قوم تپه تبریز یا گوم تپه (همه آنچه قبل از رفتن باید بدانید)

تفریح-در-قوم-تپه-تبریز

قوم تپه تبریز یا گوم تپه یک کویر کوچک در نزدیکی تبریز است و دوستداران طبیعت را به خود فرا می‌خواند. منطقه آذربایجان در ایران یکی از مناطق جذاب برای گردشگری است. از دیرباز آوازه زیبایی‌های آذربایجان به گوش تمام ایرانیان رسیده و مقصد مهمی برای گردشگران می‌باشد. شاید شما هم مانند بسیاری افراد، در توصیف طبیعت آذربایجان به یاد کوهستان‌ها، آبشار‌ها، چشمه‌ها و مرتع‌های سرسبز بیفتید. جالب است که بدانید یک کویر زیبا در آذربایجان شرقی وجود دارند که دقیقاً دارای خصوصیات کویر‌های منطقه مرکزی ایران می‌باشد. 

 

قوم تپه تبریز

 

قوم تپه تبریز کجاست؟

 

قوم تپه کویری در شمال شرقی شهر تبریز و نزدیکی صوفیان (شبستر) است. در‌ واقع برای دسترسی به کویر گوم تپه تبریز باید در مسیر تبریز به شبستر حرکت کنید تا به روستای قوم تپه برسید. از نظر تقسیمات کشوری قوم تپه جزو استان آذربایجان شرقی می‌باشد.

 

معرفی گوم تپه تبریز

حال که درباره موقعیت جغرافیایی این کویرکویری جزو جاهای دیدنی تبریز صحبت کردیم می‌توانیم درباره ویژگی‌های آن نیز بحث کنیم. کویر قوم تپه در کنار روستای قوم تپه قرار گرفته است. این کویر کوچک تنها ۶کیلومتر مربع مساحت دارد ولی با این حال تمام ویژگی‌های کویر را درخود جای داده است. در زبان آذری، قوم به معنی شن می‌باشد و به دلیل وجود تپه‌های شنی این نام را برای منطقه انتخاب کرده‌اند.

 

قوم تپه تبریز

 

برخی از زمین‌شناسان اعتقاد دارند حدود ۲ تا ۳ هزار سال پیش، کویر گوم تپه زیر آبهای دریاچه ارومیه بوده است. وزش تند باد‌ها مرتبا شکل تپه‌های شنی را تغییر می‌دهد و آب و هوای این منطقه شباهت زیادی با کویر‌های مرکزی ایران دارد. به عبارتی اگر در استان آذربایجان شرقی هوس کویرگردی کردید می‌توانید به قوم تپه سفر کنید. مردمان روستای قوم تپه، شتر پرورش می‌دهند بنابراین می‌توانید در این کویر، دسته شتر‌ها را ببینید.

متأسفانه در یک دهه اخیر کویر قوم تپه دچار آسیب‌های زیادی شده است. امروزه چندین کارخانه در نزدیکی قوم تپه ساخته شده‌اند که بسیاری از آن‌ها به برداشت بی‌رویه خاک کویر مشغول هستند. قوم تپه کویر کوچکی است و اگر شرایط با همین روند ادامه پیدا کنند بعید نیست که کویر زیبای آذربایجان به کلی از بین برود. گردشگرانی که در ده سال گذشته به قوم تپه سفر کرده‌اند گزارش می‌دهند که تعداد تپه‌های شنی از ۷ تپه به ۱ تپه رسیده است. تا کنون هیچ راهکاری برای حفاظت از کویر گوم تپه ارائه و اجرا نشده در حالی که طبیعت به ۲ الی ۳ هزار سال زمان نیاز دارد تا بتواند خاک برداشت شده از کویر را جایگزین کند.

 

شتر سواری در قوم تپه

 

فصل سفر به گوم تپه تبریز

با اینکه گوم تپه یک تفریح کویری در تور تبریز است ولی تحت تأثیر اقلیم آذربایجان هوای خنکی دارد. پیشنهاد می‌کنیم در فصل بهار به این کویر سفر کنید.

 

امکانات گوم تپه تبریز

قوم تپه امکانات رفاهی ندارد اما به شهر نزدیک است. می‌توانید در عرض چند ساعت به کویر برسید و پس از گشت و گذار دوباره به شهر برگردید.

 

موتور چهار چرخ ر قوم تپه

 

ساعات بازدید از گوم تپه

هیچ محدودیت زمانی برای سفر به گوم تپه وجود ندارد. همچنین برای ورود نیاز به بلیط نیست. می‌توانید هنگام شب در کویر گوم تپه کمپ کنید و از تماشای ستاره باران آسمان لذت ببرید.

 

آدرس قوم تپه تبریز

آذربایجان شرقی، شهرستان شبستر، شهر صوفیان، روستای قوم تپه

(فاصله تبریز تا قوم تپه: ۵۴ کیلومتر)

 

وضعیت آب و هوا
خلاصه مقاله

قوم تپه تبریز یا گوم تپه یک کویر کوچک در نزدیکی تبریز است و دوستداران طبیعت را به خود فرا می‌خواند. منطقه آذربایجان در ایران یکی از مناطق جذاب برای گردشگری است. از دیرباز آوازه زیبایی‌های آذربایجان به گوش تمام ایرانیان رسیده و مقصد مهمی برای گردشگران می‌باشد. شاید شما هم مانند بسیاری افراد، در توصیف طبیعت آذربایجان به یاد کوهستان‌ها، آبشار‌ها، چشمه‌ها و مرتع‌های سرسبز بیفتید.

انتشار :  3 خرداد 1402 به روزرسانی :  3 مرداد 1402 نویسنده :   شیوا معین
تصاویر مرتبط
قوم تپه تبریز
  • قوم تپه تبریز
  • قوم تپه تبریز
  • شتر سواری در قوم تپه
  • موتور چهار چرخ ر قوم تپه
  • no_image
اشتراک گذاری
مقالات مرتبط
درباره این مطلب دیدگاهی بنویسید
2 دیدگاه در رابطه با این مطلب وجود دارد .
خلیلی
با سلام نام قوم تپه صحیح است و " گوم " کاملا اشتباه می باشد و گوم نام گیاهی هست که در مناطق خشک می روید که شاید در این منطقه نیز خیلی کم باشد، علت نام گذاری این منطقه بخاطر شنهای موجود و تپه های شنی می باشد.
خدنگیعفیفه خدنگی
سلام. ممنون از توضیحاتتون