پارک های تهران | معرفی بخش های دیدنی و تفریحی

پارک های تهران

پارک های تهران دلخوشی مردم پایتخت نشین اند. تهرانی ها مردمی با صفا هستند که از هر فرصتی برای بیرون زدن از خانه و رفتن به مناطق خوش آب و هوا استفاده می کنند. نیازی به تعطیلاتی طولانی مدت یا رسیدن آخر هفته نیست. شب ها که بیکار می شوند، خودشان را به نزدیک ترین بوستان و پارک منطقه و محله شان می رسانند و آب و هوایی تازه می کنند. به همین مناسبت و به دلیل استقبال خوب مردم شهر و همچنین رفت و آمد گردشگران داخلی و خارجی به کلان شهر تهران از گذشته تا کنون پارک های متعددی در سطح شهر راه اندازی شده است.

پارک های تهران

روی گزینه مورد نظر کلیک کنید: 

پارک های جنگلی تهران

پارک جنگلی چیتگر تهران
پارک جنگلی لویزان تهران
پارک جنگلی طالقانی تهران
پارک جنگلی سوهانک تهران
پارک سرخه حصار تهران
پارک جنگلی وردآورد تهران
پارک جنگلی توسکا تهران

پارک جنگلی پردیسان تهران
پارک جنگلی غزال (تلو) تهران
پارک جنگلی خُجیر تهران
پارک جنگلی خرگوش دره تهران
پارک جنگلی لَتمال تهران
پارک جنگلی افرا تهران

پارک کوهسار تهران

پارک های شهری تهران

پارک آب و آتش تهران
بوستان ها و تفریگاه های پارک آب و آتش
پل طبیعت در پارک آب و آتش
پارک جمشیدیه تهران

بوستان فردوسی در پارک جمشیدیه

سایر پارک های تهران

ژوراسیک پارک

پارک ملت

رویا پارک

بوستان گفتگو

پارک شهر تهران

پارک ساعی تهران

پارک لاله تهران

بوستان نهج البلاغه

بوستان باغ ایرانی

پارک آبشار

پارک دانشجو

پارک بهشت مادران

پارک گلابدره

پارک رازی

پارک بعثت

پارک پرواز

پارک الغدیر

پارک هنرمندان

بوستان ولایت

پارک پردیسان

 

 

پارک های تهران محل امنی برای گذراندن اوقات خوش برای مردم تهران و مسافران است. در جای جای تهران می توان پارک های جنگلی و پارک ها و بوستان های شهری را پیدا کرد. هر خانواده ای به بوستانِ نزدیک به محله اش مراجعه می کند. بعضی از این پارک ها آنقدر با استقبال خوبی از سوی مردم مواجه شده اند که از راه های دور برای ساعاتی ماندن در آن ها با مترو یا وسیله نقلیه شخصی می آیند. در ادامه به معرفی پارک های معروف و محبوب تهران در میان مردم پرداخته ایم و به امکانات آن ها اشاره کرده ایم.

بسیاری از پارک های تهران جزو مناطق جنگلی بوده و مناطق بکر گیاهی محسوب می شوند. این مناطق از گذشته تا کنون به بوستان هایی کوچک و بزرگ تبدیل شده اند. پارک های جنگلی همگی علاوه بر انبوه پوشش گیاهی از دریاچه ها، رودخانه های مصنوعی و آبنماهای متعدد برخورداربوده که کمکی زیاد به کاستن از آلودگی شهر تهران می کند. تصفیه هوا و خنک ساختن محیط به خصوص در فصول گرم سال مسئولیت سنگینی است که به دوش پارک های تهران افتاده است. در ادامه به معرفی مهمترین و بزرگترین پارک های تهران می پردازیم ولی باید خاطر نشان کرد که علاوه بر موارد ذکر شده هر کوچه و محله بوستان های کوچک و بزرگ بسیاری نیز دارد که پرداختن به آنها از عهده یک مقاله خارج است. با تورگردان همراه باشید.

 

پارک طالقانی تهران  

 

پارک های جنگلی تهران

پارک های جنگلی تهران بعضی طبیعی و بعضی مصنوعی اند. بعضی از آن ها درخت هایی اند که سال های نه چندان دور بر روی کوه ها و مناطقی خاص با هدف کمک به آب و هدای تهران کاشته شده و حالا به جنگلی وسیع و دیدنی تبدیل شده اند. جنگل های جنگلی تهران جزو پارک های شهری نیز محسوب می شوند ولی ما با این دسته بندی خواستیم این پارک ها را از دیگر بوستان ها جدا سازیم. با ما همراه باشید. 

 این را نیز می پسندید: جنگل های شمال کشور برای سفر در تعطیلات

 

پارک طالقانی تهران

 

پارک جنگلی چیتگر تهران

 

پارک چیتگر

 

پارک چیتگر(chitgar lake) از مهمترین تفریگاه های طبیعی غرب تهران به مساحت شرقی تقریبی ۲۵۳ هکتار است. این مساحت را باید در کنار وسعت 658 هکتاری محدوده غربی آن گذاشت تا به بزرگی چیتگر پی برد. پارک چیتگر همه آن چیزی را که یک گردشگر برای گذراندن لحظات خوش نیاز دارد در خود جای داده است. طبیعت زیبا و جنگلی آن با برخورداری از دریاچه ای مصنوعی و بزرگ در کنار امکانات رفاهی و تفریحی آن را به یکی از پر طرفدارترین پارک های تهران تبدیل کرده است. پیست اسکیت، مسیرهای زیبای پیاده روی و دوچرخه سواری برای خانم ها و آقایان با درختان سر به فلک کشیده و پوشش گیاهی، فضاهای گلکاری شده، آلاچیق های متعدد، زمین بازی مختص کودکان، محل نصب چادر، امکان آشپزی و درست کردن غذا و چای روی آتش، رستوران، کافی شاپ و... از امکانات پارک جنگلی چیتگر محسوب می شود.

 

پارک چیتگر تهران

 

پارک جنگلی چیتگر از شمال به دریاچه مصنوعی چیتگر، از جنوب به آزاد راه کرج، از غرب به شهرک سروآزاد و پیکان ‌شهر و از شرق به خرگوش ‌دره می رسد. در میان دریاچه مصنوعی امکان قایق سواری با قایق های پدالی و همچنین محوطه بازی آبی فراهم است. چیتگر در مسیر کرج و استان البرز قرار گرفته است و بیش از همه در میان مردم غرب تهران و کرج محبوبیت دارد. در بخش های مختلف پارک جنگلی پارکینگ تعبیه شده است و رفت و آمد به آن را آسان کرده است.

منطقه 22، آزادراه تهران کرج

 

پارک جنگلی لویزان تهران

 

لویزان

 

پارک جنگلی لویزان تهران از معروف ترین پارک های داخل شهر و نزدیک به مناطق شمال شرق کشور است. لویزان 1100 هکتار مساحت دارد و در ارتفاعات شهر، بر روی بلندی  قرار گرفته است. منظره شب های لویزان که بر بخش هایی از تهران اشراف دارد بسیار دیدنی است. درختان بلند و قدیمی لویزان از جمله سروها، چنارها، بلوط ها، اقاقیا و افراهای قدیمی جنگلی انبوه را در این گوشه از تهران به وجود آورده اند که هم از بیرون  از میان بلوارها و خیابان ها دیده می شود هم از درون حال و هوای طبیعت گردی بکر به گردشگران می دهد. باغ پرندگان و هتلی در مرتفع ترین بخش پارک از مهمترین جاذبه های لویزان محسوب می شوند. باغ پرندگان دارای 250 گونه مختلف پرنده آسیایی و آفریقایی و بیش از بیست هزار پرنده است.

