جاهای دیدنی مازندران که باید آن‌ها را ببینید!

جاهای دیدنی مازندران

جاهای دیدنی مازندران کجاست؟ مازندران، استانی در شمال ایران است که به دلیل طبیعت خیره‌کننده و جاذبه‌های گردشگری فراوان، همواره مورد توجه مسافران داخلی و خارجی قرار گرفته است. این منطقه با تنوع آب و هوایی، جنگل‌های سرسبز، سواحل زیبا و رودخانه‌های پرآب، به عنوان یک مقصد بسیار محبوب برای تفریح و استراحت شناخته می‌شود. پس در این مطلب از مجله تورگردان با معرفی بهترین جاهای دیدنی مازندران همراه ما باشید.

فهرست مطالب

جاهای دیدنی مازندران ساری

 

چشمه باداب سورت، زیباترین چشمه پلکانی ایران

 

آدرس: استان مازندران، جنوب شهرستان ساری، بخش چهاردانگه، دهستان پشت کوه، روستای سورت، حدفاصل روستاهای اروست و مال خواست

 

چشمه باداب سورت از زیبا‌ترین جاذبه‌های طبیعی استان مازندران در شمال ایران، در 95 کیلومتری جنوب شرقی شهر ساری و 7 کیلومتری شرق روستای اورست است. این چشمه با قدمتی هزار ساله در اثر چین خوردگی زمین به شکل پلکان درآمده و از دو چشمه معدنی تشکیل شده است که خواص درمانی آن شگفت‌انگیز است. وجود رسوبات آهن، مس، گوگرد و دیگر املاح معدنی در این چشمه باعث شده رنگ‌های متفاوتی مانند قرمز، نارنجی، سبز، زرد و حتی سفید را در هر گوشه از این منطقه ببینید و از این شاهکار طبیعت لذت ببرید. 

علاوه بر این در اطراف این چشمه، طبیعت بکر و سرسبز ارتفاعات جنگلی با درختان سوزنی و وجود روستای اروست در غرب آن باعث زیبایی هرچه بیشتر این منطقه شده است و می‌توانید یک روز به یاد ماندنی را برای خود رقم بزنید. چشمه‌های باداب در مازندران یک جواهر طبیعی است که هر ساله گردشگران بسیاری را به خود جذب می‌کند و یک مقصد بسیار دلچسب برای علاقه‌مندان به طبیعت و آرامش است. 

 

سد سلیمان تنگه

 

آدرس: استان مازندران، ۴۵ کیلومتری جنوب غربی ساری، نزدیکی روستای افرا چال

 

یکی از زیباترین جاهای دیدنی مازندران در ساری، سد سلیمان تنگه یا سد شهید رجایی است که در 45 کیلومتری جنوب غرب ساری قرار گرفته است. علاوه بر شکوه و عظمت این سد، مسیر سبز و جنگلی رسیدن به آن است که بسیار جذاب است. سد سلیمان تنگه از سال 1376 به بهره‌برداری رسیده و آب آن از رودخانه تجن تامین می‌شود. پس از دیدن سد سلیمان تنگه و گرفتن عکس‌های زیبا می‌توانید برای کمپ و پیک‌نیک به تفرجگاه‌هایی که در این منطقه قرار دارند و امکاناتی نظیر سکوهای سیمانی، آلاچیق، باربیکیو، سرویس بهداشتی، نمازخانه و... را برای گردشگران فراهم کرده‌اند، بروید. تفرجگاه دهکده آرامش یکی از آن‌هاست که در پایین و کنار سد سلیمان تنگه قرار گرفته و با داشتن امکاناتی مثل رستوران، واحدهای اقامتی، پمپ بنزین و... امکان شب ماندن در این منطقه را نیز فراهم کرده است.

