بقعه دوازده امام یزد (همه آنچه پیش از رفتن باید بدانید)

بقعه دوازده امام یزد

بقعه دوازده امام یزد یکی از قدیمی‌ترین گنبد‌های شهر یزد و کشور ایران است. این بنای تاریخی در قرن پنجم هجری ساخته شده و به دوران سلجوقیان و دیلمیان تعلق دارد. شواهد تاریخی نشان می‌دهند این گنبد آجری یکی از معدود گنبد‌های شناسنامه‌دار و باستانی در ایران است که از حیث معماری و قدمت می‌تواند در جهان بی‌نظیر باشد. بقعه دوازده امام یزد ۱۲ تیر ماه به سال ۱۳۱۳ در میراث ملی ایران ثبت شده است. ادامه مطلب را در تورگردان از دست ندهید.

 

بقعه دوازده امام یزد کجاست؟

شهر یزد یکی از شهر‌های بسیار قدیمی کشورمان است. در بافت قدیمی این شهر تمام خانه‌ها با خشت، گل و آجر ساخته شده‌اند. در زمان‌های دور اصول شهرسازی در بهترین حالت خود حفظ می‌شدند و هیچ بنایی شبیه به یک وصله ناجور در شهر به چشم نمی‌خورد. بقعه دوازده امام یزد هم یکی از همین بنا‌های زیبا است که در ضلع غربی خیابان یزد و نزدیکی حسینیه بزرگ محله فهادان و همچین مجاورت مدرسه ضیاییه قرار دارد. بقعه دوازده امام یزد یکی از قدیمی ترین بنا‌های ایران می‌باشد که دارای گنبد و کتیبه به صورت یک‌جا است. جاذبه‌های تاریخی دیگری در نزدیکی این بنا قرار دارند که در ادامه معرفی خواهند شد. بسیاری از گردشگران ایرانی و خارجی که برای بازدید از بقعه دوازده امام، راهی محله فهادان می‌شوند در برنامه خود چندین مکان دیدنی دیگر در همین حوالی را بازدید می‌کنند.

 

تاریخچه بقعه دوازده امام یزد

بسیاری باستان شناسان بر این باور هستند که بقعه دوازده امام بر زمین یک آتشکده متعلق به دوران ساسانیان ساخته شده است. کتیبه بقعه نشان می‌دهد زمان ساخت بنا مصادف با سال ۴۲۹ هجری قمری بوده و در‌ واقع در زمان حکومت دیلمان احداث شده است.

 

معماری و تزیینات بقعه دوازده امام یزد

از جمله مهمترین ویژگی‌ها درباره بقعه دوازده امام یزد این نکته می‌باشد که بنا با کمترین مرمت و بازسازی‌ها در طی هزار سال پا بر جا باقی‌ مانده است. همچنین تزیینات این مسجد بسیار با شکوه و در عین حال به دور از تجمل می‌باشند. همان‌ طور که در بخش‌های قبل هم اشاره کردیم با توجه به قدمت هزار ساله بقعه، کتیبه آن به سادگی نام سازندگان یا در‌ واقع معماران را نشان می‌دهد. وجود یک محراب به سبک مسجد ایاصوفیه استانبول مشخص می‌کند این بنا به عنوان یک مسجد ساخته شده و کاربرد داشته است. آیاتی از سوره مبارکه بقره به خط کوفی بر روی گنبد با کاشیکاری نوشته شده‌اند که از جمله مهمترین تزیینات بقعه دوازده امام یزد می‌بانشد. به دلیل فرونشست زمین ترکهای مختلفی بر دیوار‌های بنا دیده می‌شوند که امیدواریم با نگهداری و مرمت توسط سازمان میراث فرهنگی، بقعه دوزاده امام در مقابل ویرانی‌ها محافظت گردد.

 

جا‌های دیدنی نزدیک به بقعه دوازده امام یزد

اگر به شهر یزد سفر کردید و قصد بازدید از جا‌های دیدنی یزد را داشتید، می‌توانید در نزدیکی بقعه دوازده امام سری به موزه سکه و موزه مردم شناسی حیدرزاده بزنید. همچنین یک خانه تاریخی زیبا به نام خانه لاری‌ها در نزدیکی این بنا وجود دارد که پیشنهاد می‌کنیم از این خانه هم حتماً دیدن کنید.

 

آدرس بقعه دوازده امام یزد

استان یزد، یزد، محله فهادان

 

وضعیت آب و هوا
خلاصه مقاله

بقعه دوازده امام یزد یکی از قدیمی‌ترین گنبد‌های شهر یزد و کشور ایران است. این بنای تاریخی در قرن پنجم هجری ساخته شده و به دوران سلجوقیان و دیلمیان تعلق دارد. شواهد تاریخی نشان می‌دهند این گنبد آجری یکی از معدود گنبد‌های شناسنامه‌دار و باستانی در ایران است که از حیث معماری و قدمت می‌تواند در جهان بی‌نظیر باشد. بقعه دوازده امام یزد ۱۲ تیر ماه به سال ۱۳۱۳ در میراث ملی ایران ثبت شده است.

انتشار :  3 خرداد 1402 به روزرسانی :  4 مرداد 1402 نویسنده :   شیوا معین
اشتراک گذاری
درباره این مطلب دیدگاهی بنویسید
در رابطه با این مطلب دیدگاهی وجود ندارد