کوهنوردی در تهران (در توچال، دربند، درکه، دارآباد، کلکچال، گلابدره و فرحزاد)

کوهنوردی در تهران

کوهنوردی در تهران یکی از تفریحات سالم و ماجراجویانه‌ای است که طرفداران زیادی دارد. در سال‌های اخیر به واسطه شبکه‌های اجتماعی، علاقه افراد و مخصوصا جوانان برای طبیعت گردی افزایش پیدا کرده است. کوهنوردی به دلیل اینکه می‌تواند یک تفریح پرهیجان و گروهی باشد بیش از دیگر جاذبه های طبیعت گردی، محبوب است. اگر در تهران ساکن هستید و می‌خواهید با گروه‌های طبیعت گردی و کوهنوردی همراه شوید، گزینه‌های زیادی برای شما وجود دارند. توجه داشته باشید که کوهنوردی یک رشته ورزشی حساس است بنابراین پیش از شروع برنامه باید درباره میزان سختی مسیر اطلاع پیدا کنید و آمادگی جسمانی لازم را داشته باشید. کوهستان های تهران بسیار متنوع هستند و برای تمامی افرادی که به کوه علاقه دارند، گزینه بسیار مناسبی است.

 

کوهنوردی در تهران

 

در یک مطلب کامل می‌خواهیم درباره کوهنوردی در تهران صحبت کنیم. همچنین مسیر‌هایی که در نزدیکی پایتخت وجود دارند نام ببریم. در این بین راجع به میزان سختی هر مسیر و امکانات آن نیز بحث می‌کنیم. برای اطلاعات لازم در این باره لطفا ادامه مطلب را بخوانید. با نزدیک شدن به فصل های بهار و تابستان، کوه نوردان بسیاری کوهستان های تهران را برای کوهنوردی انتخاب می کنند و سعی دارند، خود را به چالش بکشند و کمی به طبیعت کوه پناه ببرند.

 

کوهنوردی اطراف تهران

 

در بخش ابتدایی درباره این نکته صحبت کردیم که پیش از آغاز هر برنامه کوهنوردی باید درباره مسیر اطلاعات کافی داشته باشیم. این اطلاعات شامل مواردی مانند میزان سختی برنامه، امکانات در طول مسیر، مدت زمان برنامه، وسایل و تجهیزات مورد نیاز و... می‌باشند. اگر برنامه کورهنوردی دارای مسیر دشواری باشد و شما آمادگی لازم را نداشته باشید مشکلات زیادی در انتظار شما خواهند بود. فراموش نکنید که در برنامه‌های کوهنوردی که به صورت گروهی اجرا می‌شوند یکی از مهم‌ترین نکات،‌ حفظ روحیه مثبت و همکاری گروهی است. باید در طول مسیر از قوانین تورلیدر یا مربی پیروی کرده و مراقب هم‌نورد‌های خود نیز باشیم.

 

مسیرهای کوهنوردی در تهران

 

۸ مسیر پرطرفدار و زیبا برای کوهنوردی که از جمله جاهای دیدنی تهران نیز محسوب می شوند، نام خواهیم برد. این مسیر‌ها کم‌خطر هستند اما بدیهی است که در فصل سرما و هنگام بارش برف شرایط آن‌ها بسیار متفاوت می‌باشد. برای کسب اطلاعات بیشتر در ادامه مطلب با ما همراه باشید.

 

۱. کوهنوردی در مسیر توچال

به جای استفاده از عنوان کوهنوردی در مسیر قله توچال، عنوان مسیر توچال را انتخاب کردیم زیرا بسیاری از افراد قصد فتح قله را ندارند و به میانه‌های راه بسنده می‌کنند. انتخاب مسیر تا قله یا میانه راه بستگی به آمادگی جسمانی افراد، میزان زمان آن‌ها و شرایط جوی دارد. مسیر توچال یکی از پرطرفدارترین و قدیمی‌ترین مسیر‌های کوهنوردی در تهران است. این مسیر منظره‌های متنوع و زیبایی را در برابر چشمان شما قرار می‌دهد. همچنین پس از چند ایستگاه به تله کابین توچال می‌رسید که انواع امکانات در آن یافت می‌شوند.

