قبرستان جن در روستای تیس

گورستان جن در تیس

قبرستان جن در روستای تیس یک گورستان تاریخی و مرموز در نزدیکی چابهار است. بر اساس اسناد تاریخی روستای تیس قدمتی بیش از ۲۵۰۰ سال دارد. این روستا جاذبه‌های گردشگری فراوانی را در خود جای داده که اسرارآمیز‌ترین آن‌ها، قبرستان جن است. اگر تا به حال به استان سیستان و بلوچستان سفر کرده باشید، متوجه شده‌اید که نقطه به نقطه این سرزمین، بسیار متفاوت از دیگر جاهای ایران بوده و بهشت ماجراجویان است.

حال که قبرستان جن در روستای تیس نظر شما را جلب کرده، اطلاعاتی درباره این مکان تاریخی جمع‌آوری کرده‌ایم. در مطلب پیش رو گورستان جن به شما معرفی می‌شود پس لطفا با ما همراه باشید.

قبرستان جن در تیس

گورستان جن در روستای تیس

 

همان‌ طور که در بخش ابتدایی گفتیم روستای تیس دارای قدمت ۲۵۰۰ ساله بوده و حتی در برخی کتاب‌های مربوط به فتوحات اسکندر مقدونی از آن یاد شده است. در دوران هخامنشیان این روستا نقش مهمی در تجارت کالا از آسیای شرقی داشته و مردم آن از دین زرتشت پیروی می‌کردند. آثار تاریخی بسیاری در این روستا و اطراف آن وجود دارند که تا حدودی برای گردشگران شناخته شده‌اند. در این میان قبرستان جن در روستای تیس بسیار مرموز است و حتی باستان شناسان نتوانسته‌اند دلایل و شواهدی از سازندگان آن یا قدمت گورستان به دست بیاورند.

 

قبرستان جن در دامنه کوه قرار گرفته و شامل گور‌هایی است که در صخره‌های سنگی حفر شده‌اند. یکی از مهم‌ترین دلایلی که باعث می‌شود افراد این گورستان را به ماورالطبیعه نسبت بدهند، این است که حفر گور در سنگ کار بسیاری سختی است. حتی امروزه با تجهیزات و ابزار مدرن حفاری، چنین کاری بسیار دشوار محسوب می‌گردد. از طرفی اندازه گور‌ها بزرگ‌تر از قد و قامت انسان است به شکلی که اندازه برخی از آن‌ها به ۲۰۰ ×۱۱۰ سانتی‌متر می‌رسد. نکته جالب دیگر اینکه گورستان اصلی روستای تیس در کنار گورستان جن قرار گرفته اما بر روی سطح زمین و خاک‌های نرم است.

 

داستان‌هایی درباره گورستان جن

 

گورستان جن در روستای تیس چابهار با ویژگی‌هایی که دارد بسیار مرموز است. مردم محلی نیز در طی قرن‌ها افسانه‌ها و داستان‌های زیادی درباره این محل نقل کرده‌اند. برای مثال اهالی روستای تیس باور دارند که جنیان در این گورستان به دام افتاده و مدفون شده‌اند. به همین دلیل پس از غروب آفتاب بازماندگان آن‌ها در گورستان حاضر شده و بر مزار مویه می‌کنند. حال اگر فردی غفلت کند و پس از غروب آفتاب در این محل حاضر شود، نفرین شده و پس از چند روز با مرگ عذاب‌آوری از بین می‌رود.

