هفت حوض مشهد (پارکی طبیعی با امکانات گردشگری)

هفت حوض مشهد

هفت حوض پدیده ای طبیعی و زیبا در جنوب شرقی شهر مشهد است. مجموعه گردشگری از جاری شدن آب رودخانه بین صخره‌های آهکی تشکیل شده است به شکلی که در مسیر رودخانه ۷ حوضچه کوچک به وجود آمده‌اند. درست است که اغلب ما، مشهد مقدس را برای سفرهای زیارتی انتخاب می‌کنیم اما می‌توانیم در فرصتی که به دست آورده‌ایم برخی از جاذبه‌های گردشگری این شهر و استان خراسان رضوی را نیز بازدید کنیم. پیشنهاد ما این است که اگر تمایل دارید یک روز را به دور از شلوغی شهر بگذرانید، راهی هفت حوض شوید.

 

هفت حوض مشهد

 

آرامش بی‌نظیر این سرزمین کوهستانی با هوای خنک و طبیعت شگفت انگیز، هفت حوض را به یکی از مقصد‌های طبیعت گردی جذاب تبدیل کرده است. در مطلب پیش رو درباره هفت حوض مشهد صحبت خواهیم کرد. اطلاعاتی مانند نحوه دسترسی، ویژگی‌های منطقه، جاهای دیدنی نزدیک به آن و... به شما ارائه خواهیم داد.

 

معرفی هفت حوض مشهد

 

همان‌ طور که در مقدمه اشاره کردیم، هفت حوض در جنوب شرقی مشهد قرار گرفته و فاصله آن با این شهر حدود ۷ کیلومتر می‌باشد. منطقه‌ای که هفت حوض نامیده می‌شود ۵۷۰ هکتار وسعت داشته و شامل کوهستان، زمین‌های سنگلاخی،‌ رودخانه و ۷ حوضچه کوچک است. دانشمندان بر این باور هستند که عبور رودخانه طرق به سمت کوه‌های بینالود در مسیر سنگ‌های آهکی،‌ چنین پدیده زیبایی را به وجود آورده است. سنگ‌های آهکی بافت نرمی دارند و جریان آب می‌تواند باعث تغییر شکل آن‌ها گردد. از طرفی باران‌های اسیدی نیز در به وجود آمدن حوضچه‌ها درون سنگ بی‌تاثیر نیستند.

در هفت حوض وقتی مسیر رودخانه را پیدا کنید متوجه می‌شود که عبور آب از صخره‌ها پلکانی، ۷ حوضچه کوچک به وجود آورده است. آب رودخانه درون حوضچه اول ریخته می‌شود آن را سرریز می‌کند و به حوضچه بعدی می‌رود. این جریان تا ۷ حوضچه ادامه می‌یابد که همگی به شکل پلکانی درون صخره‌های آهکی قرار گرفته‌اند. به نظر می‌رسد جریان آب در طی هزاران سال باعث تغییر شکل صخره‌های آهکی و به وجود آمدن حوضچه‌های کوچک شده است. همین نکته که می‌دانیم آب رودخانه هزاران سال در این نقطه جریان داشته، حال و هوای عجیب و جالبی در ما ایجاد خواهد کرد.

غیر از وجود حوضچه‌های پر آب و صدای دلنواز جریان آب، صخره‌های آهکی در اطراف رودخانه نیز منظره شگفت انگیزی دارند. اگر در اوایل فصل بهار به این منطقه سفر کنید می‌توانید دشت‌های شقایق و انواع بوته گل‌های وحشی را تماشا کنید و لذت ببرید. مهم‌ترین ویژگی منطقه هفت حوض این است که گردشگران زیادی به این نقطه سفر نمی‌کنند. با اینکه هفت حوض فاصله کوتاهی با شهر مشهد دارد همچنان برای بسیاری از افراد ناشناخته بوده و مطالب بسیار اندکی درباره آن در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است. در سکوت هفت حوض تنها صدای باد بین بوته‌های وحشی و صدای جریان آب را می‌شنوید.

 

دسترسی به هفت حوض مشهد

 

دسترسی به هفت حوض کمی مشکل است زیرا باید مسافتی را بدون خودرو  و با پای پیاده طی کنید. طی کردن این مسیر برای افراد سالمند و یا کسانی که انرژی کمی دارند دشوار و تقریبا غیر ممکن خواهد بود. اگر بخواهید از شهر مشهد به هفت حوض بروید باید با استفاده از خودرو شخصی مسیر شهرک سیدی مشهد را به طرف روستای خلج طی کنید. پس از آنکه ۳ کیلومتر به مسیر خود ادامه دادید به بلوار بوستان هفت حوض می‌رسید. در این مرحله باید خودرو را  در پارکینگ بوستان قرار دهید و ادامه راه را پیاده روی کنید تا به هفت حوض برسید.

مسافتی از این مسیر جاده کشی شده و به صورت جاده پلکانی در دامنه کوهستان است(حدود ۲ کیلومتر). با طی کردن این جاده سنگلاخی به هفت حوض می‌رسید. توجه داشته باشید که صخره‌های اطراف هفت حوض بسیار صاف و لغزنده هستند بنابراین برای پیاده روی در نزدیکی رودخانه نیاز به کفش‌های مناسب و آمادگی جسمانی خواهید داشت.

