خانه کاظمی تهران (تصاویر، آدرس، تاریخچه)

خانه کاظمی

خانه کاظمی در شهر تهران و یکی از یادگاران دوران قاجار است. این خانه زیبا در حوالی خیابان ۱۵ خرداد و در محله چاله میدان قرار دارد و همسایه امامزاده یحیی می‌باشد. خانه موزه کاظمی متعلق به خانواده کاظمی‌ها است که در دوران سلطنت ناصر الدین شاه و پس از آن جزو درباریان به حساب می‌آمدند. خانواده کاظمی اصالتا اهل تفرش استان مرکزی بودند و در دربار ناصر الدین مستوفی‌گری اصطبل را به عهده داشتند. علاوه بر این خانه از کاظمی‌های یک مسجد و مدرسه هم به یادگار مانده که در شهر ری قرار گرفته‌اند. همان‌ طور که می‌دانید از جمله مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری شهر تهران، موزه‌ها و خانه‌های تاریخی می‌باشند. غالبا خانه‌های تاریخی در تهران متعلق به دوران قاجار هستند و به سبک آن دوران ساخته شده‌اند.

فرصتی پیش آمد تا درباره خانه کاظمی اطلاعاتی جمع آوری کرده و در اختیار گردشگران عزیز قرار دهیم. امیدواریم این مطلب انگیزه‌ای برای شما ایجاد کند تا با خانه‌های قدیمی و با شکوه تهران بیشتر آشنا شوید...

 

معرفی خانه کاظمی‌ها تهران

 

خانه کاظمی ها تهران

 

خانه موزه کاظمی تهران متعلق به میرزا سید کاظم می‌باشد که فرزند هدایت الله تفرشی بوده و در سال ۱۲۶۶ هجری قمری خانه را بنا نهاده است.  میرزا سید کاظم این خانه زیبا را در جوار خانه پدری ساخته و برای سالیان متمادی به عنوان مستوفی اصطبل سلطنتی قاجاریان مشغول به کار بوده است. در سفری که ناصر الدین شاه از تهران به مشهد رفت، مسئولیت اصطبل سلطنتی در مسیر با میرزا سید کاظم بود. در خانه کاظمی نیز از افراد مشهور و درباریان پذیرایی می‌شد. در ۳ بهمن ۱۳۷۹ شمسی خانه کاظمی را با شماره ۳۰۳۰ به عنوان میراث ملی ایران ثبت کردند. از آن پس خانه کاظمی‌ها به عنوان خانه موزه تهران نام گذاری شد و به عنوان یکی از جاهای دیدنی تهران مورد استقبال قرار گرفت. در این موزه انواع تصاویر، لباس‌ها، عروسک‌ها و... وجود داشتند که به نوعی زندگی مردم را در دوران قاجار برای بازدیدکنندگان روایت می‌کردند.

متأسفانه در ۱۱ تیر ماه ۱۳۹۹ از موزه خانه کاظمی سرقت شد. تقریبا تمام اشیای قیمتی و تاریخی موزه خانه کاظمی به سرقت رفت که بر اساس تخمین مدیریت موزه، ارزش آن‌ها ۳ میلیارد تومان تخمین زده می‌شود.

 

برای رزرو تور قشم کلیک کنید.

 

معماری خانه کاظمی تهران‌

 

معماری خانه کاظمی تهران

 

خانه کاظمی در محله چاله میدان است و معماری آن با تمام ساختمان‌های اطراف تفاوت دارد. به عبارتی می‌توان گفت خانه کاظمی تنها عمارت باقیمانده از دوران قاجار در محله چاله میدان است. وقتی وارد کوچه مستوفی شوید می‌توانید بادگیر‌های خانه کاظمی را مشاهده کنید که به سبک بادگیر‌های یزد ساخته شده اند. با پیگیری مسیر از روی بادگیر‌ها به درب ورودی عمارت می‌رسید. دیوار‌های خانه آجری هستند و در مرکز دیوار‌ها از حصار‌های زیبای فلزی استفاده شده است. همچنین پرچین‌هایی که با شمشاد‌های سرسبز به وجود آمده‌اند زیبایی نمای بیرونی خانه را دو چندان کرده‌اند. مساحت کلی خانه حدود ۲۰۳۳ متر مربع می‌باشد البته لازم به ذکر است که مساحت خانه در دوران گذشته بسیار بیستر بوده که حذف شده یا به بخشی از گذر تبدیل شده است. ۱۲۱۵ متر مربع از خانه کاظمی فضای باز و ۶۵۰ متر مربع آن زیر بنا می‌باشد.