 

مسیر پارک لویزان

 

از امکانات رفاهی و گردشگری پارک جنگلی لویزان می توان به سفره خانه سنتی، کافی شاپ، بوفه، تالار، نیکت، آلاچیق، منقل های کباب، امکان دوچرخه سواری، مسجد، سرویس های بهداشتی و رفاهی دیگر می باشند. آلاچیق ها روبروی شهر تعبیه شده و بر پایین اشراف دارند. چادرها و کمپ ها نیز برای اتراق کردن فراهم است. جنگل لویزان در سال 1340 کاشته شد تا جلوی پیشروی بافت شهر را بگیرد. طراوت بهاری و رنگارنگی پاییز لویزان از تهرانی ها دلبری می کند که مردم شمال شرق تهران مثل محله نارمک همیشه در طول هفته به لویزان می روند.

آدرس

اتوبان هنگام، بالاتر از چهارراه استقلال

پارک جنگلی طالقانی تهران

 

پارک طالقانی تهران

 

پارک طالقانی تهران در تپه های عباس آباد قرار گرفته و از پارک های طبیعی محسوب می شود چرا که در گذشته محل زمین های کشاورزی بوده است. این زمین ها را شرکت نوسازی عباس اباد خریداری می کند و از سال 1350 با تصویب مجلس طرح نوسازی آن اجرا می شود و از سال 1361 به بهره بردرای می رسد. طراحی این پارک در زمینه تمامی عناصر باغ سازی به کمک یک شرکت اسپانیایی صورت گرفته است. در دهه اخیر با احداث پل طبیعت پارک طالقانی به پارک آب و آتش وصل شده و مردم بیشتری می توانند به آن دسترسی داشته باشند. پارک جنگلی طالقانی در میان بزرگراه هایی مثل همت و حقانی به خوبی دیده می شود.

 

پارک طالقانی

 

پارک طالقانی از سرسبزترین پارک های شهری تهران نیز محسوب می شود که امکانات رفاهی و گردشگری خوبی برای خانواده ها در آن تعبیه شده است. تهرانی ها عموما برای پیاده روی به شکل حرفه ای یا تفریحی، ورزش های گروهی مثل والیبال و بسکتبال و غیره از این پارک استفاده می کنند تا علاوه بر ورزش و سلامت جسم، روح و جانشان را نیز در این طبیعت زیبا صیقل دهند. 

برای رفتن به پارک طالقانی می توان از مترو 1 تهران استفاده کرد و از ایستگاه حقانی با 5 دقیقه پیاده روی به پارک جنگلی رسید.

آدرس

منطقه سه، کنار بزرگراه حقانی، بزرگراه همت و بعد از پل بزرگراه مدرس

 

پارک جنگلی سوهانک تهران

 

پارک سوهانک تهران

 

پارک جنگلی سوهانک به اندازه پارک هایی مثل لویزان و طالقانی شناخته شده نیست. این پارک 500 هکتاری گونه های گیاهی مختلفی را در خود جای داده و پر از انواع کاج، سرو نقره ای، اقاقیا، سنجد، عرعر، بادام وحشی، توت، ارغوان، آیلان توس، سماق، و سرو خمره ای است. سوهانک 1750 متر از سطح دریا اختلاف دارد و درختانش عموما از انشعابات رودخانه زردبند جاجرود تغذیه می کنند. بخشی از محله دارای بافت روستایی است که به خوبی با ساختمان های مدرن تلفیق شده است. پارک سوهانک از سال 1361 به عنوان پارکی عمومی مورد استفاده قرار گرفت و چشم اندازهایی وسیع و باور نکردنی از دامنه های البرز را پیش روی علاقمندان به طبیعت قرار داد. پوشش جانوری این پارک جنگلی شامل خرگوش، روباه، کبکب، پرندگان مهاجر مثل اردک، غازهای وحشی و... است.

 

پارک سوهانک

 

در پارک جنگلی سوهانک مسیرهای زیبای پیاده روی با مناظر زیبایی از طبیعت به چشم می خورد. از ارتفاعات پارک چشم انداز زیبایی از تهران زیر پای گردشگران قرار می گیرد که شب ها صفای خاصی دارد. از آن بالا سد لتیان نیز به خوبی دیده می شود. در پارک سوهانک باغستان های میوه و استخرهای آبیاری باغ ها نیز بخش مهمی از جاذبه های طبیعی محسوب می شود. گزینه های تفریحی زیادی مثل مجموعه آبی، پیست های آفرود، دوچرخه سواری و غیره را می توا ندر تپه های سوهانک اجرا کرد.

آدرس

بزرگراه ارتش، امتداد جاده لشکرک، ضلع شمال جاده، محله سوهانک

 

پارک سرخه حصار تهران

 

پارک سرخه حصار تهران

 

پارک جنگلی سرخه حصار از کهن ترین مناطق حفاظت شده در کل جهان است. این پارک که قدمت آن به دوره قاجار می رسد از باغ های شاهی تهران به شمار می رفته است. در دوره قاجار به نام های قرق سلطنتی، شکارگاه سلطنتی شناخته می شد و از همان زمان به عنوان منطقه ای حفاظت شده در نظر گرفته شد. از سال 1361 به این سو نیز به عنوان پارکی ملی در اختیار عموم مردم قرار گرفت. مردم شهر تهران و منطقه 13 از امکانات متنوعی در این پارک برخوردار می باشند. معمولا شب های سرخه حصار از روزهایش سردتر است. رودخانه جاجرود به پارک سرخه حصار نیز می رسد و بعد از سد لتیان در حاشیه پارک جاری می شود. رودخانه لتیان از دیگر منابع آبی سرخه حصار است. در این منطقه چشمه های آبی متعدد به صورت فصلی و دائمی از جمله چشمه چاتال، چشمه انجیرک، چشمه رزک، چشمه شش گوش، چشمه بیدک، دره شریف و چشمه سوخته وجود دارد.

 

پارک سرخه حصار

 

بیشترین ارتفاع مجموعه سرخه‌حصار، در قله اراکوه به ارتفاع ۲۶۴۹ متر و پست ‌ترین نقطه آن دشت سنگ ‌تراشان با ارتفاع ۱۱۰۰ متر از سطح دریاست. از آنجا که پارک سرخه حصار تنوع گیاهی زیادی را در خود جای داده است، بسیاری از مدارس برای تحقیق طی اردوهای علمی دانش آموزان را به سرخه حصار می آورند. امکاناتی همچون دوچرخه سواری باعث سرگرمی خانواده ها و دانش آموزان در این پارک می شود.در انجا سنجاب و گراز فراوان است. پارک جنگلی سرخه حصار به دلیل نزدیکی به ورامین و ارتفاعات البرز مرکزی آب و هوایی مشابه آن منطقه دارد و همچنین پستی و بلندی ‌های بسیار و پوشش گیاهی متفاوت و متنوعی دارد. اكوسيستم‌ های طبيعی نادر و ارزشمند، استپی، بيشه ‌ای، كوهستانی و دشتی در این پارک جای گرفته است.