مرتفع‌ترین نقطه مسیر توچال، قله توچال است که ۳۹۶۰ متر از سطح دریا ارتفاع داشته و نقطه نهایی مسیر در نطر گرفته می‌شود. برای اینکه بتوانید قله را فتح کنید باید آمادگی جسمانی قابل قبولی داشته باشید. همچنین لازم است تجیهزات مناسبی مانند کفش کوهنوردی بپوشید و مقداری آب و خوراکی همراه ببرید. در ایستگاه اول چندین کافی شاپ و فروشگاه وجود دارند اما در ادامه مسیر یعنی از ایستگاه ۲ تا ۵ هیچ گونه امکاناتی دیده نمی‌شود. مسیر توچال دارای شیب کم بود و به صورت جاده‌ای مارپیچ است. در فصل سرما بسیاری از بخش‌های جاده یخ می‌زند و همچنین امکان ریزش بهمن وجود دارد. برای کوهنوردی در فصل زمستان با گروه‌های حرفه‌ای همراه شوید و از خطرات احتمالی آگاه باشید.

همان‌ طور که می‌دانید در فصل بارش برف، پیست اسکی توچال فعال است اما معمولا امکاناتی مانند تله کابین در اختیار اسکی بازان بوده و اولویت با آنان می‌باشد. متأسفانه در سال‌های اخیر خبر‌های ناراحت کننده‌ای درباره مفقود شدن کوهنوردان در مسیر توچال منشر شد بنابراین اگر تجربه کافی در زمینه کوهنوردی ندارید، در فصل سرما وارد این مسیر نشوید.

 

آدرس ابتدای مسیر توچال

تهران، بزرگراه شهید چمران، خیابان یمن، انتهای خیابان ولنجک

 

۲. کوهنوردی در مسیر دربند

 

کوهنوردی در تهران

 

یکی دیگر از مسیر‌هایی که به منطقه و قله توچال منتهی می‌گردد، مسیر دربند است. مسیر دربند نیز پرطرفدار و قدیمی بوده به شکلی که در تعطیلات آخر هفته بسیار شلوغ می‌باشد. بسیاری از ساکنان تهران برای آخر هفته یا تعطیلات دیگر، دربند را انتخاب می‌کنند زیرا این منطقه در ارتفاعات قرار گرفته و حتی در فصل گرما هوای خنک و مطبوعی دارد. بنابراین اگر مسیر دربند را انتخاب کردید و قرار است در یک روز تعطیل برنامه را آغاز کنید، انتظار داشته باشید که در ابتدای مسیر گردشگران زیادی را مشاهده کنید.

مسیر دربند تا قله یک مسیر مشکل حتی برای کوهنوردان حرفه‌ای محسوب می‌گردد. این مسیر سنگی همراه با شیب تند است. در بخشی از مسیر، شیب به اندازه‌ای زیاد می‌باشد که پله‌های فلزی روی آن ساخته‌اند و اطراف آن طناب کشی شده است. این مسیر در زمستان بسیار خطرناک است چرا که سطح جاده یخ می‌زند و همواره امکان ریزش بهمن در صورت بارش برف وجود دارد. تمام حفره‌ها و دره‌های کوچک و بزرگ از برف پر می‌شوند که ممکن است کوهنوردان درون آن‌ها سقوط کنند. معمولا در فصل سرما و یخبندان، کوهنوردان از این مسیر به سمت قله حرکت نمی‌کنند. مسیری که از سمت دربند به قله می‌رسد در فصل زمستان بادگیر بوده و خطر سقوط را افزایش می‌دهد.

برای اینکه بتوانید از مسیر دربند به قله توچال برسید باید ابتدا به پناهگاه شیر پلا و بعد جان پناه امیری بروید. اگر می‌خواهید تنها بخشی از مسیر را طی کنید بهتر است در اواسط فصل بهار تا تابستان به دربند بیایید. امکانات مختلفی مانند مسجد، رستوران، کافه، آلاچیق و... در ابتدای مسیر دربند دیده می‌شوند. پس از آن تا رسیدن به تله کابین توچال و پناهگاه‌ها هیچ نوع امکاناتی وجود ندارد.

