه‌فردی دارد. این بوستان در روزها و شب‌های عید نوروز، تماشایی‌ترین مناظر را برای بازدیدکنندگان دارد. رفتن به بوستان آب و آتش تهران برای عموم مردم آزاد است و هزینه‌ای ندارد، مگر اینکه بخواهید از پارکینگ استفاده کنید و هزینه بپردازید.

بازدیدکنندگان برای فعالیت‌های تفریحی در پارک آب‌ و آتش برای سیزده بدر تهران، انتخاب‌های متعددی دارند. میدان مشاهیر، پل طبیعت، بوستان نوروز، بوستان بنادر، برج‌های آتش، پل ابریشم، فانوس دریایی، دریاچه‌های مصنوعی خزر، گنبد مینا و سایر نقاط تفریحی در این بوستان برای گذراندن وقت و استفاده از هوای خنک در سیزدهمین روز بهار امسال، پتانسیل خوبی دارند.

وسعت بوستان آب و آتش به 24 هزار متر مربع می‌رسد و در سال 88، توسط محمدباقر قالیباف افتتاح شد. برای سرو شام در آخر شب یا افطاری در سیزده بدر، رستوران‌های محدوده پارک آب و آتش، بهترین پذیرایی را دارند. لیست رستوران‌هایی که ارزش دارند دست کم یک وعده را در فضای آن‌ها سپری کرد، عبارتند از:

  • جاست پوتیتو برای انواع سیب زمینی

  • کریپسی مخصوص غذاهای کنتاکی

  • تاکو برای سرو غذاهای مکزیکی

  • مطعم سمیر لبنان برای غذاهای عربی و لبنانی

  • جی‌اندپی برای سرو غذاهای ایتالیایی

  • مانسون برای انواع خوراکی‌های جنوب شرقی آسیا

  • وست گریل برای سرو هر غذای گریل‌شده

  • دونر کا برای انواع کباب ترکی

  • کازار برگر برای انواع برگر با طعم‌های مختلف

  • کینگ رویال برای انواع پیتزاهای ایتالیایی و آمریکایی

  • بانو برای غذاهای ایرانی با طعم اصیل

5. پارک طالقانی تهران

 

آدرس: تهران، منطقه سه، بزرگراه حقانی، بعد از پل بزرگراه مدرس

هزینه ورودی: رایگان

کجا بریم سیزده بدر؟ پارک طالقانی تهران

در پارک طالقانی تهران، خبری از شلوغی و ازدحام نیست. به همین خاطر، پارک طالقانی بهترین جای تفریحی برای سیزده بدر امسال در تهران است. تاریخ ایجاد آن به سال 61 برمی‌گردد و در دهه 1390، تغییرات زیادی در آن ایجاد شد. به واسطه درخت‌های تنومند، تنفس هوای پاک، مهم‌ترین چیزی است که در پارک طالقانی، نصیب گردشگران و بازدیدکنندگان می‌شود. 

وقتی پل طبیعت احداث شد، پارک طالقانی به واسطه همین پل به پارک آب و آتش متصل شد. هر گردشگر و بازدیدکننده‌ای برای دیدن پارک جنگلی طالقانی به سمت راه چوبی هم متمایل می‌شود. راه چوبی نام مسیر عبور عابر پیاده در این پارک است که از میان تپه‌ها می‌گذرد. برای قدم گذاشتن در مسیر راه چبی باید از روی پله‌های چوبی که در ابتدا قرار دارند، گذر کرد. در اطراف مسیر، درخت‌ها قرار دارند و سوژه‌ای خوب برای عکاسی در روز طبیعت محسوب می‌شوند. 

آلاچیق‌ها، امکانات ورزشی و مسجد خرمشهر از امکانات رفاهی پارک طالقانی برای ایجاد دسترسی و آرامش حضور خانواده‌ها و جوانان است. رفتن به این پارک، به خودی خود، هزینه‌ای ندارد و برای سیزده بدر امسال هم بازدیدکنندگان هزینه‌ای پرداخت نخواهند کرد.

6. پارک پلیس تهران

 

آدرس: تهران، تهرانپارس، خیابان توحید، پارک پلیس

هزینه ورودی: رایگان

پارک پلیس؛ جاهای تفریحی برای سیزده بدر تهران

سیزده بدر در تهران کجا بریم؟ علاوه‌بر پارک طالقانی در پارک پلیس تهران هم خبری از آلودگی هوا و هیاهوی جمعیت نیست. پارک پلیس با طراحی که براساس باغ‌های ایرانی دارد، مناسب سیزده بدر امسال و حضور در طبیعتی کاملا واقعی است. گونه‌های گیاهی که در این بوستان کاشته شده‌اند و به چشم هر گردشگری نمایان هستند، شامل اقاقیا، انواع کاج و سرو تبریزی، بیدمجنون، پیراکانتا، یاس زرد، میخک هندی، زرشک و مورد، شمشاد و انواع بالارونده‌هاست.

