موزه رضا عباسی در تهران و آثار موجود در آن

موزه رضا عباسی تهران

موزه رضا عباسی یکی از غنی‌ترین و ارزشمند‌ترین موزه‌های ایران است که در شهر تهران قرار دارد. در این موزه آثاری از نقاش بزرگ دوره صفوی، رضا عباسی نگهداری می‌شود و برای گرامی‌داشت او این نام را برای موزه انتخاب کرده‌اند. اشیای موزه بسیار متنوع هستند که شامل نقاشی‌ها، ظروف، تندیس‌ها، سردیس‌ها، سکه‌ها و... می‌باشند. البته باید این نکته را ذکر کنیم که اشیای موزه در سه دسته بندی پیش از اسلام، دوران اسلامی و دوران معاصر معرفی شده‌اند. از آنجایی که موزه‌های تهران، بهترین موزه‌های ایران هستند پیشنهاد می‌کنیم در برنامه تهران‌گردی خود حتما موزه‌ها را در بالای لیست قرار دهید. اجازه بدهید در ادامه موزه رضا عباسی را به شما معرفی کنیم تا انگیزه قوی‌تری برای بازدید از آن داشته باشید.

 

ورودی موزه رضا عباسی تهران

 

موزه رضا عباسی در کجاست؟

 

در بخش ابتدای گفتیم که موزه رضا عباسی در شهر تهران قرار دارد. این موزه در خیابان شریعتی و نرسیده به پل سید خندان می‌باشد. ساختمان موزه پیش از انقلاب به یک نمایشگاه مبلمان و دکوراسیون تعلق داشت. از آنجایی که معماری ساختمان برای موزه مناسب بود آن را از مالک اصلی خریداری کردند. در مهرماه سال ۱۳۵۶ موزه رضا عباسی با حضور فرح پهلوی افتتاح شد. از شروع کار موزه به مدت دو سال، مدیریت مجموعه به عهده آیدین آغداشلو بود. در آبان سال ۱۳۵۷ موزه تعطیل شد و در پایان سال ۱۳۵۸ دوباره شروع به کار کرد. به دلیل مشکلات داخلی و گسترش فضای نمایشگاهی بار دیگر در سال ۱۳۶۳ موزه را تعطیل کردند. سرانجام در ۱۵ بهمن ۱۳۷۹ موزه را برای بازدید عموم گشودند و شروع به کار کردند.

اداره موزه به عهده سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی می‌باشد. در موزه رضا عباسی می‌توانید آثار هنری دوره پیش از تاریخ تا قرن ۱۳ هجری را مشاهده نمایید. این آثار در دسته بندی‌های پیش از اسلام، هنر اسلامی و هنر معاصر قرار دارند. یکی از ویژگی‌های منحصر به فرد موزه رضا عباسی این است که تمام آثار هنری به ترتیب تاریخ خلق آن‌ها چیده شده است. بازدید کنندگان با عبور از تالار‌ها می‌توانند به ترتیب سیر تمدن و هنر ایران را مشاهده کنند.

 

بخش های موزه رضا عباسی تهران

 

بخش‌های موزه رضا عباسی

 

موزه رضا عباسی یک ساختمان ۴ طبقه است که اشیای نفیس آن در ۵ تالار قرار دارند. در ادامه می‌خواهیم بخش‌های مختلف این موزه را نام ببریم و به طور خلاصه اشیای موجود در هر کدام را بررسی کنیم.

طبقه اول موزه رضا عباسی

در طبقه اول موزه رضا عباسی می‌توانید آثار نگارگری و خطاطی را مشاهده نمایید. گفته می‌شود مهم‌ترین و ارزشمند‌ترین اثر در این بخش، نمونه برگی از شاهنامه دموت از سده هشتم هجری می‌باشد. در این تالار آثار نقاشی استادانی مانند رضا عباسی و شاگردانش موجود می‌باشند. رضا عباسی تأثیر بسیار مهمی در نقاشی به سبک ایرانی داشت که همین موضوع باعث شد نام موزه را به یاد ایشان انتخاب کنند. علاوه بر این آثار استادان خطاطی و خوشنویسی مانند میر عماد، عبدالمجید و... هم در تالار خوشنویسی و نگارگری نگهداری می‌شوند.

طبقه دوم موزه رضا عباسی

در طبقه دوم موزه می‌توانید تمام آثار هنری مربوط به دوره اسلامی را مشاهده کنید. این آثار اغلب متعلق به دوره صفوی می‌باشند.