 

آدرس ابتدای مسیر دربند

تهران، منطقه یک شهرداری، دربند

 

۳. کوهنوردی در مسیر درکه

 

کوهنوردی در تهران

 

مسیر درکه یکی دیگر از مسیر‌های قدیمی کوهنوردی در تهران است. وجود دره سرسبز و رودخانه درکه باعث شده این مسیر پر تردد باشد. در روز‌های آخر هفته و یا تعطیلات دیگر در فصل بهار و تابستان، گردشگران زیادی به این منطقه می‌آیند. در ابتدای مسیر درکه تعداد زیادی رستوران و کافه وجود دارند که می‌توانید در آن‌ها استراحت کرده، نوشیدنی میل کنید و سپس مسیر کوهنوردی را آغاز نمایید. معمولا گردشگرانی که به این منطقه می‌ آیند در ابتدای مسیر می‌مانند و از طبیعت لذت می‌برند با این حال ممکن است در طول مسیر نیز کوهنوردان زیادی را مشاهده کنید.

در طول مسیر کوهنوردی درکه تا قله، یک جنگل و چندین آبشار وجود دارند که در بسیاری مواقع، مقصد نهایی کوهنوردان می‌باشند. جنگل کارا در مسیر رودخانه است و منظره شگفت انگیزی دارد. همچنین رودخانه درکه در طول مسیر خود آبشار‌ها و حوضچه های آب متعددی ایجاد کرده که تماشای آن‌ها خالی از لطف نیست. بلندترین نقطه در مسیر درکه، قله پلنگ‌چال است که ۲۵۵۰ متر ارتفاع دارد. در فصل سرما، از ابتدای مسیر تا منطقه اذغال‌چال، جاده امن و کم خطر است. در فصل زمستان مسیر پس از اذغال چال پر خطر می‌باشد که از جمله خطرات می‌توانیم به یخبندان زمین، ریزش بهمن و گم شدن در مسیر اشاره کنیم.

توصیه ما این است که اگر قصد دارید مسیر درکه را تا انتها بروید و به قله برسید، حتما با گروه کوهنوردی حرفه‌ای همراه شوید. حتی اگر قصد دارید از جنگل کارا و آبشار‌ها دیدن کنید با یک تیم طبیعت گردی همراه شوید تا احتمال وقوع اتفاقات غیر مترقبه را کاهش دهید. لازم به ذکر است که مسافت از ابتدای مسیر درکه تا قله پلنگ‌چال ۶ کیلومتر می‌باشد.

 

آدرس ابتدای مسیر درکه

تهران، بزرگراه شهید چمران، خیابان یمن، خیابان شیخ فضل الله نوری، خیابان داوودیان، میدان درکه

 

۴. کوهنوردی در مسیر دارآباد

 

کوهنوردی در تهران

 

مسیر دارآباد مسیر بعدی کوهنوردی در تهران است که قصد داریم آن را به شما معرفی کنیم. مسیر دارآباد پدیده‌های طبیعی بسیاری زیبایی را در خود جای داده و برای گردشگران و کوهنوردان مسیر جذابی می‌باشد. از نقطه آغاز تا رسیدن به قله می‌توانید آبشار‌های کوچک و بزرگ، چشمه، پوشش گیاهی انبوه و... را مشاهده نمایید. ارتفاع نقطه ابتدایی حدود ۱۷۵۰ متر و نقطه انتهای مسیر در شمال غربی ۲۶۰۰ متر است. از آنجایی که کوهنوردی در دارآباد طرفداران زیادی دارد و این مسیر پرتردد می‌باشد، امکانات قابل توجه و مناسبی در آن فراهم شده است.

در ایستگاه‌های ابتدایی چند فروشگاه مواد غذایی و کافی شاپ وجود دارند. در ایستگاه‌های بعدی هم می‌توانید کیوسک دوستداران طبیعت و کیوسک پلیس کوهستان را مشاهده کنید. یک جاده به شکل پاکوب وجود دارد که می‌توانید با استفاده از آن خود را به قله برسانید. این مسیر دارای شیب ملایم بوده و برای کوهنوردان نیمه حرفه‌ای نیز مناسب می‌باشد. برخی از کوهنوردان مسیر داخل دره دارآباد را برای صعود به قله انتخاب می‌کنند. بخش‌های ابتدای مسیر دره، نیاز به کمی صخره نوردی دارد بنابراین اگر در این کار حرفه‌ای نیستید مسیر دره را انتخاب نکنید.