در کنار امکانات تفریحی کلاسیک، امکانات رفاهی مانند رستوران، آلاچیق، سرویس بهداشتی، زمین بازی کودکان و زمین ورزشی برای گردشگران فراهم شده تا یک گردش بی‌نقص را تجربه کنند.

دیدنی‌های پارک پلیس در نوع خود، منحصربه‌فرد و بی‌نظیر هستند. عمارت ارباب هرمز (یادگاری به جا مانده از دوران خان زرتشتی تهرانپارس و پارک آموزش ترافیک ویژه کودکان، جاهای سرگرم‌کننده و تفریحی این پارک محسوب می‌شوند.

7. پارک جنگلی سرخه حصار تهران

 

آدرس: شمال شرق تهران، پارک جنگلی سرخه حصار

هزینه ورودی: رایگان

سیزده بدر امسال در تهران کجا بریم؟

قدیمی‌ترین جای تفریحی سیزده بدر در میان تهرانی‌ها که از قدیم‌الایام هم مورد توجه بوده، پارگ جنگلی سرخه حصار است. گشت‌وگذار در تفرجگاه سرخه حصار رایگان است و مرکزی غنی برای رویش واحدهای گیاهی متعدد به شمار می‌رود. با قدم زدن در پارک ملی سرخه حصار انواع درختان، درختچه‌ها، گرامينه‌ها، علف‌ها و گلسنگ‌های مربوط به اقليم منطقه برای همه قابل مشاهده هستند. علاوه‌براین‌ها، گونه‌های جانوری مانند کل، بز، قوچ، میش البرز مرکزی، آهو، گراز، پلنگ، کفتار، روباه قرمز، شغال، گربه وحشی، گورکن، تشی و خرگوش در آن زیست می‌کنند. البته دسترسی به این حیوانات برای عموم، میسر نیست؛ چرا که گونه‌های جانوری در منطقه حفاظت شده، نگهداری می‌شوند.

فعالیت‌های سرگرمی و تفریحی سیزده بدر برای پارک ملی سرخه حصار شامل دوچرخه‌سواری، پیاده‌روی و پیک‌نیک‌های دوستانه و خانوادگی است. با وجود پتانسیل‌های متفاوت این پارک و نگهداری جانوران مختلف، ورودی از بازدیدکنندگان دریافت نمی‌شود و برای حضور چندساعته نیازی به پرداخت هزینه نیست.

8. پارک جنگلی یاس تهران

 

آدرس: تهران، بزرگراه شهید بابایی، نرسیده به خیابان استخر، پارک یاس فاطمی 

هزینه ورودی: رایگان

سیزده بدر در پارک های تهران

از جاهای دیدنی برای سیزده بدر تهران با جاذبه‌های تفریحی موردپسند تمامی سلیقه‌ها، پارک جنگلی یاس است. پارک جنگلی یاس فاطمی در شمال شرق تهران قرار دارد. زیبایی پارک جنگلی یاس به دلیل پوشش گیاهی متنوعی است که دارد. اقاقیا، زبان گنجشک، درختان کاج، سرو نقره‌ای و داغ داغان به همراه انواع درخت‌ها و درختچه‌های تزئینی، فضایی جالب و جذاب برای هر رهگذری است. 

امکانات پارک جنگلی یاس نسبت به سایر پارک‌های جنگلی تهران، بیشتر است. با استفاده از آلاچیقی که در محوطه وجود دارد، امکان برپایی پیک‌نیک و سرو وعده‌های متنوع در آن فراهم است. این پارک شامل دو فاز است. در بخش شمالی آن، امکانات بیشتری وجود دارد و رفاه برای حضور خانواده‌ها، دوستان و جوانان فراهم است. 

از امکانات تفریحی متعدد پارک جنگلی یاس فاطمی می‌توان به زمین بازی کودکان، میز تنیس، فوتبال دستی، زمین گل کوچیک و محلی برای صخره‌نوردی کودکان اشاره کرد. برای همراهان کودکان هم زمین‌های بازی متنوعی برای گذراندن اوقات تفریح وجود دارد. محلی برای مسابقه با موتورهای چهارچرخ، تیراندازی با اسلحه‌های واقعی و بازی پرهیجان پینت بال از فضاهای تفریحی هستند که برای سیزده بدر تهران، لحظاتی شاد را رقم می‌زنند.