 

اهالی روستا به هیچ وجه در ساعات شب به این گورستان نمی‌روند، البته از آنجایی که گور‌ها بر دامنه کوه قرار دارند، سایه‌های ترسناکی در آن دیده می‌شود. همه ویژگی‌های گورستان جن به همراه داستان‌های مرموز و ترسناکی که پیرامون آن وجود دارد، این نقطه را به یکی از جاهای دیدنی چابهار تبدیل کرده است. اگر به سفر‌های هیجان انگیز و ماجراجویانه علاقه دارید حتما در سفر بعدی خود در تور چابهار سری به روستای تیس بزنید. به هر حال تمام نقاط سیستان و بلوچستان بسیار جذاب و کمتر شناخته شده هستند که مقصد مناسبی برای گردشگران به حساب می‌آیند. به این نکته توجه داشته باشید که مسافت روستاها و شهر‌ها در این استان بسیار طولانی است. گاهی برای سفر بین دو شهر باید حدود ۳۰۰ کیلومتر یا بیشتر جاده‌های کویری را بپیمایید.

 

نظر باستان شناسان درباره گورستان جن

 

باستان‌شناسان بر این باور هستند که مردم تیس در هزاران سال پیش از مذهب خاصی پیروی می‌کردند. بر اساس آیین مذهب خود، پیکر درگذشتگان را در گور‌های سنگی به خاک می‌سپردند تا بتوانند اجساد را از گزند جانوران درنده حفظ کنند. این باور می‌تواند صحیح باشد چرا که گور‌های سنگی در روستای جن به گور‌های دخمه‌ای هخامنشیان شباهت زیادی دارند. نمونه‌ای مانند این گور‌ها در بندر سیراف دیده می‌شود که در دامنه کوه حفر شده‌اند.

 

همچنین تعدادی از گردشگران و باستان‌شناسان بر این عقیده هستند که گورستان جن در‌ واقع یک گورستان نیست و این گودال‌ها برای انباشتن آب حفر شده‌اند. از آنجایی که گودال‌ها در دامنه کوه قرار دارند، آب باران را در خود حفظ می‌کردند و مردم می‌توانستند از آن‌ها استفاده کنند. به هر روی نمی‌توانیم درباره هیچ کدام از تئوری‌های علمی و یا داستان مردم بومی نظر قطعی ارائه بدهیم. همین نکته باعث می‌شود قبرستان جن در روستای تیس از جمله جاذبه‌های گردشگری مرموز و اسرار آمیز در ایران باشد. می‌توانید برای تور چابهار و یا رزرو تور‌ به مقاصد داخلی و خارجی دیگر با تورگردان همراه باشید.

 

بازدید از قبرستان جن در روستای تیس

 

برای بازدید از قبرستان جن باید ابتدا به بندر چابهار بروید و سپس به سمت روستای تیس حرکت کنید. قبرستان در نزدیکی روستا و در دامنه کوه پیل بند قرار دارد. توصیه می‌کنیم ساعات روز را برای بازدید انتخاب کنید چرا که این منطقه دارای هیچ تیر چراغ برقی نیست و خطر حیوانات وحشی نیز وجود دارد. در ضمن بازدید از این گورستان رایگان است.

 

آدرس قبرستان جن در روستای تیس

 

بندر چابهار، روستای تیس

وضعیت آب و هوا
خلاصه مقاله

قبرستان جن در روستای تیس یک گورستان تاریخی و مرموز در نزدیکی چابهار است. بر اساس اسناد تاریخی روستای تیس قدمتی بیش از ۲۵۰۰ سال دارد. این روستا جاذبه‌های گردشگری فراوانی را در خود جای داده که اسرارآمیز‌ترین آن‌ها، قبرستان جن است. اگر تا به حال به استان سیستان و بلوچستان سفر کرده باشید، متوجه شده‌اید که نقطه به نقطه این سرزمین، بسیار متفاوت از دیگر جاهای ایران بوده و بهشت ماجراجویان است.

انتشار :  3 خرداد 1402 به روزرسانی :  3 مرداد 1402 نویسنده :   شیوا معین
تصاویر مرتبط
قبرستان جن در تیس
  • قبرستان جن در تیس
اشتراک گذاری
نظرات کاربران
در رابطه با این مطلب دیدگاهی وجود ندارد