آدرس

منطقه 13، تهران نو، اتوبان رسالت، بزرگراه یاسینی

 

پارک جنگلی وردآورد تهران

 

پارک وردآورد

 

پارک جنگلی وردآورد در غرب تهران قرار گرفته و دومین پارک جنگلی بزرگ تهران محسوب می شود. وردآورد جاذبه های گردشگری و امکانات رفاهی و تفریحی زیادی دارد. وسعت آن ۱۰،۴۵۸،۰۰۰ متر مربع است که بخش های مهمی از آن در سال های اخیر توسط شهرداری تخریب شده و در آن ساخت و ساز صورت می گیرد. کوه های این منطقه وردآورد نام دارد. گونه های گوناگون گیاهی از قبیل بادام کوهی، پسته ، سنجد، داغ داغان ، تنگرس ، ارزن ، گز، سیاه دلیک، سماق و... است. در دامنه هاى جنوبى رشته کوه البرز در پارک ره آورد نیز در فصل هاى پر باران انواع گل نسترن و شقایق وحشى به چشم می خورد.

پارک جنگلی وردآورد تهران پیست دوچرخه سواری، زمین های ورزشی، آب و هوایی مطبوع و چشم اندازهایی بکر دارد.

آدرس

منطقه 22 بهمن، حد فاصل بزرگراه کرج و پادگان سپاه

 

پارک جنگلی توسکا تهران

 

پارک جنگلی توسکا

 

بیشتر پارک های جنگلی و مناطق خوش آب و هوا در شمال ، شمال شرقی و غربی تهران وجود دارد. با این همه در دهه های اخیر تلاش هایی صورت گرفته است که جنوب تهران نیز از پوشش گیاهی بی بهره نباشد. پارک جنگلی توسکا محدوده ای وسیع و 1 میلیون متر مربعی از پایتخت کشور را از سال 1360 در بر گرفته است. پارکی دیگر به نام پارک آزادگان در کنار آن قرار گرفته است. قرار گرفتن این پارک در کنار اتوبان کمک زیادی به تلطیف هوا کرده است. به خصوص که بوستان میرزا کوچک خان و پارک بانوان پردیس  نیز در همان منطقه قرار گرفته است.

پارک جنگلی توسکا دارای پوشش گیاهی و جانوری متنوعی مثل صنوبر، چنار، کاج، زبان گنجشک و... است. به علاوه از امکانات متنوع پارک توسکا می توان به چادر زدن و شرایط پیک نیک برای خانواده اشاره کرد. به علاوه وسایل و تجهیزات ورزشی، سالن های بازی فوتبال، والیبال، مجموعه آبی، فوتبال دستی، مسیرهای دوچرخه سواری، خانه کودک، نیمکت ها و صندلی های مختص استراحت، تالار، رستوران، کافی شاپ، بوفه، پارکینگ مناسب در بخش های مختلف و... در پارک فراهم است.

از جاذبه های وابسته به پارک توسکا سرای محله کیانشهر (محله امیرکبیر) است که مشتمل بر کتابخانه عمومی، آمفی تئاتر، کلاس های آموزشی و فرهنگی است.

آدرس

بزرگراه آزادگان، تقاطع بلوار شهرزاد و خیابان صالحی

 

پارک جنگلی پردیسان تهران

 

بادبادک بازی در پارک پردیسان

 

پارمک پردیسان تهران از مشهورترین پارک های طبیعت کشور است که زیر نظر سازمان محیط زیست اداره می شود. ساختمان اصلی سازمان نیز در جنوب همین پارک قرار گرفته است. از سال 1396 با حفظ مالکیت سازمان محیط زیست مدیریت پارک را شهرداری تهران به عهده گرفته است. از طریق پل معلق نهج البلاغه می توان از بوستان نهج البلاغه به پارک پردیسان رفت. این پل بعد از پل معلق مشگین شهر، بزرگترین پل معلق در خاورمیانه است.

در پارک طبیعت پردیسان واقع در شمال غرب تهران موزه تنوع زیستی، موزه آب و باغ وحش با هدف جذاب گردشگر و فرهنگ سازی در موضوع محیط زیست راه اندازی شده است. پارک پردیسان پارک بدون دخانیات نامگذاری شده و طبیعتا سیگار کشیدن درسرتاسر آن ممنوع است. هر ساله جشنوراه پرواز بادبادک ها در این پارک برگزار می شود. پردیسان به عنوان پاتوق بادبادک بازی، پیاده روی و دوچرخه سواری در میان تهرانی ها معروف شده است. از همین پارک می توان نمای خوب و کاملی از برج میلاد تهران را تماشا کرد و عکس های سلفی خوبی گرفت.

 

باغ وحش پارک پردیسان

 

پارک پردیسان از سمت شمال به بزرگراه همت و شهرک غرب، از غرب به مسیر رودخانه پونک، از شرق به بزرگراه شیخ فضل الله نوری و از جنوب به بزرگراه حکیم و محله بلوار مرزداران می رسد. بزرگراه یادگار امام از میان پارک جنگلی پردیسان می گذرد و آن را به دو بخش تقسیم می کند. برای رفتن از یک بخش پارک به بخش دیگر باید از پل استفاده کرد. دسترسی به پارک جنگلی پردیسان بسیار راحت است و مردم از طریق اتوبان ها از بخش های مختلف تهران به آنجا می آیند.

آدرس

منطقه 2، بزرگراه همت غرب ب شرق، نرسیده به خروجی شیخ فضل الله نوری

 

پارک جنگلی غزال (تلو) تهران

 

پارک تلو تهران

 

پارک جنگلی تلو یا غزال از پارک های شمال شرقی تهران در لواسان است که در بین غیر تهرانی ها چندان شناخته شده نیست. همین ناشناخته بودن آن را به مکانی دنج برای آن هایی که به دنبال آرامش و استراحت در خلوت هستند، تبدیل کرده است. آرامشی که در پیاده روی در مسیرهای پارک تلو به دست می آید در کمتر پارک و فضایی از تهران نمونه اش یافت می شود. پارک غزال یا تلو در کیلومتر 5 جاده تلو قرار گرفته است. جاده های منتهی به پارک تلو از طبیعتی بکر و زیبا برخوردار می باشند. پارک غزال به لحاظ بزرگی چهارمین پارک جنگلی تهران به شمار می آید. این پارک 10 میلیون متر مربع مساحت دارد. این پارک چشم انداز زیبایی از سد لتیان و لواسان را پیش روی گردشگران قرار می دهد. بوستان پلیس یا باغ اناری نیز در کنار پارک تلو قرار گرفته است.

پوشش گیاهی پارک تلو شامل انواع سرو، بادام کوهی، کاج، روباه، خرگوش، شغال و... است. درختان به روش قطره ای آبیاری می شوند و از سد لتیان که نزدیک به پارک قرار دارد تغذیه می کنند.  پوشش جانوری پارک از تنوع بیشتری برخوردار است. کبک، روباه، خرگوش، شغال، عقاب، شاهین، قرقی و... در این پارک زیست می کنند. از امکانات پارک جنگلی تلو می توان به کتابخانه، زمین بازی کودکان، رستوران، کافی شاپ، بوفه، سالن بدن سازی، زمین ورزشی، مجموعه آبی، آلاچیق و ... است. برنامه های تفریحی بیشتری نیز به همت شهرداری در حال اجراست که از جمله باید به پاراگلایدر، سورتمه، جامپینگ، تنیس روی میز، اسب دوانی، پینت بال و صخره نوردی اشاره کرد. از جاذبه های داخل پارک تلو، عمارت ارباب هرمز است که به دوره قاجار بر می گردد. این بنا از نظر هنری و تزئینات معماری اهمیت زیادی دارد.  

