مسجد علی قلی آقا در اصفهان | معرفی، آدرس، تصاویر جاذبه دیدنی اصفهان

مسجد علی قلی آقا در اصفهان

یکی دیگر از جاهای دیدنی اصفهان مساجد و حمام های اصفهان هستند که شما را با معماری و فرهنگ و سبک لباس مردم اصفهان در دوره های قبل آشنا می کند. در اصفهان محله‌های قدیمی هستند که هنوز هم حال و هوای زمان‌های دور را حفظ کرده‌اند و در آنها می‌توانید بافت سنتی و آثار تاریخی مختلفی را ببینید. یکی از این محلات بیدآباد است که علاوه بر داشتن آثار تاریخی مختلف، بافت بسیار دلنشین و مردمانی با سبک زندگی قدیمی در آن زندگی می‌کنند. یکی از آثار تاریخی که در محله بیدآباد قرار دارد مسجد علی قلی آقا در اصفهان است که در یک مجموعه باستانی قرار گرفته است و هر ساله گردشگران زیادی از آن دیدن می‌کنند. در ادامه این مطلب بیشتر در خصوص مسجد علی قلی آقا اصفهان صحبت خواهیم کرد تا با این اثر تاریخی بیشتر آشنا شوید و عکس های جاهای دیدنی اصفهان را ببینید.

 

مسجد علی قلی آقا اصفهان را بیشتر بشناسید.

جاهای دیدنی اصفهان

مسجد علی قلی آقا اصفهان یکی از قدیمی ترین جاهای دیدنی اصفهان محسوب می شود. پیشینه تاریخی به دوران حکومت صفوی باز می گردد. این مسجد تاریخی متعلق به یکی از افراد بلند مرتبه در دربار شاه سلطان حسین و شاه سلیمان صفوی بوده است. طبق اسناد تاریخی هزینه ساخت بخش‌های مختلف این مجموعه مانند بازار، حمام، زورخانه، مکتب خانه و مسجد از خزانه دربار صفوی تهیه شده است. این مجموعه تاریخی که بین خیابان شهید احمد فروغی و مسجد سید قرار دارد‌ و از طریق خیابان علی قلی آقا می‌توانید به آن دسترسی داشته باشید. محله‌ای که مجموعه تاریخی و مسجد علی قلی آقا در آن قرار دارند پر از کوچه‌های تو در تو، درختان و خانه‌های قدیمی زیبایی است که همگی نشان دهنده شکوه این محله در زمان‌های قدیم هستند. با دیدن عکس مسجد قلی آقا اصفهان و مناطق اطراف آن خواهید دید که چگونه خیابانهای این اطراف سنگفرش شده و هنوز هم حال و هوای قدیمی خود را حفظ کرده‌اند. سپس در محلی مناسب خودرو خود را پارک کنید. بعد از آن چند دقیقه پیاده روی از بین خانه‌ها و مغازه‌های قدیمی در پیش دارید تا به این مسجد زیبا برسید.

 

پلان مسجد علی قلی آقا اصفهان

 

در شروع پیاده روی به سمت جاهای دیدنی اصفهان و مسجد علی قلی آقا ابتدا به یک بازار قدیمی می‌رسید که در آن هنوز هم کسبه قدیمی اصفهان در حال فعالیت هستند. بعد از کمی قدم زدن با ورودی مسجد مواجه خواهید شد که با استفاده از کاشی‌های فیروزه‌ای رنگ تزئین شده است. یکی از ویژگی‌های اصلی این مسجد ابعاد کوچک آن نسبت به سایر مساجد ساخته شده در دوران صفوی است. همین باعث شده که فضای این مکان بسیار صمیمی و دنج باشد. حیات و شبستان مسجد علی قلی آقا با استفاده از کاشی‌هایی که روی آنها با گره کاری تزیین شده پوشیده شده اند. همچنین در زمان ورود خواهید دید که بالای سر در یک کتیبه به خط ثلث نوشته شده که تاریخ ۱۱۲۲ را به ما نشان می‌دهد و در آن از علیقلی آقا و شاه سلطان حسین نام برده‌اند. شبستان این مسجد که در بخش شرقی حیاط واقع شده دارای کتیبه‌هایی می‌باشد که با خط نستعلیق سفید روی کاشی‌های لاجوردی تزئین شده‌اند و درون آنها از اشعار مختلفی نوشته شده که به ما یادآور می‌شود این شبستان زیبا در سال ۱۲۹۷ هجری قمری و زمان حکومت ناصرالدین شاه قاجار به این مسجد اضافه شده است. در ضمن قسمت جنوبی مسجد علی قلی آقا در اصفهان یک محراب زیبا که از سنگ مرمر قرار دارد که نمایی دوست داشتنی و جالب به این قسمت داده است.

 

حمام علی قلی آقا (سبک حمام در دوره صفوی که نمی دانستید)

 

جاهای دیدنی اصفهان

 

یکی دیگر از آثار تاریخی که در کنار مسجد علی قلی آقا قرار گرفته حمام تاریخی علی قلی آقا است که این روزها به عنوان موزه مردم شناسی شهر اصفهان شناخته می‌شود. این حمام که در کنار مسجد علی قلی آقا به عنوان بخشی از این مجموعه تاریخی شناخته می‌شود هر ساله بازدیدکنندگان زیادی دارد.