مسیر دارآباد یکی از کم‌خطرترین مسیر‌های کوهنوردی در تهران است. بهترین فصل برای برنامه کوهنوردی در دارآباد اواسط بهار است که چشمه ها و آبشار‌ها پرآب بوده و پوشش‌های گیاهی در زیباترین حالت خود می‌باشند.

 

آدرس ابتدای مسیر دارآباد

تهران، دارآباد، خیابان دارآباد، خیابان محبی، دره دارآباد

 

۵. کوهنوردی در مسیر کلکچال

 

کوهنوردی در تهران

 

اگر کوهنورد حرفه‌ای نیستید و می‌خواهید حسابی از طبیعت لذت ببرید، بهترین پیشنهاد ما برای شما مسیر کلکچال است. درجه سختی قله کلکچال 3 است و به کوه نوردان مبتدی توصیه می شود. کوهنوردی در تهران معمولا در دامنه‌های جنوبی رشته کوه البرز انجام می‌شود. مسیر کلکچال هم در شمال شهر تهران قرار داشته و مناظر زیبای طبیعی اطراف آن را فرا گرفته‌اند. مسیر کوهنوردی کلکچال عریض است و شیب ملایمی دارد بنابراین برای کوهنوردان غیر حرفه‌ای گزینه مناسبی می‌باشد. برای کوهنوردی در مسیر کلکچال تنها به یک روز نیاز دارید و در یک جاده پهن و زیگراگی به مجتمع کلکچال در ارتفاع ۲۶۰۰ متری می‌رسید.

از نقطه ابتدایی که پارک جمشیدیه است دو ساعت طول می‌کشد تا به ارتفاع ۲۶۰۰ متری و مجتمع کلکچال برسید. در زمستان نیز کوهنوردی در کلکچال کم خطر است ولی برای کاهش خطرات می‌توانید کفش‌های یخ شکن بپوشید و از باتوم‌های کوهنوردی استفاده کنید. در فصل‌های دیگر که یخبندان نیست و بارندگی پیش نمی‌آید می‌توانید از گردنه گرز دره به طرف یال شرقی بروید و سپس به قله کلکچال صعود نمایید. ارتفاع قله حدود ۳۳۴۰ متر است و در نزدیکی پناهگاه شیرپلا می‌باشد. کوهنوردان حرفه‌ای این مسیر را انتخاب می‌کنند.

برنامه‌های کوهنوردی مختلفی در مسیر کلکچال برگزار می‌شوند، که تعدادی از آن‌ها برنامه‌های چند روزه می‌باشند. برنامه‌های چند روزه برای کوهنوردان حرفه‌ای مناسب هستند زیرا پس از صعود به قله کلکچال به سوی قله پلنگ چاله یا توچال حرکت می‌نمایند.

 

آدرس ابتدای مسیر کلکچال

کوهپیمایی در تهران لذت دیگری دارد و انتخاب گردشگران زیادی است. همین که صبح زود عازم کوه نوردی کلکچال شوی، گروه گروه کوهنوردان را با انرژی مثبت می بینی که هر یک عزم خود را برای بالا رفتن از کوه جزم کرده اند. مسیر های کوهنوردی تهران برای کلکچال به صورت زیر است.

تهران، میدان تجریش، خیابان نیاوران، بعد از جماران، خیابان فیضیه، پارک جمشیدیه

یا

تهران، بزرگراه شهید همت، بزرگراه مدرس شمالی، بزرگراه صدر، بلوار کامرانیه به سمت شمال

 

۶. کوهنوردی در مسیر گلابدره

 

مسیر کوهنوردی تهران

 

گلابدره یک دره زیبا با پوشش گیاهی نسبتا انبوه است که برای برنامه‌های کوهنوردی در تهران یک انتخاب مناسب می‌باشد. گلابدره حد فاصل مسیر های کلکچال و دربند قرار گرفته و نسبت به تمام  مسیرهای دیگر تردد کمتری در آن مشاهده می‌گردد. مسیر کوهنوردی گلابدره برای افرادی که به تازگی شروع به این ورزش کرده و آمادگی جسمانی مناسبی ندارند، بهترین گزینه است. نقطه ابتدایی حدود ۱۸۰۰ متر و نقطه انتهایی مسیر حدود ۲۲۵۰ متر از سطح دریا ارتفاع دارند. برای اینکه از نقطه شروع به مرتفع‌ترین جای دره برسید باید حدود ۱/۵ ساعت پیاده روی کنید.