 

موزه رضا عباسی در تهران

 

طبقه سوم موزه رضا عباسی

به عقیده بسیاری از بازدید کنندگان، طبقه سوم موزه رضا عباسی، جذاب‌ترین بخش موزه و از برترین جاهای دیدنی تهران است. در این طبقه می‌توانید آثار پیش از اسلام را مشاهده کنید که قدمت برخی از آن‌ها به سده‌های پیش از میلاد مسیح باز می‌گردد. اشیای ارزشمند در این قسمت شامل نیم تنه‌های کوچک ساخته شده از لاجورد، مجسمه‌هایی از حیوانات که با سنگ‌های ارزشمندی خلق شده‌اند، ریتون‌های زرین دوران هخامنشی، ظروف سیمین دوران ساسانی، جواهرات و مجسمه‌های دوران اشکانی و... می‌باشند.

نکته اول: بسیاری از باستان شناسان ریتون‌های زرین هخامنشی را اشیای تاریخی نمی‌دانند و بر این باور هستند که این اشیاء در دهه‌های پیش توسط قاچاقچیان عتیقه ساخته شده‌اند. از آنجایی که تعیین قدمت اشیای طلا بسیار مشکل است معمولا جعل اشیای عتیقه طلا بسیار اتفاق می‌‌افتد. اطلاعات بیشتر در این باره را از وب سایت آقای غیاث آبادی به دست بیاورید.

نکته دوم: تعدادی از اشیای ارزشمند تاریخی در مخزن موزه رضا عباسی نگهداری می‌شوند و به دلایل نامعلوم در معرض دید عموم قرار ندارند. برای مثال وسایل شخصی صادق هدایت نویسنده بزرگ ایرانی، از جمله این اشیاء می‌باشند.

 

موزه رضا عباسی تهران

 

طراحی لوگو موزه رضا عباسی

بر سر در موزه رضا عباسی و همچنین بر دیواره ساختمان آن می‌توانید لوگو زیبایی را مشاهده کنید. این لوگو توسط مرتضی ممیز طراحی شده است. مرتضی ممیز در مصاحبه‌ای اعلام کرده که رضا عباسی جد بزرگ خاندان او بوده و با همکاری آیدین آغداشلو این لوگو را طراحی کرده است. برای اطلاعات بیشتر درباره موزه رضا عباسی می‌توانید به آدرس وب سایت rezaabbasimuseum.ir مراجعه نمایید.

 

ساعات بازدید از موزه رضا عباسی

نیمه اول سال، همه روزه، از ۹ صبح تا ۷ عصر

نیمه دوم سال، همه روزه، از ۹ صبح تا ۵ عصر

موزه در عزاداری‌های عمومی تعطیل است.

 

قیمت موزه رضا عباسی تهران

 

قیمت بلیط موزه رضا عباسی

قیمت بلیط برای هر نفر ۲۵ هزار تومان است.

 

آدرس موزه رضا عباسی

تهران، خیابان شریعتی، نرسیده به پل سید خندان، شماره ۹۷۲

تلفن

۸۸۵۱۳۰۰۲ ۰۲۱

 

برای رزرو تور به مقاصد داخلی و خارجی و همچنین تور تهران با تورگردان همراه باشید. 

 

وضعیت آب و هوا
خلاصه مقاله

موزه رضا عباسی یکی از غنی‌ترین و ارزشمند‌ترین موزه‌های ایران است که در شهر تهران قرار دارد. در این موزه آثاری از نقاش بزرگ دوره صفوی، رضا عباسی نگهداری می‌شود و برای گرامی‌داشت او این نام را برای موزه انتخاب کرده‌اند. اشیای موزه بسیار متنوع هستند که شامل نقاشی‌ها، ظروف، تندیس‌ها، سردیس‌ها، سکه‌ها و... می‌باشند. از آنجایی که موزه‌های تهران، بهترین موزه‌های ایران هستند پیشنهاد می‌کنیم در برنامه تهران‌گردی خود حتما موزه‌ها را در بالای لیست قرار دهید. اجازه بدهید در ادامه موزه رضا عباسی را به شما معرفی کنیم تا انگیزه قوی‌تری برای بازدید از آن داشته باشید.

انتشار :  3 خرداد 1402 به روزرسانی :  11 مرداد 1402 نویسنده :   شیوا معین
تصاویر مرتبط
موزه رضا عباسی تهران
  • موزه رضا عباسی تهران
  • ورودی موزه رضا عباسی تهران
  • موزه رضا عباسی در تهران
  • بخش های موزه رضا عباسی تهران
  • قیمت موزه رضا عباسی تهران
اشتراک گذاری
نظرات کاربران
در رابطه با این مطلب دیدگاهی وجود ندارد