آدرس

بزرگراه شهید بابایی شرق، کیلومتر 5 جاده تلو، ورودی جاده شهرداری، انتهای خیابان

 

پارک جنگلی خُجیر تهران

 

پارک خجیر

 

پارک ملی خُجیر از مناطق سرسبز شرق تهران است که بخشی از منطقه حفاظت شده جاجرود به شمار می رود. رودخانه جاجرود از ارتفاعات البرز سرچشمه می گیرد، از سد لتیان عبور کرده و در نهایت به رودخانه دماوند در انتهای پارک جنگلی خجیر تهران می‌پیوندد. این منطقه از دو سده گذشته شکارگاه سلطنتی شاهان بوده و قدیمی ترین منطقه شکار ممنوع کشور محسوب می شود. از همین تاریخچه می توان به پوشش جانوری متنوع خجیر پی برد. جانورانی همچون پلنگ، کفتار، کل و بز، قوچ و میش، عقاب، سارگینه، هدهد، انواع مار، انواع آبزیان مثل قزل آلا و ... در پارک جنگلی خجیر زیست می کنند. پارک خجیر آهو نیز دارد. خجیر بیش از 10 هکتار مساحت دارد. از سال 1358 به عنوان منطقه حفاظت شده در نظر گرفته شده و از سال 1361 ملی شده است.  پارک خجیر به پارک جنگلی سرخه حصار و جاده هراز نزدیک است ولی به دلیل دورتر بودن به شهر خلوت تر و ناشناخته تر است. در میان پوشش گیاهی پارک می توان درختانی همچون پسته وحشی، بادام کوهی، داغداغان، ارس، چنار، افرا، عرعر، اقاقیا و بسیاری درخت های دیگر اشاره کرد.

پارک خجیر 42 متر با تهران فاصله دارد و برای رفتن به آن باید از وسیله نقلیه شخصی استفاده کرد. پارک خجیر در همه فصول و ساعات روز به روی گردشگران باز است. این پارک ورودی های متفاوتی دارد و بعضی بخش های آن ورود ممنوع است. اگر قصد ماندن در پارک خجیر را کرده اید باید چادر، خوراک و غذا، وسایل گرمایشی و سرمایشی مناسب با هر فصل به همراه داشته باشید.

آدرس

انتهای اتوبان شهید بابایی، بزرگراه تهران پرچین، پارک جنگلی خجیر

 

پارک جنگلی خرگوش دره تهران

 

پارک خرگوش دره تهران

 

پارک جنگلی خرگوش دره درست روبروی مجموعه ورزشی آزادی قرار گرفته و بالغ بر 65 هکتار مساحت دارد. این پارک که در کنار آزادراه های تهران کرج و آزادگان قرار گرفته جزو کمربند سبز تهران به حساب می آید و نقش مهمی در پاکسازی هوای غرب تهران به عهده دارد. در دل پارک بوستان مسافران قرار گرفته که برای اسکان تماشاچیان فوتبال در هنگام بازی های پر طرفدار احداث شده است. بوستان مسافران 12 هکتار است و علت نامگذاری آن، نزدیکی پارک به ارتفاعات خرگوش دره است. برای رفتن به آن می توان به راحتی با سوار شدن به خط 5 مترو تهران کرج و پیاده شدن در ایستگاه چیتگر اقدام نمود. فاصله ایستگاه مترو تا پارک جنگلی خرگوش دره را نیز باید با اتوبوس های شهری یا تاکسی طی نمود.

بوستان خرگوش دره پر از درختان کاج، سرو، زبان گنجشک و اقاقیاست. زمانی که در سال 86 برای اتوبان آزادگان 5000 درخت از پارک جنگلی قطع شد اعتراضات زیادی از سوی فعالان محیط زیست به شهرداری به وجود آمد.

آدرس

منطقه 22، شمال اتوبان تهران کرج، بعد از بلوار غربی استادیوم آزادی

 

پارک جنگلی لَتمال تهران

پارک جنگلی لتمان (Latmal) کن در شمال غربی تهران مساحتی بالغ بر 100 هکتار دارد و در ارتفاعات  منطقه 22 قرار گرفته است.  پارک لتمان در شمال بزرگراه همت قرار گرفته و پارکی مصنوعی محسوب می شود که به همت شهرداری در آن درختکاری صورت گرفته است. ارتفاع بوستان جنگلی لتمان 1800 متر از سطح دریاست که جزو کمربند سبز شهر تهران و طرح گلگشت تهران به شمار می رود. این پارک از سال 72 به صورت رسمی افتتاح شده و در اختیار عموم مردم قرار گرفته است. این پارک سهم زیادی در تلطیف هوای شمال غرب تهران دارد.

مسیرهای پیاده روی پارک لتمال در مسیر وزش بادهای شرقی غربی تهران است و علاقمندان به طبیعت گردی از آنجا استقبال زیادی می کنند. درختان پارک مشتمل بر بربیس، ارغوان، زبان گنجشک و کاج است. آلاچیق ها و سیستم های روشنایی پارک فضای خوبی را برای گشت و گذار روزانه و شبانه در پارک فراهم کرده است. توصیه می شود مواد مورد نیاز مثل مواد غذایی و ضروریات پیک نیک را با خود همراه داشته باشید چون احتمالا برای تهیه آن ها در پارک با مشکل مواجه شوید. سرویس های بهداشتی نیز کمی دور از هم تعبیه شده اند و بهتر است در صورت همراه داشتن کودک و افراد مسن در نزدیکی سرویس های بهداشتی محلی را برای نشستن انتخاب کنید.

آدرس

منطقه 22، شمال بزرگراه همت

 

پارک جنگلی افرا تهران

پارک جنگلی افرا در ضلع جنوب غربی شهرک رسالت و در حاشیه آزادراه خلیج فارس و بزرگراه آزادگان قرار گرفته است. مساحت پارک افرا 66 هکتار است. از امکانات پارک جنگلی افرا 3 کیلومتر مسیر پیاده روی در میان باغ ها، زمین چمن، زمین بازی برای کودکان، زمین فوتبال، 6 هزار متر باغچه و... است.

هر روز گردشگران و مسافران زیادی برای برخورداری از فضای طبیعی و چشم اندازهای زیبای پارک به آنجا مراجعه می کنند. همانطور که در مطالب بالا متوجه شده اید این پارک یکی از ده  پارک جنگلی است که در ابتدای جاده تهران به جنوب کشور قرار گرفته است. مردم منطقه رسالت، صالح آباد، کریم آباد، و گردشگرانی که از این جاده از تهران خارج یا به آن وارد می شوند همه روزه از پارک جنگلی افرا استفاده می کنند.

آدرس

منطقه 19، میدان جهاد، ضلع جنوب غربی شهرک رسالت و کنار آزاد راه خلیج فارس و بزرگراه آزادگان

 

پارک کوهسار تهران

پارک جنگلی کوهسار در شمال غربی تهران و نزدیک بزرگراه آبشناسان و بلوار کوهسار است. از طریق خط 6 مترو و ایستگاه اتوبوس کوهسار می توان به این پارک دست یافت. درون پارک جنگلی نیز می توان با ماشین تردد کرد و تا ارتفاعات پارک بدون ذره ای پیاده روی صعود نمود. از پارکینگ های داخل بوستان استفاده نمود. این پارک نیز در شمال منطقه کن قرار گرفته و در دامنه رشته کوه البرز است. چشم انداز وسیعی که از بلندی های پارک جنگلی کوهسار از شهر تهران پیش روی گردشگران قرار می گیرد با هیچ تفریحی قابل مقایسه نیست.