9. پارک جنگلی لویزان تهران

 

آدرس: شمال شرق تهران، بزرگراه امام علی (ع)، بعد از خروجی بزرگراه شهید زین‌الدین، خروجی شیان

هزینه ورودی: رایگان

پارک لویزان برای سیزده بدر تهران

در تفرجگاهی مانند پارک جنگلی لویزان، هوا خنک و تمیز است و محیطی دل‌انگیز و فرح‌بخش برای حضور خانواده‌ها و گردشگران دارد. از نظر بزرگی پارک‌های تهران، پارک لویزان جزو وسیع‌ترین پارک‌های جنگلی است. این مکان خوش آب و هوا در تهران، متعلق به دوران پهلوی دوم است و 1100 هکتار وسعت دارد. پوشش گیاهی این جای تفریحی باعث شده تا جای مناسبی برای سیزده بدر در تهران باشد. چشم‌انداز فوق‌العاده پارک جنگلی لویزان به دلیل وجود مراتعی سرسبز و پوشیده‌شده از درختانی مانند کاج، اقاقیا، توت، مو، زبان گنجشک، چنار و انواع سرو است. 

از نظر تهرانی‌ها، بهترین زمان برای رفتن به پارک جنگلی لویزان، شب‌هاست. دیدنی‌های شب در لویزان، تجربه‌ای متفاوت از طبیعت‌گردی در سیزده فروردین امسال را پیش‌روی‌ بازدیدکنندگان قرار می‌دهد.

جذابیت پارک جنگلی لویزان به امکانات رفاهی آن هم مربوط می‌شود. از بخش‌های رفاهی متنوع آن می‌توان به سفره‌خانه سنتی، هتل شیان، بوفه، کافی‌شاپ، مجموعه ورزشی، دستگاه‎های بدن‌سازی اشاره کرد. در فضای باز این پارک، المان‌هایی مانند آلاچیق، کباب‌پز، نیکمت، سرویس بهداشتی و مسجد هم به چشم می‌خورد.

وقت گذراندن سیزده بدر در پارک جنگلی لویزان، بدون هزینه است. پس برای چندساعتی، رایگان می‌توان تفریح کرد و هوای تازه اینجا نهایت استفاده را برد.

10. پارک جنگلی کوهسار تهران

 

آدرس: تهران، بزرگراه آبشناسان، بلوار شهران شمالی

هزینه ورودی: رایگان

کوهسار؛ مهم‌ترین دیدنی‌ تهران برای ایام سیزده بدر

پارک‌های تهران برای سیزده بدر، تنوع زیادی دارند. یکی از جاهای دیدنی و تفریحی برای گذراندن روز طبیعت امسال، پارک جنگلی کوهسار تهران است. این پارک در ارتفاعات شمال غرب پایتخت قرار دارد. احداث کوهسار تهران در سال 81 انجام شد و جزو خوش‌آب‌وهواترین مناطق تفریحی برای افراد علاقه‌مند به طبیعت‌گردی است. 

جذابیت پارک کوهسار در میان دیدنی‌های تهران و ایام سیزده بدر به تفریحات هوایی است. این تفریحات مهیج شامل کایت‌سواری، چتربازی و پرتاب بومرنگ است. حتی افرادی که پاراگلایدر از برترین تفریحات آن‌هاست، با آمدن به پارک جنگلی کوهسار می‌توانند ساعت‌های زیادی خوشحال باشند. 

حتی افرادی هم که علاقه چندانی به تفریحات هوایی ندارند، پارک جنگلی جای مناسبی برای تفریح آن‌هاست. امکانات ورزشی بوستان شامل استخر، سونا، میزهای پینگ‌پنگ، باشگاه سوارکاری و بدمینتون است. پیست موتور کراس و دوچرخه‌سواری هم پاتوقی ثابت برای حضور جوانان و نوجوانان است.

گشت‌وگذار در پارک کوهسار برای سیزده بدر، رایگان است. اگر باران گرفت یا تابش نور خورشید از حد معمول بیشتر بود، آلاچیق‌های متعدد در محوطه آن، سرپناهی موقت برای حضور چندساعته است. علاوه‌بر آلاچیق، سایر امکانات رفاهی مانند رستوران، نمازخانه و سرویس بهداشتی برای راحتی بیشتر بازدیدکنندگان در نقاط متعدد این جای سرسبز و پاک دیده می‌شود.

