جاهای دیدنی گیلان؛ 17تا از دیدنی‌های گیلان برای شهرهای مختلف

جاهای دیدنی گیلان

جاهای دیدنی گیلان سرسبز است و آب‌وهوای بهشتی را دارند که زیبایی آن‌ها در کلمات نمی‌گنجد. دیدنی‌های استان گیلان در میان جاذبه‌های سایر نقاط ایران به‌قدر فریبنده است که کمتر کسی برای سفر به اینجا دست‌نگه‌می‌دارد. برای اینکه بتوانید به جاهای دیدنی گیلان سر بزنید و هوایی تازه کنید، این مطلب از مجله تورگردان را بخوانید.

استان گیلان در شمال کشورمان با جاهای دیدنی قشنگ و خاص، جاذبه‌های توریستی زیادی برای گردشگران دارد. مناطق تماشایی گیلان از تعداد انگشت‌های دست، خیلی بیشتر است، از ساحل‌های آرام و روستاهای احاطه‌شده با مه گرفته تا بازارهای سنتی و لاکچری و مکان‌های تاریخی و فرهنگی. تا اکنون، بعضی از جاذبه‌های گردشگری ایران، محبوبیت زیادی پیدا کرده‌اند. در مقابل، اسم بعضی از نقاط دیدنی، کمتر به گوش کسی آشناست و جزو جاهای آرامبخش‌ سفرند.

فهرست مطالب

شهر ماسوله

 

آدرس شهر ماسوله: جنوب غربی استان گیلان، در فاصله 60 کیلومتری شهر رشت در بخش سردار جنگل فومن

اگر در میان جاهای دیدنی زیبای گیلان می‌خواهید از شلوغی فرار کنید، به سمت شهر ماسوله پناه ببرید. بوی مطبوع نان محلی در آواز خروس‌خوان، ماسوله را به یکی از بهترین مکان‌های دیدنی گیلان تبدیل کرده است. پیشنهاد می‌کنیم در سفر به ماسوله گیلان، دست کم یک شب را برای اقامت در آنجا در نظر بگیرید؛ چون صبح‌های ماسوله آنقدر زیباست که نباید از دیدنش دست کشید. 

شهر پلکانی ماسوله از دیدنی های گیلان

شهر ماسوله تا فومن، تنها 35 کیلومتر راه دارد. از سمت شمال به شهرستان ماسال و از سمت جنوب به تار مولیا در استان زنجان، از بخش شرقی به جلگه فومن و از بخش غرب به شهرستان خلخال در استان اردبیل می‌رسد. فاصله ماسوله تا محدوده اردبیل یعنی گیلوان، حدودا 10 کیلومتر فاصله است. 
 

اولسبلنگاه

 

آدرس اولسبلنگاه: استان گیلان، شهرستان ماسال، ۲۵ کیلومتری غرب ماسال

اولسبلنگاه از جاهای دیدنی گیلان و روستای آن منطقه است. این روستا و منطقه ییلاقی در میان ارتفاعات کوه‌های تالش قرار گرفته و ارتفاع آن از سطح دریا، 1489 متر است. زیبایی سحرانگیز این روستا در میان دیدنی‌های گیلان، بی‌حدواندازه‌ است. این ییلاق تحت نظارت مناطق طبیعی قرار دارد و امکان ساخت‌وساز خانه‌ها به‌جز با مصالحی مثل چوب، ممنوع است. همین موضوع مهم باعث شده تا اولسبلنگاه به یکی از بهترین جاهای دیدنی گیلان برای عکاسی شناخته شود. 

اولسبلنگاه از دیدنی‌های گیلان

بهار و تابستان، بهترین زمان سفر به اولسبنگاه گیلان است. اگر تصمیم دارید تا طبیعت‌گری گیلان را داشته باشید و بارش‌های باران، محدودیتی برای سفرتان ایجاد نکند، از اواسط اردیبهشت‌ماه و بعد از پایان گرفتن بارش‌های بهاری به این منطقه زیبا و قشنگ سفر کنید.

