غارهای بان مسیتی چابهار

غارهای بان مسیتی چابهار

غارهای بان مسیتی چابهار یکی از جاذبه‌های طبیعی و تاریخی شهرستان چابهار می‌باشند. غارهای بان سیتی یا غارهای سه گانه تیس در نزدیکی روستای تیس قرار دارند. از این سه غار، یک غار طبیعی و دو غار دست کند انسان هستند. شواهدی که در این غار‌ها کشف شده است نشان می‌دهند قدمت آن‌ها به بیش هزار سال می‌رسد. از این رو تصمیم گرفتیم در یک مطلب کوتاه درباره غارهای بان مسیتی چابهار صحبت کنیم و اطلاعات کافی درباره بازدید از آن‌ها در اختیار شما قرار دهیم.

 

غارهای چابهار

 

معرفی غارهای بان مسیتی چابهار

 

بان در گویش بلوچی به معنی انسان صالح و مسیتی به معنی محل نیایش است. قدمت روستای تیس به زمان هخامنشیان می‌رسد بنابراین می‌توان گفت مردم در این منطقه پیرو دین زرتشت بوده‌اند. حال اجازه بدهید تا با وجود این اطلاعات به بررسی غارهای بان مسیتی بپردازیم. گفتیم سه غار وجود دارند که یکی از آن‌ها طبیعی است. دهانه این غار به صورت نیم دایره است و درون آن می‌توان آرامگاه کوچکی را مشاهده کرد. این آرامگاه بسیار ساده بوده و هیچ گونه کتیبه‌ای ندارد. انتهای غار بسته است.

 

غار بان مسیتی چابهار

 

غار دیگر حدود ۸ متر از غار طبیعی فاصله دارد و دهانه آن ۸۰ سانتی‌متر است. برای وارد شدن به این غار باید قامت خود را خم کنید. همچنین درون این غار نمی‌توانید کاملا صاف بایستید زیرا ارتفاع سقف بسیار کوتاه است. انتهای غار در گذر سالیان متمادی بسته شده اما باستان‌شناسان اعتقاد دارند زرتشتیان این منطقه، اجساد در گذشتگان را از مجرای خروجی این غار به آب‌های زیر زمینی می‌انداختند. همان‌ طور که می‌دانید در گذشته زرتشتیان اجساد درگذشتگان را به خاک نمی‌سپردند بلکه آن‌ها را خوراک حیوانات می‌کردند.

آبهای زیر زمینی در روستای تیس به طرف دریا جریان داشتند بنابراین اجساد را به دریا می‌بردند تا خوراک جانداران دریایی شوند. یک غار دیگر هم در این مجموعه وجود دارد که توسط انسان‌ها کنده شده است. دهانه این غار بسیار بلند است و تالار‌های بزرگی درون آن وجود دارد. بر دیواره‌های غار با رنگ قرمز و بنفش جملاتی به زبان هندو و گجراتی نوشته شده است.

 

غارهای بان مسیتی چابهار

 

بازدید از غار‌های بان مسیتی چابهار

 

برای بازدید از غارهای بان مسیتی باید بعد از چابهار به سمت روستای تیس حرکت کنید. در سفر به استان سیستان و بلوچستان باید نکات زیادی را در نظر داشته باشید. اول اینکه طبیعت این منطقه بسیار بکر است پس در حفظ آن کوشا باشید. دوم در ارتباط با اهالی بومی بایستی مراقب باشید تا به فرهنگ آن‌ها احترام بگذارید و در همه جنبه‌ها به این نکته توجه کنید. آب و هوای چابهار گرم و مرطوب است ولی توصیه می‌کنیم غیر از ساحل، به پوشش خود اهمیت دهید و لباس‌های مناسب بپوشید.

وقتی به روستای تیس رسیدید می‌توانید با استفاده از تابلوهای راهنما، غارهای تیس را پیدا کنید. امکان بازدید شبانه از غارها وجود دارد که می‌تواند تجربه هیجان انگیزی باشد. برای رفت و آمد شبانه در این منطقه نیاز به تور لیدر یا یک راهنمای محلی دارید.

 

غارهای بان مسیتی

 

جاهای دیدنی نزدیک غارهای بان مسیتی چابهار

اگر به چابهار و روستای تیس رفتید حتما از جاهای دیدنی چابهار دیدن کنید. برای مثال گورستان تیس (مشهور به گورستان جن‌ها)، قلعه پرتغالی‌ها، قلعه پیروز گت و … در روستای تیس قرار دارند.

 

آدرس غارهای بان مسیتی چابهار

چابهار، ۵ کیلومتری شمال غربی، روستای تیس

 

وضعیت آب و هوا
خلاصه مقاله

غارهای بان مسیتی چابهار یکی از جاذبه‌های طبیعی و تاریخی شهرستان چابهار می‌باشند. غارهای بان سیتی یا غارهای سه گانه تیس در نزدیکی روستای تیس قرار دارند. از این سه غار، یک غار طبیعی و دو غار دست کند انسان هستند. شواهدی که در این غار‌ها کشف شده است نشان می‌دهند قدمت آن‌ها به بیش هزار سال می‌رسد.

انتشار :  3 خرداد 1402 به روزرسانی :  3 مرداد 1402 نویسنده :   شیوا معین
تصاویر مرتبط
غار بان مسیتی چابهار
  • غار بان مسیتی چابهار
  • غارهای بان مسیتی
  • غارهای چابهار
  • غارهای بان مسیتی چابهار
  • no_image
اشتراک گذاری
درباره این مطلب دیدگاهی بنویسید
1 دیدگاه در رابطه با این مطلب وجود دارد .
سعید
مقاله خوبی بود