11. لتمال کن

 

آدرس: تهران، انتهای بزرگراه همت غرب، اتوبان شهید خرازی، بلوار کاشان، بلوار پنج آبشار

هزینه ورودی: رایگان

لتمان کن از دیدنی‌های سیزده بدر تهران برای امسال

لتمان کن از جاهای تفریحی تهران در آخر هفته‌هاست که برای سیزده بدر و روز طبیعت هم پتانسیل خوبی برای پذیرایی گرم از مسافران و گردشگران دارد. لتمان کن یک پارک جنگلی است و مساحتش بالغ بر 100 هکتار است. از مرتفع‌ترین نقاط این پارک، بکرترین مناظر چشم‌نواز کلان‌شهر تهران قابل مشاهده است. آب‌وهوایی پاک و خنک، بستر را برای حضور تمامی رده‌های سنی برقرار کرده است. 

مسیرهای پیاده‌روی و کوه‌پیمایی متعددی در پارک لتمان کن تعبیه شده و با طی کردن مسیری نسبتا طولانی به یک دریاچه زیبا و آبی می‌رسید. اگر به دوچرخه‌سواری علاقه دارید، این پارک دارای خاص‌ترین مسیرها برای رکاب‌زنی در ایران است. امکاناتی که گردشگران و مسافران در اینجا دسترسی دارند، شامل آلاچیق، میز و صندلی، باربیکیو و سرویس بهداشتی است.

با توجه به اینکه لتمان کن، فقط یک محیط سرسبز با هوای خنک است و رستوران یا کافه‌ای در محوطه آن نیست، حتما خوراکی با خود به همراه داشته باشید. 

12. دشت گُرچال تهران (دشت هویج)

 

آدرس: جاده لشگرک، لواسان، روستای افجه

هزینه ورودی: رایگان

دشت گُرچال؛ بهترین مکان برای سیزده بدر در تهران

اگر منزل یا محل اقامتتان به لواسانات و شمیران نزدیک است، بهترین مکان برای سیزده بدر در تهران دشت هویج یا گُرچال است. دشت گرچال بالای روستای افجه قرار گفته و اطرافش پر از زمین‌هایی کشاورزی مثل باغ‌های گیلاس است. اگر به وقتِ شکوفه‌دادن درخت‌ها نرسیدید باز هم تا سیزهم فروردین می‌توانید از دشتی پر از گل‌های خودرو با چشم‌انداز البرز لذت ببرید. 

تجربه‌ی خاصی خواهد بود وقتی متوجه شوید در یکی از مسیرهای این دشت، یعنی مسیر شاه عباسی چندی پیش برخی شاهان قاجار مثل ناصرالدین‌شاه رفت‌وآمد می‌کرده‌اند تا به ییلاقات اطراف بروند. همین نکته کفایت می‌کند تا بفهمید این منطقه‌ شاه‌پسند چقدر خوش‌آب‌وهوا و بکر بوده است. 

دشت هویج برای پیاده‌روی و پیمایش سبک مناسب است و اگر تمایل داشتید علاوه‌بر اتراق، گشتی نیز در طبیعت بزنید، کفش مناسب برای پیاده ‌روی همراه داشته باشید. 

امکانات رفاهی در دشت وجود ندارد. اگر قصد ماندن دارید باید مثل کوهنوردان کمپ بزنید یا به اقامتگاه بومگردی مراجعه کنید که در نزدیکی دشت است. برخی گردشگران نیز بعد از گشت‌و‌گذار به ویلاهایشان در لواسان برمی‌گردند. درهرحال اگر قصد دارید به دل طبیعت بزنید بهتر است امکانات کافی همراه خود داشته باشید. 

13. بوستان قیطریه

 

آدرس: انتهای خیابان قیطریه و خیابان شریعتی(ضلع شرقی بوستان)

هزینه ورودی: رایگان

بوستان قیطریه؛ جای مناسب برای سیزده بدر تهران

پارک قیطریه همانطور که از نامش پیداست در محله‌ی قیطریه و در شمال شرق تهران قرار دارد. اگر حوصله‌ خارج شدن از شهر برای سیزده ‌به ‌در را ندارید، همین پارک‌ها و بوستان‌ها، طبیعت با صفایی دارند. همه‌جور امکانات در اختیارتان قرار می‌گیرد و بعد از در کردن سیزده به‌راحتی و بدون دردسر بابتِ گیر کردن در ترافیک عصر روز تعطیل به خانه برمی‌گردید. بوستان قیطریه باغی متعلق به خواهر ناصرالدین‌شاه بوده و طی سال‌های متمادی کم‌کم بخش‌های مختلف آن به بوستانی شهری تبدیل شده است. همین موضوع سبب شده نقشه و هندسه‌ منظمی نداشته باشد و تا حد زیادی به همان طرح جنگلی اولیه پایبند باشد. 