جاذبه‌های دیدنی مازندران در سوادکوه

 

پل ورسک

 

آدرس: استان مازندران، شهرستان سوادکوه، روستای ورسک

 

پل ورسک یک پل قوسی بنایی در شمال ایران است که به رهبری مهندس ایتالیایی در زمان سلطنت رضا شاه در زمان جنگ جهانی دوم ساخته شد و در بخش ورسک شهرستان سوادکوه در استان مازندران واقع شده است. این پل زیبا که از معروف‌ترین مکان‌های دیدنی مازندران هم به شمار می‌رود، بزرگ‌ترین پل راه‌آهن در ایران است و اگر با تور شمال از تهران به ساری سفر کنید، از روی این پل هیجان‌انگیز عبور خواهید کرد. همچنین تور شمال از مشهد به مقصد ساری نیز از این پل می‌گذرد و شاهکار مهندسی را با چشم خود خواهید دید. زیبایی و شکوه این پل باعث می‌شود چند دقیقه‌ای را در مسیر توقف کنید و اگر فرصت داشته باشید پیشنهاد می‌کنیم آبشار ورسک و نشستن در کنار رودخانه ورسک که در نزدیکی این روستا قرار دارد را از دست ندهید.

 

دریاچه شورمست

 

آدرس: استان مازندران، پل‌سفید، جنوب غربی سوادکوه، در مجاورت روستای شورمست

 

جاذبه‌های طبیعی مازندران چیزی نیست که بتوان به سادگی از آن عبور کرد. دریاچه شورمست سوادکوه هم جایی است شبیه بهشت که باید بروید و خودتان زیبایی‌های نگین این منطقه در دل کوه را ببینید. اطراف این دریاچه را جنگل‌های توسکا و درختان سرسبز احاطه کرده‌اند و می‌توانید با گرفتن کلبه‌های جنگلی اقامتی دلچسب را در آب و هوای عالی تجربه کنید. اگر هم قصد دارید شب بمانید، پیشنهاد می‌کنیم به روستاهای نزدیک بروید و در اقامتگاه‌ها یا ویلاها اقامت داشته باشید.

راستی اگر اهل ماهیگیری هستید، وسایل لازم را هم با خود ببرید. عمق این دریاچه به 15 متر می‌رسد و در آن ماهی و انواع آبزیان پیدا می‌شود. قایق‌سواری، پیاده روی در جنگل و پیاده‌روی نیز از بهترین تفریحاتی هستند که می‌توانید در با رفتن به دریاچه شورمست مازندران انجام دهید.

مکان‌های دیدنی مازندران در شهرستان نور

 

روستا و آبگرم لاویج چمستان

 

آدرس: استان مازندران، شهرستان نور، بخش چمستان

 

دهستان لاویج در بخش چمستان شهرستان نور استان مازندران ایران قرار گرفته است و یکی از زیباترین جاذبه‌های گردشگری مازندران شناخته می‌شود. قدمت روستای لاویج به بیش از 2000 سال می‌رسد و در دامنه‌های سرسبز و زیبای البرز قرار گرفته است. به همین دلیل به هر طرف که بنگرید جنگل‌های سرسبز، آبشارهای خروشان، رودخانه‌های پر آب، مناطق تاریخی و آثار باستانی به چشم می‌خورند. در این روستا یک آبگرم معدنی هم وجود دارد که به دلیل خواص درمانی برای بیماری‌های پوستی و مفاصل، باعث شهرت این روستا شده است و سالانه گردشگران زیادی را به خود جذب می‌کند.

بهترین فصل برای سفر به لاویج تابستان است. چراکه این روستا در ارتفاعات قرار دارد و معمولا در بهار هم ممکن است کمی سرد باشد و در تابستان معتدل‌تر می‌شود. علاوه بر این می‌توانید شبی را در اقامتگاه‌های سنتی این روستا بگذرانید، در بازارهای محلی بگردید و خرید کنید، از غذاهای محلی نوش جان کنید و از فرهنگ و آداب و رسوم مردمان این منطقه لذت ببرید.

 

پارک جنگلی کشپل

 

آدرس: استان مازندران، شهرستان نور، مسیر ییلاقی لاویج، ۲.۵ کیلومتری چمستان

 

پارک جنگلی کشپل از بهترین مکان‌های تفریحی مازندران در شهرستان نور است. این پارک در ۵/۲ کیلومتری چمستان و در شرق رودخانه آب گرم لاویج قرار گرفته که طبیعت بکر و امکانات آن سبب شده گردشگران حداقل یک بار برای گشت و گذار در این پارک جنگلی برنامه‌ریزی کنند. به همین دلیل امکانات رفاهی متعددی مثل سکو برای برپایی چادر، آلاچیق، فروشگاه مواد غذایی، سرویس بهداشتی، رستوران، وسایل بازی کودکان، پله‌های سنگی و مسیرهای پیاده‌روی فراهم شده تا در آرامش و آسودگی زیباترین لحظات را در کنار خانواده و دوستان سپری کنید.

