باغ گیاه شناسی مشهد (معرفی بخش ها و امکانات)

باغ گیاهشناسی مشهد

باغ گیاه شناسی مشهد یک فضای علمی و در عین حال مفرح است که برای تفریحات خانوادگی مناسب می‌باشد. بسیاری از گردشگران ایرانی حداقل یک بار از مشهد مقدس دیدن کرده‌اند. جاذبه اصلی این شهر بارگاه مطهر امام هشتم است و اغلب مسافران، زائران مرقد امام رضا می‌باشند. با این حال اگر به شهر مشهد سفر کردید از جاذبه‌های گردشگری آن هم دیدن کنید. یکی از این جاهای دیدنی، باغ گیاه شناسی مشهد است که می‌تواند برای تمام گروه‌های سنی جذاب و سرگرم کننده باشد.

 

باغ گیاهشناسی مشهد

 

اگر اطلاعات کافی درباره باغ گیاه شناسی مشهد ندارید، با مطالعه این مطلب چشم انداز روشنی به دست می‌آورید. در آخر می‌توانید تصمیم بگیرید که باغ گیاه شناسی را در لیست مشهدگردی خود قرار دهید یا خیر.

 

معرفی باغ گیاه شناسی مشهد

 

باغ گیاه شناسی مشهد یک پروژه علمی و تفریحی است که با همکاری شهرداری و چند نهاد دیگر احداث شد. هدف از ساخت این مجموعه ایجاد محیط آموزشی و تحقیقی بود که با کمک آن بتوان فرهنگ گیاه درمانی را تعلیم و ارتقا داد. در عین حال این باغ زیبا یک محیط مناسب برای گذراندن اوقات فراغت خانواده‌ها نیز می‌باشد. باغ گیاه شناسی در ۲۲ خرداد سال ۱۳۹۲ افتتاح شد که مساحت کلی این پروژه حدود ۲۵ هکتار است. گفته می‌شود قرار بود این باغ محیط علمی‌تر و تخصصی‌تر داشته باشد که متأسفانه میسر نشده است.

برای ساخت باغ گیاه شناسی از انواع ترکیب‌های معماری و گل آرایی استفاده شده تا نتیجه جالبی در بر داشته باشد. این باغ دارای بخش‌های مختلفی می‌باشد که در طی سال‌های و چندین مرحله به مجموعه اضافه شده است. اگر نظرات کاربران را در فضای مجازی بررسی کنید متوجه می‌شوید اغلب بازدیدکنندگان از باغ گیاه شناسی مشهد رضایت داشته و بازدید از آن را به دیگران پیشنهاد می‌کنند. اجازه بدهید در ادامه مطلب بخش‌های مختلف این باغ زیبا را با هم بررسی کنیم.

 

مجموعه‌های باغ گیاه شناسی مشهد

 

باغ گیاه شناسی به عنوان یکی از سرسبزترین جاهای دیدنی مشهد دارای چندین مجموعه با موضوعات مختلف است. حتما یکی از این بخش‌ها و مجموعه‌ها برای شما جذاب خواهد بود. لازم به ذکر است که بازدید از باغ گیاه شناسی می‌تواند برای افراد سالمند تفریح سالم و فرح بخشی باشد بنابراین اگر تعطیلات آخر هفته را قرار است با پدر و مادر خود بگذرانید می‌توانید آن‌ها را به باغ گیاه شناسی دعوت کنید و ساعت‌ها لذت ببرید.

 

مجموعه‌های مختلف باغ گیاه شناسی مشهد عبارتند از:

 

مجموعه باغ رز

تقریبا تمام افراد به گل‌های رز علاقه دارند. این گونه از گل دارای رایحه ملایم و گلبرگ‌های زیبایی است که دیدن آن بر شاخه و بوته‌های پر گل بسیار خوشایند می‌باشد. در حال حاضر در باغ گیاه شناسی مشهد یک بخش را به مجموعه گل‌های رز اختصاص داده‌اند که طرفداران زیادی دارد. در این بخش می‌توانید انواع گل‌های رز را در فضای باز مشاهده کنید. یک هکتار مساحت به باغ رز اختصاص داده شده و در آن ۳۰ گونه رز پرورش داده‌اند. بسیاری از رز‌ها مانند گل محمدی و رز کاغذی بومی ایران هستند و تعدادی دیگر توسط بذر‌های وارداتی از کشور‌های دیگر کاشته شده‌اند.

باغ رز این مجموعه برای عکاسی لوکیشن جذابی می‌باشد که می‌توانی برای ثبت خاطرات خانوادگی یا دوستانه خود از این مکان استفاده کنید.