می‌توانید تعطیلات نوروزی‌تان را در کنار نارون‌ها، درختان بلوط و افرا و بید مجنون‌ها به‌اتمام برسانید. بنایی قاجاری نیز در آنجا وجود داشته که سال‌هاست به فرهنگسرا تبدیل شده است. بوستان قیطریه از امکانات تفریحی و فرهنگی زیادی برخوردار است. اما آن امکاناتی که به درد مراسم سیزده ‌بدر در تهران می‌خورد موارد زیر است: 
 

  • سینما ۶ بعدی برای نوجوانان 
  • زمین بازی برای کودکان
  • پیست اسکیت و وسایل ورزشی برای جوان‌ها و بزرگترها
  • کافی‌شاپ
  • بوفه
  • نمازخانه
  • آلاچیق
  • سرویس‌های بهداشتی متعدد 

14. بوستان نوروز

 

آدرس: بزرگراه حقانی، خیابان دیدار جنوبی، پارک نوروز تهران

هزینه ورودی: رایگان

بهترین مکان تفریحی در سیزده بدر تهران کجاست؟ بوستان نوروز

خانواده‌ جوانی دارید؟ بچه‌ها حوصله پیاده‌روی و گشت‌زدن در طبیعت را ندارند؟ خب حق دارند، جوان‌تر‌ها دوست دارند جایی باشند که هم‌سن‌وسال‌های خودشان را ببینند. بهترین مکان تفریحی در سیزده بدر برای خانواده شما، بوستان‌های عباس آباد است. نوجوان‌ها می‌توانند در زمین اسکیت لحظات خوشی را تجربه کنند. خودتان هم می‌توانید با کم‌سن‌وسال‌ها به پلانتاریوم رفته و با دنیای نجوم شگفت‌زده شوید.
بوستان نوروز از اراضی عباس آباد و در واقع بزرگترین پارک در پهنه‌ غربی آن است. می‌توان گفت بزرگترین پارک در این بخش از تهران است. بوستان نوروز از سال 1392 با مساحتی بیش از 90 هزار مترمربع افتتاح شده است. 
دریاچه خزر و پلانتاریوم از شاخص‌ترین بخش‌های بوستان‌اند. از این گذشته بوستان نوروز امکانات تفریحی و رفاهی بسیاری دارد که در ادامه ذکر کرده‌ایم:
 

  • پلانتاریوم
  • زمین بازی و اسکیت
  • میدان مشاهیر
  • نمایشگاه گل‌وگیاه
  • بخش اکو پارک نوروز
  • دریاچه خزر
  • سینما چندبعدی
  • سرویس‌بهداشتی‌های متعدد 

15. دربند

 

آدرس: میدان تجریش، خیابان دربند، میدان سربند

هزینه ورودی: رایگان

بهترین جای تفریحی برای سیزده بدر تهران امسال کجاست؟ دربند

چه جایی بهتر از ییلاق دیدنی و پرطرفدار دربند برای سیزده بدر تهران؟ چه اهل کوهنوردی باشید، چه پیاده‌روی و علاقمند به گشت زدن در کوچه پس کوچه‌ها و خرید ن لبو و باقالا و ترشک و بلال، دربند جای مناسبی است. دربند محله‌های متعدد و باصفایی به نام‌های مُغ محله، کلاغ پر، کنارمحله و سربند دارد و رودخانه‌ای از دل آن‌ها عبور می‌کند. 
خیابان دربند از میدان تجریش در ارتفاع 1600 متری از سطح دریا شروع و در میدان سربند در ارتفاع 1800 متری از سطح دریا تمام می‌شود. همین شیب باعث شد سال 66 سیلی بیاید و رودخانه دربند بازار تجریش را خراب کند. 
حالا اگر به دربند بروید به هر طرف که رو کنید مغازه‌ها یا دکه‌های خوراکی فروشی را می‌بینید که پاتوق خانواده‌ها و جوان‌ها شده است. کافه‌ها، چایخانه‌ها و رستوران‌ها قدم به قدم چشمک می‌زنند و فضایی مصفا و با نشاط پدید می‌آورند. 
منطقه دربند قدمت 200 ساله دارد و شاهان قاجار و پهلوی توجه ویژه‌ای به آن داشته‌اند. آخرین نشانه‌اش این بود که پهلوی‌ها کاخ سعدآباد را در آنجا احداث کردند. 
با ده دقیقه پیاده‌روی می‌توانید جویبار، آبشار یا منطقه‌ی سرسبزی برای اتراق کردن و استراحت پیدا کنید. سکوهای زیادی تعبیه شده و با فرش و متکا آماده‌ی نشستن و پذیرایی است. می‌توانید چای و قلیان سفارش دهید و حتی ناهار را همان حوالی نوش جان کنید.
خلاصه کنیم؛ دربند برای سیزده‌‌به‌‌در انتخاب خوبی است. روی امکانات و جاذبه‌های زیر نیز حساب کنید:

  • رودخانه
  • تله سیژ
  • سکو‌ها و تخت‌ها
  • کافه‌ها و رستوران‌ها
  • خوردنی‌های خیابانی مث لبو، باقالی، لوشک، ترشک و… 

16. درکه

 

آدرس: بزرگراه شهید چمران، خیابان یمن، خیابان رشید الدین فضل الله، خیابان داودیان، درکه

هزینه ورودی: رایگان

بهترین مکان برای سیزده بدر در تهران؟ درکه

درکه منطقه‌ای کوهستانی در دامنه کوه‌های شمالی تهران در نزدیکی دو محله ولنجک و اوین است. اگر آن طرف‌ها ساکن باشید احتمالا خوب می‌دانید که دو گروه از افراد درکه را برای سیزده ‌بدر ترجیح می‌دهند. اول کوهنوردان و دوم ییلاق‌دوستانی که دنبال رستوران خوب می‌گردند. شما جزو کدام دسته‌اید؟ فرقی نمی‌کند در شمال تهران ساکن باشید یا جنوب، وفتی هوس درکه می‌کنید فقط باید برنامه‌ریزی کنید و راه بیفتید. طبیعتا اگر درکه و ییلاقات اطراف تهران را برای گشت‌وگذار ترجیح می‌دهید سیزده ‌به ‌در هم آنجا خوش خواهد گذشت. 


کوهنوردی


شمالِ درکه رشته کوه‌های توچال است و برای پیمایش در مسیر اصلی درکه باید از پلنگ چال و ایستگاه شماره 5 توچال عبور کنید.  مسیرهای دشوار نرده‌کشی شده و کار را برای آماتورها آسان کرده است. پس جای نگرانی نیست.


نشستن کنار رودخانه


دره درکه 800 ساله است. اگر به آنجا رفتید سری هم به امامزاده‌ی معروفش بزنید. در آنجا بعضی اشیای قدیمی که از منطقه کشف شده نگهداری می‌شود. این دره رودخانه‌ای پر آب وجود دارد که در مسیر خود حوض‌ها و آبشارهای زیادی پدید آورده است. زودتر راه بیفتید که بتوانید کنار آب جای خوبی برای نشستن پیدا کنید.


میدان درکه


حتما بعد از رفتن به درکه گذرتان به میدان درکه که محل فروشگاه‌های تنقلات و رستوران‌هاست خواهد خورد. اگر قصد کوهنوردی ندارید افطار را همانجا بخورید و برگردید. سیزدهی شما به در شده.

17. بوستان ولایت

 

آدرس: انتهای اتوبان نواب، تقاطع اتوبان تندگویان

هزینه ورودی: رایگان

بوستان ولایت از جاهای مناسب سیزده بدر تهران برای خانم‌ها

می‌خواهید سیزده ‌بدر امسال را بدون آقایان بگذرانید؟ این هم تجربه‌ای است. از جاهای مناسب سیزده بدر تهران برای خانم‌ها بوستان ولایت است چون آنجا مجموعه‌ای اختصاصی به‌نام شهربانو برای بانوان احداث شده است. بوستان ولایت در جنوب شهر قرار گرفته و به‌راحتی با مترو در دسترس است. این بوستان 24 ساعته باز بوده و درختان انبوه آن فضای مناسبی برای اتراق کردن و گره زدن سبزه‌های عید است. 

فضای سبز برای نشستن در کنار انواع امکانات تفریحی و ورزشی در بوستان ولایت راه‌اندازی شده است.  شیب این بوستان با همه‌ی مساحت 300 هکتاری تقریبا صفر است. چون سابقا فرودگاه قدیمی قلعه مرغی در آنجا قرار داشته است و از سال 89 به بوستان تبدیل شده است. همین موضوع آنجا را مناسب برای دویدن، دوچرخه سواری، اسکیت و پیاده روی است. 