 


بیشتر بخوانید: جاهای دیدنی نور، از خانه نیما تا جنگل و روستا


جاهای دیدنی مازندران بابل

 

هفت آبشار تیرکن

 

آدرس: استان مازندران، شهرستان بابل، بخش بابلکنار، روستای تیرکن

 

در بین جاهای دیدنی مازندران، آبشار هفت تیرکن بهشتی شگفت‌انگیز در بابل است. قدمت این آبشار 40 میلیون سال است و ارتفاع بلند‌ترین آبشار به 9 متر می‌رسد. در واقع هفت آبشار تیرکن مجموعه‌ای از هفت آبشار جدا از هم است که همه در طول مسیر هر یک از آن‌ها را می‌بینید و در نهایت این هفت آبشار زیبا به یک حوضچه آب زیبا می‌ریزند و منظره‌ای بی‌بدیل را خلق می‌کنند.

این آبشار از معروف‌ترین جاهای دیدنی بابل در استان مازندران است و در میان جنکل‌های سرسبز لفور واقع شده است. پیشنهاد می‌کنیم بازدید از این جاذبه طبیعی را در لیست دیدنی‌های سفر خود بنویسید تا آن را از قلم نیندازید.

 

فیلبند، بام مازندران

 

آدرس: استان مازندران، شهرستان بابل، بخش بندپی غربی، روستای فیلبند


فیلبند روستایی از توابع بخش بندپی است که در شهرستان بابل و شرق استان مازندران واقع شده و به بام استان معروف است. اگر عکس‌های این منطقه جذاب را دیده باشید یا خودتان به فیلبند بروید، گویی بالاتر از ابرها ایستاده‌اید و روی ابرها قدم می‌زنید. اگر قصد سفر به این روستا را داشته باشید، بهترین زمان اواخر بهار و تابستان است. در پاییز و زمستان هم پیشنهاد می‌کنیم بیخیال سفر به فیلبند شوید؛ زیرا خود ساکنان این روستا هم در این فصول به دلیل سرمای استخوان‌سوز این منطقه قشلاق می‌کنند.

برای اقامت در فیلبند نیز پیشنهاد می‌کنیم خانه‌های محلی و اقامتگاه‌های داخل روستا را انتخاب کنید یا اگر به طبیعت علاقه دارید، چادرهای مسافرتی خود را برپا کنید و از کمپ بر فراز ابرها لذت ببرید. البته حواستان باشد که حتی در تابستان برای سفر به فیلبند لباس گرم همراه‌تان داشته باشید؛ زیرا شب‌های این روستا حتی در تابستان هم ممکن است سرد باشد!

وضعیت آب و هوا
خلاصه مقاله

استان مازندران یکی با مساحت 23842 کیلومتر مربع از 31 استان ایران است که در امتداد سواحل جنوبی دریای خزر، در مجاورت رشته کوه البرز در شمال کشور واقع شده و با جاذبه‌های طبیعی و تاریخی خود، هر ساله گردشگران بسیاری را به سوی خود جذب می‌کند. از بهترین جاهای دیدنی مازندران می‌توان به چشمه‌های پلکانی باداب سورت، پل ورسک، دریاچه شورمست، فیلبند، روستای جواهرده، جنگل دالخانی، سواحل بابلسر، سد سلیمان تنگه، آبشار آب پری، جنگل لفور سوادکوه، دشت لار، جاده کلاردشت به عباس‌آباد، کاخ مرمر رامسر، جاده چالوس، تله‌کابین نمک آبرود، جنگل‌های دو هزار و سه هزار و... اشاره کرد. اگر به دنبال تجربه‌ای خاص و تفریح در طبیعت هستید، حتما باید این استان زیبا را در لیست سفر خود قرار دهید.

انتشار :  30 مهر 1402 به روزرسانی :  30 مهر 1402 نویسنده :   زهرا بادفرسا
اشتراک گذاری
نظرات کاربران
در رابطه با این مطلب دیدگاهی وجود ندارد