قبل از اقامت در اولسبنگاه گیلان باید موضوع مهم دیگری را نیز بدانید. این منطقه مجهز به شبکه برق‌رسانی نبوده و برق خانه‌های چوبی آن توسط پنل‌های خورشیدی یا موتور برق‌ها تامین می‎شود. همچنین، آب نوشیدنی ساکنان آن از چشمه‌های منطقه به‌دست می‌آید و سیستمی برای لوله‌کشی ندارد. 

اگر یکبار تجربه سفر به ییلاقات اولسبلنگاه را داشته باشید، می‌دانید که از ساعت 12 شب به بعد، این منطقه غرق سکوت و آرامش می‌شود. بنابراین، برای گشت زدن در این ساعت‌ها، حتما چراغ قوه با خود به‌همراه داشته باشید.  
 

روستای استخرگاه رودبار

 

آدرس روستای استخرگاه رودبار: گیلان، ۳۵ کیلومتری رودبار، بخش رحمت‌آباد و بلوکات، دهستان دشتویل، روستای استخرگاه

استخرگاه از دیدنی‌های گیلان در شهر رودبار با طبیعت فوق‌العاده بکر و زیبا، غرق در آرامش می‌کند. این روستای سرسبز در ۳۵ کیلومتری جنوب رودبار و دامنه کوه‌های درفک گیلان جا خوش کرده است. برای رفتن به استخرگاه رودبار می‌بایست به سمت شهر توتکابن در 16 کیلومتری شمال شرق رودبار بروید.

روستای استخرگاه رودبار جزو جاهای دیدنی خاص گیلان است

 

علت نام گذاری این روستا، قرار داشتن دو استخر زیبا و طبیعی در ضلع شرقی و غربی آن است. این استخرها در ملک شخصی اهالی روستا قرار گرفته‌اند و برای بازدید می‌بایست با این افراد هماهنگ باشید. 


 

میدان شهرداری رشت

 

آدرس میدان شهرداری: گیلان، رشت، میدان شهرداری

از هر کسی که در رشت زندگی می‌کند، بپرسید که «اولین جای دیدنی رشت و گیلان کجاست» اسم میدان شهرداری رشت را می‌شنوید. سبک و سیاق طراحی خانه‌‎های اطراف میدان شهرداری مربوط به دوران اول پهلوی و با طراحی روسی است. میدان شهرداری با تمامی قدمتی که دارد، زیربنای اصلی شهر رشت در گیلان محسوب می‌شود.

میدان شهرداری از دیدنی‌های رشت و گیلان

اگر تصمیم دارید حداقل یک روز را در رشت بمانید، حتما شب‌های میدان شهرداری را نیز ببینید. اولین چیزی که در بدو ورودتان به میدان شهرداری، ممکن است توجه شما را هم جلب کند، حضور دسته‌جمعی پرنده‌ها روی سقف خانه‌ها و اطراف میدان است. این پرنده‌ها منتظرند تا شما، غذا و دانه برای آن‌ها بریزید و دورتان جمع شوند. تجربه این حس بی‌نظیر را دست کم نگیرید. 
 

سبزه میدان رشت

 

آدرس سبزه میدان رشت: گیلان، رشت، نزدیکی میدان شهرداری

سبزه میدان یا باغ مجسمه‌های مشاهیر در نزدیکی میدان شهرداری رشت، فضای سبز زیادی دارد. بعد از گشت و گذار در دل دیدنی‌های رشت گیلان، مکان خوبی برای استراحت است. همچنین با دسترسی به این مکان فوق‌العاده تمیز به کتابخانه عمومی یا مجسمه‌های مشاهیر آن می‌توانید دسترسی داشته باشید و برای یک ساعت، سرگرم شوید. 