امکانات بوستان ولایت به‌طور خلاصه این‌هاست:

  • پیست دوچرخه‌سواری و پیاده‌روی 

  • شهر ورزش با امکاناتی شامل زمین اسکیت، راپل، پاراگلایدر، صخره‌نوردی، کارتینگ، موتورسواری، سوارکاری، اتومبیل‌سواری، باند پروازی بادبادک، پیست ارسی، زمین‌های ورزشی، سالن پرورش اندام

  • قلعه شادی

  • آلاچیق و فضای سبز

  • مجموعه شهربانو

18. بوستان نهج البلاغه

 

آدرس: منطقه پونک، انتهای بلوار همیلا

هزینه ورودی: رایگان

بوستان نهج البلاغه؛ بهترین مکان برای سیزده بدر تهران خانواده‌ها

بوستان نهج البلاغه بیش از 35 هکتار مساحت دارد و دومین پل معلق ایران و اولین پل معلق تهران را در خود جای داده است. اتوبان همت از وسط این پارک و از زیر همین پل معلق می‌گذرد. تماشای برج میلاد از بالای این پل صفای دیگری دارد. پارک نهج البلاغه در دو طرف رودخانه قرار گرفته و شیبی 10 تا 35 درجه از ابتدا تا انتهای آن شکل گرفته است. رودخانه پارک را به دو قسمت تقسیم می‌کند و پل معلق این دو بخش را به هم متصل می‌کند. 

بوستان دارای طراحی باغ کوهپایه است و آبشاری به‌طول ۷۰۰ متر در آن تعبیه شده است. این قسمت برای نشستن در کنار آب و سیزده بدر تهران لوکیشن خوبی محسوب می‌شود. 

امکانات تفریحی و رفاهی بوستان نهج‌البلاغه به‌صورت خلاصه این‌هاست:

  • پل معلق

  • یادمان شهدا

  • ۹ کیلومتر مربع مسیر دوچرخه‌سواری

  • ۱,۸۰۰ متر مربع فضای ورزش همگانی، وسایل ورزشی و بدن‌سازی 

  • فروشگاه و زمین اسکیت

  • سه مجموعه بازی برای کودکان، شهربازی بیلینو، سرزمین شگفت‌انگیز

  • رستوران 

  • سینماهای ۶ بعدی، باغ هنر

  • لانگچر و سوئینگ

  • قایق پرش در آب

  • راپل هوایی 

  • آمفی تئاتر

  • مسجد 

  • پارکینگ 

  • بوفه

  • آلاچیق‌ها و فضاهای جانبی برای استراحت

  • سرویس‌های متعدد بهداشتی

19. پارک جنگلی پردیسان


آدرس: تهران، ضلع شمال بزرگراه حکیم، بین شیخ فضل‌الله و یادگار امام (ره)

بلیط ورودی: رایگان
 

پارک جنگلی پردیسان؛ بهترین جای دیدنی تهران برای سیزده فروردین 1403

منطقه باصفای پارک جنگلی تهران از جاهای مناسب سیزده بدر در تهران است. در این منطقه، هوای تهران لطیف بوده و امکانات تفریحی متعددی را شامل می‌شود. مدرسه طبیعت، مسیرهای پیاده‌‌روی و دوچرخه‌ سواری و زمین بادبادک‌بازی از پرجنب‌وجوش‌ترین جاهای تفریحی در پارک جنگلی پردیس تهران محسوب می‌شود.
از مزیت‌های انتخاب پارک پردیسان، نبود دخانیات و ضایعات مرتبط با آن در فضای سرسبزش است. دیدنی‌های پارک برای بازدیدکنندگان شامل باغ‌وحش، موزه تنوع زیستی، نمایشگاه‌ها، آکواریوم و زیست‌بوم‌های مختلف است. پل معلق نهج البلاغه یا همان پل آسمان، اولین پل معلق تهران است که دو پارک نهج البلاغه و بوستان پردیسان را به هم متصل می‌‌کند. 
امکانات پارک جنگلی پردیسان به قدری متنوع است که برای دسترسی به هر فضایی، کافی است چندقدم پیاده‌روی کنید. بخش‌هایی مانند مسیرهای پیاده‌‌روی، زمین والیبال، بدمینتون، اسکیت، زمین بادبادک بازی، مسیر دوچرخه‌‌سواری، مبلمان پارکی، سالن همایش و سالن اجتماعات سبز، سالن نمایش فیلم و امکاناتی برای رفاه بازدیدکنندگان از جمله بوفه، پارکینگ و سرویس بهداشتی، این جای تفریحی را برای ورزش‌دوستان و ورزش‌کاران، به پاتوقی محبوب تبدیل کرده است.