 

جاهای دیدنی اصفهان

 

این حمام که به دست علی قلی آقا که یکی از درباریان دوران حکومت شاه سلطان حسین و شاه سلیمان صفوی بوده، در سال 1125 هجری قمری ساخته شده است. ساختمان این حمام تاریخی به سبک معماری اواخر دوره صفویه طراحی و ساخته شده است. بخش زنانه و مردانه در این حمام به شکل جداگانه می‌باشد و در هر کدام از این بخش‌ها، قسمت‌هایی مانند گرم خانه، سربینه، فضای چال حوض و... دیده می‌شود.

 

استفاده از حمام علی قلی آقا

 

 

از زمان‌های دور استفاده از این حمام زیبا برای همه مردم آزاد بوده است. به این صورت که از سحر تا نیمروز آقایان و از ظهر تا غروب، بانوان اجازه ورود به حمام را داشتند. البته نباید فراموش کرد که در دوران قاجار افراد با نفوذ و ثروتمند، برای ساعاتی که درون حمام بودند آنجا را قُرق می‌کردند و اجازه ورود به مردمان عادی داده نمی‌شد. برای گرم کردن مخزن آب این حمام چوب و ذغال می‌سوزاندند و دود ناشی از این سوختن را نیز در مسیرهایی که زیر حمام بوده هدایت می‌کردند تا کف آن نیز گرم شود. این ساختار داخلی برای گرمایش باعث می‌شده تا بیشترین استفاده از انرژی موجود به عمل بیاید. همچنین در بخش‌های مختلف این حمام و در کنار حوضچه‌ها، سنگ‌هایی سفید و یکپارچه که حدود 1 متر مربع هستند به چشم می‌خورد. سطح این سنگ‌ها دارای برجستگی‌های ریزی می‌باشد و طبق اسناد به دست آمده از آنها برای ماساژ دادن استفاده می‌شده است. به این صورت که جریان آب گرم و برجستگی این سنگ‌ها باعث افزایش گردش خون در بخش کمر افراد می‌شده است. روند به جریان درآمدن آب درون این حمام با استفاده از اختلاف سطح بین مخزن‌ها، فواره‌ها، حوضچه‌ها و سایر قسمت‌ها بوده است. در ضمن وقتی وارد حمام علی قلی آقا اصفهان می‌شوید اولین چیزی که به چشم شما خواهد آمد تعداد بالای فواره‌های آبی است که در آن دیده می‌شود و صدای دلنشین آب را به گوش شما میرسانند. .  پیشنهاد می کنیم در برنامه تور اصفهان بازدید از جاهای دیدنی اصفهان علی الخصوص مسجد علی قلی اقا و حمام علی قلی اقا را  از دست ندهید.

 

پلان حمام علی قلی آقا اصفهان

یکی از بخش‌های جذاب معماری حمام علی قلی آقا اصفهان، سیستم نوردهی می‌باشد که برای آن در نظر گرفته‌اند. روشنایی این مکان از درون روزنه‌هایی که روی سقف گنبدی آن قرار دارد تامین می‌شود. استفاده از شیشه‌های محدب که حالت عدسی دارند باعث شده تا روشنایی به خوبی در بنا پخش شود. در ضمن جالب است بدانید ساختار این شیشه‌ها به شکلی است که نمیتوان از روی پشت بام داخل حمام را مشاهده کرد. ورودی این حمام به صورت فضایی 8 ضلعی و بزرگ است، بعد از آن دو راهروی عمود بر هم وجود دارند که به رختکن منتهی می‌شوند. طاق گنبدی شکل حمام، دیواره‌های رختکن و سایر قسمت‌های این مکان تاریخی تزئینات زیبایی دارند که هر بیننده‌ای را به خود خیره خواهند کرد.

اگر شما هم دوست دارید مسجد علی آقا و حمام علی قلی آقا را از نزدیک ببینید، پیشنهاد می کنیم همین الان تور اصفهان را از شهر خود رزرو نمایید. در صورتی که تجربه رفتن به جاذبه دیدنی اصفهان را دارید، با درج کامنت  تجربه خود را با ما به اشتراک بگذارید.

وضعیت آب و هوا
خلاصه مقاله

مسجد علی قلی آقا یکی از جاهای دیدنی اصفهان در محله بیدآباد است. این مسجد در یک مجموعه باستانی قرار گرفته است و هر ساله گردشگران زیادی از آن دیدن می‌کنند. مجسد علی قلی آقا و حمام علی قلی آقا یکی از جاهای دیدنی اصفهان که کاملا قدیمی است و هنوز هم حال و هوای زمان‌های دور را حفظ کرده‌ است. در این اماکن دیدنی اصفهان می‌توانید بافت سنتی و آثار تاریخی مختلفی را ببینید. در ادامه این مطلب بیشتر در خصوص مسجد علی قلی آقا اصفهان صحبت خواهیم کرد.

انتشار :  7 بهمن 1400 به روزرسانی :  4 مرداد 1402 نویسنده :   بابک بیاتی
تصاویر مرتبط
  • جاهای دیدنی اصفهان
  • جاهای دیدنی اصفهان
  • جاهای دیدنی اصفهان
  • مسجد علی قلی آقا در اصفهان
اشتراک گذاری
درباره این مطلب دیدگاهی بنویسید
در رابطه با این مطلب دیدگاهی وجود ندارد