فضای ارام و دلنشین پارک کوهسار فرصت خوبی برای تفریح و استراحت در اختیار تهرانی ها قرار می دهد. در این میان ورزشکاران و گردشگرانی که به تفریحات هوایی علاقه دارند از پارک کوهسار استقبال زیادی می کنند. این پارک به دلیل قرار گرفتن در ارتفاعات البرز فرصت خوبی برای چتر بازی ، پاراگلایدر و سایر رشته های مشابه به دست می دهد.

آدرس

منطقه 5، بلوار شهران، بلوار کوهسار

 

 

پارک های شهری تهران

 

پارک آب و آتش تهران

 

پارک آب و آتش از بوستان های بزرگ و جدید در تهران است که خیلی زود به دلیل امکانات، تفریحات و دسترسی اش به سایر تفریگاه های تهران نزد مردم محبوبیت پیدا کرده است. از مهمترین جاذبه های پارک آب و آتش که دلیل نامگذاری آن شده است؛ فواره های آب و بازی با آتش است. مسیرهای دوچرخه سواری و پیاده روی پارک، پیست اسکی و وسایل بازی کودکان فضایی را فراهم کرده است که تمامی گروه های سنی به صورت انفرادی ، دوستانه یا خانوادگی به آنجا مراجعه کنند و علاوه بر تفریح به فعالیت ورزشی بپردازند.

بوستان آب وآتش در مجموعه اراضی عباس آباد تهران و دقیقا در مرکز شهر قرار گرفته است. نام اصلی پارک آب وآتش بوستان حضرت ابراهیم است که طراحی آن برگرفته از داستان سرد شدن آتش بر حضرت ابراهیم است. برج های آتش و فواره های آب بر همین اساس نمادسازی شده اند.

 

پارک آب وآتش

 

بوستان ها و تفریگاه های پارک آب و آتش

پارک آب و آتش از بزرگترین پارک های تهران به شمار می رود ولی این پارک بزرگ در ابتدا تنها یک بوستان کوچک بود که خیلی زود بوستان ها و بخش های تفریحی متعددی به آن وصل شد. بعد از آن بود که پارک آب و آتش به یکی از پر طرفدارترین پارک های شمال شهر تهران تبدیل شد.  بعد از احداث اولیه بوستان حضرت ابراهیم، بوستان بنادر هم به آن اضافه شد. این بوستان از آمفی تئاتر تا پل ابریشم و گنبد مینا ادامه می یابد. بخش های جذاب فانوس دریایی، فودکورت های راه چوبی و جزیره در بوستان بنادر قرار گرفته اند. پل طبیعت هم در قسمت شرقی بوستان بنادر قرار دارد. بعد از بوستان بنادر آسمان نمای گنبد مینا و سینما گیم هفت بعدی در بوستانی به نام منظومه شمسی قرار گرفته است. از دیگر بوستان های پارک آب و آتش، بوستان نوروز است که دارای بخش هایی همچون دریاچه و آبنما، بازار گل و میدان مشاهیر است. مردم تهران در جای جای این پارک با هم قرار می گذارند و لحظاتی خوش را سپری می کنند. در ادامه به طور مشروح هر یک از این بخش ها را معرفی می کنیم.

 

پارک آب وآتش

 

فواره های آب در بوستان آب و آتش تهران

فواره های آب در پارک آب و آتش به صورت مدور طراحی شده و آب را از 240 نقطه در پارک به ارتفاع 10 متر بالا پرتاب می کند. همزمان با حرکت و نمایش آب موسیقی نیز پخش می شود و با صدای آب ترکیب می گردد. این ردیف های فواره ای در مسیر رفت و آمد مردم قرار گرفته اند و رفت و آمد از میان آن ها برای گردشگران سرگرمی زیادی فراهم می کند. تابستان ها پاشیدن آب فواره ها به روی مردم و خنکایی که به پارک می دهند صفای دیگری دارد.

 

برج های آتش

علت نامگذاری بوستان به «آب و آتش» برج هایی است که از آن آتش بیرون می زند. این برج های نمادین در چهار قسمت پارک در ضلع شرقی بوستان قرار گرفته و دقیقا ده متر ارتفاع دارد. شب ها بعد از غروب گرفتن آفتاب برج ها روشن می شوند و شعله های آتششان تا ارتفاع 8 متری بالا می زند. این نمایش حال و هوای خاصی به پارک می دهد و مردم را به دور خود جمع می کند.

 

آمفی تئاتر بوستان آب وآتش

این سالن آمفی تئاتر در واقع یک  چادر 705 متری با سکوهای سیمانی است. در مقابل این چادر فضای وسیعی برای تجمع افراد تعبیه شده است که معمولا در آن جا برنامه های متنوعی به مناسبت های مختلف برگزار می شود.  تئاترهای خیابانی و مذهبی، مراسم آیینی و جشن های متعدد در آمفی تئاتر بوستان آب وآتش طرفداران زیادی دارد.

 

گنبد مینا

گنبد مینا محلی برای رصد ستارگان است و علاوه بر برنامه های علمی و بازدیدهای متنوعی که از آنجا صورت می گیرد، به یکی از نمادهای پارک تبدیل شده است. این گنبد از طریق پل ابریشم به بوستان بنادر وصل می شود.

 

پارک آب وآتش

 

پرده های فولادین پارک آب وآتش

این پرده های فولادی داستان حضرت ابراهیم را روایت می کنند. تماشای این پرده ها که دور تا دور بوستان حضرت ابراهیم را فرا گرفته اند معنا و مفهوم دیگری به پارک می دهند. با تماشای آن ها داستان زندگی این پیامبر پیش روی افراد قرار می گیرد.

 

فانوس دریایی

فانوس دریایی، از مهمترین نمادهای بوستان آب وآتش است. این فانوس سفید رنگ و نوستالوژیک حسی ساحلی به فضا داده است و با قرار گرفتن در بوستان بنادر دقیقا فضایی بندری پدید آورده است. در گذشته افراد می توانستند تا بالای فانوس دریایی رفت و آمد کنند. با این حال هم اکنون این فانوس امکان بازدید از داخل ندارد.

 

بازار گل بوستان آب وآتش

بازار گل بازاری زیر زمینی است که در کنار گنبد مینا قرار گرفته و به پل ابریشم و بزرگراه همت راه دارد. در این بازار علاوه بر انواع گل ها و گیاهان کالاها و محصولات دیگری نیز عرضه می شود. این بازار هم به تناسب موضوع کارش در بوستان نوروز قرار گرفته است.

 

دریاچه مصنوعی خزر

از دیگر جاذبه های بوستان آب و آتش، دریاچه های مصنوعی به نام خزر است. این دریاچه ها سه بخش دارند و در کنار هم تصویری کوچک از دریای کاسپین را شکل می دهند. اطراف این دریاچه ها انواع امکانات تفریحی فراهم است و گردشگران می توانند در آلاچیق ها نشسته و از بوفه ها و غذاخوری ها خورد و خوراک تهیه کنند.

 

میدان مشاهیر

درست روبروی ورودی پارک آب و آتش از سمت بلوار آفریقا، عرصه ای مستطیل شکل در بوستان نوروز تعبیه شده که به نام میدان مشاهیر معروف شده است. علت این نامگذاری مجسمه هایی از مشاهیر ایران است که دور تا دور آن قرار گرفته است. سازه های دیگر به شکل دروازه نیز در میانه این مجسمه ها قرار گرفته است که به سبک معماری ایرانی ساخته شده است.