20. خرگوش دره

 

آدرس: تهران، شمال اتوبان تهران-کرج، پس از بلوار غربی استادیوم آزادی

بلیط ورودی: رایگان

خرگوش دره؛ جای مناسب بری سیزده بدر در تهران

خرگوش دره یک پارک جنگلی در تهران است که به واسطه آب‌وهوای لطیفش، موردانتخاب بسیاری از خانواده‌ها برای آخر هفته‌ها و تعطیلات رسمی مانند روز طبیعت است. در غربی‌ترین نقطه تهران، خرگوش دره برای سیزده بدر تهران، مکانی مناسب است. مسافرانی که قصد دارند به جاهای دیدنی اطراف تهران برای سیزده بدر سر بزنند، خرگوش دره می‌تواند اولین مقصد آن‌ها باشد. 

خرگوش دره به‌عنوان یک پارک جنگلی مملو از اکسیژن تازه، بهترین جای تفریحی برای اتراق و پهن کردن بساط افطار در روز سیزده فروردین امسال است. مساحت این پارک به 65 هکتار می‌رسد و درختان خوش‌قدوقامت در ردیف‌های متوالی در کنار هم کاشته شده‌اند. در اینجا مسافران می‌توانند از امکاناتی مانند سرویس بهداشتی، آلاچیق، سکو، محل برپایی چادر، زمین بازی کودکان و زمین ورزشی استفاده کنند. هر چند که از نظر گردشگران، امکانات خرگوش دره در مقایسه با پارک جنگلی چیتگر، کمتر است. 

دریاچه و پارک جنگلی بزرگ چیتگر و باغ وحش ارم از نزدیک‌ترین جاذبه‌های طبیعی به خرگوش دره به حساب می‌آیند که برای سیزده بدر 1403، می‌توانند مقصدهای بعدی خوبی باشند.

وضعیت آب و هوا
خلاصه مقاله

برای سیزده بدر کجا بریم؟ در 13 بدر یا روز طبیعت برای دور کردن نحسی از خانواده و ادامه زندگی در سال جدید، چمن‌زارها و فضاهای طبیعی، بهترین جا برای به جا آوردن این جشن‌ باستانی ایرانیان است. برای اینکه تعطیلاتی دلچسب را تجربه کنید، پارک‌های جنگلی تهران مانند خرگوش دره، یاس فاطمی، لویزان، کوهسار و پردیسان با دراختیار قرار دادن اکسیژن تازه و امکانات مناسب برای پیک‌نیک، دورهمی و تفریحات متعدد برای تمامی سلیقه‌ها، بهترین گزینه‌ها محسوب می‎شوند.

انتشار :  8 فروردین 1403 به روزرسانی :  9 فروردین 1403 نویسنده :   فائزه حسین زاده خسرویه
تصاویر مرتبط
لتمان کن از دیدنی‌های سیزده بدر تهران برای امسال
  • لتمان کن از دیدنی‌های سیزده بدر تهران برای امسال
  • بوستان قیطریه؛ جای مناسب برای سیزده بدر تهران
  • پارک جنگلی پردیسان؛ بهترین جای دیدنی تهران برای سیزده فروردین 1403
  • سیزده بدر تهران کجا بریم؟ دریاچه چیتگر
  • سیزده بدر امسال در تهران کجا بریم؟
  • کوهسار؛ مهم‌ترین دیدنی‌ تهران برای ایام سیزده بدر
  • پارک لویزان برای سیزده بدر تهران
  • بوستان نهج البلاغه؛ بهترین مکان برای سیزده بدر تهران خانواده‌ها
  • پارک پلیس؛ جاهای تفریحی برای سیزده بدر تهران
  • بوستان ولایت از جاهای مناسب سیزده بدر تهران برای خانم‌ها
  • دشت گُرچال؛ بهترین مکان برای سیزده بدر در تهران
  • بهترین مکان تفریحی در سیزده بدر تهران کجاست؟ بوستان نوروز
  • بهترین جای تفریحی برای سیزده بدر تهران امسال کجاست؟ دربند
  • بهترین مکان برای سیزده بدر در تهران؟ درکه
  • سیزده بدر امسال در تهران کجا بریم؟ پارک جمشیدیه
  • سیزده بدر در پارک های تهران
  • کجا بریم سیزده بدر؟ پارک طالقانی تهران
  • بام تهران از جاهای تفریحی سیزده بدر
  • پارک آب و آتش برای برای سیزده بدر تهران
  • خرگوش دره؛ جای مناسب بری سیزده بدر در تهران
اشتراک گذاری
درباره این مطلب دیدگاهی بنویسید
در رابطه با این مطلب دیدگاهی وجود ندارد