 

باغ گیاهان دارویی و معطر

 

یکی از مهم‌ترین مجموعه‌های باغ گیاه شناسی مشهد به گیاهان دارویی و معطر مربوط است. حدود ۱/۵ هکتار زمین را به پرورش این نوع گیاهان اختصاص داده‌اند که شامل ۴۰۰ نمونه ژنتیکی و ۱۸۰ گونه گیاه دارویی و معطر از ۶۰ راسته گیاهی می‌باشند. توجه داشته باشید که کشور ما از دیرباز دارای آب و هوای مناسبی برای پرورش گیاهان دارویی و معطر بوده به شکلی که این گیاهان جزو جدانشدنی از فرهنگ دارویی و غذایی ما می‌باشند. یکی از مهم‌ترین دلایل این است که گیاهان معطری که در شرایط سخت آب و هوایی مانند کوهستان یا کویر رشد می‌کنند دارای رایحه قوی‌تر و تأثیرات شگفت انگیزی می‌باشند. از طرفی استان خراسان همواره آب و هوای مناسبی برای کشت انواع گیاهان دارویی داشته و در باغ گیاه شناسی مشهد می‌توانید تنوع این گیاهان را مشاهده نمایید.

گیاهان دارویی و معطری که در این بخش پرورش داده شده‌اند شامل همه انواعی هستند که امکان کاشت بذر آن‌ها وجود دارد. به عبارتی بسیاری از گیاهان دارویی از نوع خودرو و وحشی می‌باشند که امکان کشت آ‌ن‌ها وجود ندارد. گیاهان دارویی قابل کشت شامل نعنا، ریحان، گشنیز، بابونه، اسطوخودوس، حنا، زعفران و... می‌باشند. این مجموعه از باغ گیاه شناسی مشهد برای دانشجویان رشته‌های طب سنتی و داروسازی محل مناسبی برای تحقیق و پژوهش است.

 

باغ صخره‌ای

باغ صخره‌ای در باغ گیاه شناسی مشهد یک محوطه زیبا می‌باشد که با صخره‌های کوهستانی و یک آبشار مصنوعی تزیین شده است. این باغ برای پرورش انواع گل‌های پیازی اختصاص داده شده زیرا همان‌ طور که می‌دانید گل‌های پیازی و بومی ایران در شرایط آب و هوایی و بستر‌های صخره‌ای بهتر رشد می‌کنند. همچنین گل‌های پیازی اغلب فصلی هستند و در اوایل بهار یا اوایل پاییز به گل می‌روند. بنابراین اگر در این فصل‌ها از باغ گیاه شناسی بازدید کنید می‌توانید گل‌های نرگس، سنبل و انواع مختلفی از لاله را در باغ صخره‌ای مشاهده نمایید.

 

باغ میوه‌های ایران

بخشی از باغ گیاه شناسی مشهد به درختان میوه بومی ایران اختصاص داده شده است. در این بخش، کوچه باغ‌های قدیمی ایران را شبیه سازی کرده و با استفاده از چینه‌های کاه گلی فضای نوستالژیکی به وجود آورده اند. علاوه بر این تزیینات زیبا حدود ۱۴۰ رقم درخت میوه و ۳۰ گونه درخت غیر مثمر مانند نارون، صنوبر و چنار در این باغ کاشته شده‌اند. بدیهی است که این باغ در فصل بهار و تابستان در زیباترین حالت خود می‌باشد. در فصل بهار درختان شکوفه می‌دهند و در فصل تابستان به بار می نشینند.

 

باغ نهالستان

باغ نهالستان بخشی از باغ گیاه شناسی مشهد می‌باشد که به عنوان ذخیره‌گاه باغ به کار می‌رود. در باغ نهالستان نهال تمام درختانی که در باغ وجود دارند پرورش داده می‌شوند تا در فصل مناسب آن‌ها را بکارند. علاوه بر نهال گیاهان می‌توانید در این بخش گلدان‌های کوچک از بوته‌های مختلف را نیز مشاهده نمایید. ممکن است در برخی فصل‌ها که تعداد نهال‌های ذخیره گاه زیاد باشد، تعداد مازاد را برای فروش به بازدیدکنندگان در باغ قرار دهند.

 

باغ گل‌های داوودی

بی‌شک یکی از زیباترین‌ بخش‌های باغ گیاه شناسی مشهد،‌ باغ گل‌های داوودی است که در آن جشنواره دائمی گل‌های داوودی برگزار می‌گردد. گل داوودی یکی از گل‌های بومی سرزمین ایران است و گونه‌های مختلفی از آن در کشورمان می‌روید. در باغ گیاه شناسی مشهد حدود ۲۰۰ گونه گل داوودی پرورش داده شده که نشان از پتانسیل این منطقه برای پرورش داوودی دارد. گل‌های داوودی در انواع پر پر، کم پر، قرمز، قرمز تیره، زرد،‌ بنفش، سفید،‌ نارنجی، کوچک و بزرگ رشد می‌کنند.