پل طبیعت در پارک آب وآتش

 

پل طبیعت در پارک آب و آتش

از مهمترین تفریگاه های وابسته به پارک آب و آتش پل طبیعت است که بر روی اتوبان مدرس قرار گرفته و به عنوان یکی از مهمترین نمادهای گردشگری تهران، دو منطقه تفریحی و گردشگری را به هم وصل می کند. نورپردازی های زیبا و رنگارنگ پل سه طبقه طبیعت و چشم اندازی که از تهران و بزرگراه های آن می دهد، بر جذابیت های پل اضافه کرده است. این موضوع سبب شده بسیاری از افراد پل طبیعت را سوژه خوبی برای عکاسی های هنری و عکس گرفتن برای فضای مجازی در نظر بگیرند.

بر روی پل طبیعت امکانات تفریحی متعددی همچون رستوان و کافی شاپ، فضای سبز و باغچه های گلکاری شده، گالری و کافه است. این پل همانطور که ذکر شد بوستان آب و آتش(بوستان بنادر) را به پارک جنگلی طالقانی، از قدیمی ترین بوستان های تهران وصل می کند. پیاده روی بر روی پل طبیعت با 270 متر طول برای افراد ناتوان و کسانی که به پیاده روی های نسبتا طولانی عادت ندارند کمی سخت است و این قبیل افراد از نیمه راه برگشته و توانایی پیمودن کل پل را نخواهند داشت. هر چند که جاذبه های متعدد روی پل فرصتی هم برای پیاده روی صرف به افراد نمی دهد. شب ها تماشای تهران از روی پل حال و هوای دیگری دارد.  

زمان استفاده از پل طبیعت از 6 صبح تا 12:30 شب است.

 

پارک جمشیدیه تهران

 

پارک جمشیدیه تهران از بوستان های جنگلی و بسیار باصفا در پایتخت است که کمک زیادی به خوش آب و هوا شدن شهر دود گرفته تهران می کند. مناظر زیبایی از درخت ها و دریاچه ها و آبنماها این پارک را دل انگیز کرده است و به محیطی مناسب برای تجدید قوا و فرار از زندگی شهری تبدیل کرده است.

پارک جمشیدیه از مهمترین جاهای دیدنی تهران و از پارک های قدیمی تهران محسوب می شود که به نام پارک سنگی نیز شناخته می شود. این پارک که در انتهای نیاوران یا همان خیابان شهید باهنر قرار گرفته است در نزدیکی کوه های شمال تهران است و برای رفتن به آنباید کلی شیب تهران را بالا بروید. پارک جمشیدیه پاییز زیبایی دارد ولی زمستانش نیز خیلی زود از راه می رسد و به دلیل نزدیکی به کوه ها همیشه زودتر از سایر نقاط شهر شاهد حضور برف در طبیعتش هستیم. این شیب طبیعی کمک کرده که آبنماهای متعدد و زیبایی به شکل آبشار در جای جای پارک شکل بگیرد و بسیاری از این آبنماها از ذخایر آب طبیعی تامین می شوند.

مساحت پارک جمشیدیه نزدیک به 10 هکتار است. شمال بوستان جمشیدیه به کوه کُلَک‌ چال و جنوب آن به باغ دولو می رسد. خیابان جمشیدیه در شرق آن قرار گرفته و غرب آن به جاده کلک‌ چال منتهی می شود. پارک جمشیدیه پس از پارک ملت تهران دومین پارک پر طرفدار پایتخت محسوب می شود.

 

پارک جمشیدیه تهران

 

دیدنی های پارک جمشیدیه

در ادامه به بخش های مختلفی در پارک جمشیدیه می پردازیم که به عنوان جاذبه شناخته می شوند و از امتیازات این پارک قدیمی محسوب می شوند.

 

گذرگاه های سنگی و رویایی

پارک جمشیدیه به دلیل برخورداری از فضاهای سنگی متعدد به نام پارک سنگی نیز شناخته می شود. سنگفرش ها و پلکان های سنگی در سرتاسر پارک به چشم می خورد. تمامی ورودی های پارک با داشتن فضاهای سنگی چشم نوازی می کند. آرامش این پارک در گذرگاه ‌های سنگفرش شده و درختان سر به فلک کشیده اش باعث شده تهرانی ها این پارک را همیشه به مسافران پایتخت معرفی کنند.

 

آبنماهای پارک جمشیدیه

از مهمترین دیدنی‌ ها و جاذبه های پارک جمشیدیه آبنماهای سنگی و طبیعی آن است. آب هایی که از سمت کوه و برف ها سرچشمه می گیرد در شیب پارک سرریز می شود و همچون آبشار و فواره صدای آب را در لابلای صدای باد از لابلای درخت ها به گوش می رساند. آب ها در نهایت به دریاچه ای می ریزد که به پارک لطافت خاصی داده است. هوای پارک جمشیده متفاوت از هوای خیابان های آلوده شهر است. در کنار آبشار و دریاچه نیمکت‌ هایی قرار گرفته اند که با نشستن بر آن ها هوای خوب و حسی ناب را تجربه می کنند. در میان دریاچه ماهی ها به رقص می پردازند و اردک ها و مرغابی ها شنا کنان از خودشان صدا در می آورند.  

 

مجسمه های حیوانی

همانطور که ذکر شد از جاذبه های پارک جمشیدیه سنگفرش های و خیابان های سنگی آن است. سنگ در این پارک در جاهای دیگری هم جلوه گری می کند. در عرصه و میادین پارک تخته سنگ هایی بزرگی به شکل پیکره های حیوانی در آمده است و افراد را ترغیب می کند به یاد پارک جمشیدیه با آن ها عکس یادگاری بگیرند.

پیکره های حیوانی حالتی انتزاعی دارد و باید کمی اندیشید تا شباهت آن ها را به حیوانات کشف نمود. این باغ وحش سنگی به حدی جذاب است که گردشگران رنج پیمودن ۶۰۰ پله را برای تماشای این حیوانات، به جان می خرند و از گردش خود لذت می برند. در این میان، به جز حیوانات، تندیس های دیگری هم دیده می شوند که مفاهیم طبیعی، فرهنگی و عرفانی دارند و با شکل و شمایل خاص خود قوه تخیل شما را به کار می‌اندازند.

 

نمایشگاه های فصلی پارک جمشیدیه

 در مناسبت های مختلف در داخل پارک جمشیدیه نمایشگاه های فصلی برپا می شود. نمایشگاه هایی همچون عرضه آثار هنری، صنایع دستی و غیره در پارک راه اندازی می شود و علاقمندان را به سمت پارک می کشاند.  

 

پارک جمشیدیه تهران

 

تفریحات در پارک جمشیدیه

پارک جمشیدیه در مسیر کوهنوردی قرار دارد و کوه های نزدیک به آن مقصد بسیاری از کوهنوردان تهرانی است. عکاسان و کسانی که به دنبال سوژه هایی از طبیعت می باشند نیز علاقه زیادی به جای جای پارک جمشیدیه دارند. این پارک در فصل های مختلف به خصوص پاییز و زمستان تصاویری خیره کننده در برابر چشم بینندگان قرار می دهد. طبیعتا افراد ناتوان و کسانی که در پیاده روی دچار مشکل می شوند، از این امکان برخوردار نیستند که بتوانند از فضای پارک جمشیدیه و به خصوص پیاده روی در آن لذت ببرند. با این حال با ماشین می توانند به بعضی بخش ها مراجعه کرده و ساعاتی را اتراق کرده و از طبیعت لذت ببرند.