سبزه میدان برای رشت گردی

در فضای سبزه میدان، همواره افرادی حضور دارند که شطرنج بازی می‌کنند. اگر دوست دارید خودتان را به چالش بکشید، این فرصت را در سبزه میدان رشت از دست ندهید
 

محله پیرسرا رشت برای عکاسی


آدرس محله پیرسرا: گیلان، رشت، سردار جنگل، آیت الله انشایی، بین حجتی و شهید اصغر چیتی

به‌دنبال نزدیک‌ترین جاهای دیدنی گیلان برای عکاسی در شهر رشت هستید؟ محله پیرسرا در رشت، یک جای دنج برای عکس گرفتن و به چالش کشیدن توانایی‌های شما برای عکاسی است. خانه‌های قدیمی و بافت خاصی که این محله از رشت دارد، آن را برای عکاسی و لذت بردن، بسیار ویژه کرده است. 

محله پیرسرا رشت برای عکاسی

در داخل این محله، حمامی قدیمی وجود دارد که متعلق به دوران ناصرالدین شاه بوده و به اسم حمام گلنار، آن را می‌شناسند. 
 

باغ محتشم شهر رشت

 

آدرس باغ محتشم: گیلان، رشت، خیابان حافظ، کنار رودخانه گوهر رود

قدیمی‌ترین پارک رشت، باغ محتشم بوده و الان، جزو بهترین جاهای دیدنی گیلان است. تاریخ ساخت این باغ به دوران ناصرالدین شاه مربوط بوده و مکانی خوب برای استراحت است. با وجود آلاچیق‌هایی که در باغ محتشم تعبیه شده، حتی در هوای بارانی هم می‌توانید برای تفریح به این باغ بروید و از هوای لطیف رشت در روزهای بارانی لذت ببرید. 
 

باغ محتشم شهر رشت

مدرسه ارامنه و کلیسای مسروپ مقدس در رشت

 

آدرس کلیسا و ارامنه: گیلان، رشت، سعدی

مدرسه ارامنه و کلیسای مسروپ مقدس در سال 1872 میلادی جزو دیدنی‌های گیلان در رشت‌اند. کلیسای مسروپ در سال 1920 میلادی، یکبار آتش گرفته و بعد از آن، دوباره مورد بازسازی قرار گرفته است. این دو مکان به دلیل وجهه تاریخی که دارند، تماشایی و زیبا هستند.

 
مدرسه ارامنه و کلیسای مسروپ مقدس در رشت

قلعه رودخان فومن


آدرس قلعه رودخان فومن: 20 کیلومتری جنوب غربی فومن و در نزدیکی روستای روخان در ارتفاعات منطقه جنگلی حیدرآلات

از بهترین جاهای دیدنی گیلان با سابقه‌ای تاریخی در شهر سرسبز فومن، قلعه رودخان است. ارتفاع آن از سطح دریا بیت 655 تا 715 متر است. در صورتی که تصمیم دارید از شهر فومن به سمت قلعه رودخان بروید، از روستای سیدآباد بگذرید و بعد از آن با طی کردن 21 کیلیومتر از فومن به پارکینگ قلعه روخان خواهید رسید. از پارکینگ تا خود قلعه رودخان را هم باید صعود کنید و از پله‌ها بالا بروید. 

قلعه رودخان فومن از بهترین مکان های طبیعی گیلان

قلعه رودخان در گذشته برای دفاع در برابر حمله دشمن ساخته شده و طراحی آن‌ها با هدف تسخیرناپذیری انجام می‌شده است. البته داستان‌هایی نیز مبنی بر حضور جن‌ها در منطقه اطراف آن بیان می‌شود که از دید خیلی‌ها، واقعیت ندارد. 
 

ساحل رامدشت رودسر در گیلان

 

  آدرس ساحل رامدشت رودسر: گیلان، رودسر
مسیریابی
 

ساحل رامدشت از جاهای دیدنی رودسر گیلان بوده و کمتر کسی آن را می‌شناسد. اگر به دنبال مکانی خلوت برای استراحت و تفریح هستید، ساحل رامدشت همان نقطه‌ای است که شما را به خواسته‌تان می‌رساند. با توجه به پرآرامش بودن این ساحل، پیشنهاد می‌کنیم که حتما یک شب را در استراحتگاه‌ها یا اقامتگاه‌های نزدیک به آن سر کنید.

