جاهای دیدنی بابل؛ شهر بهار نارنج ایران

جاهای دیدنی بابل

اگر در حال برنامه‌ریزی برای سفر با تور شمال هستید، چند روزی را به بازدید از جاهای دیدنی بابل اختصاص دهید. بابل زیبا با قدمت و تاریخی بی‌نظیر یکی از بهترین شهرهای شمالی ایران است که جاذبه‌های گردشگری و طبیعت خیره‌کننده آن برای مسافران جذاب و منحصر به فرد است. به همین دلیل تصمیم گرفتیم در این مطلب از مجله تورگردان بهترین جاهای دیدنی بابل را به شما معرفی کنیم. همراه ما باشید.

فهرست مطالب

جاذبه‌های طبیعی بابل

 

شمال است و طبیعت بکر و سرسبزش. پس بدون شک پیش از همه به دنبال مکان‌ها و جاذبه‌های طبیعی در بابل می‌گردید. بهترین مکان‌های بابل برای طبیعت‌گردی را در ادامه معرفی کرده‌ایم:

فیلبند


آدرس: استان مازندران، شهرستان بابل، بخش بندپی غربی، روستای فیلبند

 

فیلبند از جاهای دیدنی بابل در تابستان
روستای فیلبند از بهترین جاهای دیدنی اطراف بابل - منبع گوگل مپ

 

فیلبند روستایی زیبا و دلنشین از توابع بخش بندپی شهرستان بابل است که در ارتفاع حدود 2300 متری از سطح دریا قرار گرفته و به بام شرقی استان مازندران معروف است. یکی از جذاب‌ترین ویژگی‌های فیلبند قدم زدن در میان ابرهاست که گردشگران را به خود جذب می‌کند. علاوه بر طبیعت زیبا و معماری سنتی خانه‌های چوبی روستا، در فیلبند می‌توانید از فعالیت‌های مختلفی نظیر پیاده‌روی در جنگل، شکار عکس، تماشای طبیعت و گردش در اطراف رودخانه لذت ببرید. همچنین، امکان تجربه غذاهای محلی و خوشمزه نیز در این روستا وجود دارد که یک تجربه‌ی لذت‌بخش برای علاقمندان به غذاهای سنتی است.

پارک جنگلی بابلکنار (پارک جنگلی بزچفت)

 

آدرس: استان مازندران، ۲۲ کیلومتری شرق بابل، پارک جنگلی بابلکنار

 

پارک جنگلی بابلکنار از بهترین جاهای دیدنی بابل مازندران
پارک جنگلی بابلکنار از زیباترین جاهای دیدنی جنگلی بابل - منبع گوگل مپ

 

یکی از بهترین مکان‌های دیدنی بابل، پارک جنگلی بزچفت با پارک جنگلی بابلکنار است. در این پارک جنگلی چشمه و آبشاری وجود دارد که باید حتما زیبایی آن‌ها را از نزدیک ببینید. همچنین، وجود مسیرهای پیاده‌روی و ترکیبی از درختان بلوط، درختان سرو و گونه‌های دیگر، امکان تجربه یک پیاده‌روی آرامش‌بخش را برای شما به ارمغان می‌آورد. در پارک جنگلی برچفت امکاناتی نظیر سرویس بهداشتی، نمازخانه، پارکینگ، آلاچیق، باربیکیو، پارک بازی کودکان، آبخوری، قهوه‌خانه و... فراهم شده است.
راستی قدم زدن در این جنگل بکر و خوش آب و هوا در فصل پاییز را امتحان کنید؛ چراکه پارک جنگلی بابلکنار از جاهای دیدنی بابل در پاییز است که با طبیعت بی‌نظیر و خش خش برگ‌های پاییزی زیر پاهایتان شما را به وجد می‌آورد.

آبشار شی الیم

 

آدرس: استان مازندران، شهرستان بابل، دو کیلومتری جنوب شرقی روستای گاوزن محله

 

آبشار شی الیم از زیباترین جاذبه‌های طبیعی بابل
آبشار شی الیم بهترین مکان برای طبیعت‌گردی در بابل - منبع گوگل مپ

 

آبشار شی الیم از دیگر جاهای دیدنی نزدیک به بابل است. این آبشار در دره‌ای بکر و سرسبز قرار گرفته و حدود 30 متر ارتفاع دارد. آبشار شی الیم پلکانی است؛ ینی در مسیر این آبشار حوضچه‌های آبی نیز وجود دارد که اب طبقه به طبقه به آن‌ها می‌ریزد و منظره‌ای خارق‌العاده را خلق کرده است. این جاذبه گردشگری محلی برای تفریح و استراحت است و مسیرهای پیاده‌روی را در اطراف خود دارد که به علاقمندان به طبیعت امکان تجربه یک پیاده‌روی لذت بخش را می‌دهد. بازدید از آبشار شی الیم یک تجربه فوق العاده برای علاقمندان به طبیعت و آبشارهاست.

مکان های مذهبی و زیارتی بابل

 

علاوه بر جاذبه‌های طبیعی و تفریحی، مکان‌های مذهبی و زیارتی متعددی نیز در بابل وجود دارد که برای بسیاری از گردشگران جذاب است. برخی از مکان‌های مذهبی بابل عبارت‌اند از:

امامزاده قاسم (ع) بابل

 

آدرس: استان مازندران، بابل، خیابان آیت الله روحانی

 

مکان‌های مذهبی و زیارتی بابل؛ امامزاده قاسم
آستان مقدس امامزاده قاسم از مکان‌های مذهبی و زیارتی بابل - منبع گوگل مپ

 

یکی از کهن‌ترین اماکن تاریخی و مذهبی بابل، بقعه امامزاده قاسم (ع) است که در محله آستانه واقع شده و افراد زیادی برای زیارت این مکان مقدس مشتاق هستند. برخی می‌گویند که این آستان مبارک متعلق به قاسم، فرزند امام موسی کاظم (ع) است و برخی دیگر بر این باورند که این مزار متعلق به ابوالقاسم حمزه بوده و با پنج واسطه از نسل امام سجاد (ع) است. به هر حال اگر به بازدید از مکان‌های زیارتی علاقه دارید، امامزاده قاسم بابل را از قلم نیندازید.