 

پیاده ‌روی

جمشیدیه فضایی بسیار دل انگیز را برای یک پیاده‌ روی لذت بخش در اختیار عموم قرار می دهد. بنابراین یادتان باشد که اگر به پیاده روی علاقه دارید بعد از رفتن به پارک جمشیدیه کفش مناسب و گرم کن به همراه داشته باشید. بسیاری از اهالی تهران آخر هفته های برای پیاده روی با دوستان و خانوده شان به پارک جمشیدیه می آیند.

 

کوهنوردی

حتما نام کلک چال را زیاد شنیده اید. این مناطق و ارتفاعات شمالی تهران پاتوق علاقمندان به کوهنوردی است. کوهنوردان برای رفتن به ارتفاعات از طریق پارک جمشیدیه و بوستان فردوسی اقدام می کنند. از بوستان فردوسی به سمت ارتفاعات رودخانه ای وجود دارد که در امتداد آن پناهگاه کلکچال به چشم می خورد. پناهگاه کلکچال سابقه ای تاریخی نیز دارد چرا که سنگ بنای اولیه آن پس از سرنگونی دولت مردمی دکتر مصدق در کودتای ۲۸ مرداد سال 1332  گذاشته شده است. برج کلکچال که بر روی آن اسم بانیان آن از دهه 30 به چشم می خورد هم اکنون به روی کوهنوردان بسته شده است ولی تماشای آن در یکی از مرتفع ‌ترین نقاط تهران، بسیار دل انگیز است.

 

پیک نیک

وجود آلاچیق و امکانات مناسب باعث شده تا جمشیدیه مکان خوبی برای گذراندن یک روز به یادماندنی در کنار دوستان یا خانواده باشد. همچنین در مسیر کوهنوردی به کنار رودخانه می ‌رسید که با فنس از پارک جدا شده است. کمی که جلوتر بروید، فنس به پایان می‌ رسد و می ‌توانید به رودخانه نزدیک شوید و با برپایی پیک ‌نیک لحظات خوشی برای خود داشته باشید.

 

عکاسی

این پارک در هر فصلی جلوه ای تازه دارد اما پاییز که می شود بیشتر عکاسان طبیعت در تهران سری به آن می زنند.

 

 پرنده نگری

از جذاب ترین و ناشناخته ترین تفریحات پارک جمشیدیه تماشای 60 گونه پرنده است که در فضای این بوستان به این سو و آن سو می روند و صدای شان از هر جایی به گوش می‌ رسد. به تازگی تورهای پرنده نگری نیز در پارک جمشیدیه برگزار می شود.

 

شکم گردی

 با کمی قدم زدن در پارک و پیمودن پله ها و سربالایی ها به دریاچه و آبشار می ‌رسید و در کنار آن غذاخوری ها و کافه های متعددی به چشمتان می خورد.  رستوران ‌هایی با غذاهای محلی و سنتی کردی، آذربایجانی، شمالی و... با فضایی سنگی و معماری سنتی که نیمکت‌های ‌شان را رو به پارک چیده ‌اند و اجازه می ‌دهند در کنار غذا خوردن از منظره پیش‌ روی‌ تان نیز لذت ببرید.

 

چشم اندازی دل انگیز از تهران

آن هایی که به بخش های بالایی پارک جمشیدیه تهران می روند هدفشان تماشای تهران از آن بالاست. تماشای عظمت تهران و برج های کوچک و بزرگ و آسمانخراش های پایتخت از آن بالا به خصوص شب ها تفریحی بسیار دل انگیز خواهد بود.

 

پارک جمشیدیه تهران

 

بوستان فردوسی در پارک جمشیدیه

از سال 1375 به این سو به دلیل بازسازی های جدید که در پارک جمشیدیه انجام شد نام بوستان فردوسی نیز بر آن اطلاق شد. پیش از آن نیز یک بار پارک جمشیدیه مورد مرمت قرار گرفته است. از جمله اینکه امکانات رفاهی آن تکمیل تر شده است. در بازسازی سال های 1375- 1374 نزدیک به  آن حدود ۱۶‌ هکتار دیگر به جمشیدیه اضافه شد. این بخش اضافه به نام بوستان فردوسی شناخته می شود.

بیش از 6317 متر مربع از پارک فردوسی به گل ‌کاری اختصاص یافته و باز هم ترکیب سنگ و گیاه نقشی اساسی در طراحی باغ داشته است. استفاده از عنصر سنگ در این پارک انسان را به یاد باغ های ژاپنی می اندازد با این تفاوت که اینجا سنگ ها به زیباترین شکل ممکن با پوشش گیاهی ترکیب شده است.   

در بوستان فردوسی و در نزدیکی تندیس این شاعر بزرگ، تابلویی را می بینید که شما را به مسیر کوهنوردی کلک‌ چال هدایت می کند. این بوستان همانطور که پی تر ذکر شد پاتوق علاقمندان به کوهنوردی است. صخره نوردان و گروه های کوهپیمایی معمولا از طریق این بوستان برای شروع کوهپیمایی اقدام می کنند.

 

سایر پارک های تهران

 

ژوراسیک پارک تهران

ژوراسیک پارک تهران در منطقه سعادت آباد و در سال ۱۳۹۲ احداث شد. ژوراسیک پارک یک مجموعه آموزشی در فضای باز می‌باشد که برای کودکان و نوجوانان طراحی شده است. بسیاری از بزرگسالان هم به بازدید از این پارک علاقه دارند. ۲۸ دایناسور متحرک در ژوراسیک پارک وجود دارند. این دایناسور‌ها می‌توانند حرکت کنند و پلک بزنند که در محیطی جذاب همراه با جلوه‌های ویژه برای کودکان بسیار شگفت انگیز می‌باشند. فضای ژوراسیک پارک شبیه به محل زندگی واقعی دایناسور‌ها شبیه سازی شده است. قطعاً کودکان ساعات خوشی را در ژوراسیک پارک تجربه خواهند کرد.

امکانات این پارک شامل سینِما چهار بعدی، کافی شاپ، بوفه، پارکینگ، سرویس بهداشتی می‌باشد. اگر کودکان به دایناسور‌ها علاقه‌مند شدند می‌توانید از یک فروشگاه اسباب‌بازی که در مجموعه وجود دارد، دایناسور‌های کوچک را خریداری کنید.

 

بازدید از ژوراسیک پارک تهران

شنبه تا چهارشنبه، ساعت ۱۰ صبح تا ۱۰ شب

پنجشنبه و جمعه، ساعت ۱۰ صبح تا ۱۱ شب

قیمت بلیط

۳۰ هزار تومان

آدرس ژوراسیک پارک تهران

تهران، سعادت آباد، میدان بهرود، انتهای بلوار پاکنژاد، بلوار شقایق

تلفن

۲۲۳۶۷۶۶۰

 

پارک ملت تهران

پارک ملت یا بوستان ملت یکی از پارک‌های قدیمی تهران می‌باشد. این پارک در سال ۱۳۴۵ به درخواست فرح پهلوی احداث شد. ایرج اعتصام وظیفه طراحی پارک را به عهده گرفت. این پارک حدود ۳۵ هکتار مساحت دارد و جزو  پارک‌های تهران برای پیک نیک می‌باشد. پارک ملت دارای آبنما، دریاچه مصنوعی، مجسمه مفاخر ایرانی، فضای سبز وسیع و … است. پارک ملت یکی از پارک‌های محبوب این شهر می‌باشد که به بسیاری از مسافران معرفی می‌شود. می‌توانید برای گذراندن اوقات فراغت، پیاده‌روی، دوچرخه سواری و … در هر ساعت از شبانه‌روز به پارک ملت تهران بروید.