ساحل رامدشت از جاهای دیدنی رودسر گیلان

 

اسم ساحل رامدشت به این دلیل بوده که این منطقه برای رام کردن اسب‌های وحشی مورد استفاده قرار می‌گرفته است. از نظر موقعیت جغرافیایی، منطقه رامدشت گیلان از بخش شمال به دریای خزر و از بخش جنوبی به روستای کلدره و شالیزارهای سرسبز منتهی می‌شود. همچنین رامدشت، یکی از پایین‌ترین نقاط ساحلی ایران در شمال کشور است. این ساحل در رودسر جزو ساحل‌های بسیار تمیز و بکری است؛ غروب‌های بسیار زیبایی داشته و در فصلی مثل پاییز هم پرندگان مهاجر به آن مهاجرت کرده و زیبایی‌اش را چندین‌برابر می‌کنند. 
 

پارک ملی بوجاق

 

آدرس پارک و تالاب ملی بوجاق: استان گیلان، شهرستان آستانه اشرفیه، بخش کیاشهر، شمال غرب شهر کیاشهر
مسیریابی

لقب زیباترین پارک ملی ایران در گیلان و قدیمی‌ترین تالاب‌های استان گیلان را می‌توانیم به پارک ملی بوجاق بدهیم. با توجه به نبود امکانات، این پارک برای اسکان و سرو وعده‌های غذایی، خیلی مناسب نیست. اما به‌دلیل مهاجرت پرندگان بی‌شماری می‌توانیم بگوییم بهترین جای دیدنی گیلان برای عکاسی است. در تالاب بوجاق، گاومیش‌ها به آب‌تنی می‌پردازند و دیدن‌شان خالی از لطف نیست. 

پارک ملی بوجاق از قشنگ‌ترین جاهای دیدنی در استان گیلان

 

پارک ملی بوجاق جز مناطق حفاظت شده و از جاذبه‌های گردشگری کیاشهر در گیلان محسوب می‌شود. پارک بوجاق به اسم پارک ملی کیاشهر هم در گویش عامیانه مردم محلی گیلان شناخته می‌شود. این منطقه طبیعی و جذاب از زیباترین و مهم‌ترین پارک‌های ملی ایران بوده که در سفر به گیلان، به هیچ وجه نباید از دستش بدهید. 

از نظر موقعیت مکانی، این پارک بین‌المللی در کیاشهر از بخش جنوب به دو جای دیگر یعنی بندر کیاشهر و زیباکنار و ضلع شمالی‌اش به دریای خزر منتهی می‌شود. ترکیبی از دو محوطه دریایی تالابی و خشکی، محیط پارک ملی بوجاقرا تشکیل داده است. برای رفتن به این پارک لازم است خودتان را به شهرستان رشت برسانید. بعد از آن به سمت شهرستان آستانه اشرفیه حرکت کنید. رفتن به پارک بوجاق از این نظر ارزشمند بوده که زیستگاه بسیار مهمی برای پرندگان و آبزیان تبدیل است. وسعت این پارک ملی زیاد بوده و پارک لاگون کیاشهر و دلتای رودخانه سفیدرود بخشی از آن به شمار می‌روند. 

اگر در پاییز و زمستان به این منطقه سفر می‌کنید، از تماشای پرواز پرندگان مهاجر در تالاب بوجاق لذت ببرید. به شما توصیه می‌کنیم که برای حفظ این منطقه بکر در گیلان، هرگز زباله ها را در آنجا رها نکنید.
 