دره زیبایی به نام وزباد در مسیر قرار دارد که آبشار کوچکی در آن دیده می‌شود. بسیاری از گردشگران این آبشار را به عنوان مقصد نهایی انتخاب می‌کنند و پس از استراحت بازمی‌گردند. از آنجایی که تعداد گردشگران در گلابدره بسیار کم است می‌توانید انتظار یک محیط آرام و خلوت را داشته باشید. اگر از شلوغی شهر خسته شده‌اید یک روز در تعطیلات آخر هفته را به کوهنوردی در مسیر گلابدره اختصاص دهید و از صداهای آرامش بخش طبیعت لذت ببرید. مسیر گلابدره کم خطر است ولی بهترین زمان برای صعود به ارتفاعات آن فصل بهار می‌باشد.

 

آدرس ابتدای مسیر گلابدره

تهران، خیابان نیاوران، خیابان مقدسی، خیابان میری، امامزاده قاسم

 

۷. کوهنوردی در مسیر فرحزاد

 

مسیر کوهنوردی تهران

 

هفتمین مسیر کوهنوردی در تهران که به شما معرفی خواهیم کرد،‌ مسیر فرحزاد می‌باشد. کوهنوردان حرفه‌ای مسیر فرحزاد را انتخاب می‌کنند زیرا جاده پرخطری دارد و در برخی از نقاط مجبور هستید کمی صخره نوردی کنید. از آنجایی که مسیر فرحزاد یک مسیر قدیمی و پرطرفدار است معمولا کوهنوردان برای ثبت افتخارات خود آن را فتح می‌کنند. اگر در کوهنوردی تجربه چندانی ندارید بهتر است وارد این مسیر نشوید. نقطه ابتدایی فرحزاد ۱۶۵۰ متر ارتفاع دارد که بعد از طی کردن مسافت ۱۵ کیلومتری به انتهای مسیر می رسید.

برخی افراد با خودرو‌های شاسی بلند مسافت‌هایی از جاده را طی می‌کنند. امکان عبور خودرو‌ها تنها تا نقاطی که جاده عریض است وجود دارد. لازم به ذکر است که نقطه انتهای مسیر فرحزاد حرم امامزاده داوود می‌باشد.

 

آدرس ابتدای مسیر فرحزاد

تهران، فرحزاد

 

برای رزرو تور به مقاصد داخلی و خارجی و همچنین تور تهران با تورگردان همراه باشید. 

 

وضعیت آب و هوا
خلاصه مقاله

کوهنوردی در تهران یکی از تفریحات سالم و ماجراجویانه‌ای است که طرفداران زیادی دارد. در یک مطلب کامل می‌خواهیم درباره کوهنوردی در تهران صحبت کنیم. همچنین مسیر‌هایی که در نزدیکی پایتخت وجود دارند نام ببریم. در این بین راجع به میزان سختی هر مسیر و امکانات آن نیز بحث می‌کنیم. برای اطلاعات لازم در این باره لطفا ادامه مطلب را بخوانید.

انتشار :  21 اسفند 1400 به روزرسانی :  11 مرداد 1402 نویسنده :   سحر علیزاده
تصاویر مرتبط
مسیرهای کوهنوردی در تهران
  • مسیرهای کوهنوردی در تهران
  • کوهنوردی در تهران
  • کوهنوردی در تهران
  • مسیر کوهنوردی تهران
  • کوهنوردی در تهران
  • کوهنوردی در تهران
  • مسیر کوهنوردی تهران
  • کوهنوردی در تهران
اشتراک گذاری
نظرات کاربران
در رابطه با این مطلب دیدگاهی وجود ندارد