مسجد جامع بابل

 

آدرس: استان مازندران، بابل، حدفاصل چهارراه شهدا و سه راه فرهنگ

 

مسجد جامع بابل
عکس از جاهای دیدنی بابل - منبع گوگل مپ

 

مسجد جامع بابل مربوط به دوره قاجاریه بوده و نزدیک به سه راه فرهنگ واقع شده است. این مکان در پاییز سال 1380 نیز به عنوان یکی از میراٍث ملی کشور به ثبت رسیده است. قدمت این مکان دیدنی بابل، به سال 160 هجری قمری بازمی‌گردد که در زمان فتحعلی شاه قاجار بر اثر زلزله خراب و دوباره ساخته شد و آخرین بازسازی این مجموعه در دوران صفوی انجام گردید. این مسجد دو سردر شرقی و غربی دارد که در بالای هر یک عباراتی تاریخی و قدیمی نوشته شده است.

جاهای دیدنی و تاریخی بابل

 

بابل شهری با تاریخ گذشته‌ای غنی است و دوران حکومت چندین سلسله را به خود دیده است. در نتیجه مکان‌های تاریخی بابل نیز مانند سایر جاذبه‌های گردشگری این شهر طرفدار خاص خود را دارد. در ادامه بهترین جاهای تاریخی بابل را معرفی کرده‌ایم:

موزه بابل (گنجینه بابل)

 

آدرس: استان مازندران، بابل، میدان ولایت، خیابان مدرس

 

موزه بابل از جاهای دیدنی مرکز شهر بابل
موزه بابل از معروف‌ترین جاهای دیدنی داخل شهر بابل - منبع گوگل مپ

 

مهم‌ترین مکان تاریخی این شهر موزه بابل است که به گنجینه بابل نیز شهرت دارد. این موزه در ساختمان شهرداری قدیم بابل واقع شده و قدمت بنا به دوران پهلوی بازمی‌گردد و در سال 1374 در اختیار میراث فرهنگی کشور قرار گرفت و  پس از یک سال مرمت و بازسازی به عنوان موزه بابل فعالیت خود را آغاز کرد.

جالب است بدانید که این موزه، اولین موزه و تنها موزه مردم شناسی در استان مازندران است. موزه بابل دارای سه بخش مردم شناسی، باستان شناسی و یادمان‌های چوبی است و انواع قرآن‌های خطی دوران صفوی، سکه‌های هخامنشی، اسکناس‌های قاجار و پهلوی، اسناد تاریخی، کتب قدیمی، سفال‌های طراحی شده از هزاره سوم و چهارم پیش از میلاد، اشیایی ارزشمند از دوران حکومت پارت‌ها و حکومت ساسانی، زیورآلاتی از هزاره اول پیش از میلاد و اسلام، وسایل کشاورزی قدیمی، پوشاک قدیمی و محلی مردم مازندران، صنایع دستی ترکمن صحرا، وسایل چوبی با قدمت بالا و... در هر یک از این بخش‌ها به چشم می‌خورد و نشان از قدمت و تاریخ غنی شهرهای شمالی کشور دارد.

وضعیت آب و هوا
خلاصه مقاله

جاهای دیدنی بابل در شمال کجاست؟ شهر بابل مرکز شهرستان بابل در استان مازندران است که با تاریخی غنی و قدمتی طولانی و داشتن طبیعتی خیره کننده، تجربه یک سفر منحصر به فرد را برای شما رقم می‌زند. مکان‌های دیدنی بابل با معماری زیبا به گونه‌ای است که مسافران را به دوران گذشته‌ای دل‌نشین می‌برد و احساس می‌کنید که در یک قصر قدیمی قدم گذاشته‌اید. از معروف‌ترین جاهای دیدنی بابل می‌توان به روستای فیلبند، آبشار شی الیم، آبشار کلیره، کاخ سلطنتی بابل، پارک جنگلی بابلکنار، دریاچه کامی کلا، سد شیاده، موزه بابل و... اشاره کرد. بابل با جاذبه‌های گردشگری فراوان، یک مقصد بی‌نظیر برای سفرهای شمال ایران است و شما را به دنیایی از زیبایی‌ها و تجربه‌های منحصربه‌فرد خواهد برد.

انتشار :  16 مهر 1402 به روزرسانی :  16 مهر 1402 نویسنده :   زهرا بادفرسا
تصاویر مرتبط
موزه بابل از جاهای دیدنی مرکز شهر بابل
  • موزه بابل از جاهای دیدنی مرکز شهر بابل
  • پارک جنگلی بابلکنار از بهترین جاهای دیدنی بابل مازندران
  • مسجد جامع بابل
  • آبشار شی الیم از زیباترین جاذبه‌های طبیعی بابل
  • مکان‌های مذهبی و زیارتی بابل؛ امامزاده قاسم
  • فیلبند از جاهای دیدنی بابل در تابستان
اشتراک گذاری
نظرات کاربران
در رابطه با این مطلب دیدگاهی وجود ندارد