پل چوبی کیاشهر

 

آدرس پل چوبی در بندر کیاشهر: گیلان، 17‌ کیلومتری آستانه اشرفیه، در دل بندر کیاشهر در شمال ایران

وقتی به تالاب کیاشهر یا تالاب بوجاق می‌روید، حتما اسم پل چوبی کیاشهر را از زبان سایر گردشگران می‌شنوید. این پل چوبی در شهرستان آستانه اشرفیه و در دل بندر کیاشهر قرار دارد و طول پل آن به 750 متر و عرض آن نیز به 2/5 متر نیز می‌رسد. این پل، تاریخی نیست و تنها برای جذب گردشگر در سال‌های اخیر بناشده است.

پل چوبی کیاشهر از جاهای دیدنی خاص گیلان

 

پل بندر کیاشهر از میان تالاب بین المللی بوجاق می‌گذرد و با سه هزار هکتار وسعت از زیباترین تالاب ایران یعنی تالاب کیاشهر عبور می‌کند. این پل چوبی به سواحل شنی دریای خزر ختم می‌شود و عنوان خاص‌ترین جاهای دیدنی ایران و «آرامش‌بخش‌ترین مکان‌های دیدنی گیلان» را دارد.

بهترین زمان بازدید از بندر کیاشهر و عبور از روی پل آن، فصل بهار است. 
 

دریاچه عروس حلیمه جان

 

آدرس دریاچه عروس حلیمه جان: گیلان، کیلومتر ۱۴۰ بزرگراه قزوین به رشت، بعد از رستم آباد، جاده حلیمه جان

زیباترین جای طبیعی استان گیلان، دریاچه عروس حلیمه جان است. از نظر موقعیت مکانی، روستای حلیمه جان گیلان در ۳۰ کیلومتری شمال شرق شهرستان رودبار قرار گرفته است. دریاچه عروس حلیمه جان با اسم دریاچه دو رنگ هم معروف و شناخته شده است. 

دریاچه عروس حلیمه جان از جاهای دیدنی طبیعی گیلان
 

اینجا، زیستگاه موجودهای آبزی مختلفی مثل ماهی سفید لاک پشت و قورباغه است. فعالیت‌های سرگرم‌کننده‌ای که در این منطقه زیبا می‌توانید از آن‌ها لذت ببرید، شامل تماشای پرندگان مهاجر و لاک‌پشت‌ها، غذا دادن به گاوهای اهالی روستا در اطراف، عکاسی و پیاده‌روی دور دریاچه است.
 

جاده جنگلی سیاهکل دیلمان

 

از جاده‌های زیبای گیلان که روح و جان را مسخ می‌کند، جاده جنگلی سیاهکل و دیلمان است. درازای جاده سیاهکل به دیلمان در حدود 45 کیلومتر است. مسیر این جاده زیبا، شما را به میان جنگل‌های سیاهکل می‌کشاند. همچنین جاده سیاهکل به دیلمان از دیدنی‌های سیاهکل بوده که با شالیزارهای برنج شروع شده و به دیلمان می‌رسد. 

برای رفتن به این جاده رویایی از رشت به سمت لاهیجان راه بیفتید. نقطه شروع جاده جنگلی سیاهکل دیلمان از نقطه سیاهکل شروع می‌شود و با طی کردن مسیری پرپیچ‌وخم، به دیلمان می‌رسید. 

در طی این جاده جنگلی، اگر به سمت جنوب دیلمان بروید، رطوبت هوا به‌تدریج کم شده و با رسیدن به ارتفاعات در مسیر کوهستانی و با نزدیک شدن به دیلمان، کم کم دشت‌های سبز ظاهر را می‌بینید که روح‌تان را جلا می‌دهد. 
 

گردنه حیران

 


از جاهای دیدنی گیلان و آستارا، گردنه حیران است. این گردنه بین مسیر ارتباطی اردبیل و آستارا واقع شده است. در تقسیم جغرافیایی، این گردنه جزو استان گیلان محسوب می‌شود. ریشه اسم حیران از زبان تالشی بوده و در فرهنگ مردم آن‌جا، حیران منطقه‌ای احاطه‌شده با ابر و مه است. علت اصلی وجود رطوبت و مه در اطراف گردنه حیران، رطوبت دریای خزر است. 