بنای خانه کاظمی به صورت متقارن ساخته شده و به سبک خانه‌های قاجار می‌باشد. بخش‌های مختلف خانه شامل حیاط بیرونی، حیاط اندرونی، آب انبار، مطبخ، اصطبل و... است. در آن زمان خدمه و ساکنان خانه بر اساس رتبه اجتماعی یا خانوادگی در یکی از اتاق‌های خانه مستقر می‌شدند. بدیهی است که بهترین اتاق‌ها و بخش‌ها به خانواده کاظمی تعلق داشتند. در شاه نشین هم از میهمانان مخصوص، پذیرایی می‌شد. حیاط بیرونی در ضلع جنوبی و حیاط درونی در ضلع شمالی قرار دارند. یک حوض بزرگ در حیاط بیرونی قرار دارد که اطراف آن را گلدان‌های شمعدانی قرار داده‌اند. اتاق شاه نشین هم از سطح حیاط حدود ۵ متر بالاتر است که باید از راه پله کنار ساختمان وارد آن شوید.

مهم‌ترین ویژگی ظاهری خانه کاظمی‌ها در تهران، درها و پنجره‌های چوبی هستند که با ظرافت خاصی ساخته شده و دارای نقوش زیبایی می‌باشند. همچنین درهای ارسی با شیشه‌های رنگی در شاه نشین یکی از بخش‌های جذاب خانه است. اگر در ساعات بعد از ظهر به خانه کاظمی بروید می‌توانید انعکاس نور خورشید را از پنجره‌های رنگی درون شاه نشین مشاهده کنید.

 

برای بازدید از چشمه های مشهد کلیک کنید.

 

موزه‌های خانه کاظمی‌

 

موزه های خانه کاظمی تهران

 

چند تالار در خانه کاظمی وجود دارند که اشیای تاریخی و ارزشمند در آن‌ها نگهداری می‌شود. برای مثال یکی از این تالار‌ها مربوط به تصاویر بسیار قدیمی شهر تهران قدیم است. یک تالار هم به اسباب‌ بازی‌های قدیمی تعلق دارد. همان‌ طور که در بخش‌های ابتدایی گفتیم، اشیای موزه‌های خانه کاظمی سرقت شدند بنابراین می‌توانید در محل موزه درباره اشیای دیگر سؤال کنید.

 

برای رزرو تور مشهد کلیک کنید.

 

کافه در خانه کاظمی‌

در شش ماه اول سال در محوطه بیرونی خانه کاظمی تعدادی میز و صندلی به همراه سایبان چیده شده تا از بازدیدکنندگان پذیرایی شود. اگر در نیمه اول سال به این خانه رفتید می‌توانید در کافه بنشینید و به همراه میل کردن یک نوشیدنی خنک، خستگی در کنید.

 

ساعات بازدید از خانه کاظمی

همه روزه، از ساعت ۹ صبح تا ۳ بعد از ظهر

برای رزرو تور کیش کلیک کنید.

 

آدرس خانه کاظمی‌

تهران، خیابان ۱۵ خرداد، کوچه مستوفی، کوچه امامزاده یحیی

 

برای رزرو تور به مقاصد داخلی و خارجی و همچنین تور تهران با تورگردان همراه باشید. 

 

 

وضعیت آب و هوا
خلاصه مقاله

خانه کاظمی در شهر تهران و یکی از یادگاران دوران قاجار است. این خانه زیبا در حوالی خیابان ۱۵ خرداد و در محله چاله میدان قرار دارد و همسایه امامزاده یحیی می‌باشد. خانه موزه کاظمی متعلق به خانواده کاظمی‌ها است که در دوران سلطنت ناصر الدین شاه و پس از آن جزو درباریان به حساب می‌آمدند. همان‌ طور که می‌دانید از جمله مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری شهر تهران، موزه‌ها و خانه‌های تاریخی می‌باشند. غالبا خانه‌های تاریخی در تهران متعلق به دوران قاجار هستند و به سبک آن دوران ساخته شده‌اند.

انتشار :  24 اسفند 1400 به روزرسانی :  11 مرداد 1402 نویسنده :   سحر علیزاده
تصاویر مرتبط
خانه کاظمی ها تهران
  • خانه کاظمی ها تهران
  • معماری خانه کاظمی تهران
  • موزه های خانه کاظمی تهران
  • no_image
اشتراک گذاری
درباره این مطلب دیدگاهی بنویسید
در رابطه با این مطلب دیدگاهی وجود ندارد