 

بهترین فصل بازدید از هفت حوض

 

در بخش‌های قبلی به این نکته اشاره کردیم که در اوایل فصل بهار و پاییز، پوشش گیاهی منطقه حفت حوض بسیار جذاب است. علاوه بر گیاهان خودرو و بوته‌های کوهستانی می‌توانید شقایق‌ها را در این منطقه نظاره کنید. در فصل زمستان در هفت حوض برف می‌بارد بنابراین برای پیک نیک خانوادگی یا یک گشت و گذار تفریحی جای مناسبی نیست. معمولا در فصل سرما، تیم‌های حرفه‌ای صخره نوردی و کوه‌نوردی به این منطقه می‌آیند که تمام تجهیزات لازم را همراه خود آورده و در طی کردن مسیر‌های دشوار تجربه دارند. از طرفی در فصل گرما، تحمل کردن محیط هفت حوض دشوار است چرا که هیچ سایبان یا درختی وجود ندارد و تابش مستقیم نور آفتاب ممکن است شما را دچار گرمازدگی کند.

بنابراین برای بازدید از هفت حوض بهتر است اوایل بهار و پاییز را انتخاب کنید. همچنین صبح زود به طرف هفت حوض حرکت کنید تا در ساعات روشنایی و روز از منظره آن لذت ببرید. در این منطقه هیچ گونه امکانات رفاهی و یا چراغ برق وجود ندارد پس باید پیش از غروب آفتاب این منطقه را ترک کرده باشید.

 

جاهای دیدنی نزدیک هفت حوض

 

از آنجایی که برای بازدید از هفت حوض به چندین ساعت زمان نیاز خواهید داشت، پیشنهاد می‌کنیم از چندین جاذبه گردشگری در نزدیکی آن دیدن کنید. جاهای دیدنی مشهد در نزدیکی هفت حوض عبارتند از:

روستای مج مج: روستای مج مج یک روستای بسیار قدیمی و تاریخی است که در نزدیکی هفت حوض قرار دارد. به نظر می‌رسد ساکنان روستا چندین قرن پیش، زرتشتیان بوده‌اند چرا که یک گورستان تاریخی با علایم و نشانه‌های مذهب زرتشت در آن دیده می‌شود. بازدید از این روستای باستانی خالی از لطف نیست.

روستای مغان: همان‌ طور که از نام این روستا حدس می‌زنید، روستای مغان نیز دارای ساکنان زرتشتی بوده و می‌توان در نزدیکی آن یک گورستان قدیمی و تاریخی را مشاهده کرد. همچنین در نزدیکی این روستا یک غار به نام غار مغان وجود دارد که گویا محل عبادت یا پناهگاه موبدان زرتشتی بوده است. از این غار اشیای بسیار قدیمی و ارزشمندی کشف شده که نشان دهنده قدمت طولانی روستای مغان می‌باشد. همچنین روستای مغان دارای یک آتشکده متروک و یک آسیاب آبی قدیمی می‌باشد.

قله چینگ کلاغ: اگر پس از حوضچه‌های آب مسیر خود را به بالادست رودخانه ادامه بدهید می‌توانید قله چینگ کلاغ را مشاهده کنید. افرادی که به کوهنوردی علاقه دارند برای فتح قله چینگ کلاغ راهی کوهستان می‌شوند.

 

نکات لازم برای بازدید از هفت حوض مشهد

 

- در بازدید از هفت حوض به این نکته توجه داشته باشید که منطقه دارای طبیعت کاملا بکر است. بنابراین سعی کنید در حفظ آن کوشا باشید و زباله‌ها را در این منطقه رها نکنید. متأسفانه سطل زباله یا سیستم دیگری برای جمع‌آوری زباله در هفت حوض وجود ندارد پس با خود کیسه ببرید. همچنین نظم طبیعت را بر هم نزنید و کوچکترین تغییری در آن به وجود نیاورد.

- در نزدیکی هفت حوض هیچ گونه فروشگاه یا امکانات دیگری وجود ندارد بنابراین آب آشامیدنی و خورکی همراه داشته باشید.

- لباس و کفش مناسب بپوشید تا بتوانید مسیر ۲ کیلومتری را به راحتی طی کنید. فراموش نکنید که باید پیش از غروب آفتاب به شهر برگردید.

- صخره‌های اطراف هفت حوض بسیار صاف و لغزنده هستند بنابراین اگر آمادگی جسمانی و کفش‌های مناسب ندارید، صخره نوردی نکنید.

- هفت حوض منظره کم‌نظیری دارد بنابراین پیشنهاد می‌کنیم دوربین عکاسی یا یک گوشی همراه مناسب با خود ببرید. تصاویری که از هفت حوض ثبت خواهید کرد قطعا شگفت انگیز و منحصر به فرد خواهند بود.

 

برای رزر تور به مقاصد داخلی و خارجی و همچنین تور مشهد با تورگردان همراه باشید. 

 

وضعیت آب و هوا
خلاصه مقاله

درست است که اغلب ما، مشهد مقدس را برای سفرهای زیارتی انتخاب می‌کنیم اما می‌توانیم در فرصتی که به دست آورده‌ایم برخی از جاذبه‌های گردشگری این شهر و استان خراسان رضوی را نیز بازدید کنیم. پیشنهاد ما این است که اگر تمایل دارید یک روز را به دور از شلوغی شهر بگذرانید، راهی هفت حوض شوید.هفت حوض پدیده ای طبیعی و زیبا در جنوب شرقی شهر مشهد است.

انتشار :  3 خرداد 1402 به روزرسانی :  3 مرداد 1402 نویسنده :   شیوا معین
تصاویر مرتبط
هفت حوض مشهد
  • هفت حوض مشهد
  • no_image
اشتراک گذاری
درباره این مطلب دیدگاهی بنویسید
در رابطه با این مطلب دیدگاهی وجود ندارد