گردنه حیران از یک‌سو به جنگل منتهی شده و از سویی دیگر به دره‌ای نسبتا عمیق مشرف است. رود ارس نیز از دره کنار آن عبور می‌کند و مرز میان ایران و آذربایجان است. گردنه حیران آستارا به سه روستای حیران سفلی، حیران وسطی و حیران اولیا تقسیم می‌شود. 
 

بازار بزرگ رشت


آدرس بازار رشت: گیلان، رشت، مرکز شهر، میدان شهرداری، خیابان امام خمینی، بازار سنتی

بازار بزرگ رشت از از جاهای دیدنی گیلان

بازار رشت جزو مراکز خرید و دیدنی‌های گیلان است که ظاهری کاملا سنتی دارد. شاید فکر کنید که این بازار شبیه به بازارهای شهر خودتان است. در صورتی که بازار بزرگ رشت با حال‌وهوای سنتی و مردم محلی که دارد، بسیار دیدنی‌تر از این حرف‌هاست. ترشیجات، سیرهای مرغوب، مرغ ترش لذیذ، ماهی‌های تازه‌صیدشده، سبزی‌های سنتی و خاص شمال کشور، میوه‌های فصل، شیشه‌های رنگی و بلورجات به‌همراه طیف زیادی از محصولات دیگر، تنوع خرید کالاها را چندبرابر کرده است. 
 

بازار آستارا


آدرس بازار ساحلی آستارا: گیلان، آستارا، خیابان ملت

در قلب شهر آستارا در گیلان، بازار ساحلی آستارا به عنوان یک نماد از فرهنگ و تاریخ این شهر محسوب می‌شود. تاریخ تأسیس این بازار بزرگ و سرپوشیده به سال ۱۳۶۹ برمی‌گردد. ازهمان اول که بازار آستارا شروع به کار کرد، یک مکان مناسب برای خرید و فروش کالاهای روسی با قیمت بسیار مقرون به‌صرفه شناخته می‌شد. بازار روس‌ها، اسم دیگر بازار آستارا در میان دیدنی‌های گیلان است. 

بازار آستارا در میان دیدنی های گیلان

 

در کل، بازار ساحلی آستارا به عنوان مقصدی برای تهیه لوازم آرایشی و بهداشتی، کیف و کفش، لوازم منزل و به ویژه پوشک شناخته می‌شود. در سفر به آستارا، حتماً از این بازار بازدید کنید.
 

وضعیت آب و هوا
خلاصه مقاله

انتشار :  17 مهر 1402 به روزرسانی :  20 مهر 1402 نویسنده :   فائزه حسین زاده خسرویه
تصاویر مرتبط
دریاچه عروس حلیمه جان از جاهای دیدنی طبیعی گیلان
  • دریاچه عروس حلیمه جان از جاهای دیدنی طبیعی گیلان
  • بازار بزرگ رشت از از جاهای دیدنی گیلان
  • قلعه رودخان فومن از بهترین مکان های طبیعی گیلان
  • شهر پلکانی ماسوله از دیدنی های گیلان
  • مدرسه ارامنه و کلیسای مسروپ مقدس در رشت
  • پل چوبی کیاشهر از جاهای دیدنی خاص گیلان
  • اولسبلنگاه از دیدنی‌های گیلان
  • روستای استخرگاه رودبار جزو جاهای دیدنی خاص گیلان است
  • محله پیرسرا رشت برای عکاسی
  • باغ محتشم شهر رشت
  • ساحل رامدشت از جاهای دیدنی رودسر گیلان
  • پارک ملی بوجاق از قشنگ‌ترین جاهای دیدنی در استان گیلان
  • سبزه میدان برای رشت گردی
  • میدان شهرداری از دیدنی‌های رشت و گیلان
  • بازار آستارا در میان دیدنی های گیلان
اشتراک گذاری
نظرات کاربران
در رابطه با این مطلب دیدگاهی وجود ندارد