تنوع گل‌های داوودی در این فصل به اندازه‌ای زیاد است که می‌توان آن را مهم‌ترین گل بومی ایران دانست. در جشنواره گل‌های داوودی که در فصل پاییز و زمستان برگزار می‌شود، زیباترین گل‌ها را مشاهده خواهید کرد. بوته‌های داوودی در فصل پاییز و زمستان به گل می‌رود یعنی زمانی که طول روز کوتاه و تابش آفتاب ملایم است. در بازدید از باغ گیاه شناسی مشهد حتما از باغ گل‌های داوودی هم دیدن کنید.

 

روستای گل آباد

باغ گیاه شناسی مشهد بخش کوچکی را به شبیه سازی یک روستای ایرانی اختصاص داده است. در روستای گل آباد یک خانه کاهگلی، یک آغل، حیاط خاکی، چند درخت، یک حلقه چاه با ابزار آب کشی و... وجود دارند. در این روستا چند بز، یک الاغ و چند مرغ و جوجه هم زندگی می‌کنند. تماشای روستای گل آباد حس نوستالژیکی داشته و برای عکاسی سوژه‌های زیبایی دارد.

 

باغ طبیعت و شادی کودک

اگر به همراه خانواده و کودکان به باغ گیاه شناسی مشهد بروید می‌توانید کودکان را به باغ طبیعت و شادی ببرید تا در محیط آموزشی قرار بگیرند. این باغ دارای چندین وسیله آموزشی مناسب در طبیعت است که به همراه چند مربی مجرب به کودکان سرگرمی‌های جالب در طبیعت را آموزش  می‌دهند.

 

دهکده اقوام

در بخش دهکده اقوام در باغ گیاه شناسی مشهد، چندین غرفه برای فروش صنایع دستی استان‌های خراسان و سیستان و بلوچستان وجود دارد. برای کمک به توسعه هنر صنایع دستی در روستاهای این دو استان می‌توانید از غرفه‌ها خرید کنید.

 

 

امکانات باغ گیاه شناسی مشهد

 

علاوه بر باغ‌هایی که نام بردیم، در باغ گیاه شناسی مشهد امکانات رفاهی و تفریحی دیگری نیز وجود دارند. این امکانات شامل موارد زیر می‌باشند:

- رستوران با ظرفیت ۴۰۰ نفر

- کافی شاپ

- دمنوش سرا

- شربت سرا

- سالن همایش

- و...

 

بازدید از باغ گیاه شناسی مشهد

در تمام فصل‌های سال می‌توانید از باغ گیاه شناسی بازدید کنید اما به یاد داشته باشید بر اساس اطلاعاتی که در اختیار شما قرار دادیم، هر فصل مختص رویش گیاهان و درختان خاص خود می‌باشد.

 

ساعات بازدید از باغ گیاه شناسی مشهد

همه روزه، از ۸ صبح تا ۱۱ شب

 

در دوران پاندمی کرونا پیش از رفتن به باغ گیاه شناسی مشهد برای اطلاعات بیشتر با روابط عمومی تماس بگیرید.

 

آدرس باغ گیاه شناسی مشهد

مشهد، بلوار جمهوری، حد فاصل چهارراه مقدم و پل غدیر

تلفن

۳۳۴۹۵۰۳۰۲ - ۰۵۱

 

برای رزر تور به مقاصد داخلی و خارجی و همچنین تور مشهد با تورگردان همراه باشید. 

 

وضعیت آب و هوا
خلاصه مقاله

باغ گیاه شناسی مشهد یک فضای علمی و در عین حال مفرح است که برای تفریحات خانوادگی مناسب می‌باشد. بسیاری از گردشگران ایرانی حداقل یک بار از مشهد مقدس دیدن کرده‌اند. جاذبه اصلی این شهر بارگاه مطهر امام هشتم است و اغلب مسافران، زائران مرقد امام رضا می‌باشند. با این حال اگر به شهر مشهد سفر کردید از جاذبه‌های گردشگری آن هم دیدن کنید.

انتشار :  3 خرداد 1402 به روزرسانی :  4 مرداد 1402 نویسنده :   شیوا معین
تصاویر مرتبط
باغ گیاهشناسی مشهد
  • باغ گیاهشناسی مشهد
  • no_image
اشتراک گذاری
نظرات کاربران
در رابطه با این مطلب دیدگاهی وجود ندارد