آدرس پارک ملت تهران

تهران، خیابان ولیعصر، تقاطع نیایش

 

رؤیا پارک تهران

رؤیا پارک تهران یکی از مجموعه‌های سرگرمی و تفریحی بسیار جالب در شهر تهران است. رؤیا پارک در سال ۱۳۹۸ افتتاح شد. در این مجموعه با استفاده از خطای دید، اتاق‌هایی طراحی شده‌اند که برای عکاسی جذاب هستند. می‌توانید به همراه تعدادی از دوستان خود به رؤیا پارک بروید و حسابی سرگرم شوید. حتماً یک گوشی با دوربین مناسب همراه داشته باشید و با ژستهای مختلف در اتاق‌های پر از خطای دید رؤیا پارک عکاسی کنید. در این مجموعه اتاق آینه هم وجود دارد که قرار گرفتن در این اتاق حس و حال تازه‌ای به شما می‌دهد. اگر مایل باشید می‌توانید از عکاس حرفه‌ای رؤیا پارک بخواهید تا از شما و دوستانتان عکاسی کند. یک اتاق دیگر هم در مجموعه وجود دارد که با خطای دید، قوانین جاذبه را بر هم می‌زند.

بازدید از رؤیا پارک تهران

شنبه تا چهارشنبه، از ساعت ۱۰ صبح تا ۹ شب

پنجشنبه و جمعه، از ساعت ۱۰ صبح تا ۱۰ شب

قیمت بلیط

۳۵ هزار تومان

آدرس رؤیا پارک تهران

تهران، خیابان نیاوران، ابتدای خیابان دارآباد، بعد از آجودانیه، انتهای خیابان موزه

 

بوستان گفتگو تهران

بوستان گفتگو در سال ۱۳۸۲ در مرکز شهر تهران افتتاح شد. برای طراحی این پارک از معماری پارک‌های کشور های مختلف ایده گرفتند. در این بوستان تنوع پوشش گیاهی زیاد است و در گوشه و کنار پارک می‌توانید گلکاری‌های زیبا را تماشا کنید. بوستان گفتگو بین پارک‌های تهران برای پیک نیک یکی از گزینه‌های مناسب است. فضای بوستان گفتگو خانوادگی است بنابراین اگر قصد دارید یک روز تعطیل را کنار خانواده و در پارکی زیبا بگذرانید حتماً سری به بوستان گفتگو بزنید. در این بوستان مجسمه حضرت مریم، مجسمه سعدی و بسیاری مفاخر ایرانی قرار دارد. از جمله امکانات بوستان گفتگو می‌توانیم به کتابخانه، وسایل بازی کودکان، مسجد، رستوران، زمین اسکیت، آلاچیق، غرفه فرهنگی و سرویس بهداشتی اشاره کنیم. چند مسیر کالسکه‌سواری هم در بوستان در نظر گرفته شده است.

آدرس بوستان گفتگو تهران

تهران، خیابان نصر، خیابان پیروزی

 

پارک شهر تهران

پارک شهر یکی از پارک‌های قدیمی شهر تهران است. در‌ سال ۱۳۲۹ بخش‌های زیادی از محله سنگلج تخریب شد و به جای آن پارک شهر بنا گشت. این پارک حدود ۲۵ هکتار مساحت داشته و دارای درختان کهنسال و انبوهی می‌باشد. پارک شهر یکی از ریه‌های شهر تهران است که نقش مهمی در تصفیه هوای منطقه دارد. ۸ ورودی مختلف برای پارک شهر در نظر گرفته شده است. در پارک شهر موزه صلح تهران، آکواریوم پارک شهر، استخر، فروشگاه و کتابخانه وجود دارد. همچنین در سال ۱۳۹۳ یک سایت پرنده نگری نیز در پارک شهر افتتاح شد. می‌توانید در این سایت با استفاده از دوربین‌های چشمی به تماشای پرنده‌های بومی و مهاجر پارک بپردازید و از کارشناس سایت درباره آن‌ها اطلاعات بگیرید.

آدرس پارک شهر تهران

تهران، خیابان خیام و خیابان شهید فیاض بخش

 

پارک ساعی تهران

پارک لاله تهران

 

 بوستان نهج البلاغه

 

بوستان باغ ایرانی

 

پارک آبشار

 

پارک دانشجو

 

پارک بهشت مادران

 

پارک گلابدره

 

پارک رازی

 

پارک بعثت

 

پارک پرواز

 

پارک الغدیر

 

پارک هنرمندان

 

بوستان ولایت

 

پارک پردیسان

 

 

 

وضعیت آب و هوا
خلاصه مقاله

پارک های تهران دلخوشی مردم پایتخت نشین اند. تهرانی ها مردمی با صفا هستند که از هر فرصتی برای بیرون زدن از خانه و رفتن به مناطق خوش آب و هوا استفاده می کنند. نیازی به تعطیلاتی طولانی مدت یا رسیدن آخر هفته نیست. شب ها که بیکار می شوند، خودشان را به نزدیک ترین بوستان و پارک منطقه و محله شان می رسانند و آب و هوایی تازه می کنند.

انتشار :  17 اردیبهشت 1399 به روزرسانی :  11 مرداد 1402 نویسنده :   عفیفه خدنگی
تصاویر مرتبط
پارک آب وآتش
  • پارک آب وآتش
  • پارک های تهران
  • پارک آب وآتش
  • پل طبیعت در پارک آب وآتش
  • پارک جمشیدیه تهران
  • پارک آب وآتش
  • پارک جمشیدیه تهران
  • پارک جمشیدیه تهران
  • پارک طالقانی تهران
  • پارک وردآورد
  • پارک خرگوش دره تهران
  • پارک سرخه حصار تهران
  • باغ وحش پارک پردیسان
  • بادبادک بازی در پارک پردیسان
  • پارک سوهانک
  • پارک طالقانی تهران
  • پارک سوهانک تهران
  • لویزان
  • مسیر پارک لویزان
  • پارک خجیر
  • پارک چیتگر
  • پارک طالقانی تهران
  • پارک چیتگر تهران
  • پارک طالقانی
  • پارک سرخه حصار
  • پارک تلو تهران
  • پارک جنگلی توسکا
اشتراک گذاری
درباره این مطلب دیدگاهی بنویسید
2 دیدگاه در رابطه با این مطلب وجود دارد .
majid
می خواستم روستای زرنان در غرب تهران را معرفی کنم زرنان دارای ورودی مستقیم از کیلومتر 14 جاده مخصوص کرج می باشد روستای زرنان دارای اب و هوای خوب و باغ ها و زمین های کشاورزی می باشد. بعضی از امکانات و امتیازات زرنان عبارت است: 1- انشعاب گاز 2- خانه بهداشت 3- چمن ورزش مصنوعی 4- مساجد ولی عصر وامیرالمومنین 5- تالار و رستوران 6- چند محل پرورش گل و گلخانه 7- محل نگهداری و سوارکاری اسب 8- مجموعه سینمایی و فیلم برداری 9- فضای باز و طبیعت باغی و کشاورزی 10- مزیت نزدیک بودن به تهران 11- دسترسی به پنج بزرگراه تهران - کرج، فتح، جاده مخصوص، حکیم وهمت در عرض 10-15 دقیقه 12- نزدیک بودن به دریاچه خلیج فارس زرنان از مناطق رو به رشد و بکر ویلایی در اطراف تهران است. مقدار زمین‌های آزاد این منطقه کم ولی بسیار باارزش و زیبا است زرنان به دو بخش بالا و پایین تقسیم می‌شود.
سحر علیزاده

با سلام دوست عزیز 

از بیان تجربیاتتون ممنونیم.